[Suse 8.0 PE]server wil niet starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
systeem:
* P133, 32 MB (beetje krap maar het kan....),
* kloonmobo met Intel 82437VX chipset,
* 3Com netcard,
* flip sndcard (OPL3) en
* Matrox Millennium II (4MB PCI) video
* WD 4.3 GB HD
Bijna alles wordt tijdens de installatie in 1 keer herkend, behalve de Matrox.
Die wordt volgens de docs wel ondersteund als de SVGA server van XFree wordt geinstalleerd.... dus zo aan de slag....
Mooi niet, wordt er gevraags om XFree86-compat-modules-3.3.6-44.i386.rpm
te installeren, doen we.
Tja en ie geeft de melding dat er 10 stuks *.so een conflict with file from
xmods_3x-3.3.6-375, die geinstalleerd is en dat meldt ie ook.
(voorbeelden van *.s zijn pex5.so xf86Calcomp.so xf86Wacom.so.... xie.so)

dan maar effe naar VGA.... dan heeft ie problemen om die te vinden (unknown in de xf86config lijst tijdens het configureren......).

Kortom zo krijg ik geen enkele server aan de praat.......
Voor de rest was de installatie van Suse een eitje.... lijkt bijna op een windows installatie....

PS: ik was RH 6.0 gewend, waar ik ook wel eens deze problemen met dezelfde kaart geahd heb, maar het installeren van de SVGA server loste het altijd wel op.
PS de search en de nieuwsgroepen leverde weinig op (vraag is wel een enkele keer gesteld, maar de antwoorden zijn de probeersels die ik al gedaan had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinnamon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
van www.suse.com
SuSE Linux 8.0
Hardware requirements

Main memory
A minimum of 64 MB are required for the installation with YaST2. The minimum installation in text mode is possible with 48 MB (the free installation support does not cover this minimum installation).
..en volgens mij geldt dit ook bijna voor 7.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klopt, dat had ik wel gezien maar ik dacht dat dit voor de zware servers gold en niet voor de lichte. Waarom zou ik een rpm niet kunnen installeren in tekstmode achteraf..... ? Er komt dan geen melding van te weinig mem....

[edit]Main memory
A minimum of 64 MB are required for the installation with YaST2. The minimum installation in text mode is possible with 48 MB (the free installation support does not cover this minimum installation).

Wel ik kon he probleemloos installeren... duurde een paar uur. Maar liep eigenlijk heel soepel met 32MB. Zit hem dus echt op de rpm instal vast. Toch een keer geforcerd doen.... (als het toch niet zou willen..... moet ie er toch vanaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 12:54:
klopt, dat had ik wel gezien maar ik dacht dat dit voor de zware servers gold en niet voor de lichte. Waarom zou ik een rpm niet kunnen installeren in tekstmode achteraf..... ? Er komt dan geen melding van te weinig mem....
installeerd dan via yast2 (ook in textmode beschikbaar) en de-selecteer en selecteer dan de packages die je nodig bent, de dependancy's worden dan ook automatisch opgelost

* Zwelgje heeft hier ook een machine staan met matrox kaart en dat werkt wel goed

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
das een goeie, ga ik doen (ik was met Red Hat gewend om veel in textmode te doen....). Wordt (hopelijk) vervolgd.. ( yast2 staat al aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1e melding:
het configgen v/e grafische kaart op een draaiend systeem is alleen mogelik met
Xfree86 V4 of later. Uw kaart heeft V3 nodig.........
Vandaar dat X11 hier niet geconfigd kan worden... gebruik sax voor het wijzigen van uw instelligen.
Als snel bleek dat sax geen fonts zag, dus geinstalled:
font utils rpm OK
font 100 dpi rpm OK
font 75 dpi NOK .......(conflict met XFree86 V4....0
Sax opgestart: using XF86_SVGA for setup.... (ziet er beter uit...).
configureren op zich een fluitje van een cent, herkent bij aan klikken Matrox nu wel.
Server starten als test: een smal beeldje van 1.5 cm hoogte (monitor kan prbleemloos 800x600 aan).
Melding: fatal server error. could not open default font "fixed".
Dus dat moeten we fixen...... ik heb weer wat te doen...

edit:
http://sdb.suse.de/en/sdb/html/xf336truetype_71.html
't is een bekend probleem... echter bij mij zit het iets anders.
de truetype directory staat bij mij al niet meer vermeld... en "always expects a font 'fixed' in each font directory" . die staat er ook niet....
Dus: to be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Werkt.
Eerst niet met sax later wel...
Waar zat hum de crux? Ik heb ik telkens de aangeboden configuratie genomen en bewerkt en daarvan de meest reële opties getest. Resultaat zie boven.
Nog maar eens opnieuw begonnen en deze optie gecanceled en het configgen vanaf de grond opgebouwd. ik moest toen wel herstarten en toen werkte.... KDE3.0.
Uiteraard vrij traag..... maar dat was te verwachten, want ik was eigenlijk voor X gegaan.
Waarom het nu met xf86config niet ging begrijp ik niet, want ik heb dezelfde instellingen genomen. X start nu op met een muis foutmelding.. en stopt dus:
Option "AllowMouseOpenfail"
Server flags section keyword expected.....

Dus: het kan maar niet snel .....
nu X nog rond krijgen.
In ieder geval iets voor de search voor mensen die hun GUI niet aan de praat krijgen.
De installatie: wat dus een verschil met RH6.0, nog maar eens RH 7.3 proberen.....

[edit]
Door de oude XF86Config te deleten en dan weer te configgen werkt het wel, maar dan start toch KDE3 weer op en niet X..... Blijkbaar is het daar aangelinkt, nog eens beter uitzoeken..... (te weinig suse ervaring)
[edit2]ook internet vrij snel aan de praat gekregen vooral effe inetd niet vergeten bij Yast en de DNS (gateway had ik al). Pingen is OK, surfen met konq uiteraard super traag.....
Pagina: 1