UDMA-100 schijf + CD-ROM drive

Pagina: 1
Acties:

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-08 07:24
Als ik een UDMA-100 harde schijf heb als master en ik sluit als slave een CD-ROM drive aan, met een 80-aderige UDMA-kabel, draait de harde schijf dan in UDMA-100 mode of schakelt hij terug omdat er een CD-ROM drive aan hangt?

Dit alles op een mobo met Intel 815E chipset.

Verwijderd

AAAAAAAAAARGH nooit doen. Twee apparaten op dezelfde ide port (master slave combinatie) passen zich meestal vooral aan aan de langzaamste. Ook al zou dat niet het geval zijn wordt bij tegelijkertijd gebruik van cdrom en hd de hd flink vertraagt omdat alle ide poorten maar 1 apparaat tegelijkertijd kunnen behandelen. Ide controller heeft 2 poorten (primary master slave, secundary master slave).
Zet de hd ALLEEN op de primary master slave als je daar de snelheid van wilt gebruiken.
Verdeel alleen zoveel mogelijk over apparte ide poorten. Zo heb ik zelf een promise uata66 met op de primary master m'n hd
op secundary master een 40 cdrom
en op de uata33 (bxboard) van m'n mobo heb ik op de primary master 50x afreey en secundary master m'n writer.
Elk apparaat z'n eigen poort.
Zodra je niet genoeg poorten hebt moet je in ieder geval proberen geen hd's met cdromspelers/writers te mixen. Eerst had ik m'n cdromspeler en writer op 1 poort zitten en dat werkte ook vlekkeloos. Mixen van hd en cdrom/writer gaat ten koste van je hd snelheid.

Verwijderd

:? CD-rom en harddisk mixen? geen plobleem. Doe ik al tijden, Maxtor udma 7200 HD als master op secundaire poort en Aopen CD-rom PIO-mode4 als slave.
HD exact net zo snel als m'n WD-Expert op het primaire kanaal. 150-75Mbyte/s uit cache, 17-9 Mbyte/sec. uncached

Sommige HD's en CD-roms mixen gewoon niet zo goed. Zoals b.v. (bijna) elke Quantum HD met een willekeurige CD-rom.
(Ik mag Quantum niet zo, als je dat nog niet doorhad , ben gewoon be-vooroordeeld .. :) ) Verder hangt het soms af van de chipset op het moederbord.
Aopen CD-roms schijnen de minste problemen te geven...
Computers bouwen is nog steeds een kwestie van "trial and error". We worden allemaal jonge onderzoekers..

Maar je CD-rom moet wel compatible met de UDMA-mode zijn. Zou je op de site van de fabrikant of bij een slimme leverancier moeten navragen.

UDMA-100 is vrij nieuw, dus of jouw CD-rom dat aankan is de vraag.
Doeoeoeoeiii ;)