Toon posts:

pas gebouwde pc start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Pc in elkaar gezet, standby led brand, verder gebeurt er niets.
fans draaien ook niet

Weet iemand mij hiermee te helpen...

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52

Pogostokje

* twiet *

Fans draaien ook niet?
Dan klinkt het alsof je 12V niet goed is. Voeding defect?
Of misschien wordt je voeding niet geschakelt door je moederbord. ATX stekker goed gemonteerd? Powerknop doet het goed? Moederbord kapot?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

lekker veel uitgelegt :)
neem eens een voorbeeld aan deze : Nieuwe computer start niet...!
die kan je trouwens ook doorlezen, komt op het zelfde neer :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
ATX voeding los getest (Groen/zwart verbonden): fan draait. Stekker goed geplaatst. Lijkt alsof voeding niet wordt geschakeld door moederbord. Moet voetje met opschrift "pwr_fan" leeg blijven? Want daar is geen stekkertje voor. Moederbord net nieuw. Bedankt voor snelle reactie.

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Jeez ik ben pas 14 en bouw een computer mischien je voeding stuk ?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

caspergt schreef op 17 augustus 2002 @ 14:00:
Jeez ik ben pas 14 en bouw een computer mischien je voeding stuk ?
knul does rustig

. ontopic: ik neem aan dat alle connectoren (power knop, reset knop, LEDs , speaker etc) goed zitten? hij boot dus helemaal niet? ook niet een bios waarbij de computer niet opstart als er geen rpm signaal wordt doorgegeven van cpu fan?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
standby led? dan doet voeding eht dus wel. wil dus zeggen dat:
1) je hebt een stekkertje niet goed aangesloten (die van de pwr knop valt er nog wel eens uit)
of
2) mobo doa (dead on arival)

TheS4ndm4n#1919

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

ATX voeding los getest (Groen/zwart verbonden): fan draait. Stekker goed geplaatst. Lijkt alsof voeding niet wordt geschakeld door moederbord. Moet voetje met opschrift "pwr_fan" leeg blijven? Want daar is geen stekkertje voor. Moederbord net nieuw. Bedankt voor snelle reactie.
Power_fan kan leeg zijn, cpu_fan moet wel gevuld zijn anders schakelen veel moederborden je voeding af omdat ze denken dat de cpu dan niet gekoeld is.
Als je voeding geschakelt wordt door dat draadje en dan de fans wel opstarten dan klinkt het alsof je mobo het dus ergens niet mee eens is.
Zitten er lampjes op je mobo, bij je geheugen bv? Brand er iets? Gaat de CPU fan ook niet draaien?
Koppel anders een je PCI kaartjes los, zodat je alleen een basis systeem hebt? Voel eens aan je geheugen als je PC zo 10 seconden aan staat niks te doen, zijn die loeiend heet? Zo ja -> geheugen scheef erin gezet -> power er direkt af en goed zetten.
Ontkoppel eens je IDE stekkers, als dat fout zit krijg je dit ook wel eens.

Euh euh euh ... en zo van dat soort dingen. De kern is: begin eens met een zo kaal mogelijk systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Connectoren zijn goed aangesloten, behalve HDD-led-connector (oranje-wit draad). Waar moet die in? CMOS gereset. Hoe wordt dat rpm-signaal doorgegeven?
Systeem =
A-Open middle-tower 300W
Asus A7v333 DDR
AMD XP1800 CPU
HDD maxtor 30GB 7200rpm
Geheugen Kingston 256MB DDR 333
Abit Siluro GF3 64MB TV DVi
SB audigy player

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:11
Dat rpm-signaal is de gele kabel van de koeler.

ben je zeker dat je je cmos gereset hebt, kan het niet zijn dat je moederbord geleverd is met de cmos reset in reset mode (heb ik al 2 keer aan de hand gehad)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
ja, als je een connector niet kwijt kan dan heb je er meer fout zitten (en dus ook de pwr knop)

sluit die kleine stekkerjes opnieuw aan, en lees goed in het boekje van je mobo hoe ze moeten

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
CMOS gereset volgens boekje: Power los. Battery eruit. Pinnetjes even doorverbonden. Batterij erin. Power erin.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

HDD-led moet op dat blokje met connectoren waar ook je powerknop enzo zit. Vaak staat er HDDLED of IDELED bij.
Het rpm signaal gaat via het 3e adertje van je fan. Die heeft drie draadjes: rood, zwart en geel (vaak die kleuren). Een van de buitenste adertjes is je rpm, de andere twee zijn 12V gelijk.
Heb je je mobo met afstandsbusjes gemonteerd, niet direkt aan je kast geschroeft (sorry, moet het ff vragen)? Haal ALLE kaarten er eens uit, ook je video, dan moet hij gaan piepen. Als dat niet gebeurt dan moet je je geheugen ook verwijderen. Piept het dan nog niet en wil je voeding nog steeds niet schakelen dan denk ik dat je moederbord een probleem heeft....

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen ik kan nergens een connector vinden met "HDD-led". Rest zit volgens boekje.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 14:21:
RocketKoen ik kan nergens een connector vinden met "HDD-led". Rest zit volgens boekje.
jawel :)
die zit er iets rechts boven :)
daar staat ideled bij.
je hebt onderaan rechts dat blokje zitten met alle aansluitingen.
daar boven zit nog zo'n blok, en daarboven zit een aansluiting met 2 pinnetjes :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Laatste vraag (misschien): Uit de voeding komt ook een geel-geel-zwart-zwarte connector en een zwart-zwart-zwart-oranje-oranje-rode. Moeten die niet ergens aan?

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Da's voor P4 systemen.
Als je dus geen pentium4 hebt, kan je die laten bungelen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 14:19:
CMOS gereset volgens boekje: Power los. Battery eruit. Pinnetjes even doorverbonden. Batterij erin. Power erin.
Eh, volgens mij bedoelt Squall-sX dat het kan zijn dat die jumper in de CMOS-clear stand afgeleverd is. Zet hem een op de andere stand en probeer zo te booten.

ECS (en dus ook PC Chips, Eagletec etcetc) doet dat als standaard, het levert ze dan ook de nodige (onnodige) RMA's op.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik niet. We gaan wel terug naar de leverancier.:(
Bedankt voor jullie hulp.

Verwijderd

Probeer je hardeschijven en CD-ROMS op andere stroomtoevoeringen aan te sluiten, dus op andere stekkertjes, dat wil meestal wel helpen. had ik ook eens, had ik teveel, of de verkeerde statations op 1 zo'n dradenbundel aangesloten, en toen deed ie 't niet. toen heb ik wat gegocheld met de draadjes en voila, toen ging ie weer aan.
Pagina: 1