Toon posts:

Hoe fans uit voeding 486 monteren op mijn pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit onderwerp komt uit het vorige topic: GeForce 2 mx op dit systeem?

Ik kan dus van een maat van mij, fans uit een 486 voeding krijgen. :) Ik wil dus 1 fan voor en 1 van achter in mijn kast plaatsen. Maar die fans uit die 486 voeding hebben gewoon 2 draadjes waar stroom opmoet. :O Ze werken wel, dit heb ik al getest maar mijn vraag is:

hoe bevestig ik deze op het moederbord of weet ik het waar? Ik wil het graag zo hebben dat als ik de computer aandoe de fans ook beginnnen te draaien.

Verwijderd

gewoon in je molex prikken: zwarte fan op zwarte molex en rooie fan op gele molex dan gaat ie gewoon aan. je kan ook een molex connector afknippen en alle draadjes met kroonsteentjes verbinden.

Verwijderd

Topicstarter
meer uitleg van molex nodig, was dat?

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:11

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Molex is een HDD stekker voor de stroom laat ik zo maar zeggen

Zet de zwart van de fan op de zwarte naast de geel (- van de 12V)
Zet de rode van de fan op de gele (+ van 12V)

verbind beide snoertjes door middel van een kroonsteentje zoals FrUisSkiI als zei. Knip molex stekker af en zet ALLE in kroonsteentjes, dus niet bij elkaar want dan krijg je rare gevolgen.

zoiets moet al makkelijker zijn ;) .

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan gewoon die molex stekker doorknippen en dan komt het zo:

_____________________________fan kabel
molex kabel --- kroonsteentje --------
_____________________________hdd kabel

en zo dit aan beide kanten.

klopt dit?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

aan die fan zat waarschijnlijk zo'n blokje aan de draadjes, of nie?? zo'n stekkertje dat je in de voeding op een contactje kunt prikken. als je nu de draadjes loshaalt uit dat blokkie (niet afknippen) dan zie je aan het eind daarvan metalen gevalletjes die er voor zorgen dat ze in dat blokje geklemd zitten en contact maken met de contact puntjes in de voeding.

die metalen uiteindjes klemmen meestal ook genoeg in zo'n molex stekker. idd zwart-zwart rood-geel. evt nog wat tape eromheen voor zekerheid/afwerking.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
12V   5V
+ - - +
| | | |     < molex (vlnr: geel zwart zwart rood)
-------     <-- kroonsteentje dus
| |         <- fan
+ -
12V

je houd de 5 volt lijnen dus over.

Verwijderd

Topicstarter
ik snap het nu ja. Dus je split gewoon die lijnen dus.....

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

nadeel van kroonstekkertje is dat je de molex er af moet knippen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
quote:

Hoe bedoel je? Je split de stekkers toch net voor de molex. Je split de kabel, niet het blokje toch?

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Orion84 schreef op 17 augustus 2002 @ 14:50:
dat wel, maar als je meer fans erin gaat zetten heb je al een kroonsteentje hangen waar je ze gewoon bij prikt ;), desnoods op 5V voor de stilte of de 7V truuk.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie vinden een kroonsteentje tussen de draden slim?

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om de fans zo te plaatsen:

(zijkant case)

boven 3 x 8cm fans (uitblazen, warme lucht wegvoeren)

onder 3 x 8cm fans (inblazen, koele lucht invoeren)

(voorkant case)

1x 12 cm fans (inblazen, lucht invoeren) (alleen deze lucht gaat door kleine gaatjes die in case zitten naar binnen)

Is dit een goed idee? Heb ik dan mijn systeem goed gekoeld?

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

ik zou er 1 aan de achterkant zetten als dat kan als uitgaand. dus onder de voeding.

en 2 aan de zijkant onderop want warme lucht stijgt en als je toch al aan de zijkant gaat sleutelen hoef je voor die gaatjes voorin, die belemeren alleen maar, ook niet weg te halen dus zodat je een gat hebt.

en een plek zoeken voor nog een uitgaand. weet niet of je voeding + die ander al genoeg is. dat merk je dan wel ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 15:01:
sure, why not.
daar zijn ze voor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een minitower en achter heb ik geen plaats om een fan te plaatsen. Dus daarom dacht ik. Onder 3 voor het inblazen, warmte stijgt dus ook 3 voor het uiblazen. En ik kan van iemand 30 fans krijgen dus daarom dacht ik, dan kan ik voor (ondanks die kleine gaatjes) ook nog wel 1 doen..... Reply?

Verwijderd

Topicstarter
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
DJelte schreef op 17 augustus 2002 @ 15:01:

--------------------------------------------------------------------------------

sure, why not.
daar zijn ze voor.

Ik bedoelde slim op de manier van dat je het erg vind. Moet je maar us goed lezen....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 17:43:
quote:
DJelte schreef op 17 augustus 2002 @ 15:01:

sure, why not.
daar zijn ze voor.

Ik bedoelde slim op de manier van dat je het erg vind. Moet je maar us goed lezen....
sorry, maar ik vat em niet hoor. :?

Verwijderd

Topicstarter
Laat ook maar, is offtopic. Hier gaat het over:

Ik heb dus een minitower en achter heb ik geen plaats om een fan te plaatsen. Dus daarom dacht ik. Onder 3 voor het inblazen, warmte stijgt dus ook 3 voor het uiblazen. En ik kan van iemand 30 fans krijgen dus daarom dacht ik, dan kan ik voor (ondanks die kleine gaatjes) ook nog wel 1 doen..... Reply?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 18:10:
Laat ook maar, is offtopic. Hier gaat het over:

30 fans krijgen?? is dat krijgen zoals in gratizzzz!!???
als dat zo is dan stuur er ook een stuk of 5 naar mij plz!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan krijgen:

8cm wel een stuk of 30
9cm een paar
12cm een stuk of 2
12 panaflo alluminium

Hiervoor moet ik natuurlijk wel een klein bedragje betalen. Maar als je een 80 mm fan wilt, dan kost dat je maar 1,5 a 2 euro....

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik koop 32 fans voor €30,-
Wel iets duurder dus :)

Maar je kan ook gewoon een molex kopen en daar die fans aan vast maken. Maar als ik jou was zou ik maar eens wat gaan lezen over een baybus, want 6 fans maken natuurlijk wel geluid :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar is dat een goed idee, van die fans op de zijkant of werkt dat niet goed"?

Verwijderd

Topicstarter
quote:
Ik koop 32 fans voor €30,-
Wel iets duurder dus

Maar je kan ook gewoon een molex kopen en daar die fans aan vast maken. Maar als ik jou was zou ik maar eens wat gaan lezen over een baybus, want 6 fans maken natuurlijk wel geluid.

Waar haal jij die fans weg dan? En wat is baybus?

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:06
Je kunt ook gewoon als je al een molex hebt waar een andere fan op aan is gesloten bijvoorbeeld c.p.u. fan
de kabels van de cpu fan eruithalen -rood -zwart -geel dan gewoon rode draad met de rode draad van de fan verbinden en zwarte met de zwarte draad van de fan (voeding fan heeft meestal geen geel draadje althans bij mij niet)
en dan terug stoppen in de molex wel ff vast plakken anders zit het heel los
Let wel op het eruithalen van de cpu stekkers moet voorzichtig gebeuren anders sloop je hem
Ook weet ik niet of deze manier kortsluiting o.i.d. kan veroorzaken het is dus geheel op eigen risico

May Lyssa aid you

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 20:39:
Ik kan krijgen:

8cm wel een stuk of 30
9cm een paar
12cm een stuk of 2
12 panaflo alluminium

Hiervoor moet ik natuurlijk wel een klein bedragje betalen. Maar als je een 80 mm fan wilt, dan kost dat je maar 1,5 a 2 euro....
ik ben best wel heel geinteresseerd in die 80 mm fans. zeker voor die prijs. dat betaal je op een beurs voor een 40/50mm fan. maareh hoe zit het met verzend kosten?? of woon je toeallig niet al te ver van 's hertogenbosch vandaan??

edit: ok, Ee ligt dus helemaal in friesland.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat met die fans valt te regelen orion84. Ik moet ze eerst ook nog ontvangen maar je kunt mij wel mailen op djelte@hotmail.com

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op deze vraag:

is dit een goeie systeemkoeling:

(zijkant case)

boven 3 x 8cm fans (uitblazen, warme lucht wegvoeren)

onder 3 x 8cm fans (inblazen, koele lucht invoeren)

(voorkant case)

1x 12 cm fans (inblazen, lucht invoeren) (alleen deze lucht gaat door kleine gaatjes die in case zitten naar binnen)

Is dit een goeie systeems cooling of niet? Graag reply....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds geen antwoord!!! Ik het nu al een paar keer gevraagd!!! Kan niemand nou antwoorden of dit een goed idee (zie hierboven) is ofniet?

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

is wel goeie koeling (hoe meer koelers hoe beter :)
maar het is wel een beetje overfreven zeker voor een minitower..
zou die 120mm voorin zetten als intake en dan een 80mm in de zijkant direct op je proc gemikt en dan 1 outetake achter en (als je je verveelt) nog 1 outtake boven
dan heb je meer als genoeg.

7 fans maakt ook wel een pokkeherrie,zeker als je ze allemaal op 12 volt draait,kun je misschien beter ff checken bij die gast met die post dat die van z'n pc een hoovercraft wil maken :)

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan achter en boven geen fan's zetten door te min ruimte. Maar.... kan ik die 12 volt fans ook op een lager voltage laten draaien? Want met 7 fans kunnen ze ook wel wat zachter blazen of is dit niet mogelijk?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 19:52:
Ik kan achter en boven geen fan's zetten door te min ruimte. Maar.... kan ik die 12 volt fans ook op een lager voltage laten draaien? Want met 7 fans kunnen ze ook wel wat zachter blazen of is dit niet mogelijk?
dat is zeer goed mogelijk, maar ik weet zo niet een twee drie meer hoe dat ook weer moest (simpel dan).

maar misschien kun je gewoon wat minder fans in dat zijpaneel doen. gewoon een intake en een outtake niet drie van ieder. behalve als je pc in de huidige sttus echt extreem te warm wordt (gaat crashen daardoor dus).

Verwijderd

Topicstarter
Kijk ff naar mijn vorige bericht..... Is het mogelijk om 12Volt fans of 7 volt of minder zodat ze wat zachter blazen en minder geluid maken. Ik gebruik de edit niet omdat mijn vorige post al 2 dagen geleden was....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 19:24:
Kijk ff naar mijn vorige bericht..... Is het mogelijk om 12Volt fans of 7 volt of minder zodat ze wat zachter blazen en minder geluid maken. Ik gebruik de edit niet omdat mijn vorige post al 2 dagen geleden was....
ja, dat kan.
het kan met een weerstandje of door de rode draad van je fan op de gele van de molex te zetten en de zwarte op de rode van je molex.

Verwijderd

Topicstarter
oke, thanx.

dan kan ik aan de gang.

• Taliesin
  • Laatst online: 07-10-2022
Je kan ook gewoon die losse draadjes van je fans in de goeie gaatjes van een loshangende molex (hangen er genoeg in je kast als het goed is) proppen en een beetje tape eromheen om te zorgen dat het blijft hangen :)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand tekeningen van zo'n 7volt opstelling (1 fan, voor in case) ?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tekening? kan toch gewoon vertellen?
de fan gewoon op met de rode draad van fan op de gele draad van je powersupply knuppen en de zwarte draad van je fan op de rode draad van je powersupply knuppen.

of bedoel je nou een Baybus schema?

Verwijderd

Sorry hoor, maar met een beetje zoekwerk vind je alles wat je hier vraagt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.