[Algemeen] waarom zoveel daemons?

Pagina: 1
Acties:

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:41
Megaleuk dat prutsen met Debian en zeer aan te raden om mee te beginnen alleen snap ik niet waarom er bv van MySQL zoveel threads moeten lopen in mijn ps -aux. Er staat er gewoon 5 in. In kon het ook niet vinden in my.cnf Aan 1 heb ik toch genoeg? Hij maakt er toch wel weer bij? Bij Apache kan je dat weer wel instellen.

En waar vind ik een mooie howto om mijn systeemdingen allemaal te bekijken (hoe vol is mijn HD enzo)

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Ik denk dat er alvast processen staan te wachten op input/requests van client zijde. Meestal kun je het aantal processen wel regelen in je conf file.

Om de status van je systeem te zien zijn er console tools en er is functionaliteit onder X. Welke van de 2 wil je?
Een paar console commando's : df, free, dmesg, ifconfig, route, netstat, top, last. Verder geven de files in /proc ook veel info.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Waarschijnlijk heeft MySQL zoveel threads of processes zodat hij alvast processes heeft draaien voor als er connecties binnenkomen; dan hoeft er geen process meer gestart te worden op het moment dat er een connectie opgezet wordt (zo doet Apache het).

Daar hoef je je over het algemeen geen zorgen over te maken, tenzij ze om de een of andere reden veel CPU trekken. Het lijkt alsof ieder process/thread een aantal MB ram in gebruik neemt, maar dit is voor 80% ofzo hetzelfde geheugen vanwege de copy-on-write implementatie van fork() in GNU/Linux.