Toon posts:

linux en xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nogal nieuw wat betreft het gebruik van linux dus ik heb jullie hulp nodig. ik heb één schijf van 20 GB en één van 80 GB. maar die van 80 GB zou ik graag enkel willen gebruiken als pure storage, dus niet om een OS op te zetten. ik zou dus mijn 20 GB willen indelen in 2 partities : 1 voor Redhat Linux en 1 voor Windows XP Professional. ik heb met fdisk al één partitie gemaakt van 50% (ongeveer 10 GB dus) voor XP Professional. dat is dus de primaire partitie (ik heb ze ook nog niet geformatteerd, gewoon de partitie gemaakt). wat moet ik nu doen om linux te installeren. gewoon een secundaire partitie maken van 50% en niet formatteren voor FAT-indeling of iets anders?

alvast bedankt

Verwijderd

niets doen. linux cd erin mikken en de installatie doorlopen. op een gegeven moment kan je of zelf partities aanmaken of de distro doet het automatisch voor jou. het belangrijkste is dat je ook een swap-partitie (vuistregel ong. 2xRAM, maar 256M is waarschijnlijk prima) nodig hebt, maar dat wijst zich allemaal vanzelf tijdens de installatie. veel plezier ermee

Verwijderd

Gewoon de setup van je Linux distributie starten. Daar kun je bij de meeste distributies gewoon partities toevoegen. Lilo zorgt er dan wel voor dat je beide kan opstarten.

Kijk ook even in de FAQ.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Eehm... wat je kan doen:
/dev/hda1 - 10GB Windows XP NTFS (7)
/dev/hda2 - 9.7GB Linux (83)
/dev/hda3 - 300MB Linux Swap (82)
/dev/hda4 - 80GB FAT32 (b)

FAT32 kan namelijk door Linux en WinXP gebruikt worden, da's wel handig als je met WinXP ook bij je storage wilt komen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Het makkelijkst kun je je partities maken met de fdisk van linux, deze snapt alle soorten partities. Deze is op te starten door eerst RedHat te installeren (of de installatie na partitioneren afbreken). RedHat heeft ongeveer 3 gig nodig, vooral als je een tweede schijf hebt voor data. Denk er wel aan dat linux ook een swap-partitie nodig heeft (500 meg is genoeg). Deel de schijf van 20 gig dus in als:

15 gig -> free space (XP maakt er later wel een goede (NTFS) partitie van)
1 extended partitie met:
1 logische partitie: Linux native (83) -> 3,5 gig
1 logische partitie: Linux swap (82) -> 500 meg

Je tweede schijf kun je het beste Fat32 maken (kan met fdisk voor Dos/windows), aangezien zowel Windows als Linux hiervan kunnen lezen (EN schrijven)

suc6

Verwijderd

intoxicated schreef op 17 augustus 2002 @ 16:02:
...
/dev/hda4 - 80GB FAT32 (b)
...
je bedoelt dan toch zeker /dev/hdb1 - 80GB FAT32 (b) ?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 16:18:
je bedoelt dan toch zeker /dev/hdb1 - 80GB FAT32 (b) ?
Je hebt gelijk. 'k Dacht ff dat hij het over een 100GB disk had. Niet goed gelezen :X

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Installeer wel eerst windows XP en pas daarna RedHat. Doe je het andersom, dan overschrijft windows weer je /mbr.

De tip om de installatie van RH na het maken van partities af te breken is een goeie.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

DAzN schreef op 18 augustus 2002 @ 10:37:
Installeer wel eerst windows XP en pas daarna RedHat. Doe je het andersom, dan overschrijft windows weer je /mbr.
...waarna je even 'grub' en 'setup (hd0)' typt.

Maar ok, je hebt gelijk, da's weer 1 handeling extra :)

- Pastor Richards @ VCPR

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

intoxicated schreef op 18 augustus 2002 @ 12:17:
[...]

...waarna je even 'grub' en 'setup (hd0)' typt.

Maar ok, je hebt gelijk, da's weer 1 handeling extra :)
c:>grub
Bad command or filename
c:>

Beetje lastig als windows setup net je mbr heeft overschreven en je alleen nog maar windows kan booten :P

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Pinball schreef op 18 augustus 2002 @ 12:28:
Beetje lastig als windows setup net je mbr heeft overschreven en je alleen nog maar windows kan booten :P
Je moet natuurlijk wel ff booten van een Linux-disk of CD :z :)

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Nog iets in de zijlijn:
De partities op een hd, bv hda worden meestal (stel je hebt er 4)
hda1 en hda2, daarna hda5 en hda6. (vandaar verder)

Dit heeft te maken met logical en extended partities, maakt niet veel uit, maar het kan verwarring veroorzaken als je (nadat je alles geinstalleerd hebt) je /etc/fstab bekijkt (of je typt 'mount' om te zien waar alles zit); beetje raar als je je 3e partities voor linux root hebt gekozen en het blijkt /dev/hda5 te zijn....
Dit soort tellen moet je ook goed in de gaten houden als je ooit je partities wilt wijzigen, om te zorgen dat je /boot (in lilo of grub) naar de juiste partitie wijst; dat heeft bij mij weleens voor niet triviale situaties geleid...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 09:27:
Nog iets in de zijlijn:
De partities op een hd, bv hda worden meestal (stel je hebt er 4)
hda1 en hda2, daarna hda5 en hda6. (vandaar verder)

Dit heeft te maken met logical en extended partities, maakt niet veel uit, maar het kan verwarring veroorzaken als je (nadat je alles geinstalleerd hebt) je /etc/fstab bekijkt (of je typt 'mount' om te zien waar alles zit); beetje raar als je je 3e partities voor linux root hebt gekozen en het blijkt /dev/hda5 te zijn....
Dit soort tellen moet je ook goed in de gaten houden als je ooit je partities wilt wijzigen, om te zorgen dat je /boot (in lilo of grub) naar de juiste partitie wijst; dat heeft bij mij weleens voor niet triviale situaties geleid...
Pagina: 1