Toon posts:

computergestuurde potmeters?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind potmetertjes waar je aan moet draaien maar lastig.
Is het ook mogelijk om een apparaatje te maken dat je aansluit op een of andere poort (parallel of seriëel) dat weerstand regelt, en dat als vervanging kan dienen voor potmetertjes (van een enermax fan)?
Dan kan ik er een proggie bijmaken, zodat je met een schuibalkje de snelheid van een of meerdere fans kan instellen. Ideaal dacht ik zo :)

Verwijderd

Computergestuurde potmeters... :?

Deze zullen of niet aantrekkelijk zijn vanwege de hoge aanschafrpijs en niet erg rendabel..
Waar je veel beter aan zou kunnen denken is een klein schakeltrapje via de parallele poort, lang niet zo duur en veel makkelijker te bouwen..
Je sluit gewoon een vijftal weerstanden serieel aan en middels een IC bepaal je op welke plaats je hem gebruikt..
ff kijken schetsje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
+--
   |       -----   -----   -----   -----   -----
  FAN -----| R |---| R |---| R |---| R |---| R |-- 
   |       ----- | ----- | ----- | ----- | -----  |
0--              |      --       |       |        |
                 ----- | ---------       |        |
                     | | | ---------------        |
                     | | | | ---------------------
                     | | | | |
                     ----------
                 0 --|   IC   |--- +
                     ----------

deze zal dan helemaal traploos zijn, maar is dit een groot probleem ?? je zou kunnen gaan zoeken naar laat zeggen 5 weerstanden (in orde van waarde) waarbij de ventialatoren op een goede frequentie lopen (waarop ze weinig resoneren...)

hier zat ik zo aan te denken..

en dan kan je dat ic vast wel via je parallele poort aansturen..

Suc6 en hou me op de hoogte, vind dit zelf ook wel interessant 8)

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Er zijn wel digitale potmeters, maar het type weet ik niet precies. Denk eens aan het merk Maxim of PMI oid en wellicht National

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.... P3nGu1n, ik denk dat ik daar wel wat aan heb. Maar ik heb et toch liever traploos :). Er moeten toch traploze methoden zijn?

Verwijderd

Met dit bouwpakket kunt u het volume van willekeurige LF-signalen regelen. Met een speciale schakeling kan de uitgangsspanning van 0 - max. in 100 stappen met Up-/downtoetsen worden ingesteld. Sleepgeluiden van mechanische potmeters behoren daarmee tot het verleden.

Erg zinvol dus :|

Verwijderd

stappenmotortje in een pormeter(met vertraging)? :+

maar er zijn ic's voor(ik d8 ook iets van een pwm maar da wet ik niet, ik ben geen elektroicatechnikus, kan wel iets maar lang nie alles)

Verwijderd

Topicstarter
waar zou je die IC's vandaan kunnen halen dan? Conrad? Ik heb geen idee waar ik dan op moet zoeken :)
Pagina: 1