Brandsnelheid, trager is beter

Pagina: 1
Acties:

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 15:16
Bij het branden van archief materiaal, maakt de brandsnelheid nog uit? Diepere gaatjes bij lagere snelheden, of is dit onzin?

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
nope.... in principe niet

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Als het maar niet sneller is dan 16 speed, en de CD-R's daarvoor gemaakt zijn zit het wel goed.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32
Volgens mij klopt dit wel

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:01

ThaDude

Hang Loose

Hangt ook van je foutcorrectie van je cd-rom speler of brander af..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Niet helemaal, CD's die gemaakt zijn om op hoge snelheid gebrand te worden kunnen er af en toe niet tegen als de snelheid te laag is, dit omdat ze veel gevoeliger zijn.

• honey
De vraag is of een tragere brandsnelheid ook betekend dat de laser langer aan is, zodat de gaatjes dieper kunnen worden. Als de laser niet langer aan staat, dan maakt het niks uit.

De volgende vraag wordt dan of diepere gaatjes beter is. Ik vraag dit omdat ik cd's wil branden die lang mee moeten gaan (enkel opslag).

Verwijderd

Hoe hoger de brandsnelheid hoe meer foutcorrectie de lezende cdrom speler uiteindelijk moet gaan doen.

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Bij data cd's maakt het niet veel uit hoesnel maar bij audo is het beste om niet al te snelle te nemen i.v.m. de laser die op het puntje brand

Verwijderd

Kan iemand dit bevestigen met een link naar een site waar nog maar pc onderzoeken staan. Er is namelijk niemand die zijn idee onderbouwt en het kan ook een sprookje zijn.

Ik geloof niet echt in :) , maar heb best zin om mijn mening aan te passen :*)

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
pc active heeft het wel eens getest. langzamer was slechter bij de huidige cd's. deze zijn op dit moment geoptimaliseerd voor 16x (:?). als je dus langzamer wilt schrijven moet je oude cd's nemen, maar daar schiet je dus nix mee op.

je kunt beter cd's kopen van een goedde kwaliteit. dus geen hema bv. dat heb net kunnen zien: hele top laag kapot, luchtbellen eronder (er is nix met de cd gebeurt zo ver ik weet)

btw: je kunt trouwens better een krasje op de onderkant hebben dan de bovenkant! boven kant is meestal veel dunner waardoor je de reflectielaag beschadigt. het laserlicht gaat dan door de cd heen.

een brander maakt touwens geen putjes. doordat de kleurstof verhit wordt verandert het het wordt ondoorzichtig. lees verder in de eerste link

links:
http://www.howstuffworks.com/cd-burner2.htm

http://www.howstuffworks.com/question287.htm

http://www.cdfreaks.com/document.php3?Doc=51

http://www.cdfreaks.com/document.php3?Doc=73

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:00
Mr.Nobody schreef op 16 augustus 2002 @ 20:19:
pc active heeft het wel eens getest. langzamer was slechter bij de huidige cd's. deze zijn op dit moment geoptimaliseerd voor 16x (:?). als je dus langzamer wilt schrijven moet je oude cd's nemen, maar daar schiet je dus nix mee op.

je kunt beter cd's kopen van een goedde kwaliteit. dus geen hema bv. dat heb net kunnen zien: hele top laag kapot, luchtbellen eronder (er is nix met de cd gebeurt zo ver ik weet)
Helemaal mee eens :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Mr.Nobody
  • Niet online
die hema cd was van een vriendin. ff voor de goedde orde :)
vage cd, haar pc crashed als ze hem er in deed.
zij heeft win98, ik win2k dus ik zei laat mij maar proberen.
krijg ik hem thuis gestuurt, zijn het allemaal luchtbellen onder de toplaag!
ik heb alles geprobeert, lukte gewoon niet om te lezen (2 writers en 1 lezer geprobeert).
zat een luchtbel boven de toc.

dus ik denk nog 1 kans, ik probeer die luchtbel iets te verplaatsen met een zachte doek.
1e keer ging goed, de speler pakte hem iets beter, maar nog niet leesbaar.
dus nog maar iets verder... rats hele toplaag eraf :)
nou probeer dat maar eens bij mijn tdk of philips (of whatever!!!), alles is beter dan dit zeg. nog nooit mee gemaakt.

normaal zit er nog iets van een toplaag, maar deze cd's hebben dus echt nix.
1x ongelukkig laten vallen en je weet zeker dat ie het niet meer doet.

hebben er meer mensen dit mee gemaakt? ik heb al jaren een cd writer en al veel gebrand maar dit heb ik nog niet mee gemaakt. ik heb wel een hele oude tdk (16 gulden kostte die :) ) waar een stukje uit de toplaag is, de eerste (gouden) tdk's hadden ook een dunne laag. maar tegenwoordig mag dit toch niet meer voorkomen.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Jep, helemaal mee eens. Wat PC-Active ook dmv. onderzoek heeft bewezen is dat branden langzamer dan 16 speed ook meer fouten gaat geven.

Voor optimale kwaliteit moet men dus een 16 speed brander nemen en kwaliteit CD's branden op 16 speed.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 16:25

Caveman

whahoehaha

Volgens mij worden er geen gaatjes gebrand maar gebleekt...... en das heel wat anders, er ontstaan nl. lichte en donkere stukken op de cdr vandaar dat in den beginne niet iedere cdrom ze kon lezen. Maar dat staat niet zo stoer een "bleeker" i.p.v een brander.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Mr.Nobody
  • Niet online
Cavie schreef op 16 augustus 2002 @ 20:44:
Volgens mij worden er geen gaatjes gebrand maar gebleekt...... en das heel wat anders, er ontstaan nl. lichte en donkere stukken op de cdr vandaar dat in den beginne niet iedere cdrom ze kon lezen. Maar dat staat niet zo stoer een "bleeker" i.p.v een brander.
nog een keer voor jouw:

http://www.howstuffworks.com/question287.htm

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Jaja engels lezen is moeilijk he: er staat letterlijk dat ie gebleekt wordt!!!!

When you write data to a CD-R, the writing laser (which is much more powerful than the reading laser) heats up the dye layer and changes its transparency. The change in the dye creates the equivalent of a non-reflective bump. This is a permanent change and both CD and CD-R drives can read the modified dye as a bump later on.

Als je het goed leest SIMULEERT die een "bump" 8)

• Mr.Nobody
  • Niet online
Cavie schreef op 16 augustus 2002 @ 21:03:
[...]

Jaja engels lezen is moeilijk he: er staat letterlijk dat ie gebleekt wordt!!!!

When you write data to a CD-R, the writing laser (which is much more powerful than the reading laser) heats up the dye layer and changes its transparency. The change in the dye creates the equivalent of a non-reflective bump. This is a permanent change and both CD and CD-R drives can read the modified dye as a bump later on.

Als je het goed leest SIMULEERT die een "bump" 8)
ja engels in moeilijk voor jouw. :)

er staat nl dat het van transparant naar ondoorzichtig gaat. ik zie nergens 'bleken' staan. bleken is toch echt iets anders hoor.

vandale:

ble·ken (ov.ww.)
1 [ook abs.] lichter, wit laten worden door zonlicht of kunstmiddelen

trans·pa·rant (bn.)
1 doorzichtig, doorschijnend

on·door-schij·nend (bn.)
1 niet doorschijnend, alle licht tegenhoudend

het is hier nl essentieel dat het ondoorzichtig wordt waardoor er minder licht wordt gereflecteert. als je hem alleen lichter maakt, wordt er toch nog licht gereflecteert.

zo zie ik het.

Verwijderd

k vik alles gewoon op 40x met me trouwe Aopen 32x @ 40x

Verwijderd

k vik alles gewoon op 40x met me trouwe Aopen 32x @ 40x

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Mr.Nobody schreef op 16 augustus 2002 @ 21:57:
[...]

ja engels in moeilijk voor jouw. :)

er staat nl dat het van transparant naar ondoorzichtig gaat. ik zie nergens 'bleken' staan. bleken is toch echt iets anders hoor.

vandale:

ble·ken (ov.ww.)
1 [ook abs.] lichter, wit laten worden door zonlicht of kunstmiddelen

trans·pa·rant (bn.)
1 doorzichtig, doorschijnend

on·door-schij·nend (bn.)
1 niet doorschijnend, alle licht tegenhoudend

het is hier nl essentieel dat het ondoorzichtig wordt waardoor er minder licht wordt gereflecteert. als je hem alleen lichter maakt, wordt er toch nog licht gereflecteert.

zo zie ik het.
Okokokok, 8)7 het ging er mij alleen maar om dat er nergens gaatjes ingebrand worden zoals "iedereen" denkt. Ik heb me wat onnadenkend uitgedrukt }:O maar wij praten over hetzelfde en de rest heeft het over gaatjes branden....... Hmmm het is dus geen bleeker geen brander maar een "ontransparanter" ? hehe

• honey
LOL geen gaatjes dus, dat heb ik nu wel goed door :)

Huidige cd's gewoon branden op minimaal 16x (waarschijnlijk dat de 40x speed cd's een ander (hoger) optimum hebben). Ik weet iedergeval dat ik mijn cd's niet op 1-4x hoef te branden.

Bedankt!

Nu nog een goede cd vinden ;)

Jammer dat Taiyo Yuden bijna nergens worden verkocht, maar MediaMarkt heeft wel de mitsui Gold ultra, denk dat dat mijn archief cd's worden.

• -Stef-
  • Laatst online: 20:30

-Stef-

Slainthe!

Uit het stof.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Ook niet helemaal waar volgens mij.Ligt natuurlijk ook aan je brander want als ik een goede backup van Yuri's Revenge wil fikken moet ik hem op single of double speed branden met m'n 2 plextors 8/20 (Ja gewone recorders en geen rewriter) op 16 speed TDK Reflex Ultra.Hetzelfde geldt voor veel PSX CD's

PS waar wou jij nog oude CD's kopen dan :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• Mr.Nobody
  • Niet online
Copycat schreef op 16 augustus 2002 @ 23:28:
[...]

Ook niet helemaal waar volgens mij.Ligt natuurlijk ook aan je brander want als ik een goede backup van Yuri's Revenge wil fikken moet ik hem op single of double speed branden met m'n 2 plextors 8/20 (Ja gewone recorders en geen rewriter) op 16 speed TDK Reflex Ultra.Hetzelfde geldt voor veel PSX CD's

PS waar wou jij nog oude CD's kopen dan :?
mmm, max 16 speed voor die tdk's?, dan lijkt me dat het optimum lager ligt: 8-10 ofzo?? :? maar goed 8x zou toch moeten lukken.
maar goed je hebt denk ik wel gelijk: mijn allereerste writer luste sommige schijfjes ook niet zo goed. zelfs mijn ricoh die ik nu heb heeft voorkeur. mijn laatste zending tdk 80 min bevielen me helemaal niet. cd is net na het branden niet te lezen. na 5 minuten is het geen probleem meer. vaag maar waar. dit is een probleem wat ik ook met een andere writer gehad heb, dus misschien niet een goed voorbeeld.

over die oude cd's: ik zei trouwens niet kopen maar gebruiken >:)
wel leuk dat er nog meer MLOers hier rond zwerven :)

• Mr.Nobody
  • Niet online
mmm, dubbele post :? sorry

Verwijderd

Goh, leuk om nu ook eens te weten hoe een 'brander' in de praktijk werkt. Wist al wel dat er idd geen putjes gebrand worden, maar wat er wel gebeurt, was mij niet geheel duidelijk. BTW, de putjes op gewone cd's worden ook niet gebrand, maar geperst.
Pagina: 1