tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Hmzz, dan kun je dus niet elke led willekeurig aansturen¿w00Dy schreef op 16 augustus 2002 @ 20:01:
als je spanning zet op rij 1 kolom 1 dan gaat de linkerboven LED branden. (normaal gezien) Dit ding heeft geen controller dus meer zal je er niet uitkrijgen
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
toch wel, bekijk het PDF maar eens-=!ME!=- schreef op 16 augustus 2002 @ 20:04:
[...]
Hmzz, dan kun je dus niet elke led willekeurig aansturen¿
1
2
3
4
5
6
7
8
| A B C + + + 1 +O O O 2 +O O O 3 +O O O + = aansluiting O = led |
Als ik op A en op 1 spanning zet gaat dus A1 branden
Als ik A1, C1 en B3 wil laten branden kan dat niet,
want op de hele rij 1 staat al spanning,
dus zogauw ik B3 aan stuur word OOK B1 aangestuurd

Maarjah, dat is ook nog wel te overleven
Zie plaatje van onderkant:
De pinnen RECHTS zijn voor de rijen [kan je zien op achterkant]
De pinnen onderin zijn kolom rood ¿
De pinnen bovenin zijn kolom Oranje ¿
Waar is de ground¿
\o/
Met mijn niet al te grote EL kennis denk ik dat je hier een denkfout maakt-=!ME!=- schreef op 16 augustus 2002 @ 20:38:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 A B C + + + 1 +O O O 2 +O O O 3 +O O O + = aansluiting O = led
Als ik op A en op 1 spanning zet gaat dus A1 branden
Als ik A1, C1 en B3 wil laten branden kan dat niet,
want op de hele rij 1 staat al spanning,
dus zogauw ik B3 aan stuur word OOK B1 aangestuurd
Maarjah, dat is ook nog wel te overleven
Daar vooral.Zie plaatje van onderkant:
De pinnen RECHTS zijn voor de rijen [kan je zien op achterkant]
De pinnen onderin zijn kolom rood ¿
De pinnen bovenin zijn kolom Oranje ¿
Waar is de ground¿
Er IS standaard geen ground.
Je moet het zo zien: standaard is het een bak ledjes die gewoon nergens aan hangen.
als je de LEDjes A1, C1 en B3 wilt laten branden, dan leg je kolom 1 en 3 aan bijvoorbeeld +5 volt (ik noem maar wat) en de rijen A, B en C aan een ground (of een zwevende ground, of domweg een lager voltage).
(of anders om, hangt van het type af: common column cathode: dan moet je de min dus aan de kolom hangen, common column anode moet je er dus de plus aanhangen).
Alleen hoe je ze aanstuurt ben ik ook nog niet over uit, wil namelijk zelf ook nog zoiets bouwen (maar dan van losse bicolor LEDjes

<lampje status=aan>mmmz, zijn daar soms die Open Collector chips voor ofzo...</lampje>
Naja, dat is iets voor de volgende persoon om te beantwoorden.
Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber
kan er aleen niet wijs uit worden of de bovenste rij nu rood is of de onderste maar met proberen kom je een heel eind....
leuk controllertje erbij maken of zoeken moet lukken.
verder wel kewl displaytje....
www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
waar kan ik zo'n ding krijgen bij conrad of zo ???????
www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
Neuh, die lijken alleen maar 5x7 single colour te hebben.Der_Rudy schreef op 17 augustus 2002 @ 12:10:
had ik nog niet aan gedacht maar daar zeg je zo wat mmmm super idee des te hoger de uitslag des te roder de kleur... Kewl idee...
(* LEiPiE moest ook even kijken
Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber
Verwijderd
je zegt het zelf al he "dot-matrix"-=!ME!=- schreef op 16 augustus 2002 @ 19:50:
Ik heb vandaag me [gratis] 16x16 MultiColor led dot-matrix dingetje gekregen, maar ik heb geen ID hoe ik hem moet aansturen
[afbeelding]
Voorkant
[afbeelding]
Achterkant
Aan de achterkant zitten dus 3 X 16 pinnetjes om het dingetje aan te sturen, te veel om in 1 keer op de printerpoort aan te sluiten.
Ik ben een electro-n00b [solderen is niet zon probleem, maar schemas maken heb ik geen kaas van gegeten] en uit de specs PDF word ik ook niet veel wijzer hoe de aansturing eigenlijk werkt.
Heeft iemand ervaring met dit dingetje¿
http://www.brightled.com.twDer_Rudy schreef op 17 augustus 2002 @ 12:10:
had ik nog niet aan gedacht maar daar zeg je zo wat mmmm super idee des te hoger de uitslag des te roder de kleur... Kewl idee...
Ik zou eens gaan zoeken op lectro sites naar de werking van zon ding..
Ik heb nog 1 probleempje.
Ik heb dus 32 pinnen om aan te sluiten, maar een printekabel heeft maar 25 connectoren. Ik kom dus te kort
Is er een manier/schakeling/whatever om alle leds TOCh aan te kunnen sturen¿
PS: Tis een Common Column Cathode
KNAP - Kathode Negatief, Anode Positief
De Kolom is de -
Dus als ik de ground op Kolom A zet en 2V op rij 1 dan gaat A1 branden¿
\o/
Interessant probleem
Als ik - op de kolom zet, en + op de bovenste rij gaat de GROENE led branden.
Zet ik de + op de onderste rij, gaat de RODE led branden
Als ik de + op zowel de bovenste als ondeste rij zet gaan ze beiden branden = Oranje
\o/
Verwijderd
Als ik het voomekaar krijg om dit dingetje kompleet aan te sturen via de printerpoort dan kan dat jah.Notehouteladekast schreef op 17 augustus 2002 @ 21:34:
Kun je met zo'n ding niet zo'n lichtkrant maken? Lijkt me er ideaal voor
Een winamp plugin behoort ook tot de mogelijkheden
\o/
AtmelVerwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 21:32:
Je moet even een juiste Atmel gebruiken met een MAX 232 controllertje. Mooi software schrijven en je bent klaar
max 232
vertel ...
Na wat google werk:
Atmel = Programmeerbare Controller¿ [PIC]
Max 232 = A/D converter¿
\o/