[php] raar sessie verschijnsel

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
er is iets vaags aan de hand waarvan ik niet weet waar ik de oplossing moet zoeken

als ik m'n website voor het eerst bekijk in een browser dan voegt ie aan elke link de sessie naam als variabele met de waarde erachter toe.
zoiets dus:
link.php?PMO=85cffb07e3c02f79e62bbcf77667385c

als ik dan 1x ergens op geklikt heb, dan is het weer weg en komt niet meer terug.

dit doet zich dus telkens voor als ik m'n pagina in een nieuwe browser open.
het is dus net alsof ie de eerste keer geen cookie kan storen en daarna merkt dat het wel kan. Maar dat maakt geen sense, want hij doet dit in zowel IE als Opera als Netscape

Kan iemand me vertellen waar dit aan ligt?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
marty schreef op 17 augustus 2002 @ 01:05:
het is dus net alsof ie de eerste keer geen cookie kan storen en daarna merkt dat het wel kan.
Dat is precies wat er gebeurd.

Op het moment dat je voor het eerst een website bezoekt, stuurt je browser geen cookies mee voor die site (want die zijn immers nog niet geset). De website weet dus niet of je browser geen cookies ondersteunt/toestaat, of dat 'ie ze gewoon nog niet heeft. Bij het genereren van de eerste pagina wordt dus zowel de sessiecookie geset als (voor de zekerheid) de sessie-id in de URL's op die pagina gezet.

Zodra je op een link klikt, stuurt je browser de verse cookie naar de website. PHP heeft nu door dat cookies werken en dat het dus niet meer nodig is om de URL's aan te passen.

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 12:10
Dit klinkt nogal vaag... Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Het zou kunnen liggen aan de transparent sessies. Of het is inderdaad een probleem met de browser waarbij de cookie niet geaccepteerd wordt.

=( Protected by witchcraft )=

• marty
Nou, ik internet toch niet sinds gisteren, maar zoiets heb ik nog nooit gezien. volgens mij moet er wat anders aan de hand zijn hoor.

denk ook niet dat het aan de browser ligt, want dan zou ik er bij andere sites (deze bijvoorbleed) ook last van moeten hebben. en is ook wel heel raar dat alle drie m'n browsers hetzelfde verschijnsel tonen (opera, ie en nn)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
Het is echt normaal gedrag, hoor. Het is in ieder geval geen probleem of bug in de browser.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Zal toch echt aan het php script liggen wat je gebruikt voor je website. Zonder dat script is er onmogelijk iets over te zeggen.

Waarschijnlijk zit er iets van een redirect in door:
PHP:
1
header("location: your.site?PHA=$session");

• marty
kan het ook aan de server-instellingen liggen?
ik heb een bijna-exacte kopie op m'n eigen server thuis draaien en daar heb ik nooit last mee gehad. De foutmelding krijg ik op een andere server (die overigens vrij nieuw is en niet van mijzelf)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Als het op de ene server wel lukt, en op de andere niet dan is het imho geen P&W probleem. Het zal eerder een configuratie-probleem zijn, dan dan ben je beter in SA geholpen.

Move P&W ----> SA

https://fgheysels.github.io/

• marty
ehhh...moet het niet naar Non-Windows Operating Systems dan?

• stekkel
php_info

meer zeg ik niet :)

• marty
is dit soms iets wat in php > 4.1 zit?
ik werk thuis nog met 4.0.6 en zie dat zijn server 4.1.2 is

kun je me anders ff vertellen waar in php_info ik moet kijken. Zie nix raars bij session staan. ben echt niet te beroerd het zelf uit te zoeken, maar een wat duidelijkere hint (waar te kijken in de manual ofzo) zou wel fijn zijn

• stekkel
met phpinfo() zie je configuratie instellingen van de server. Dan kan je snel zien wat de verschillen zijn tussen beide servers. Blijkbaar zijn de php.ini files verschillend.
Ik noemde phpinfo omdat je zei dat ze "bijna"hetzelfde waren.
Miscchien draait op die ene server wel een custom session handler.

Ik snap overigens niet wat het probleem is.

• marty
ja, zo ver was ik ook nog wel, dat ik weet waar php_info voor staat. Alle info bij de sessies zijn identiek.
met bijna hetzelfde had ik het trouwens over het script, niet de servers

Het probleem is dit: ik vind het gewoon een beetje raar staan dat die sessie informatie de eerste keer via de url wordt meegestuurd. Dat heb ik nog nooit gezien...
Pagina: 1