Toon posts:

(XP 98) Netwerk toegang?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn netwerk draaiende, incl internet.

Nu is alleen het probleem, dat ik niet van de win98 computer (client) bij de Xp-comp (host) kan "kijken". Als ik in de client zit, en op de host klik, krijg ik de volgende (fout)melding:

"U moet een wachtwoord opgeven voor deze verbinding"
Netwerk bron: \\hostcomputer\IPC$

Ik heb alle mogelijke wachtwoorden die ik ken gebruikt. Op de host computer ben ik mede administrator

Andersom lukt het wel, dus bestanden bekijken vanaf de host!

Zou je ut misschien in begrijpelijke taal kunnen uitleggen, daar ik geen computer expert ben!
Ik heb de search gebruikt.. maar ik kon nix nuttigs vinden!

Alvast bedankt!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 16:58:
Ik heb zojuist mijn netwerk draaiende, incl internet.

Nu is alleen het probleem, dat ik niet van de win98 computer (client) bij de Xp-comp (host) kan "kijken". Als ik in de client zit, en op de host klik, krijg ik de volgende (fout)melding:

"U moet een wachtwoord opgeven voor deze verbinding"
Netwerk bron: \\hostcomputer\IPC$

Ik heb alle mogelijke wachtwoorden die ik ken gebruikt. Op de host computer ben ik mede administrator

Andersom lukt het wel, dus bestanden bekijken vanaf de host!

Zou je ut misschien in begrijpelijke taal kunnen uitleggen, daar ik geen computer expert ben!
Ik heb de search gebruikt.. maar ik kon nix nuttigs vinden!

Alvast bedankt!
De login op de 9x moet het zelfde zijn als een account wat toegang heeft op de xp (is de search nog steeds zo brak dat dat niet gevonden kan worden :?)
maw log in op de w9x met de zelfde info :)

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

gebruik je de zelfde username en paswword combinatie, en mag je inloggen op de XP machine?

I like it red, with 150 bhp..

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik dezelfde username en pass op beide computers, en mag niet inlogge op de XP machine via win98

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zet gast account aan, en simple filesharing uit... :{ ;)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, maar nu het volgende probleem.. hij vraag niet meer om een pasword nu, maar geeft de volgende melding:

"Geen toegang tot hostcomputer"
"De opgegeven computer heeft het verzoek niet ontvangen"
"Probeer het later opnieuw"..

Ping werkt.. en internet ook nog steeds, dus er is wel een verbinding...

Alvast bedankt!

update: nu zie ik beide computers niet meer in netwerkomgeving.. en nog een vraag: waar zet ik simple firesharing uit op de XP computer?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2002 20:15 . Reden: Update ]

Verwijderd

probeer eens een directory te delen

Verwijderd

Probeer eens de firewall uit te zetten in XP. Geeft ook nog weleens problemen.

Verwijderd

Topicstarter
ik zie nu weer beide computers in netwerkomgeving, maar als ik er nu op klik krijg ik deze melding:

"Geen toegang tot \\computernaam"
geen rechten voor toegang tot bron

Verwijderd

misschien heb je verschiilen van rechten tussen 98 (eigenlijk normaal geen rechten regeling) en XP. Als je op XP user bent of admin probeer het versschil eens.
Met Linux en XP was het hier ook zo dat je goed je rechten moest instellen, 98 geen probleem.

Verwijderd

misschien heb je verschiilen van rechten tussen 98 (eigenlijk normaal geen rechten regeling) en XP. Als je op XP user bent of admin probeer het verschil eens uit. Hoofd- en kleine letters oppassen!
Met Linux en XP was het hier ook zo dat je goed je rechten moest instellen, 98 geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
mn broer is admin, en heeft zo juist ingelogd, maar dat mocht niet baten. Het stukje over dit onderwerp in de FAQ mocht ook niet helpen. Ik heb beide problemen opgelost, maar het is nog niet verholpen.
Als jij met een 9X PC bij een NT machine wilt, moet de username en password die jij gebruikt op de 9X PC, bekend zijn op de op NT gebaseerde machine, anders krijg je namelijk geen toegang. Dan krijg je namelijk een venstertje wat aangeeft dat je een password moet ingeven, en wat je daar ook intiept, je zult geen toegang krijgen.

Er zijn twee manieren om dit te verhelpen :

Iedereen die naar jouw machine wil connecten toegang geven :

Die is heel simpel. Haal het "Guest" Account van disabled af. Klaar. (Dan is er ook geen enkele belemmering meer om op jouw machine te komen vanaf het netwerk ! Denk hieraan bij eventuele LAN-parties !)

Specifieke users toegang geven naar jouw machine :

Zorg ervoor dat je op de op NT gebaseerde PC(s) de Useraccounts aanmaakt die je gebruikt om aan te melden op de 9x PCs. De useraccounts moeten qua naam en password exact overeenkomen met de gebruikte usernaam en password op de 9X PC.

Verwijderd

En je weet zeker dat gasttoegang is ingeschakeld???

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Heej, ik heb hetzelfde probleem bij een vriend... [vond t jammer om dat een nieuw topic te starten]

Even uitleggen: Hij heeft 3 computers, waarvan 2x Windows 2000 PRO en 1x Win 98
1 van de Win2k PRO pcs dient als server, maar ik kan met de Win98 bak NIET op de shares komen van de 2k bakken. Of is dit nagenoeg gelijk aan XP? Dus usernames overeen laten komen?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

arjanscholl schreef op 16 augustus 2002 @ 23:09:
Heej, ik heb hetzelfde probleem bij een vriend... [vond t jammer om dat een nieuw topic te starten]

Even uitleggen: Hij heeft 3 computers, waarvan 2x Windows 2000 PRO en 1x Win 98
1 van de Win2k PRO pcs dient als server, maar ik kan met de Win98 bak NIET op de shares komen van de 2k bakken. Of is dit nagenoeg gelijk aan XP? Dus usernames overeen laten komen?
ja, maar ook de passwords, ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad btw, het is toch ook logisch dat de username en password waarmee je inloged op het netwerk moeten overeen komen :?

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
erkens schreef op 16 augustus 2002 @ 23:18:
[...]

ja, maar ook de passwords, ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad btw, het is toch ook logisch dat de username en password waarmee je inloged op het netwerk moeten overeen komen :?
Ik snap niet waarom van Win2k pc -> Win2k pc dan wel lukt...username en password komen daar ook niet overeen.

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:11
Het is gewoon heel simpel, je moet op de 98 computer als de computer opstart de goede gebruikersnaam in vullen. Als je dan in netwerkomgeving op de xp computer drukt en het juiste wachtwoord er bij gooit werkt het allemaal perfect
Pagina: 1