Toon posts:

Linux dualboot systeem maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een werkend systeem met Win XP

Nu wil ik een dualbootsysteem maken met Redhat 7.3 als 2e OS
Ik wil dit instaleren op een 2e hdd. 2 partities op deze hdd wil ik ook onder win kunnen benaderen (lezen+schrijven), en onder Redhat dus ook.

Is het dan het beste om de hdd helemaal leeg te maken, nieuwe partities met Linux te maken, en dan 1 of 2 partities delen met Samba? Dit werkt dan zeker niet als Linux niet loopt (als ik dus met windows boot)?

De hdd heeft al 2 partities. Kan ik anders onder Linux in ext3 een "boot", "systeem" en "derest" partitie maken binnen de eerste partitie? Dan blijft de 2e FAT32, die kan ik dan zeker niet met linux beschrijven?:(

Iemand iedeeën, sugesties?

Bij vorbaad dank voor al uw moeite :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Tijdens de installatie van LINUX kan je nog partities aanmaken en wijzigen. Pas wel op dat je geen bestaande partities verwijderd.
Ook kan je tijdens de installatie een DUAL-boot aanmaken. De MBR wordt door LINUX gewijzigd, je kan dan zelf ook instellen onder welke benaming je XP of LINUX opstart. Je kan dan tevens ook nog de default instellen (dus welk OS er wordt opgestart als je niets intypt.
Ik ben er zelf ook gewoon een keer mee begonnen en eigenlijk spreekt het allemaal voor zich. :)
Suc6

specs

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:48

The Deaken

Nexus

executor schreef op 16 augustus 2002 @ 23:41:
Tijdens de installatie van LINUX kan je nog partities aanmaken en wijzigen. Pas wel op dat je geen bestaande partities verwijderd.
Ook kan je tijdens de installatie een DUAL-boot aanmaken. De MBR wordt door LINUX gewijzigd, je kan dan zelf ook instellen onder welke benaming je XP of LINUX opstart. Je kan dan tevens ook nog de default instellen (dus welk OS er wordt opgestart als je niets intypt.
Ik ben er zelf ook gewoon een keer mee begonnen en eigenlijk spreekt het allemaal voor zich. :)
Suc6
Sorry, deze post is niet van executer maar van mij, ik zat achter zijn computer en vergat onder mijn eigen naam in te loggen |:(

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Verwijderd

Topicstarter
Dus binnen een partitie kun je nog partities aanmaken met Linux? zonder die andere te hoeven weghalen dus. Right?

Hoe zit het nu met het delen van partities tussen win XP en Linux?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 00:07:
Dus binnen een partitie kun je nog partities aanmaken met Linux? zonder die andere te hoeven weghalen dus. Right?
Nope, dat kan niet (nouja, het kan met BSD slices, maar als je de installatie-ervaring nog enigszins beginnersvriendelijk wilt houden raad ik dat even af :P ).
Wat voor partities heb je, en welke partitie of ongepartitioneerde ruimte is voor GNU/Linux?
Hoe zit het nu met het delen van partities tussen win XP en Linux?
GNU/Linux kan fat32 lezen en schrijven, en NTFS lezen. Standaard kan Windows niks met ext2, maar er bestaan progjes waarmee je vanuit Windows ext2 kunt lezen (en experimenteel schrijven).

Verwijderd

Ik denk dat er bedoeld wordt dat tijdens de installatie partitionering nog kan en dat je dat dus niet voordat je gaat installeren hoeft te doen. Linux werkt met eigen partities en is in staat om eventuele FAt/NTFS partities te verwijderen en aan te maken.
FAT16/32 kan gelezen en geschreven worden, NTFS heeft alleen read support en is erg experimneteel.
Windows shares kunnen via Samba benaderd worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus het beste ALLE partities weghalen, en gewoon nieuwe aanmaken, waaronder ik ook FAT32 partities kan maken? Ik maak dan gewoon de partities voor Linux aan: /boot, /root, /swap en 2 partities in FAT32.
Als ik een /home partitie maak, kan dat dan ook zo geregels worden dat alles wat in je /home zou komen op deze partitie komt?
De FAT32 partities kan ik gewoon met Linux én Win Xp lezen en schrijven toch? Dan heb ik wat ik wil :)

btw, ik las net wat over VFAT, compatible with Windows
95/NT long filenames on the FAT file system.
Kan ik de FAT partities hiermee voorzien? of ???

De schijf heeft nu 2 partities, 1 van 15 Gb en 1 van 24 Gb. De eerste zou voor linux zijn btw

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 00:46:

btw, ik las net wat over VFAT, compatible with Windows
95/NT long filenames on the FAT file system.
Kan ik de FAT partities hiermee voorzien? of ???
vfat is fat32..

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik btw het beste als bootmanager gebruiken? Lilo of beter iets anders ofzo?

Verwijderd

met redhat gaat dat toch vanzelf? :|

Verwijderd

Ik heb zelf niets dan problemen gehad met Lilo op mijn 40 GB schijfje. Grub, ook een optie tijdens de installatie, doet het probleemloos.

Ik gebruik zelf de bootloader van Windows op de MBR, en Grub op mijn derde partitie.
[rml][ red hat]Red hat boot niet.[/rml] Hier beschrijf ik wat je kunt doen na de installatie als je de NTLoader wilt gebruiken.
Het stukje over die vier bestanden en het kopiëren ervan kun je negeren als je tijdens de installatie voor Grub kiest. Het stukje over het kopiëren van de bootsector is het belangrijkst.

Overigens, NTFS wordt onder RedHat 7.3 niet standaard ondersteund, hiervoor zou je zelf een kernel moeten compileren. Allicht dat de module ergens aanwezig is na de installatie, maar ik heb het nog niet geprobeerd, dus wat mij betreft ben je hier on your own.

Overigens: Gefeliciteerd met je keuze voor Linux als completering van je systeem. :*)

Verwijderd

Topicstarter
OKE, tnx dude

Dus ff kort en bondig... (ben ook nog een Linuxnoob hoor dus ik wil ff alles zeker weten :))

Als ik bij het instaleren voor grub kies dan blijft dit over:

Na het booten met de diskette doe je het volgende:
- open een terminal als je onder X inlogt (anders heb je de prompt al voor je natuurlijk)
- type 'su' en na de enter het wachtwoord voor de superuser (Hiermee wordt je "root")
- Verplaats /boot/grub/grub.bin naar een door XP benaderbare schijf. Let op: Redhat kan in de standaard configuratie geen NTFS lezen, en schrijven wordt al helemaal moeilijk, dus een fat32 schijf is erg handig. Anders plaats je het bestand op een dos flop.
- Reboot
- Start winXP
- Open c:\boot.ini in Kladblok
- Voeg de volgende regel toe: 'c:\grub.bin = "linux"'
Als je Linux als standaardoptie wilt hebben vervang je de default entry door 'default=c:\'
- Plaats grub.bin in c:\

Dus gewoon grub naar c:\ en het boot.ini aanpassen, thats all als je bij de instalatie voor grub kiest right?

Bij het instaleren moet ik grub zeker op de eerste sector van de /boot partitie instaleren, en NIET het MBR? of wel? overschijft hij dan niet het MBR van windows of juist niet, omdat dat op een andere schijf staat :? _/-\o_

Verwijderd

Bij het instaleren moet ik grub zeker op de eerste sector van de /boot partitie instaleren, en NIET het MBR? of wel? overschijft hij dan niet het MBR van windows of juist niet, omdat dat op een andere schijf staat
Inderdaad, het MBR wordt niet overschreven als je ervoor kiest om de Grub-bootloader te installeren in een andere partitie. Dus dan boot je de NT-Loader, en als je daar voor Linux kiest, wordt Grub geboot, die dan dus de kernel boot.

Vergeet dit stukje niet:

- type 'dd if=/dev/hda2 bs=512 count=1 of=/boot/grub/grub.bin' Dit schrijft de eerste 512 bytes van de partitie weg als /boot/grub/grub.bin.

Heel belangrijk, anders heb je niets om naar die Fat schijf te kopiëren... :+

Verwijderd

Topicstarter
Aha, zal ik dan maar doe he :)
moet die regel gewoon onderaan er bij komen?

Verwijderd

Gewoon onderaan of voor die andere entry, maakt niet veel uit, als het maar achter de 'default...' entry staat.
De volgorde waarin de entries in de boot.ini staat, is de volgorde waarin ze in het menu komen.

Verwijderd

Wat is't probleem aan het overschrijven van de MBR ???

Ik draai hier nu Debian en XP dual boot... (M'n zussie en mijn pa willen ook kunnen compen hier)...

Nu dat gaat prima met Lilo in het MBR van hda.
Waarom zou je eigenlijk Grub willen gebruiken ?
Lilo is veel simpeler en het werkt goed (hier althans, en op alle andere comps die ik van Linux heb voorzien).

1: Linux installeren (partities aanmaken tijdens install (is gemakkelijkste) of al van te voren) (LET OP dat je de boot-partities bootable maakt!)
2: Lilo.conf editen
Zie mijn lilo.conf

---

# Enable large disk support

lba32

# Specifies the boot device.

boot=/dev/hda

# Specifies the device that should be mounted as root. (`/')

root=/dev/hda5

# Installs the specified file as the new boot sector
# You have the choice between: bmp, compat, menu and text
# Look in /boot/ and in lilo.conf(5) manpage for details
#

install=/boot/boot-menu.b

# Specifies the location of the map file
#

map=/boot/map

# Tells the computer to wait for a choice
prompt

# VGA mode
vga=normal

# Boot up Linux by default.
default=Linux

image=/vmlinuz
label=Linux
read-only
# restricted
# alias=1

#image=/vmlinuz.old
# label=LinuxOLD
# read-only
# optional
# restricted
# alias=2

# Another OS

other=/dev/hda3
label=WindowsXP
# restricted
# alias=3

---

3: Dan ff lilo draaien en het is gefixed!
Zie man lilo. (En de zooi die er standaard tussen staat in je lilo.conf file (heb ik hier ff geknipt aangezien het anders en beetje groot werd))

Ik weet wel dat ik hier alles op 1 disk heb (zowel Linux als XP, maar dat moet niet zo veel uitmaken volgensmij... Gewoon boot op hda laten staan en dan bij linux hdb1 invullen bij root device, en voor XP hda1 opgeven). XP schijnt er geen enkel probleem mee te hebben dat het de MBR niet "bezit" (was met eerdere Windows-versies soms wel anders schijnt).

Veel success! (en plezier met Linuxen!)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2002 23:57 . Reden: LET OP toegevoegd ]

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

lilo en meerdere harde schijven en meerdere OSen werken perfect, ik heb het hier ook
lilo is gewoon makkelijk en het zit gewoon bij de installatie

Makerij Hofman

Verwijderd

Topicstarter
mmm :/
Heb het net met grumb ge"instaleerd
Maar hoe maak je zo'n /boot partitie dan booteble? Ik heb alle partities gemaakt maar volgens mij heb ik het probleem dat me /boot partitie niet booteble is :/
als ik met de opstart disk probeer op te starten krijg ik dit te zien:
"Could not find kernel image: Linux
Boot:"

Wat kan ik doen om te kunnen booten?

Ik heb het nu al met grumb ge"instaleerd, dus denk dat ik die methode wel aanhoud, maar kan het altijd nog opnieuw doen eventueel :)

Verwijderd

Je kunt opstarten met de opstartflop (die heb je toch wel gemaakt, he?) en dan als root een 'grub-install' doen.
Hiervoor moeten de stage1 en stage2, en de stage1.5* wel in de juiste directory staan.
Zie weer even [rml][ red hat]Red hat boot niet.[/rml] en loop dit eens stap voor stap na (even printen en afstrepen).

Als reactie op La Werda en Jouke: ik heb geen zin in een religieuze discussie. Ik heb zelf problemen bij het leven gehad met Lilo. Als het bij een ander prima werkt is dat best, ik zal niet zeggen dat je moet overstappen op Grub.
Maar aangezien ik denk dat Grub uiteindelijk handiger is, als je even bereid bent het te leren, en aangezien ik het zelf gebruik, zal ik dus altijd aanraden om Grub te gebruiken als je toch voor de keuze staat.

Verwijderd

Topicstarter
Hij start niet op met de flop.
En wat betreft die "nog een tip" , hdb1 is me /boot partitie

Verwijderd

Ik lees hier allemaal Grub-probleempjes...
Probeer toch gewoon Lilo...

Als het mis gaat kun je altijd nog Grubben...

Verwijderd

En wat is je / partitie? En wat staat er in /boot/grub/grub.conf bij de ¨root¨-entry?

Als je niet kunt opstarten van de flop zit er maar één ding op: opstarten van de CD...
Je kunt dan ¨linux rescue¨ intypen als daarom gevraagd wordt.
Met ¨chroot /mnt/sysimage¨ kom je dan in je geïnstalleerde systeem. Van daaruit kun je alles doen wat nodig is.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan nodig om te kunnen booten (eerst maar eens mogelijk maken om vanaf diskette te booten en dan grub naar c:\)??
Wat moet ik dan doen?

Ik bedoel dus als ik in het geïnstaleerde systeem ben door va. de cd te booten.

Verwijderd

zie hier:

[rml][ red hat]Red hat boot niet.[/rml]

Daar vind je dus het volgende:

- type 'su' en na de enter het wachtwoord voor de superuser (Hiermee wordt je "root")
- type 'ls /boot/grub' (zonder aanhalingstekens natuurlijk) Je zult zien dat hier maar 4 bestanden in staan.
- type 'cp /usr/share/grub/i386-pc/* /boot/grub

- type 'grub-install /dev/hda2' (de 2 geeft de tweede primaire partitie aan, voor een logisch station in de extended partitie wordt dat 5 of hoger. Fdisk /dev/hda kan je helpen aan de informatie. Dit moet niet je /boot-partitie zijn, maar je /-partitie )

- type 'dd if=/dev/hda2 bs=512 count=1 of=/boot/grub/grub.bin' Dit schrijft de eerste 512 bytes van de partitie weg als /boot/grub/grub.bin.
- Verplaats /boot/grub/grub.bin naar een door XP benaderbare schijf. Let op: Redhat kan in de standaard configuratie geen NTFS lezen, en schrijven wordt al helemaal moeilijk, dus een fat32 schijf is erg handig. Anders plaats je het bestand op een dos flop.
- Reboot
- Start winXP
Als je Linux als standaardoptie wilt hebben vervang je de default entry door 'default=c:\'
- Plaats grub.bin in c:\

Druk dit af en volg het stap voor stap, dan kom je er vanzelf.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt JAWEL, Ik heb gedaan wat jij zei beezzthing _/-\o_

werkt goed ja, zo met de nt loader :)

Bedankt voor alle inspanning en doorzettings voormogen om me te helpen (iedereen) _/-\o_

Ik zal wel met nog veel meer vragen komen... maar het belangrijkste is nu gebeurd! Een draaiende Linux distro. ;)

Ik ben niet echt een windows noob, maar ook geen expert. Maar nu kan ik opgroeien met Linux :Y)
Pagina: 1