Toon posts:

2x dubbele netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een thuisnetwerkje: 1 PC met 2 nics, 1 met een chello-aansluiting, 1 met een link naar een andere pc. (nic naar andere pc= 192.168.0.1, andere pc 0.2).
Nu wil ik op die 2e pc een andere PC aansluiten via UTP.
Er zit een tweede NIC in de 2e PC, maar hoe stel ik die in dat ik via de 3e PC kan internetten en files kan kopieren? (zonder hub)

Chello <------NIC1>** PC 1** <NIC2(192.168.0.1)--------NIC3(192.168.0.2)>**PC2**<NIC4<------->NIC5**LAPTOP**

Any ideas?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34

tozzke

aka tozzert

zolang je op alle computers gebruik maakt van hetzelfde subnetmasker, ip-reeks en werkgroep....... (als dit überhaupt al kan)
Dan op elke "client"-PC de computer met de i-net verbinding instellen als gateway, en deze internet laten delen

edit:

maar zo moet wel ELKE pc aanstaan op het moment dat je met de "laatste" computer in het rijtje wilt "netwerken" (en dus ook internetten)
vind je dat niet heel erg omslachtig??? :?
hubjes kosten ook geen drol meer, dus daarvoor hoef je het niet te doen (rond €25,-)

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

koop ipv van die extra nic een hub (kost bijna niks meer) sterker nog ik denk dat je goedkoper uit bent want wat jij wil moet je ook nog programma's kopen en die zijn nu eenmaal vrij duur.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dreamer schreef op 17 augustus 2002 @ 10:36:
koop ipv van die extra nic een hub (kost bijna niks meer) sterker nog ik denk dat je goedkoper uit bent want wat jij wil moet je ook nog programma's kopen en die zijn nu eenmaal vrij duur.
met linux is dat dus gratis, en als je er windows op hebt staan is het ook gratis (tenzij win98 of lager)
Maar zelf zou ik dit niet doen, veel te omslachtig en kan voor een hoop problemen zorgen ook, het is bijvoorbeeld lastig om vanaf de laptop direct files te sharen met pc1 (behalve als je een ftp server hebt ofcourse)
Hub/Switch kopen dus

Verwijderd

idd, een switch of een hub kopen. Of zit er soms een andere motivatie achter de opstelling zoals je die nu hebt gemaakt ? Probeer eerst eens e.e.a. uit te werken op papier. Let hierbij op zaken als je IP ontwerp en routering. Ga het dan pas realiseren. Op deze manier is het later eenvoudiger om fouten te vinden als iets niet werkt.

PS. zelf heb ik in een paar systeempjes netwerkkaarten waarin al een ingebouwde hub zit (kaartje met 4 poortjes). Kost weinig en werkt erg goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2002 10:46 . Reden: moest nog wat bij ]

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:56

PJKs

Young, Free and Single

Moet je met een NIC met ingebouwde HUB die computer aan hebben staan om de HUB te laten functioneren?

ja, graag!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

PJK schreef op 17 augustus 2002 @ 12:49:
Moet je met een NIC met ingebouwde HUB die computer aan hebben staan om de HUB te laten functioneren?
vaak wel, aangezien die hub stroom nodig heeft

Verwijderd

internet---pc1----pc2----pc3

Op pc1 installeer je winroute of zo iets.
OP pc2 moet je ip-forwarding enabelen.

Ip's:

pc1: 192.168.1.1
pc2: 192.168.1.2
pc2: 192.168.2.1
pc3: 192.168.2.2

De df gateway van pc3 is 192.168.2.1
en die van pc2 192.168.1.1

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 13:35:
internet---pc1----pc2----pc3

Op pc1 installeer je winroute of zo iets.
OP pc2 moet je ip-forwarding enabelen.

Ip's:

pc1: 192.168.1.1
pc2: 192.168.1.2
pc2: 192.168.2.1
pc3: 192.168.2.2

De df gateway van pc3 is 192.168.2.1
en die van pc2 192.168.1.1
huh?
dan moet je op pc2 ook gewoon winroute oid zetten :)
of pc2 laten bridgen oid, lijkt me dan eenvoudiger, hoewel een hub...

Verwijderd

erkens schreef op 17 augustus 2002 @ 13:38:
[...]

huh?
dan moet je op pc2 ook gewoon winroute oid zetten :)
of pc2 laten bridgen oid, lijkt me dan eenvoudiger, hoewel een hub...
alleen ip-forwarding is genoeg. Brigen is niet nodig (tenzei je alle computers in netwerkomgeving wilt zien).

Maar ik zou gewoon een hub kopen. Voor die paar euro-tientjes zou ik niet te lang frotten met zo'n hobby oplossing :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 13:49:
[...]

alleen ip-forwarding is genoeg. Brigen is niet nodig (tenzei je alle computers in netwerkomgeving wilt zien).

Maar ik zou gewoon een hub kopen. Voor die paar euro-tientjes zou ik niet te lang frotten met zo'n hobby oplossing :)
precies, want wat nu als er straks nog een pc bij komt :P

Verwijderd

Ja, het systeem moet wel aan staan om de nic met ingebouwde hub te laten functioneren (bij mij i.i.g.: Realtek kaartje). Let verder even op: bridgen is fundamenteel verschillend van routeren ! (verschil tussen layer-2 en layer-3 netwerk). Ook in je IP ontwerp moet je hiermee rekening houden.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjullie voor de antwoorden.

Vraagje: Wat is IP-forwarding en hoe stel ik het in (PC2=Win ME-systeem)?
Pagina: 1