Toon posts:

Open poorten gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, de ]Sygate TCP scan vertelt mij dat er een aantal poorten open staan op de server van mijn netwerk.
Is dat gevaarlijk als er geen services op de server gebruik maken van die poorten? MEt andere woorden, als je van buitenaf wil inbreken op een computer, moet dat dan op een poort waar een service op loopt, of hoeft dat niet per se?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52

Pogostokje

* twiet *

Als een poort gezien wordt als 'open' dan is er kennelijk iets op te beleven. Dan zit er iets achter te luisteren, anders zie je niet dat hij open staat.
Maar het exacte antwoord op je vraag: 'inbreken' gaat via services achter poorten. Zonder service geen poort die openstaat, en dus geen gevaar.
Overigens, open poorten hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn hoor ... zo moet je het niet opvatten. Die scan geeft alleen maar aan dat er wat te zien is, maar de stap tussen wat zien en jouw PC overnemen is heeeeeel groot.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 01:00:
Hoi, de ]Sygate TCP scan vertelt mij dat er een aantal poorten open staan op de server van mijn netwerk.
Is dat gevaarlijk als er geen services op de server gebruik maken van die poorten? MEt andere woorden, als je van buitenaf wil inbreken op een computer, moet dat dan op een poort waar een service op loopt, of hoeft dat niet per se?
het ligt er natuurlijk aan welke poorten open staan, ik heb het zelf ook ff gedaan, en bij mij is alles dicht (op poort 22 na) maar dat komt door mijn firewall, ik heb alle poorten dichtgegooid en enkel poorten open staan die ik gebruik.
(voor het hosten van mijn website gebruik ik zelf poorten hoger dan 1024 en die worden niet gezien :))