Computer start niet op na poging tot overclocken

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb zo'n bak van ongeveer anderalf a twee jaar geleden, met een Award BIOS en alle toeters en bellen die je maar wilt. Dus je kan vanuit de BIOS makkelijk instellen hoe snel 't ding zou moeten zijn. Zo kan de FSB en RAM snelheden simpel worden ingesteld. Standaard is het een 1GHz PC, met de FSB en RAM op 100MHz. Ik heb ze op 133MHz gezet. Toen ik het systeem restartte gebeurde er niks... Althans, bijna niks: de HD led gaat aan. That's it. Geen opstart van de videokaart, geen POST, nada, niks.

Ik heb dit wel eens eerder gehad bij het Flashen van een nieuwe BIOS. Toen hielp het om het systeem een dag van de spanning af te sluiten. Dit keer helpt dat ook niet. Ik kan dus niet booten van flop, ik kan helemaal niks, volgens mij... Nieuwe mobo kopen?

Heeft iemand nog betere/andere suggesties?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 21:07
Even Bios resetten, waarschijnlijk een jumpertje even van pootje verwisselen. Zie de handleiding van je MB.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
'k Zal 't eens nakijken... effe handleiding zoeken...

Hm, de handleiding zegt dat ik het systeem gewoon moet rebooten na een hangup. Dat werkt dus niet. Ik zie niks staan over een jumper. 'k Zal 'm effe openmaken, maar 't is zowiezo vaag...

Verwijderd

Overclocken moet je met beleid doen, niet in een keer van 100 naar 133, maar ga eerst een van 100 naar 110 ofzo.

En als een flash mislukt moet je kijken of je floppy lampie aangaat, dan is ie nog te redden, ik hoop voor jou dat je dat andere mobo niet weg hebt gegooit want dat is dus nog prima..

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, je hebt gelijk, alleen had ik verwacht dat ik dus gewoon kon rebooten - zoals dus ook in de handleiding staat. Meestal is via de BIOS overclocken vrij harmless...

'k Heb maar 1 mobo hier bij de hand en die heb ik dus niet weggegooid.

Effe een extra note: het gaat dus om een ASUS mobo, type A7V133. Ik heb inmiddels de kast open en zie dat er een 3-poots jumper bij de batterij zit (dus zo 'jumperless' is dat mobo ook weet niet). Alleen de handleiding is daar niet echt duidelijk over... 'k zoek verder.

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
'Via de bios overclocken vrij harmless?'

Waar haal je die wijsheid vandaan?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je bij mijn moederbord de insert ingedrukt houdt bij het aanzetten wordt de fsb weer op 'standaard' (66/100, hangt van jumper af) gezet. Misschien helpt dit. Ik heb een Jetway.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
bart_vd schreef op 17 augustus 2002 @ 14:16:
'Via de bios overclocken vrij harmless?'

Waar haal je die wijsheid vandaan?
Uhmm... :)

Verwijderd

C-mos reset!!!!

Lijkt me duidelijk

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, oke, hoe doe ik dat op 'n A7V133...? Ik kan 't niet vinden in de handleiding en op 't net (de 'Jumper' pagina op de ASUS site is 'under construction').

Verwijderd

Langs de batterij (zilver rond dingetje in een houdertje) zit een jumpertje, dat zijn 3 pinnetjes, haal de stroom eraf, zet het jumpertje op de andere 2 pinnetjes als ie staat, dan stroom erop en een keer of wat op de aan knop douwen. Dan stroom weer eraf en de jumper weer terugzetten hoe ie stond, dan zou ie weer gewoon moeten werken (wel ff bios opnieuw instellen) Ook kan je de batterij eruit halen en dan 24 uur de stroom eraf laten, dan weer terug en dan zou ie ook weer moeten werken.
Ik heb dit wel eens eerder gehad bij het Flashen van een nieuwe BIOS. Toen hielp het om het systeem een dag van de spanning af te sluiten. Dit keer helpt dat ook niet. Ik kan dus niet booten van flop, ik kan helemaal niks, volgens mij... Nieuwe mobo kopen?
Ik dacht dat dat een andere mobo was, want 24 uur de stroom eraf doet dus nix af want er zit een batterij in...

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Je kan als nood-oplossing altijd nog ff de batterij eruit halen...

Je kan hier beter niets zetten....

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb dus net m'n bak open gehad en de power weer aangedaan, en guess what? Hij start weer op... Ik heb dus verder nog niks gedaan met jumpers ofzo. Maffe bakken... Ik heb 2 dagen zonder comp gezeten (nja, alleen m'n laptop).

Ik weet dat er een batterij in zit, dus 't is inderdaad vreemd dat stroom er afhalen eerder hielp. Ik kan het ook niet verklaren, maar ik las 't ergens op 't net...

Hoe dan ook, 't werkt weer - for the time being.

Volgende keer zal 'bak open halen' ook wel niet werken, dus dan kom ik weer hier.
Bedankt voor de reacties.

Verwijderd

En oppassen met overclocken, het is niet zo simpel als het lijkt!

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik blijf d'r wel vanaf in vervolg. 't Is alleen nogal verleidelijk om er aan te mieren, als 't toch zo in de BIOS staat...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Er zit altijd een jumper voor de CMOS te resetten. En anders kun je altijd je batterij dus uithalen.

En overclocken is vrij harmless. Als je met je vingers maar van het voltage afblijft :). Anders heb je de mogenlijkheid tot het mollen van je cpu.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Precies wat ik dacht... Helaas blijkt dit niet altijd zo te zijn in de praktijk.
De CMOS-reset jumper kan ik op 't board niet vinden. Die zit volgens 't schema ergens achter de CD-ROM's enzo. Erg handig ontworpen weer...
Volgende keer zal ik proberen de batterij er uit te halen en weer terug te plaatsen, alleen die zit dus ook achter allerlei zooi...

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

Mad_Demon

de dokter

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 14:44:
Langs de batterij (zilver rond dingetje in een houdertje) zit een jumpertje, dat zijn 3 pinnetjes, haal de stroom eraf, zet het jumpertje op de andere 2 pinnetjes als ie staat, dan stroom erop en een keer of wat op de aan knop douwen. Dan stroom weer eraf en de jumper weer terugzetten hoe ie stond, dan zou ie weer gewoon moeten werken (wel ff bios opnieuw instellen) Ook kan je de batterij eruit halen en dan 24 uur de stroom eraf laten, dan weer terug en dan zou ie ook weer moeten werken.

[...]
Dat moet je dus NOOIT doen! De stroom erop bij het resetten, gewoon de 2 pinnetjes even kortsluiten (dus het jumpertje, heen en weer terug op z'n plekje). Thats it.

:)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

vinger op insert drukken, en dan computer aanzetten, en blijven drukken, zou moeten werken, either insert of numclock.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 15:45

Twan V

...en er stralend uitzien

roedie schreef op 17 augustus 2002 @ 15:08:
Er zit altijd een jumper voor de CMOS te resetten. En anders kun je altijd je batterij dus uithalen.

En overclocken is vrij harmless. Als je met je vingers maar van het voltage afblijft :). Anders heb je de mogenlijkheid tot het mollen van je cpu.
Ik heb zelf ook een A7V133 van asus, en deze heeft idd geen jumper. Langs de batterij zitten twee soldeercontactjes die je moet aantippen met een schroevendraaier om de bios te resetten.

Waarom is dit zo moeilijk gedaan? Precies wat Explorer zegt: Een Asusbord doet dit zelf! Als je pc niet doorstart na overklokken, moet je hem ff een kwartier uit laten staan, en dan opnieuw starten. Hij start dan in de BIOS met rechts in het rood een melding dat de pc vorige keer niet goed doorstartte omdat 'aan instellingen zijn gerommeld waar kleine kindjes maar af te blijven hebben' :P

Ik ben begin deze week ook begonnen met experimenteren met oc-en (TB 800) omdat als ik deze cpu opblaas, ik bij een pakje boter een nieuwe heb tegenwoordig.

Ik heb er geen z*k verstand van, en dus 0,0 resultaat. Ik zit nou ook al een hele morgen te zoeken in het DOC forum en ook daar wordt ik geen h*l wijzer van.

m.a.w. namens Explorer en mij: WHELP! Help de n00b de winter door

Specs: Anus A7V133, TB 800, 2x 256mb133 ECC DaneElec, Anus V7700 GeForce 2, 1x SCSI 9GB Quantum, 1x 40GB Maxtor, 1x 80GB Maxtor (en alledrie altijd te vol :P), W2k, Power en resetknop, leds.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 15:45

Twan V

...en er stralend uitzien

Tip voor mensen die overclocken willen proberen en zich geen stomme l*l wilen vinden: Lees de FaQ!

(Nadat ik de FaQ had gelezen, waren eigenlijk al mijn vragen wel beantwoord en ben ik aan de slag gegaan. Inmiddels loopt mijn 800 stabiel op 920 MHz. Ik ben begonnen met de multiplier, waarna ik meteen van de bios op mijn donder kreeg dat dat niet de bedoeling was. Maar na het ophogen van de FSB naar 120 (geheugen loopt op ruim 150MHz) gaat alles nog prima)

Dus: Tip voor alle andere n00bs net als mij: Lees de FAQ

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Wa's dat voor kaart een "Anus V7700 GeForce 2". Ik wil niet weten in wat voor slot je die moet stoppen...
Pagina: 1