Welk ADSL modem zit bij Zonnet Family?

Pagina: 1
Acties:

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Weet iemand welk modem je gratis krijgt bij een Zon Breedband Family abonnement? Het is een USB ADSL modem dat normaal 99 euro kost, maar op de site van Zonnet kan ik geen informatie over het modem vinden, alleen een plaatje. Dat plaatje staat op http://www.zonnet.nl/breedband/br_nodig__breedb.html#3 maar de link die er bij staat komt uit op een verkeerde pagina (over een ethernet router/modem). Kan iemand aan het plaatje zien welk modem het is? Ik heb al flink gezocht bij de bekende fabrikanten, maar ik kan hem nergens vinden.

Ik wil het modem kunnen gebruiken onder Linux, dus daarom is het wel belangrijk dat ik weet welk modem het is. Ik heb Zonnet een paar dagen geleden al gemaild, maar nog steeds geen reactie gehad :-(

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik denk dat het het makkelijkste is om ze op te bellen, want deze dienst bestaat pas sinds eergister (zie ook het draadje van mij erover).

Maar een usb modem onder linux kan wel, maar meestal werkt het toch niet op zoeen fijne manier, dus ik hoor dat ze er 1 leveren die goed ondersteunt wordt onder linux.

Anders is er nog de mogelijkheid om een draytekrouter te kopen waar je een usb modem aan kan sluiten.

• Hark
Ja ik weet dat het een nieuw abonnement is. Ik zal ze maandag eens bellen. Er komt overigens nog een vraagje naar boven borrelen: Hoe veel meter kabel krijg je eigenlijk voor tussen de splitter en het modem? Die afstand is namelijk best groot bij mij (meter of 12 denk ik).

Verwijderd

Dat werkt niet zo.

Je spiltter hang je op de plek waar je telefoonlijn binnenkomt. Vervolgens gaat er een telefoonkabel vanaf je splitter naar je modem. Die modem kan je overal plaatsen waar je wilt, jij moet wel voor deze telfoonkabel zorgen. Of die nu 5,8 of 20 meter is maakt niets uit.
Zolang je je UTP kabel vanaf je modem naar je PC niet al te gek lang maakt.

Overigens krijg je een Alcatel SpeedTouch modem bij dit abonnement. Dat het zo goedkoop is heeft maar een reden: vooruitbeaten van 6 maand.
Daramee maken ze heel wat kosten ineens goed.

• Hark
Nou het Alcatel Speed Touch modem krijg je bij Zon Breedband Basis of Extra, niet bij Family (kijk maar op http://www.zonnet.nl/breedband/br_nodig__breedb.html#3). Ook gaat er geen UTP kabel van het modem naar de PC, want het is een USB modem. Die telefoonkabel van de splitter naar de PC, kan dat gewoon een 2-aderige kabel zijn? (een telefoon werkt ook maar met 2 aders, de rest is (was vroeger) voor doorverbinden geloof ik) Of gebruikt ie echt alle 4 de draden?

• Hark
[Airwolf] schreef op 17 augustus 2002 @ 14:07:

Anders is er nog de mogelijkheid om een draytekrouter te kopen waar je een usb modem aan kan sluiten.
Hmmm je bedoelt de DrayTek Vigor2200USB router? Die staat voor 177 euro in de pricewatch. Voor dat geld koop je ook een ADSL modem met router in één van een ander merk, of gewoon alleen een ADSL ethernet modem voor nog minder. Of heb je een groot voordeel met zo'n DrayTek ding en een USB modem?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kan ik via dit abbonement met 2 computers tegelijk internetten? en is de telefoon dan nog gewoon vrij? ben NL adsl noob.
nu ken t wel via mijn 56k modem met 2 computers,gewoon via het netwerk internetten (via win. XP) dan ook?

want als je gewoon nog telefonish bereikbaar bent dan ga ik maar effe bij me pa zeuren

• Attilla
_ferry_ schreef op 18 augustus 2002 @ 20:44:
kan ik via dit abbonement met 2 computers tegelijk internetten? en is de telefoon dan nog gewoon vrij? ben NL adsl noob.
nu ken t wel via mijn 56k modem met 2 computers,gewoon via het netwerk internetten (via win. XP) dan ook?

want als je gewoon nog telefonish bereikbaar bent dan ga ik maar effe bij me pa zeuren
Ja dat is geen probleem om internet te delen, dat kan nu gewoon op dezelfde manier als je nu doet.

En ja met adsl ben je als je online bent nogsteeds telefonisch berijkbaar.
Dit wordt door een splitter geregeld waar de telefoonlijn je huis binnenkomt.

• Hark
Ja je bent dan nog telefonisch bereikbaar en ja, je kan ook je internet delen ove rhet netwerk. Hierbij moet je wel de veiligheid in de gaten houden. Je hebt met ADSL namelijk een directe verbinding met internet en als je je netwerk er ook nog eens op aansluit maak je het voor vervelende mensen wel erg gemakkelijk om nare dingen met je computer te doen. Het is dus zaak om een goede firewall te installeren die deze nare mensen tegenhoudt. Onder Linux ed. is dat niet zo'n probleem, maar met Windows XP heb je daar echt een apart programma nodig (ik dacht tenminste niet dat er in XP een firewall zit ingebouwd). Misschien is het handiger om een router te kopen, daarmee kan je internet delen zonder dat de computer waar het internet binnenkomt steeds aan moet staan (want de router neemt de plaats van die computer in). Bovendien zit er in de meeste routers ook een firewall ingebouwd. Een paar postjes hierboven werd ik erop attent gemaakt dat er een router is waar je een USB modem (zoals dat van Zonnet) direct op kan aansluiten. Zo'n ding kost echter wel 177 euro :(
Meer informatie over internet delen vind je in het Network Troubleshooting forum (helemaal bovenaan: "Hoe deel ik internet")

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ok bedankt, dan ga ik effe teen me pa zeiken dat we dat moeten nemen, want t is goedkoper dan wat ik nu internet (50 euro p/m) dan moeten we nu wel effe 6x 39 euro vooruit betalen, maar dat heeft ie vast wel ervoor over.

Verwijderd

Je krijgt er een USB modem van Conexant bij, met drivers voor Win 98, Me, 2000 en XP.

Verwijderd

Alcatel Analoog modem he! Of je ken toch kiezen uit USB?

• Attilla
Verwijderd schreef op 21 augustus 2002 @ 08:51:
Alcatel Analoog modem he! Of je ken toch kiezen uit USB?
Misschien is het handig als je je ergens in verdiept voordat je een reply plaatst.
Pagina: 1