Toon posts:

AthlonXP 2200+ wordt een beetje warm..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moguh,

Ik heb een stel vraagjes, misschien kunnen ze beantwoord worden?

1.
Ik heb sinds 2 dagen, een nieuwe PC, nou ja, een nieuw moederbord, CPU en RAM erbij.. en heb me PCtje nu in elkaar gezet. En een leuke CPU Fan erbij gekocht.
Nu, maakt m'n ding lekker veel lawaai, alsof 't een Boeing 747 is, m'n CPU Fan maakt 't meest lawaai... Maar nu is er dus iets vreemds met m'n CPU Fan.
Hij maakt al een soort van zoem, maar na een tijdje, gaat ie alleen maar harder draaien en gaat de zoem omhoog.. is dit normaal? Dat de fan opeens harder gaat draaien en meer lawaai maakt??

2.
En dan nog een vraagje, is 52 - 58 graden Celcius normaal voor een AthlonXP 2200+ ? Ik voel namelijk aan de boven kant van m'n kast, dat dat ding warm wordt, juist op de plek waar de CPU en de stroomtoevoer zitten (ze zitten naast elkaar). Dit had ik niet met m'n ouwe PIII 733Mhz ... en de kast temperatuur is 30 graden, is dat normaal? En zou ik een systeemkast koeler moeten kopen?

3.
Dan m'n 3e is laatste vraag..
M'n schijven zitten nu onder elkaar, ze raken elkaar niet aan, maar wel onder elkaar.. jaja... en die worden nu ook errug warm.. (Ze kunnen niet anders in m'n PC) zou ik een schijfkoeler moeten kopen?

Alvast bedankt, 't zou fijn zijn als ze allemaal beantwoord kunnen worden, want er staat hier een HELEBOEL geld op 't spel..

System Specs:
Moederbord:
AbitKX7-333 RAID

CPU:
AthlonXP 2200+

Hardeschijven:
Maxtor Fireball Quantum 20.4GB
Seagate Baracudda 20.4GB

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-08 17:17
1. Welke fan heb je? Sommige kunnen inderdaad harder (of zachter gaan draaien)
2. Mijn athlon is nu ook 50 graden,omdat het gewoon buiten heet is. 8)
Pentiums zijn over het algemeen veel koeler.
Een extra fan voor je systeemkast is inderdaad geen overbodige luxe, scheelt
bij mij ook een paar graden.
3. Ik zou proberen om die schijven toch wat verder uit elkaar te plaatsen.
Misschien kun je er een dikke fan voor bouwen die frisse lucht van buiten tegen
schijven blaast of juist andersom.

TIP: je zou ook waterkoeling _/-\o_ in kunnen bouwen, tis alleen wel prijzig.

Verder heb je wel een leuk systeempje.

Verwijderd

Topicstarter
1. Cooler Master™ DP5-7H53F
http://www.coolermaster.c...oler/fcpga/dp5-7h53f.html

2. Hmm, goed om te horen dat ik niet de enige ben met een Athlon van 50 graden :) En ik denk wel dat ik zo'n 5.25" koeler ding koop, voor m'n kast want 't is inderdaad nogal warm.

3. Die schijven kunnen niet verder uit elkaar, d'r is gewoon geen ruimte meer voor, alles zit vol.. behalve nog 1 CD-ROM slot, maar daar gaat dus mijn 5.25" koeler in. En er is inderdaad zo'n rond gat aan de binnenkant voor nog een kast koeler.. :) En op dat moederbord zitten nog genoeg aansluitingen voor koelers :p

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

gaat ie alleen maar harder draaien en gaat de zoem omhoog.. is dit normaal? Dat de fan opeens harder gaat draaien en meer lawaai maakt??
Naarmate temp. van processor stijgt, gaat de CPU fan vaak wat harder draaien. Is normaal. Wat voor cooler zit erop ? JE kunt er ook een 8 cm cooler (bijv. Alpha PAL 8045) op zetten maken, stukken minder (geen) kabaal, en coolen vaak beter.
En dan nog een vraagje, is 52 - 58 graden Celcius normaal voor een AthlonXP 2200+
Stressed of Idle ? Idle vind ik dit nog een beetje aan de hoge kant, ligt eraan of ie veel stijgt als je de CPU op z'n donder geeft. (Met bijv. dit programma).
en de kast temperatuur is 30 graden, is dat normaal
Niets mee aan de hand.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 15:26:
Moguh,

Ik heb een stel vraagjes, misschien kunnen ze beantwoord worden?

1.
Ik heb sinds 2 dagen, een nieuwe PC, nou ja, een nieuw moederbord, CPU en RAM erbij.. en heb me PCtje nu in elkaar gezet. En een leuke CPU Fan erbij gekocht.
Nu, maakt m'n ding lekker veel lawaai, alsof 't een Boeing 747 is, m'n CPU Fan maakt 't meest lawaai... Maar nu is er dus iets vreemds met m'n CPU Fan.
Hij maakt al een soort van zoem, maar na een tijdje, gaat ie alleen maar harder draaien en gaat de zoem omhoog.. is dit normaal? Dat de fan opeens harder gaat draaien en meer lawaai maakt??
Temp controlled fan, heb ik ook. Leuk zijn die dingen he? Langzaam maar zeker stijgt je comp ook op :+
2.
En dan nog een vraagje, is 52 - 58 graden Celcius normaal voor een AthlonXP 2200+ ? Ik voel namelijk aan de boven kant van m'n kast, dat dat ding warm wordt, juist op de plek waar de CPU en de stroomtoevoer zitten (ze zitten naast elkaar). Dit had ik niet met m'n ouwe PIII 733Mhz ... en de kast temperatuur is 30 graden, is dat normaal? En zou ik een systeemkast koeler moeten kopen?
Mijn XP 1800+ is +/- 53 graden stressed... Bakken kreng. No problem.

Mijn P3 733 is ook stukken koeler (met een flutkoeler nog wel 8)7)
3.
Dan m'n 3e is laatste vraag..
M'n schijven zitten nu onder elkaar, ze raken elkaar niet aan, maar wel onder elkaar.. jaja... en die worden nu ook errug warm.. (Ze kunnen niet anders in m'n PC) zou ik een schijfkoeler moeten kopen?
Altijd goed, warme schijven zijn niet leuk. Je kunt ook een grotere kast kopen.
Alvast bedankt, 't zou fijn zijn als ze allemaal beantwoord kunnen worden, want er staat hier een HELEBOEL geld op 't spel..
En onze computers zijn niks waard :?
System Specs:
Moederbord:
AbitKX7-333 RAID

CPU:
AthlonXP 2200+

Hardeschijven:
Maxtor Fireball Quantum 20.4GB
Seagate Baracudda 20.4GB
Leuke specs

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
En onze computers zijn niks waard
Dat heb ik nooit gezegd :)

En ja, 50 graden gewoon nu.. internetten.. idle zijn... weet ik veel..

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:08
ik weet niet of je het weet maar kijk eens op de tempratuur meter buiten. die wijst denk ik nu ook zo'n 30 graden aan, dus automatisch word de cpu wat warmer want de lucht die hij gebruikt voor te koelen is ook een stuk warmer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 15:52:
[...]
Dat heb ik nooit gezegd :)

En ja, 50 graden gewoon nu.. internetten.. idle zijn... weet ik veel..
Speel eens 30 minuten een (zwaar) spel, kijk dan weer een naar de temperatuur.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 16:13:
[...]

Speel eens 30 minuten een (zwaar) spel, kijk dan weer een naar de temperatuur.
Ik voorspel 52-53 graden met die temp controlled cooler. Ik heb hier een meer dan een kwartier, zowat een half uur volgens mij, DivX lopen encoden op m'n XP 1800+ en de 54 graden is niet gehaald. Idle meestal 50-51.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:55
Om ook even in te haken, ik denk dat je meer hebt aan een goede ventilator achter in de kast om de warme lucht af te voeren, je harde schijven worden dan waarschijnlijk ook koeler omdat de kast temperatuur daalt. Bij mijn eigen systeem waren de temperaturen van de harddisk onder deze weers omstandigheden boven de 50 graden, nu met een twee extra fan's (één aanvoer koele lucht onder voorin en een afblaas achter bovenin, beide op 7v in verband met lawaai) nog maar 45 graden. Bij mijn systeem zit er wel ruimte tussen de harddisken, die heb ik kunnen creeeren door de harddisken op zijn kop (bovenkant onder) te monteren. Hoop dat je hier wat aan hebt en die koeler maakt gewoon veel lawaai vanwege zijn hoge toerental, ben alleen niet zeker of hij temperatuur gestuurd is, wat ik net op de Coolermaster site zag is dat niet het geval.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou ik het beste kunnen doen? Een casefan kopen, die onderin m'n PC, vooraan erop kan, dus aan de voorkant krijg ik dan een ventilator die de lucht naar buiten werkt... of, tussen mijn DVD-ROM en CD-RW, zit nog een 5.25" ruimte, en daar zo'n 5.25" casekoeler erin doen? Of een HDD koeler kopen, misschien wel 2..?

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

is het niet mogelijk om 1 van de schijven op de kop te hangen zodat de afstand vergroot word.

Verwijderd

Topicstarter
vergroot dat de afstand dan????

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Je kan ook een extra HDD rack kopen zodat je meer plaatsen creert voor je HD`s. Gewoon eronder schroeven met de gaten die er al zitten. Dan hebben ze wat meer ruimte.
Omg, vinden jullie 50-54° voor een Proc, al dan niet stressed, warm??? Lol, ik hoor van gasten dat hun proc wel eens 72° wordt! AMD`s staan er om bekend dat ze erg warm worden, en jullie temps is niks meer dan normaal voor een AMD-proc (met standaart koeler). Mijn P4 1700@1700 wordt stressed (na uurtje 3D gamen) soms wel 57° graden, en dat voor een Intel! Niks aan de hand, alles loopt hartstikke stabiel.
Je kan er een betere heatsink op zetten zodat je processortemp daalt. Betere airflow in je systeem zal niet veel aan je proc-temp doen. Een betere koeler is aan te raden.
Eentje die heel goed uit de tests kwam is de Coolermaster HHC-001. Is van koper en heeft zelfs heatpipes, dat geleid beter dan alleen aluminium (voor de onwetenden :)) De fan maakt alleen een gigantische takkeherrie! Maar je kan er een 80mm fannetje op zetten via een 80mm->60mm converter.
Er is ook een stille variant, de Coolermaster HHC-L61. Zelfde heatsink, stillere fan.
Zijn alleen wel wat duur en slecht te vinden... suc6!
Ultieme proc koeling is nog steeds waterkoeling, maar dat is veel complexer en link.

Use the Search Luke...

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 18:06:
vergroot dat de afstand dan????
jah een kein stukje want de schoefgaten zitten niet in het midden maar iets meer naar de onderkant van de schijf :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja... hehe, logisch :D

Anyway, nog ff op 't onderwerp van de hitte terug te komen...
M'n CPU is nu idle, ik heb met speedfan ff gekeken, hij's 57 graden constant, met een CPU usage van 0 tot 3% ...

Warm eh?
Pagina: 1