koelidee

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:34
He mensen,

Ik heb net ff een draadje hier gelezen en dat bracht mij op een idee om de proc te koelen in de zomer. Ze hadden het er over van die koelmatten/blokken. Ik denk dat ik weet wat ze er mee bedoelen. Van die zakken met zo'n blauwe vloeistof die je heel warm of heel koud kunt maken (in de diepvries leggen oid)

We hebben er hier eentjeliggen alleen die is loeizwaar en vrij groot (20cmx10cm). Nu vroeg ik mij af of iemand weet of die dingen ook in het klein te koop zijn. (nee ik ga niet ff naar de winkel want die zijn om half 4 's morgens toch echt dicht). En ik zit een beetje met het probleem van luchtvochtigheid. Wordt die niet hoger als ik een bakje onder mijn fan monteer waar ik dan zo'n mat/zak in leg zodat de lucht gekoelt wordt door de temp van dat zakje

wie weet raad

Strava | AP | IP | AW

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
kan je elke 10min nieuwe zakjes erin gaan leggen, lijkt me niet zon strak plan

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
het kan ook gekker :) maar elke 10 minuten zon zakje verwisselen is nie techt dat je zegt wauws.. als je met ijs wilt werken. koop een promethia :)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hmm, gewoon een alu kast en een zak ijs erop/onder... :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:27

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Coldice :9~ en dan niet gaan zeuren over condensschade :+

*empty*

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 06:26
MR_VIPER schreef op 17 augustus 2002 @ 09:32:
Coldice :9~ en dan niet gaan zeuren over condensschade :+
Juist :)

Niet doen...

Koop dan watercooling ;)

• Webgnome
mm die zakjes die ik bedoel kennen jullie dus zeker niet. Die leg je in de diepvries die worden ontzettend koud (zijn normaal voor het koudhouden van bijv wonden ofzo.. dus die moet je in een theedoek wikkelen anders bevriest er het een en ander).

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Mja, maar dat is zo koud, daar condenseert vocht uit de lucht op, en dat komt in je kast. Niet koel. En daarbij blijven ze niet extreem lang koel boeven een hete proc.

Verwijderd

Maar dan moet je nog steeds die zakjes wisselen. Wat doe je dan als ze niet meer koud zijn?

• Webgnome
ze zitten niet boven een hete pc maar aan de voorkant van de pc zet ik een fan en onder ide van (voor/onder) zit zo'n bakje met zo'n zakje. en dan een doekje erop om condens beetje tegen te gaan (of is dat dom) en ja dat zakjes wisselen. Ligt eraan hoe lang zo'n zakje mee gaat he :)

Strava | AP | IP | AW

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:14
Ik ken wel die lange roze zaken van ongeveer 30 cm, zal wel het zelfde zijn :)
Die dingen blijven echt super lang koud in een theedoek, zeker wel twee uur ofzo. Maar jou huid is niet zo warm als een proc denk ik ;)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

Shunt

Boe

sorry maar dat gaat zo echt niet werken moet je nog om de 30 of minder zon zakje vervangen 8)7

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Webgnome
nee maar die zakken als ze in het klein te krijgen zijn, komen ook voor/onder de fan te hangen aan de buitenkant van de kast dus niet in de kast. De fan is intake dus die trekt lucht aan die langs die zak gaat en dan heb je dus koude lucht..

Strava | AP | IP | AW

• Shunt

Shunt

Boe

jah maar dat is voor een paar minuten ;) heb je tog geen bal aan dan blijf je van pc naar vriezer lopen ;)

Game PC

• internetinfo
Da Monkey schreef op 17 augustus 2002 @ 14:43:
nee maar die zakken als ze in het klein te krijgen zijn, komen ook voor/onder de fan te hangen aan de buitenkant van de kast dus niet in de kast. De fan is intake dus die trekt lucht aan die langs die zak gaat en dan heb je dus koude lucht..
Dan moet je wel een heel sterke fan hebben en dat zakje mag dan óf wel heel groot zijn of het moeten er super veel zijn.

Zet dit idee uit je hoofd en neem waterkoeling. Daarmee kan je wel klooien, ijsblokjes enzo ;)

Verwijderd

Mja, dan moet je zo'n gekoelde buis hebben eigenlijk, of liever nog een blok van dat spul met allemaal kleinde buisjes die op je fan intake uitkomen. Dan is oppervlak misschien wel groot genoeg om effectief te zijn.

• Webgnome
ik ga maar eens nadenken over waterkoeling.. althans.. vind het nog steeds bietje scary dat waterkoeling :)

Strava | AP | IP | AW

• internetinfo
De meeste (kwaliteits ;) ) setjes hebben ook een functie om te draaien zónder dat de computer aan staat. Zo kan je je systeem dus eerst op lekken controleren.

• ascona
  • Laatst online: 14-02-2022
waterkoeling _/-\o_

• Shunt

Shunt

Boe

waterkoeling :r het werkt pas echt lekker met een PELTIER })

Game PC

• internetinfo
:{ Voegt ook zoveel toe aan deze discussie/vraag.

• Shunt

Shunt

Boe

jah idd het geeft aan dat er mensen zijn dit dit beter vinden dan zakjes ijs in de kast leggen ;)

Game PC

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07 18:52
[Dan moet je wel een heel sterke fan hebben en dat zakje mag dan óf wel heel groot zijn of het moeten er super veel zijn.

Zet dit idee uit je hoofd en neem waterkoeling. Daarmee kan je wel klooien, ijsblokjes enzo ;)
Bij waterkoeling en het gebruik van ijsklontjes waardoor je wtertemp daalt krijg je toch ook condensvorming of niet?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Raid schreef op 17 augustus 2002 @ 15:07:
[...]

Bij waterkoeling en het gebruik van ijsklontjes waardoor je wtertemp daalt krijg je toch ook condensvorming of niet?
aan de buitenkant van je reservoir misschien wel ja, maar dat kan je extern plaatsen

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• internetinfo
Raid schreef op 17 augustus 2002 @ 15:07:
[...]

Bij waterkoeling gaat het water toch via het reservoir door buisjes/slangetjes :? Als je in dat reservoir ijsblokjes gooit moet dat wel lukken hoor.
Maar ook die ijsblokjes moet je na een tijdje 'verschonen' :)

[ Voor 0% gewijzigd door internetinfo op 17-08-2002 15:11 . Reden: 2x typo bij hetzelfde woord 7(8)7 ]

• Underground75
[]internetinfo schreef op 17 augustus 2002 @ 15:10[/message]:
[...]

Bij waterkoeling gaat het water toch via het reservoir door buisjes/slangetjes :? Als je in dat reservoir ijsblokjes gooit moet dat wel lukken hoor.
En als het water in je reservoir dan zeg 10C wordt, dan krijg je in je WC blok van je CPU 10C water, en dit bij een omgevingstemp die laten we zeggen 20-25C hoger ligt, denk ik toch condensvormong op je WC blok of heeft er iemand hier ander ervaringen hiermee? :?

• Orion84
  • Laatst online: 09:43

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dacht je echt dat als je pc aanstaat dat je wc blok dan 10 graden is???

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Underground75
Nee maar het water aan de ingangszijde boven je CPU wel.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
als je gewoon de snandaart koelelementen in de diepvries die kunnen ok niet lek gaan.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 21:57
Bij waterkoeling gaat het water toch via het reservoir door buisjes/slangetjes Als je in dat reservoir ijsblokjes gooit moet dat wel lukken hoor.
Maar ook die ijsblokjes moet je na een tijdje 'verschonen'
uhm, dan loopt je systeem na een tijdje over

en ik heb wel van die zakjes, 5x5cm, maar een goed id ist niet

[ Voor 0% gewijzigd door RocketKoen op 17-08-2002 15:47 . Reden: quotes ]

TheS4ndm4n#1919

• internetinfo
RocketKoen schreef op 17 augustus 2002 @ 15:46:
[...]

uhm, dan loopt je systeem na een tijdje over

en ik heb wel van die zakjes, 5x5cm, maar een goed id ist niet
Met dat overlopen moet je natuurlijk wel rekening houden, maar ik neem aan dat als je aan waterkoeling begint dat je dan ook wel zo slim bent om dat te begrijpen 7(8)7

Verwijderd

het hele idee is gewoon dom. ennu waterblokjes met watercooling is nie tzo goed idee, Gedisti, en normaal water? tsja.

• Webgnome
het hele idee is gewoon dom
Wij danken u voor uw support,, fijne dag verder :P

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 16:39:
het hele idee is gewoon dom. ennu waterblokjes met watercooling is nie tzo goed idee, Gedisti, en normaal water? tsja.
Of je spuit destileerd water in je vormpje ;)

Verwijderd

ermm, volgens mij hoor ben niet zo technisch lol maar als je iets laat bevriezen komen er ook beesies of weet ik veel erbij.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 17:45:
ermm, volgens mij hoor ben niet zo technisch lol maar als je iets laat bevriezen komen er ook beesies of weet ik veel erbij.
Goh, dat vind ik vreemd, in onze vriezer ligt alles lekker ingevroren en ik heb er nog nooit een beestje gezien eigk? Of je moet je pc midden in de woestijn op een mierennest zetten...

Topicstarter: ik weet niet hoe je je koeler door/langs die zak heen wilt laten blazen, die zal toch wel waterdicht zijn en dan houdt hij ook lucht tegen... :?
Bovendien, hoe wil je hem onder je pc hangen? Een klokkenspel id ofzo, je pc op poten zetten?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Dark Blue schreef op 17 augustus 2002 @ 18:48:
[...]

Goh, dat vind ik vreemd, in onze vriezer ligt alles lekker ingevroren en ik heb er nog nooit een beestje gezien eigk? Of je moet je pc midden in de woestijn op een mierennest zetten...
Nou... STEL je hebt een vriezer met een vrij grote opening, en je vriest buiten wat van die zoete waterijsjes (jeweetwel, die je in ontdooide toestand koopt) in, dan zouden daar best wel es beesjes in kunnen kruipen hoor!

Verwijderd

je kunt dat vloeistof zo over gieten ergens anders in en je zal elke min je pc uit moeten zetten om hem weer opnieuw in te vriesen ook condenseren deze blokken als een gek

oftewel dit is een idee wat geen nut heeft :+

• Webgnome
ik heb het idee dat de helft het idee niet echt snapt.. maar goed het heeft geen zin kwam ik zelf ook al achter

Strava | AP | IP | AW

• Kraanwater
  • Laatst online: 26-07 15:34
Van die zakjes komt ook veel kondens.....dus neit echt veilig

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Bij waterkoeling gaat het water toch via het reservoir door buisjes/slangetjes
Als je in dat reservoir ijsblokjes gooit moet dat wel lukken hoor.
Maar ook die ijsblokjes moet je na een tijdje 'verschonen'

Je kan dit gebruiken als een proef ik zou er enkeld zeker niet te lang mee draaien je water verontreinigd, alg vorming dit wil je zeker niet hebben in WC opstelling.

Je kan ook een oude koelkast gebruiken dan heb je een beter temperatuur beheersing waterbak met pomp er in zetten waterslang naar je PC en terug naar de koelkast en geen vervuild koelwater meer.

TIP : ZET DE KOELKAST NIET TE ZWAAR OPKOELEN EERST DE LICHTSTE STAND GEBRUIKEN IN VERBAND MET CONDENSVORMING OP DE WATERSLANGEN EN KOELBLOK.
CONDESVORMING BEGINT BIJ +/- 18C VANDAAR

TIP : DENK EENS AAN HET GEBRUIK VAN DUNNE OLIE DEZE GELEID GEEN STROOM GEBRUIK ALLEEN WEL EEN GOEDE WATERPOMP EEN EHEIM 1250 BIJ VOORBEELD

P.S. als je echt interesse heb mail me maar dan hou ik je op de hoogte van mijn Oliekoeling project

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• Row
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 14:01

Row

we hebben hier ook zon ding het heet "colt/hot pack"

• brouwerpower
  • Laatst online: 03-08 22:15
internetinfo schreef op 17 augustus 2002 @ 15:10:
[...]

Dan zit je wel met het probleem dat ijs een groter volume heeft dan water. Als het ijs dan ontdooid dan zit je met het probleem dat er minder water in het wc-systeem zit dan als je hem gelijk vult met water. hierdoor koelt hij waarschijnlijk dan ook minder

• Randal Peelen
  • Laatst online: 24-03 09:11
Maak van na een tijdje verschonen maar de hele dag bezig zijn met nieuwe maken en en bijvullen. Dit is denk ik de moeite niet waard.

http://twitter.com/randalpeelen

Pagina: 1