welk moederbord en is ie goed?

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Na mijn P3B-F kortgesloten te hebben, ben ik op zoek gegaan naar een vervangend (goedkoop) moederbord voor mijn SLOT 1 P3-500 (coppermine). Ik heb een moederbord gevonden bij m'n lokale pc boer die ik voor EUR 25 mocht hebben (en terugbrengen indien niet werkend).

Probleem is echter dat het niet werkt :(
Na wat proberen er achter gekomen welke pinnetjes op de power connector aangesloten moeten worden :) -> fans van CPU, videokaart en HDD cooler gaan draaien :)
Helaas werkt het niet verder: geen beeld (een agp en een pci kaart geprobeerd) en geen piepjes dat iets fout zou kunnen zijn (pc speaker werkt wel want toen ik een keer de aanknop vasthield bleef hij piepen).

Nu heb ik twee vragen:
- kan het zwarte scherm en geen piepjes erop wijzen dat m'n CPU ook defect is of dat de CPU niet ondersteund wordt?
- hoe kom ik er achter welk moederbord ik heb zodat ik weet of m'n CPU uberhaupt ondersteund wordt en of ik nog wat met jumpers kan doen

Zoeken op google is in dit geval nauwelijks te doen met de gegevens die ik heb (SLOT 1, 3 dimm, 3 isa, 4 pci (waarvan 1 gedeeld met een isa slot), 1 agp, ami bios), wat me in het verleden wel eens is gelukt met een oud P1 moederbord. Op het moederbord staat ook totaal geen merk oid, behalve nog een "v3.2" wat wel een hardware revisie nr zal zijn. Verder valt het me op dat het moederbord lomp groot is en onhandiger ingedeeld dan m'n oude, want m'n brander was te lang bij dit moederbord en bovendien zaten de IDE connectoren in die hoek. Mocht iemand een idee hebben dan _/-\o_

Verwijderd

Een zwart scherm kan er inderdaad op wijzen dat de cpu kapot is. Zeker aangezien je je vorige mobo hebt kortgesloten, kan de cpu ook kapot zijn gegaan.

Maar volgens mij wordt de cpu wel ondersteund, het is niet een van de snelste p3's en ik weet uberhaupt niet of er veel vorige modellen zijn geweest, dus ik denk dat ie wel ondersteund word.

Maar probeer het is zo kaal mogelijk, haal ook is de videokaart eruit, dan zou je 3 piepjes moeten horen. Of het geheugen eruit, 1 lange piep. Kun je anders die cpu niet bij de pc boer testen?

Edit:

Oh ja wat je ook kan proberen, zet er is wat meer volt op 0,1 ofzo en kijk of ie dan post. En je moet ook de Fsb jumper zo laag mogelijk zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2002 23:31 . Reden: typo ]

Verwijderd

- Nevermind -

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
eventjes voor de duidelijkheid, waarschijnlijk heb je het nu niet over de coppermine p3? Voor zover ik mijn kan herrineren was er nog geen Slot1 Coppermine, maar een Katmai :)

Verder is het waarschijnlijk een OEM moederbord, ik wilde eigenlijk zeggen, kijk ffies met Sisoft :{ maar aangezien je hem niet aan krijgt heeft het niet veel nut :)

Verder raad ik je aan ffies zo kaal mogelijk op te starten, dat wil zeggen, 1 reepje geheugen, processor (Duh) Videokaart, en da was het :)

Verplaats, als het niet werkt, je geheugen ook een bankje op, of probeer een ander soort geheugen, dus nieuw geheugen, of geheugen waar je 100% zeker van weet dat het werkt :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vorkie schreef op 16 augustus 2002 @ 23:49:
eventjes voor de duidelijkheid, waarschijnlijk heb je het nu niet over de coppermine p3? Voor zover ik mijn kan herrineren was er nog geen Slot1 Coppermine, maar een Katmai :)
Slot1 Coppermine was er wel deglijk, misschien dat daardoor deze mobo steigert zelfs...
Verder is het waarschijnlijk een OEM moederbord, ik wilde eigenlijk zeggen, kijk ffies met Sisoft :{ maar aangezien je hem niet aan krijgt heeft het niet veel nut :)
Kijk op de zijkant van de onderste ISA slot, daar wil wel eens wat info staan
Verder raad ik je aan ffies zo kaal mogelijk op te starten, dat wil zeggen, 1 reepje geheugen, processor (Duh) Videokaart, en da was het :)
100% mee eens
Verplaats, als het niet werkt, je geheugen ook een bankje op, of probeer een ander soort geheugen, dus nieuw geheugen, of geheugen waar je 100% zeker van weet dat het werkt :)
Yup. ook prima idee, al denk ik hier aan grove setting problemen eerder dan subtiele mem errors- heb je al een CMOS clear gedaan :?

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je niet noteren wat je op het chipset ziet en deze dan hier posten?
Ik bedoel dus, wat voor een chipset zit erop? 440BX? VIA Apollo Pro?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Thx voor de reacties alvast!
Oh ja wat je ook kan proberen, zet er is wat meer volt op 0,1 ofzo en kijk of ie dan post. En je moet ook de Fsb jumper zo laag mogelijk zetten.
Omdat ik geen handleiding heb, weet ik niet wat jp1 en jp2 doen. (jp3 is cmos clear). Verder draait de p3 op 100 mHz bus maar doet hij het ook wel op 66 mHz. Gezien de leeftijd van het bord ondersteunt hij 133 MHz vrijwel zeker niet.

Uiteraard had ik het systeem al in minimale configuratie gestart: MOBO, CPU, 1 reepje mem en met/zonder pci/agp videokaart.
Voor zover ik mijn kan herrineren was er nog geen Slot1 Coppermine, maar een Katmai
Ik ga nog even op de zijkant van het onderste ISA slot kijken -> Resultaat: "SLOT ISA 98P", aan de andere kant zit een stikkertje met: "FY82138934 made in china"

Achterop het moederbord staat nog een leesbaar woord: "Elpina"

Chipset probeer ik op te zoeken. Hoe herken ik dat? Er is 1 grote chip met 'INTEL' erop die erg veel lijkt op een chip op m'n P3B-F, alleen de typenrs verschillen. Dit staat er voor het onbekende moederbord: "INTEL PCIset FW82371AB F748SC91 SL23P INTEL(m)(c)'96" (P3B-F chipje heeft (c)'98) . Nergens de letters "BX440" te vinden.
Ik zie geen chips met 'VIA' erop. Wel nog een paar kleine chips met ITE en ICS erop.
edit:

Door bovenstaande typenrs in te voeren kom ik via http://www.plasma-online....ntel_chipset_details.html erop uit dat het een 430TX chipset is.

CMOS clear probeer ik later even als hij weer in elkaar zit. Daarna even alle typenrs van hierboven in Google proberen.

Hmm, nu begin ik te twijfelen, maar ik dacht toch echt een coppermine te hebben. Had een af andere hogere revisie/stepping. Dit kan ik heel misschien nog wel nakijken op de doos vd CPU, maar dat staat dacht ik niet op de buitenkant.
Pagina: 1