Toon posts:

Hoe vlug draait een CD?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand hoeveel RPM een cd draait bij welke snelheid?

bv bij 1x ...rpm
bij2x ....rpm
...

(ik zou google gebruiken, maar ik heb eigenlijk geen idee welke keywords ik moet ingeven om dit te vinden)

• adana
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-03 07:43

adana

merzbow, schmerzbow

Gewone audio-cd's draaien op 500rpm aan het begin van de cd (binnenrand) en dit loopt af naar 200 rpm aan het einde (de buitenrand).

Ik weet echter niet of je nu kunt zeggen dat een cdrom op 40xspeed 40x500=20000rpm draait. Lijkt me wel erg veel eigenlijk.

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:45
Een 40speed CD-ROM speler zal die snelheid alleen aan de buitenrand van de CD halen. Hij zal dus 200x40=8000RPM MAX draaien volgens mij. Aan de binnenrand zal hij waarschijnlijk ook gewoon 8000RPM draaien, dan zal ie maar 8000/500=16 speed halen.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 13:36
Ligt er natuurlijk ook aan of CLV, CAV of P-CAV gebruikt, maar dat zal ook wel in dat artikeltje van HowStuffWorks uitgelegd worden (beetje te lui om te lezen :P)

Dato DUO synth voor twee

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Een schijf die met 10.000rpm draait zoals een CAV 48 gaat een punt op de buiten kant van een cd met: 10.000 * 2 * pi * 6 cm (straal CD) = 226 km/uur

Verwijderd

stunter schreef op 17 augustus 2002 @ 16:22:
Een schijf die met 10.000rpm draait zoals een CAV 48 gaat een punt op de buiten kant van een cd met: 10.000 * 2 * pi * 6 cm (straal CD) = 226 km/uur
Wil ik wel geloven dat sommige cd's uit elkaar knallen :D

Verwijderd

jammer dat die motertjes niet sterk zijn >:)

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Let op dat er een verschil is tussen het branden van CDs en het lezen. Bij het lezen van een CD gebruik je vaak al oudere CDs, (die je al vastgepakt hebt of eerder gebruikt) met labels, bedrukking, vetvlekken, stof en misschien al wat krasjes in het plastic.

Bij het branden daarintegen gebruik je over het algemeen een CD-R die je net uit de verpakking haalt, die geen label of bedrukking heeft en vaak ook nog geen beschadiging heeft. Daarom zul je ook vaak zien dat oude of bedrukte CDs uitelkaarspatten, of soms zelfs door de achterkant van je computer vliegen (geen grapje!), terwijl je bij het branden totaal geen problemen zult hebben, op 48x branden is geen probleem, lezen daarintegen word gevaarlijk !

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Lang leve google:

http://whatis.techtarget....0,,sid9_gci214118,00.html

10 seconden zoeken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.