Toon posts:

Enermax casefans

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC maakt momenteel nogal een herrie, dus daar wou ik iets aan doen. Nu heb ik enkele ideeen en zou ik graag weten of dit iets is om de standaardzooi mee te vervangen. Er zitten nu 4 standaard PSU fans 80mm in. De chipset en videokaart gaan ook watergekoeld worden, naast de CPU die al watergekoeld is.

Ik heb nu een Aopen HQ-08. Bovenin 2x80mm, in de PSU 1x80mm en voorin wil ik een 120mm

Enermax 80X80X25MM
Vermogen: 0,92 tot 2,76 Watt
Toerental: 1000 tot 3000 RPM
Geluid: 21 tot 33 dBa
Airflow: 25 tot 40 CFM
Dubbel ballbearing fan

Enermax 120X120X25MM
Toerental: 1500 tot 2300 RPM
Dubbel ballbearing fan

Nu is mijn vraag ze wel genoeg airflow hebben, echt zo stil zijn, en wel een beetje lang meegaan zonder na een half jaar steeds meer herrie te gaan maken. Het gaat wel om een kleine 70 euro bij elkaar, alleen voor de stilte. Voor de chipset en videokaartkoeler ben ik ook nogal wat kwijt. Heeft het geen effect, dan laat ik het mooi zo.

Andere suggsties voor fans (en chipset+videokaart waterblokjes :P ) zijn natuurlijk ook welkom.

Ohja, en ik heb geen zin om er matten in te gaan bouwen oid. Wat ik ook doe, het mag niet ten koste van de koeling gaan. Het lieftst moet het nog iets beter gaan koelen. Van die Klax anti vibratieschroeven lijken me ook wel wat, maar ik heb geen idee in welke mate dit echt zou helpen.

Verwijderd

Hmm,ik denk dat je met papst fans betere prestaties krijgt alleen die zijn misschien ook wat duurder.Kwa waterblokjes mayb die DD namaak blokjes? :) :) :)

Verwijderd

Ik heb net een enermax fan op mijn radiator geplaatst . Die maakt opzich niet zoveel lawaai . En de airflow is aan de temps te zien beter dan het geval wat erop zat

Verwijderd

ik zit vol in de enermax fannetjes ik wil niets anders meer voorlopig dan de fannetjes draaien 24/7 al 4 maanden nu met geen 1 een probleem
2x12 cm
3 x 9 cm
4x8 cm
test matriaal genoeg dus

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, binnenkort even naar kijken dus. Maar wat zal nou beter zijn, Enermax of Papst? Het uiterlijk maakt me niet veel uit aangezien je dr toch niets van ziet. Het gaat meer om de prijs en de performance.

Heeft trouwens iemand een idee hoeveel CFM en dB een standaard PSUfan ongeveer heeft? Niet een ATX, maar AT PSU, die goedkope ATX PSU fans maken vaak een regelrechte teringherrie.

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Prima dingetjes die enermax fans........lekker stil, koelen goed, en zijn instelbaar (voor de hete zomerdagen).....echte aanraders dus...

het enige wat ik nu nog hoor is mijn voedingsfan (die al op 7v loopt) en de fan op mijn geforce 2 mx-400....

binnenkant bekleden met noppenschuim wil ook helpen hoor.....vooral de irritante hoge toontjes worden lekker gedempt, en de temps zijn hier vrijwel niet hoger dan zonder schuim :P

Verwijderd

Topicstarter
EmilneM, Hoeveel casefans heb je wel niet om de temp even laag te krijgen als zonder noppenschuim?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Ik zou toch echt voor pabst gaan...op hun website (www.pabst.de) moet je even bij Axial fans --> dan AC of DC (de linker iig:) --> de SPEC PDF downloaden

zie je precies hoeveel DBA @ hoeveel CFM...kan niks tegen op aan deze kant van het universum ....ongekend stil en gaan eeuwig mee. Mercedes gebruikt ze niet voor niets in hun duurste modellen als stoelkoeling :)

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Inderdaad geweldige fans, heb me er een half jaar 2 gehaald om te testen en omdat ze zo goed bevallen zijn heb ik er nog maar 4 bij gehaald. Ik vindt ze eigenlijk alleen wat luider als je ze vol open zet, als je ze een beetje omlaag zet vindt ik ze echt stil.

En ik vindt zo ook nog leuk uitzien ook vooral met van die blauwe leds.

Kan ze helaas niet vergelijken met papst fans, die heb ik namelijk nog nooit gehad, maar in vergelijking met andere merken vindt ik deze echt goed.

• EmilneM
  • Laatst online: 15-09-2023
Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 21:51:
EmilneM, Hoeveel casefans heb je wel niet om de temp even laag te krijgen als zonder noppenschuim?
had er 2 en heb er 2.......allebei op laag toerental........en temps zijn vrijwel hetzelfde, scheelt 1 tot 2 graden.......geef mij eens een goede reden waarom de temps verder zouden stijgen??

Verwijderd

Topicstarter
EmilneM schreef op 17 augustus 2002 @ 22:16:
[...]

had er 2 en heb er 2.......allebei op laag toerental........en temps zijn vrijwel hetzelfde, scheelt 1 tot 2 graden.......geef mij eens een goede reden waarom de temps verder zouden stijgen??
Normaal raakt de kast ook warmte kwijt via de buitenkant van de kast Anders zou de kast even warm moeten wezen als de buitenlucht. Maar dit is meestal een aantal graadjes meer. Zeker zonder casefans.

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23
heb ook 2 enermaxjes aangeschaft 80mm... fijn regelbaar en ze zijn echt echt heeeeeeel stil tussen de 1000-2000 rpm. Als je ze helemaal openzet is het niet om aan te horen = 3000 rpm.

kwalitatief zeer goed en bij informatique scherp geprijsd!

• Robby
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb een 80*80 Enermax fan steken als test (voor ik mijn kast ermee vol prop). Zijn redelijk stil, maar ze hebben de vervelende eigenschap dat de rpm begint te flippen (op asus p4t533-c, heb ook al andere gehoord met abit en hetzelfde probleem). Met gevolg dat je om de zoveel tijd naar je pop-up van je monitorproggy zit te kijken.

Heb getest met Asus probe en MBM

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik toch geen RPM meting van het moederbord. Het is lastig als ik mn mobo er weer eens uitsloop mbv de mobo tray.
Over een paar daagjes weer studiefinanciering, dan ga ik even een paar pabst of enermax fans bestellen. Ligt aan de prijs eigenlijk, per 4 wordt t nogal een duur geintje.
Weet iemand mischien een online zaak die ze goedkoop verkoopt en niet teveel verzendkosten rekent?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2002 @ 17:57:
Ik gebruik toch geen RPM meting van het moederbord. Het is lastig als ik mn mobo er weer eens uitsloop mbv de mobo tray.
Over een paar daagjes weer studiefinanciering, dan ga ik even een paar pabst of enermax fans bestellen. Ligt aan de prijs eigenlijk, per 4 wordt t nogal een duur geintje.
Weet iemand mischien een online zaak die ze goedkoop verkoopt en niet teveel verzendkosten rekent?
www.stbcomputers.nl niet duur en bij voor uit betalen 5 euro verzendkosten

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 12:35

Trek Y11

Eat my shorts

Heb in mijn pc zowel Enermax als Pabst zitten, indien je stilte wil en goede koeling zou ik voor Pabst gaan, bij voluit draaien zijn die Pabst fans namelijk een stuk stiller.

What if this weren't a hypothetical question?

Verwijderd

TrekY11 schreef op 19 augustus 2002 @ 22:17:
Heb in mijn pc zowel Enermax als Pabst zitten, indien je stilte wil en goede koeling zou ik voor Pabst gaan, bij voluit draaien zijn die Pabst fans namelijk een stuk stiller.
niet mee eens ik heb ook bijde gehad het was wel de luidrustigste papst maar op 7 volt vond ik het nog maar niks

nu zit die papst op een wbk 38 op 5 volt een duron 800 te koelen ja stil is ie nu maar koelen ho maar 53 graden stressed met een goeie flow binnen kort ook maar enermax van maken

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik heb tot nu toe hele goede ervaringen met enermax hoor, aleen als ie voluit draait gaat ie herrie maken. Maar je hoort dan aleen de lucht stromen :)

Ik heb ze nu half uit staan en de muziek hard ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 15:09

JT

VETAK y0

Hoe komen mensen nou eigenlijk altijd bij pabst ?? Tis Papst en Papst is nog altijd het stilst. Ken je na gaan dat de Enermax 25 cfm doet bij 21 db, Papst doet 19,4 bij 12db.
Enermax: 1,19 cfm per DB
Papst: 1,62 cfm per DB
De Papst is dus effectiever en levert meer airflow per decibel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op 20 augustus 2002 @ 11:27:
Hoe komen mensen nou eigenlijk altijd bij pabst ?? Tis Papst en Papst is nog altijd het stilst. Ken je na gaan dat de Enermax 25 cfm doet bij 21 db, Papst doet 19,4 bij 12db.
Enermax: 1,19 cfm per DB
Papst: 1,62 cfm per DB
De Papst is dus effectiever en levert meer airflow per decibel.
ieder zijn eigen ideetjes

die papst van 12 dba wat ga je doen op een dag als afgelopen zondag en dat ding zit op je koelblok tering het is buiten 30 graden ga je die papst 220 geven zodat ie je cpu nog koel kan houden 8)7 nee we schroeven enermax effe op dan weet ik niet wat effectiever is uit eindelijk

een super stille en zeer goed presterende papst warme dagen zeker een probleem
een enermax ook net zo stil te krijgen als een papst met wat aan pasingen natuurlijk maar ook kan presteren qwa power als het moet maar er komt meer herrie dan natuurlijk soms moet het

ik heb mijn kast vol hangen met enermax ook de voeding vga en cpu zijn zalman en een wd 80 gig hd jb versie natuurlijk meeste cpu koelers maken meer herrie dan mijn hele systeem
na delta papst titan sunon spire coolermaster en enermax getest te hebben ben ik op 1 conclusie gekomen enermax is de beste

ik heb een zalman fan mate op 1 van mijn 120 mm enermax zitten de fan start nog bij de fanmate terug gedraait en de regelknop van de enermax op half deze staat op mijn cpu gericht en produceerd nog steeds genoeg flow om mijn 6000 cu op mijn xp 1800+ te koelen

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 15:09

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 12:37:
[...]

ieder zijn eigen ideetjes
De getallen hierboven zijn feiten, geen ideeen/meningen
die papst van 12 dba wat ga je doen op een dag als afgelopen zondag en dat ding zit op je koelblok tering het is buiten 30 graden ga je die papst 220 geven zodat ie je cpu nog koel kan houden 8)7 nee we schroeven enermax effe op dan weet ik niet wat effectiever is uit eindelijk
Een Papst die net zo stil is als jou Enermax op low speed met dezelfde airflow als jouw Enermax op fullspeed ? Of een tempgestuurde Papst ? Ook dat is stiller dan de Enermax en dan hoef je er zelfs helemaal niks meer aan te doen.
een super stille en zeer goed presterende papst warme dagen zeker een probleem
Zie bovenstaande
een enermax ook net zo stil te krijgen als een papst met wat aan pasingen natuurlijk
Net zo stil, maar dan hou je geen airflow meer over en met Papst wel.
maar ook kan presteren qwa power als het moet maar er komt meer herrie dan natuurlijk soms moet het
Papst kan ook presteren met net zoveel airflow als Enermax maar met minder DB'tjes.
na delta papst titan sunon spire coolermaster en enermax getest te hebben ben ik op 1 conclusie gekomen enermax is de beste
Want ?

En gebruik aub punten en leestekens of neem een cursus Nederlands :+

Ik moet trouwens zeggen dat je nog weinig met je fans heb bereikt als je temperaturen met gewone dagen al zo hoog zijn dat je op warme dagen die dingen harder moet zetten. Zelfs mijn Zalman AlCU6000 met de standaard 92mm fan trekt het nog zonder airflow.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Zelf heb ik 2 x 12 cm in mijn kast van enermax. Ze staan allebei op de laagste stand. Voor de grote is dat ongeveer 1700 toeren. Het geluid is niet storend.
Als ik ze helemaal open zet begin je het goed te horen, maar wordt het nog altijd niet zo storend.

Ik heb ook een 8 cm enermax. Maar silent wil ik die niet echt noemen. Voordat die wat lucht gaat verplaatsen zit die al gauw over de 2000 toeren. Op 3000 toeren, is het inderdaad niet om aan te horen. Dan wordt het een hoog geluid. Het geluid is op de laagste toeren totaal niet te horen wat die 8cm maakt. Alleen wordt het bij hoge toeren opvallend hoog.
De grote fans zelf verandert de frequentie van het geluid zeer weinig, het geluid wordt alleen harder.

Maar ze zijn nog altijd veeeel en veeel minder lawaaig als mijn smart case fan van thermaltake. Die dingen waren niet om aan te horen.

Verder zien de fans wel mooi uit. En de fanguard is ook mooi :)
Pagina: 1