Onboard sound, processor gebruik en Quake 3

Pagina: 1
Acties:

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-10 21:52
Ik heb vorige keer Quake 3 eens getest zonder geluid en met timedemo schoot de FPS omhoog. Ik vindt dat m'n onboard sound teveel dwars ligt.

Ik heb een MSI K7T Turbo met een Thunderbird 1,4 GHz en een MSI Geforce 4 Ti 4200. Als ik een timedemo doe met geluid( ik doe een timedemo met die map van patch 1.30) dan krijg ik 122 FPS. Zonder geluid krijg ik 164 FPS!!!! 42 FPS zitten in het geluid en dat vind ik nogal veel.

Wat voor FPS krijgen jullie nu met en zonder geluid? Zal een geluidskaart hier helpen en welke? Het gaat me vooral om een zo'n laag mogelijke CPU belasting.

Is een Creative kaart ook een CPU vreter of is b.v. een Turtle Beach beter??

Zal dat met kanalen te maken kunnen hebben? Ik heb dat niet onderzocht verder maar ik weet dat een geluidskaart een hoeveelheid kanalen heeft waar geluid over gestuurd kan worden waarna de geluidskaart ze combineert. Als Quake 3( en andere spellen) meer kanalen nodig heeft worden deze dan in software gecombineerd waardoor de processor gebruik omhoog gaat??

Ik kan hier verder helemaal niets over vinden.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

er zit een convertor chip op de kaarten vaak.. wat veel cpu kracht wegneemt.. dit is bij veel kaarten verschillen.. bij een sblive zal je er nog wel wat minder uithalen danuit een audigy. Dat komt omdat een sblive vast staat en constant upsampled en downsampled (dat was softwarematig d8 ik) niet lekker voor je kwaliteit eigenlijk ook.. maar goed.. hier in deze pc ben ik er niet ontevree over!

audigy of hoontech zijn betaalbare semi-pro kaarten, perfect voor thuisgebruik.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-10 21:52
Is er niemand die even een timedemo kan doen die een Live of een Audigy heeft of die meer weet van dit onderwerp?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Een audigy up en downsampled net zo hard als een live, en bij beide kaarten is dat hardwarematig, dus kost geen cpu tijd. Een Live, Audigy, en de meeste andere kaarten berekenen al het geluid hardwarematig. Het kost hooguit 1% cpu tijd ofzo, afhankelijk van je systeem.
Onboard geluid wordt vaak door je cpu afgehandeld, zeker bij de oudere onboard audio systemen. Dan kan het dus gebeuren dat je in spellen inderdaad een lagere FPS krijgt. Ik heb zelf een Soundblaster Live! en als ik UT op de normale instellingen zet maakt het geen bal uit of ik nou met of zonder geluid benchmark, de scores zijn practisch gelijk aan elkaar. Dat is op een Athlon 600 met Matrox G400 dus misschien niet het beste voorbeeld, maar toch...

Hier stond achterhaalde informatie…

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Ik heb een nieuwer Athlon systeem (XP 1700), met een oude SB PCI64 geluidskaart, ik merk geen enkel verschil in fps in Quake3 / GTA3 als ik het geluid uitzet.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
av>sp

Dit is toch meer een spielerij vraag :)
Pagina: 1