Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42113

Topicstarter
Ik heb wel eens gehoort van Reiki, een soort genezing dmv. handoplegging, er schijnt dan 'Universele Levensenergie' (Letterlijke vertaling van Rei - Ki) te stromen via de gever naar de ontvanger. Die ontvanger gebruikt die energie dan om zichzelf op fysiek, mentaal of spiritueel niveau te reinigen en te genezen.

Heeft iemand hier ervaring mee, of een mening over of dit ook echt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Ik heb wel een aantal positieve ervaringen met Reiki.... Pijn aan mijn rug, hoofdpijn en een knie die vaak op slot sloeg..

In alle 3 de keren is de pijn weggegaan iig, maar ik ben en blijf (denk ik) een zeer rationeel.. dus denk dat het ook een beetje tussen de oren zit...

Kreeg het wel tijdens de "behandeling" loeientig heet en het zweet gutste zowat overal uit waar het maar uit kon komen, en tintelde behoorlijk...

Na de "behandeling" van mijn rug en tegen mijn hoofdpijn voelde ik me wel een beetje zweverig en duizelig; maar dat was na een paar minuten ook over...

Ik raak overigens wel steeds meer geinteresseerd in dit soort dingen.. denk dat ik ook ooit eens een cursus ga doen..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

Ik heb de eerste graad in reiki gedaan, en wat ik wel ervaar is dat reiki vaak helpt, niet altijd bij het oplossen van de kwaal, maar toch iig. wel bij het verminderen van de pijn.

Er zijn ook op wetenschappelijk niveau verschillende onderzoeken gedaan naar de werking van reiki, maar het enige dat ze konden meten waren de resultaten.
Op zichzelf staand zou je kunnen zeggen dat het 'tussen je oren zit' maar na het onderzoek bleek dat er in 70% van de gevallen duidelijk resultaat meetbaar was, van stabilisering van hartslag en bloeddruk tot vermindering van pijn, en sneller herstel van kwalen, zoals botbreuken ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Anoniem: 13317 schreef op 16 augustus 2002 @ 15:34:
Ik heb de eerste graad in reiki gedaan, en wat ik wel ervaar is dat reiki vaak helpt, niet altijd bij het oplossen van de kwaal, maar toch iig. wel bij het verminderen van de pijn.
Wordt in Reiki onderwezen waar de energie voor verlichten van de pijn vandaan komt? Je noemde ook dat er wetenschappelijk onderzoek is gedaan, is daar wat uitgekomen betreft de vorm/grootte van de energie/straling die van de hand(?) van de behandelaar uitgezonden worden naar de behandelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 13317 schreef op 16 augustus 2002 @ 15:34:

Er zijn ook op wetenschappelijk niveau verschillende onderzoeken gedaan naar de werking van reiki, maar het enige dat ze konden meten waren de resultaten.
Op zichzelf staand zou je kunnen zeggen dat het 'tussen je oren zit' maar na het onderzoek bleek dat er in 70% van de gevallen duidelijk resultaat meetbaar was, van stabilisering van hartslag en bloeddruk tot vermindering van pijn, en sneller herstel van kwalen, zoals botbreuken ed.
Dat zou er dus op kunnen wijzen dat niet alleen de pijn die je voelt tussen je oren zit, maar de ziekte op zich ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:09

Mx. Alba

hen/die/zij

Ja, Reiki werkt.

De naam betekent trouwens gewoon Levensenergie. Rei = leven, Ki (of Chi) = energie.

Ik gebruik zelf een methode die ik zelf uitgevonden heb, die wel vrij veel op Reiki lijkt. Ik zou ook best graag een Reiki-cursus willen volgen om mijn eigen methodes te kunnen verfijnen aan de hand van die ervaring.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61929

Inderdaad, Reiki werkt.
Dat heb ik zelf ooit ervaren.

Maar ik weet niet of de bron van waaruit deze vorm van pijnverlichting komt, wel een betrouwbare is. Ik weet dat men erg veel geld moet betalen om het te leren. Verder wordt het met een waas van geheimzinnigheid omgeven. Geheimzinnige dingen waarvoor je veel geld moet betalen lijken mij niet vanuit een goede bron te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
allemaal onzin naar mijn mening. Ik geloof pas iets als het wetenschappelijk bewezen is! hierop heb ik echter 1 uitzondering en dat is buitenaards leven. Ik zal niet zeggen dat er ergens poppetjes zoals wij rondlopen maar planten/dieren zeker!

wat betreft Reiki...deze pijn zit tussen je oren. Ja misschien werkt het bij een stijve nek...simpel omdat er dan door handoplegging warmte wordt geproduceerd.

nee sorry geen onderwerp voor mij...denk datik daar te nuchter voor ben...maar ja persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn moeder is tweedegraads en gaat waarschijnlijk dit jaar de Master opleiding doen. Ik moet er zelf niet zoveel van hebben, het is mij wat te zweverig (ben meer een NLP-type), maar mijn familie heeft er veel profijt van. Het werkt echt, hoe raar het ook moet klinken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben bij een aantal 'Reiki' sessies geweest. Het deed me werkelijk helemaal niets. De een na de ander kwam met zijn handen boven allerlei delen van mijn lichaam wapperen en ze vertelden dat ze het Ohhhh zo warm kregen en dat ik dat BESLIST ook moest voelen. Tsja...als ze heel dicht bij kwamen dan voelde ik de warmte van hun handen. Maar verder helemaal niets. Ik ga dan niet lopen roepen dat 'het werkt'. Mijn vriendin doet Reiki en ze 'behandelt' me wel eens. Dat is wel prettig...gewoon lekker ontspannen liggen en gestreeld worden. Maar dat geeft weinig met universele levens energie te maken. Maar gewoon met relaxen.
Ik moest werkelijk schateren van de lach toen een Reiki master vertelde dat, als je duizelig werd van snel rond draaien, dat dat kwam van je aura's die dat niet bij konden houden en die er dan achter aan draaiden. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat dat iets te maken had met het evenwichts orgaan in je oren. Mensen die dit soort dingen serieus beweren kan ik niet echt serieus nemen.
Maar nogmaals: De techniek en de sfeer werken aardig ontspannend en dat op zich zal bv spannings hoofdpijn al doen verminderen. Net zoals bv pijn in je rug bij een blessure. Normaal verkramp je en maak je het erger. Ontspannen helpt dan. Kan je het op deze manier? Prima, dat lijkt me beter dan een spierverslapper slikken die ook je nieren belast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
[quote]Ortep schreef op 17 augustus 2002 @ 00:53 een redelijk lang verhaal:
Hier zou mijn moeder op zeggen: 'Als je het niet toelaat, gebeurt het ook niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7379

JvH, uit Orteps verhaal maak ik toch uit dat hij het juist WEL toelaat. Misschien wil je dit niet horen, maar misschien is Reiki wel veel effectiever als je er bij voorbaat in gelooft. En als je ergens bij voorbaat in gelooft zit het mijns inzien meer tussen je oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

mikevanrooijen schreef op 17 augustus 2002 @ 00:21:
allemaal onzin naar mijn mening. Ik geloof pas iets als het wetenschappelijk bewezen is!

Wat versta je daar onder? De zogenaamde wetenschap baseert zich ook meestal op aannames, modellen en waarnemingen. Waarnemingen waarvan we aannemen dat ze juist zijn, en onze aannames en modellen bevestigen.

Dus ik ben benieuwd hoe jij je een wetenschappelijk bewijs van dit soort fenomenen voorstelt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Mijn moeder is REIKI master.
Dat betekent dat ze alle inweidingen achter de rug heeft en nu ook mensen reiki kan geven zodat ze het op zichzelf kunnen toepassen.
Als ik ergens pijn heb hoef ik alleen maar naar mijn moeder te gaan. Ze legt haar handen er 2 minuten op en de pijn is haast weg.

Hier valt niks aan te geloven, reiki is er gewoon, net zoals er lucht en water is.

nikszolekkeralss.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ik twijfel nog of de verbeteringen van de ontvanger komen door de Reiki of door een placebo effect. Het placebo effect is vaak erg sterk soms werkt het zelfs beter dan echte medicijnen. En dit is niet alleen zo bij psychische kwalen maar ook bij lichamelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Anoniem: 7379 schreef op 17 augustus 2002 @ 01:22:
JvH, uit Orteps verhaal maak ik toch uit dat hij het juist WEL toelaat. Misschien wil je dit niet horen, maar misschien is Reiki wel veel effectiever als je er bij voorbaat in gelooft. En als je ergens bij voorbaat in gelooft zit het mijns inzien meer tussen je oren.
Als je goed leest vertel ik niet mijn eigen gedachtengang, maar die van mijn moeder. Als ik het verhaal verkeerd geingterperteerd heb neem ik het terug, het was natuurlijk ook wel wat laat toen ik dat zei. :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32579

Dus ik ben benieuwd hoe jij je een wetenschappelijk bewijs van dit soort fenomenen voorstelt.
Het lijkt me vrij logisch dat een verandering door een handeling een interactie vereist, deze interactie vereist één of meerdere van de onze bekende wisselwerkingen, impulsoverdracht, warmteoverdracht (door straling etc.) en dat is te meten. Als het placebo-effect een waarschijnlijke verklaring voor deze optredingen vormt, dan gaan we niet heel diep in ons bovennatuurlijke woordenboekje kijken om maar een mooie en mysterieuze verklaring te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het hoeft geen placebo effect te zijn. Maar botweg dat je mensen zover krijgt dat ze zich ontspannen. Dat neemt ontstellend veel klachten weg. Sommige mensen doen dat door een spierontspanner te slikken, sommige door Reiki of mediteren. En ga nu niet gelijk roepen dat medicijnen slecht zijn. Je moet ze natuurlijk niet maanden lang slikken. Maar in een acute situatie kan het reuze handig zijn om even een paar dagen te ontspannen zodat je eindelijk een paar keer een goede nachtrust hebt etc. Je verkrampt niet meer en daardoor belast je je gewrichten en spieren minder en hebben ze de tijd om te genezen.
Als je hetzelfde effect kan krijgen doordat je mediteert of aan Reiki doet? Des te beter zou ik zeggen. Maar dan hoef je er nog geen 'bovennatuurlijke' oorzaak voor te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 17:13

srblackbird

ThinkGEEK

Nee werkt niet. :O

(Mijn moeder: werkt hetzelde als een kusje :>.) (Zo'n kusje die je kreeg/krijgt als je gevallen bent, van je moeder/vader.)

Als het wel werkt mag je mij overtuigen met goede argumenten die gebaseert zijn op gedegen wetenschappelijk onderzoek. :)

[ Voor 0% gewijzigd door srblackbird op 18-08-2002 20:53 . Reden: advies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het werkt niet maar het helpt wel. En daar draait het om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17618

Een vriendin van mij is eerstegraads reiki.. en ik vind dit soort dingen altijd nogal gebla.. maar het werkt dus echt.. terwijl ik er voor geen meter in geloof en enorm sceptisch ben..
vond het dus wel opzienbarend dat het ook werkte terwijl ik er niet in geloof
*pijn in rug is WEG.. voor 2 weken..na gereiki van haar*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 17:13

srblackbird

ThinkGEEK

Ortep schreef op 18 augustus 2002 @ 23:08:
Het werkt niet maar het helpt wel. En daar draait het om
Dat is het antwoord op het topic.

kan iets wel helpen maar niet werken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sja, mensen die hardnekkig zeggen "werkt niet" terwijl vele anderen aan den lijve ondervonden hebben dat het wel werkt. Al die mensen die zeggen dat het wel werkt, uit eigen ervaring, liegen zeker?

Ik heb zelf een keer te doen gehad met zo'n scepticus. Dat was de eerste keer dat een genezing niet werkte. De arme jongen had een zware griep, en zat daarover op IRC steen en been te klagen, dus ik bied hem mijn hulp aan. Hij doet wat lacherig, maar accepteert wel zo van "probeer maar".

Ik begon energie te sturen, en het was gewoon alsof ik op volle snelheid tegen een betonnen muur opliep. Ik heb het later nog drie keer geprobeerd, met exact het zelfde effect. Kennelijk had die gast zo'n groot bord voor zijn kop dat mijn energie er gewoon door werd tegengehouden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45617

Ik heb zelf eerstegraads Reiki. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat Reiki werkt. Ik geloof wel dat er een soort van energie aanwezig is die gebruikt kan worden voor allerlei doeleinden, dus ook een soort van genezing. Ik geloof wel dat de geest veel meer in staat is dan wij allemaal denken. Dus zou Reiki een placebo kunnen zijn die die geest 'triggered'. Iig, ik heb zelf ervaren dat 'men' er baat bij had, maar in hoeverre dat de Reiki is durf ik niet te zeggen. Kwaad kan het niet in ieder geval. Maar ga Reiki of andere alternatieve geneeswijze nou niet ipv reguliere geneeswijze gebruiken, maar wijs het ook niet meteen af. Dat je een wetenschappelijk bewijs wilt hebben is rationeel gelul.
2 minpuntjes van de cursus: de prijs. Voor iets alternatiefs is het een behoorlijk dure opleiding (zeker de master opleiding). En de zogenaamde 'inwijding'. Er is gewoon een energie op deze wereld die gebruikt kan worden door iedereen. De een noemt het Reiki, de ander magnetisme, maar het bestaat, en dan hoef ik niet ergens ingewijd te worden. Geeft weer zo'n eng sekte gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Yorick schreef op 18 augustus 2002 @ 23:53:
kan iets wel helpen maar niet werken? :?
Ja hoor...daar zijn zat voorbeelden van. Een placebo bv werkt niet maar helpt wel.

Waar het op neer komt is dat de verklaring die mensen geven voor het 'werken' niet klopt. Maar dat er wel een effect is. Maar dat heeft dan een bv hele andere oorzaak.

Of dat er wel een correlatie is tussen twee dingen maar dat die niets met elkaar te maken hebben. Zoals het biergebruik in hectoliters in Brazilie en het aantal levend geboren babies in Zimbabwe. Die zijn sinds 1900 alletwee flink opgelopen. Maar het heeft weinig met elkaar te maken.

Een bekend effect in de medische wereld is dat een kwaal vaak vanzelf overgaat. En als jij dan 12 artsen bent langs gegaan in 6 weken tijd, dan heeft de laatste je 'genezen'. En meestal begin je bij de meest reguliere arts en eindig je bij de meest alternatieve. Bingo!!! Alternative geneeskunde werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mx. Alba schreef op 19 augustus 2002 @ 09:06:
Ik heb het later nog drie keer geprobeerd, met exact het zelfde effect. Kennelijk had die gast zo'n groot bord voor zijn kop dat mijn energie er gewoon door werd tegengehouden...
Hmmm....als het wel helpt dan is het bewijs dus geleverd dat het ook echt werkt zoals beschreven. En als het niet helpt dan is het de schuld van de patient?

Ik verklaar hierbij dat ik een revolutionaire therapie tegen alle vormen van kanker heb uitgevonden. Drie maal links om je huis lopen en daarna vier maal rechts om. Een halve liter water drinken en op 10 minuten je handen gaan staan. Je zult zien: Er zijn mensen waarbij de kanker verdwijnt. De mensen waarbij het niet werkt hebben het of niet goed uitgevoerd ( 499 cc water ipv 500, of 9:59 op hun handen getsaan) of ze verzetten zich er tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 16:24

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

een Reiki master vertelde dat, als je duizelig werd van snel rond draaien, dat dat kwam van je aura's die dat niet bij konden houden en die er dan achter aan draaiden.
Mwoehoehoehahahaha...... :9~
sorry, kon het niet laten....

Zoek wat je niet eerder vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33191

Sja, mensen die hardnekkig zeggen "werkt niet" terwijl vele anderen aan den lijve ondervonden hebben dat het wel werkt. Al die mensen die zeggen dat het wel werkt, uit eigen ervaring, liegen zeker?

Ik heb zelf een keer te doen gehad met zo'n scepticus. Dat was de eerste keer dat een genezing niet werkte. De arme jongen had een zware griep, en zat daarover op IRC steen en been te klagen, dus ik bied hem mijn hulp aan. Hij doet wat lacherig, maar accepteert wel zo van "probeer maar".

Ik begon energie te sturen, en het was gewoon alsof ik op volle snelheid tegen een betonnen muur opliep. Ik heb het later nog drie keer geprobeerd, met exact het zelfde effect. Kennelijk had die gast zo'n groot bord voor zijn kop dat mijn energie er gewoon door werd tegengehouden...
Wat zeg je me nou, Reyn: TEGENGEHOUDEN? DIE ONSTUITBARE ENERGIE VAN JOU?
Door zo'n simpel bordje voor de kop van een grieperige gast? Nee, dat wil er bij mij niet in. Die betonnen muur lijkt me waarschijnlijker. (Ik laat in het midden waar die precies stond).

Bij jouw "eerste keer dat een genezing niet werkte" ging het om een jongen met een zware griep. Hij was kennelijk zo ernstig ziek dat hij ging IRC-en. Hij is zelfs in staat "lacherig" jouw gulle aanbod te aanvaarden. Dit wijst er inderdaad op dat hij reeds ver heen is. Gezien zijn houding van "probeer maar" heeft de reguliere geneeskunde hem allang opgegeven. En dan begin jij "energie te sturen". Je komt op snelheid. En loopt stuk op een scepticus! En niet zomaar een scepticus, nee: "ZO'N SCEPTICUS"! Dat zijn de lulligste! Hard luck, Reyn, volgende keer beter. Ik denk trouwens dat die jongen heel snel is opgekikkerd. Dankzij jou, Reyn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

:? :? :?

Ik had van jou toch een volwassener reactie verwacht, IllegalOperation.

Lees alstublieft de FAQ van W&L nog een keertje door. Vooral het stukje over op de bal spelen in plaats van op de man.

Tackle van achteren, met natrap. Geel. En dat is nog zeer mild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Gisterenavond maakte ik trouwens ook een vreemd effect mee... Mijn vriendin en de tweeling (jongen en meisje van 6) hebben een of andere keelontsteking opgelopen, en naast de reguliere medicijnen ging ik ook even aan de slag, omdat mijn energiewerk vrijwel direct positief effect op de pijn heeft. Kan ze een goede nachtrust geven, en dat is minstens net zo belangrijk.

Nadat ik de kinderen behandeld had, begon ik aan mijn vriendin, en toen kwam het vreemde. Ik begon zelf keelpijn te krijgen. Na mijn vriendin behandeld te hebben vlakte ik mijn eigen energie weer af, en mijn keelpijn was weer weg. Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Maarja, ik had ook nog nooit eerder drie personen vlak na elkaar behandeld, en al zeker niet drie personen met dezelfde kwaal. Kan er best wat mee te maken hebben misschien? Misschien iemand die Reiki heeft die hier een lichtje op kan schijnen?

Trouwens, een placebo-effect kan het bij de kleintjes ook niet zijn, want ik heb ze nooit uitgelegd wat ik doe. Maar het helpt wel degelijk. Ze lagen te hoesten, te kreunen, met hun keel te schrapen (wat de keelpijn natuurlijk alleen maar erger maakte) en te huilen, en konden dus met geen mogelijkheid in slaap komen. Een kwartiertje na de behandeling sliepen ze als rozen.

[ Voor 0% gewijzigd door Mx. Alba op 20-08-2002 07:50 . Reden: azertypo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mx. Alba schreef op 20 augustus 2002 @ 07:48:
naast de reguliere medicijnen

Trouwens, een placebo-effect kan het bij de kleintjes ook niet zijn, want ik heb ze nooit uitgelegd wat ik doe.

Maar het helpt wel degelijk.

Een kwartiertje na de behandeling sliepen ze als rozen.
Dit zijn een paar zinnen uit je eigen stukje. Probeer het eens zo te lezen:

De reguliere medicijnen zijn toegediend. En inderdaad, die hebben geen placebo effect want dat weten de kleintjes niet. En WAT jij er ook naast doet, die medicijnen gaan aan de gang. Uiteindelijk worden ze moe en gaan ze slapen. Zeker als jij nog eens 'lief' voor ze bent.

Dat jij keelpijn voelt terwijl je halve omgeving keelontsteking heeft is niet zo heel vreemd hoor. Je hoef zelf niet ernstig ziek te zijn om een gevoelige keel te hebben. En een beetje inspanning of anders ademen kan je aandacht er dan op vestigen.

Je geeft hier prachtig aan waarom onderzoeken naar alternatieve geneeswijzen altijd weer onderuit worden gehaald. Je doet twee dingen tegelijk. Gewone medicijnen en Reiki. Welke van de twee helpt er nu? Je suggereert min of meer dat de medicijnen weinig doen maar dat het effect voornamelijk uit de Reiki komt. Daar is geen enkele aanwijzing voor. Het kan met het grootste gemak zelfs zo zijn dat Reiki er voor gezorgd heeft dat het langer duurde voordat ze gingen slapen. Dit bedoel ik niet serieus, maar dat kan je uit deze gegevens ook niet uitsluiten. Ik geloof best wel dat ze er rustig van werden. Maar dat geldt voor veel meer kinderen bij kwalen, pijntjes etc als 'mamma een kusje geeft'

Je kan pas uitspraken doen als je 1000 mensen medicijnen geeft, 1000 mensen placebo's, 1000 mensen Reiki geeft en 1000 mensen NIET behandeld. En dan nog heb je het problemen met die laatste groep. Want het feit dat je er aandacht aan geeft heeft al effect op de genezing. Daar wordt de laatste tijd ook onderzoek aan gedaan.

De arts zegt dan tegen de ene groep: Tis me toch wat dat u zo ziek bent. Ik kan best begrijpen dat u zich zo rot voelt. Hoe gaat het met de kinderen en gaat u nog op vakantie? Ik hoop dat u snel beter wordt hoor. En laat me weten als het niet goed gaat.

En de andere groep krijgt te horen: Stel je niet aan, dat gaat vanzelf over. Volgende patient!

Die laatste groep zegt dat de problemen heviger zijn en dat ze langer duren. Is dat ook echt zo? Dat is niet duidelijk, ze ervaren het in ieder geval wel zo.

Aandacht helpt. Dus uit dat onderzoek met die 4000 mensen zal heus wel een positief effect voor Reiki komen. Maar dat bewijst dan nog niet dat er 'energie' is ingestraald en dat dat de genezing heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45617

Ik wil toch even reageren op alle uitlatingen die hier worden gedaan. Zeggen dat Reiki absoluut werkt is net zo onbewijsbaar als zeggen dat het absoluut niet werkt. Er zijn mensen die 'iets' ervaren hebben en er zijn mensen die nog nooit 'iets' ervaren hebben. Waar het hier om gaat is niet het gelijk hebben of niet. Als de tweeling van Reyn heerlijk slaapt omdat hij Reiki bij ze doet, dan is het doel bereikt. Of het dan de medicijnen of de Reiki is doet er niet meer toe. Zolang het doel bereikt wordt doet de aanpak er niet meer toe. Ik geloof in alternatieve geneeswijze, maar ik weet ook wel dat het heel moeilijk, of helemaal niet te bewijzen is.
Dus, laat iedereen in hun waarde. Of doe die oogkleppen nog ietsje verder dicht. (sorry, kon het niet laten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
  • Laatst online: 16-05 10:30
Krypt: Je zegt dat het tussen de oren zit. Helemaal gelijk! Reiki wil ook zeggen dat je door je gedachtegang een energiestroom kan laten vloeien.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ortep schreef op 20 augustus 2002 @ 09:25:
Dit zijn een paar zinnen uit je eigen stukje. Probeer het eens zo te lezen:

De reguliere medicijnen zijn toegediend. En inderdaad, die hebben geen placebo effect want dat weten de kleintjes niet. En WAT jij er ook naast doet, die medicijnen gaan aan de gang. Uiteindelijk worden ze moe en gaan ze slapen. Zeker als jij nog eens 'lief' voor ze bent.
Medicijnen die, volgens de dokter, na ongeveer 24 uur gaan werken, die plotseling, 8 uur na het begin van de therapie en binnen een kwartier na een magische behandeling aanslaan? Lijkt me niet een erg medisch-wetenschappelijk verantwoorde stelling :)

En ze zeiden zelf dat de pijn tijdens de behandeling afnam.
Dat jij keelpijn voelt terwijl je halve omgeving keelontsteking heeft is niet zo heel vreemd hoor. Je hoef zelf niet ernstig ziek te zijn om een gevoelige keel te hebben. En een beetje inspanning of anders ademen kan je aandacht er dan op vestigen.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar het zou ook met de magische behandeling te maken kunnen hebben. Of een combinatie van beide.
Je geeft hier prachtig aan waarom onderzoeken naar alternatieve geneeswijzen altijd weer onderuit worden gehaald. Je doet twee dingen tegelijk. Gewone medicijnen en Reiki. Welke van de twee helpt er nu? Je suggereert min of meer dat de medicijnen weinig doen maar dat het effect voornamelijk uit de Reiki komt. Daar is geen enkele aanwijzing voor.
Wel dus.

De medicijnen werden maandagsmiddags rond 16 uur voor het eerst toegediend. Volgens de dokter zouden de medicijnen dinsdagmiddag tegen de zelfde tijd aan moeten slaan. Dat ze dan opeens wel aanslaan, en dat tegelijk met een magische behandeling, om 23 uur maandagsavonds, lijkt me een vrij goede suggestie...
Het kan met het grootste gemak zelfs zo zijn dat Reiki er voor gezorgd heeft dat het langer duurde voordat ze gingen slapen. Dit bedoel ik niet serieus, maar dat kan je uit deze gegevens ook niet uitsluiten. Ik geloof best wel dat ze er rustig van werden. Maar dat geldt voor veel meer kinderen bij kwalen, pijntjes etc als 'mamma een kusje geeft'
Maar juist bij dat "een kusje geven" is het de liefde die voor een zelfde soort magische behandeling zorgt. Iedereen beoefent magie. Verreweg de meeste mensen realiseren het zich echter niet...
Je kan pas uitspraken doen als je 1000 mensen medicijnen geeft, 1000 mensen placebo's, 1000 mensen Reiki geeft en 1000 mensen NIET behandeld. En dan nog heb je het problemen met die laatste groep. Want het feit dat je er aandacht aan geeft heeft al effect op de genezing. Daar wordt de laatste tijd ook onderzoek aan gedaan.
Reguliere medicijnen zijn bewezen effectief, en dankzij ziektekostenverzekering net zo gratis als magische behandelingen, dus ik zou wel gek zijn om mijn kinderen dat te ontzien!
De arts zegt dan tegen de ene groep: Tis me toch wat dat u zo ziek bent. Ik kan best begrijpen dat u zich zo rot voelt. Hoe gaat het met de kinderen en gaat u nog op vakantie? Ik hoop dat u snel beter wordt hoor. En laat me weten als het niet goed gaat.

En de andere groep krijgt te horen: Stel je niet aan, dat gaat vanzelf over. Volgende patient!

Die laatste groep zegt dat de problemen heviger zijn en dat ze langer duren. Is dat ook echt zo? Dat is niet duidelijk, ze ervaren het in ieder geval wel zo.
Natuurlijk heeft dat effect. Waarom dacht je dat zoveel geld uitgegeven werd aan cliniclowns enzo? Omdat blije kinderen veel eerder het ziekenhuis uit zijn dan kinderen die niet blij zijn, en dat scheelt dus plaatsen, en dus ook geld, genoeg om die clowns te financieren.
Aandacht helpt. Dus uit dat onderzoek met die 4000 mensen zal heus wel een positief effect voor Reiki komen. Maar dat bewijst dan nog niet dat er 'energie' is ingestraald en dat dat de genezing heeft veroorzaakt.
Sja. Maar ik voel die energie, en zie de effecten die het heeft. Iemand die beweert dat die energie niet bestaat, dat komt op mij het zelfde over als op jou iemand zou overkomen die beweert dat de lucht niet bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4521

Ortep schreef op 20 augustus 2002 @ 09:25:
[...]

.
Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe een dubbelblind onderzoek werkt. jouw idee is om reiki te vergelijken met de conventionele geneeskunde. Hiervoor hoef je helemaal niemand placebo te geven, maar alleen maar te kijken naar de statistieken van de beide behandelswijzen.(conventioneel en reiki). Dat is al genoeg. Alleen als je wilt weten of reiki ook daadwerkelijk een vorm van genezen is, moet het vergeleken worden met een groep die placebo's krijgt. (het heeft dan geen zin om een groep normale medicijnen te geven, omdat de resultaten daarvan allang bekend zijn). En een medisch onderzoek doen door een groep mensen helemaal NIET te behandelen, waar slaat dat op. Ik stel me het volgende voor: een dokter zegt tegen zijn patient: "Beste patient, uit uw ziektebeeld stel ik vast dat er geen behandeling voorhanden is.. Kunt u over 2 weken terugkomen??"
Maar ik geef je wel gelijk als jij zegt dat er genoeg kwalen zijn die met een beetje aandacht en positief denken genezen kunnen worden(lichamelijk dan wel psychisch). In zo'n geval kan reiki wel degelijk helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:01

hneel

denkt er het zijne van

Ik ben er niet mee bekend, maar ik kan me goed indenken dat het zou kunnen werken.

Ten eerste is het begrip "chi" heel bekend bij zowat alle aziatische volken. Ook al is wetenschappelijk gezien nog niet bekend *wat* het precies is, *dat* er zoiets is zou heel goed kunnen. Ik heb ooit eens wat over Qi-gong gelezen, en dit lijkt er wel wat op.

Misschien is het iets wat "alleen maar" "tussen de oren" zit. Ook een aannemelijke verklaring. (En daarmee wordt het niet minder waardevol). Het is bekend dat de geest enorm veel invloed op ht lichaam heeft, ook op het gebied van ziekte en gezondheid. Veel meer dan de meeste mensen vermoeden. Je kan jezelf letterlijk gezond of ziek denken. (Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die sterven nadat ze er van overtuigd geraakt waren dat ze vervloekt waren).

Het zou dus kunnen dat denken dat er een energiestroom door je lichaam vloeit, iets met je zenuwgestel doet waardoor er allerlei (heilzame) effecten optreden.

NLP doet ook zoiets, al is dat meer het sturen van je onderbewustzijn door middel van gedachten, terwijl dit meer iets is van het sturen van lichamelijke processen door middel van gedachten.

Maar goed, misschien is er wel echte chi-energie. Wie weet. Ik ben dan wel vrij nuchter ingesteld, maar ik sluit niet uit dat er zoiets bestaat. Het is nu eenmaal niet zo dat de wetenschap vandaag de dag al alles weet. Verre van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33191

Mx. Alba schreef op 20 augustus 2002 @ 07:39:
:? :? :?

Ik had van jou toch een volwassener reactie verwacht, IllegalOperation.

Lees alstublieft de FAQ van W&L nog een keertje door. Vooral het stukje over op de bal spelen in plaats van op de man.

Tackle van achteren, met natrap. Geel. En dat is nog zeer mild.
Ach Reyn, ik ben al zo oud dat ik het onderhand als een belediging opvat dat mensen aan mij denken in termen van "volwassenheid". Dat je mijn reactie ervaart als een "tackle van achteren, met natrap", begrijp ik. Met de kwalificatie "vliegende schaar van voren, rood" had ik ook vrede gehad. Dat je je grens aangeeft waardeer ik ten zeerste - en om duidelijk te maken dat ik dat meen, gebruik ik expres de dodelijke frase "respecteer ik" niet. Ik voel mij zelfs verplicht enige verantwoording af te leggen voor mijn gewraakte bijdrage.

Wat mij "triggerde" was je opmerking
Kennelijk had die gast zo'n groot bord voor zijn kop dat mijn energie er gewoon door werd tegengehouden...
Hier ontbreekt iedere relativerende reserve met betrekking tot jezelf en de methode die je beweert te hebben uitgevonden, en die volgens jou "vrij veel" op Reiki lijkt. (Tegelijkertijd geef je aan dat een cursusje Reiki je misschien wel goed van pas zou komen - niet om tot een dieper inzicht in Reiki te komen maar om je eigen methode te "verfijnen".) Die "gast" duid je in dezelfde post ook aan met "zo'n scepticus". Je zegt in feite: iedereen die niet gevoelig is voor mijn home made Reyn Eaglestorm-methode heeft een bord voor zijn kop.

Om even terug te keren naar de voetbalbeeldspraak: ik was na lezing van je stukje niet goed in staat de bal te spelen, omdat ik alleen maar die man zag die zich zo vierkant in beeld had geposteerd. Zowel Wetenschap als Levensbeschouwing lijken mij bij een zelfkritische houding gebaat. Door iedere vorm van scepticisme op bovengeschetste wijze bij voorbaat de pas af te snijden zodra het om je eigen veronderstelde spirituele capaciteiten gaat, bewijs je mijns inziens niemand een dienst. Zelfs jezelf niet. En daarom werd ik weer even een moraliserend en vilein kind. Daarvoor en voor je mildheid, Reyn: bedankt _/-\o_.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 33191 op 21-08-2002 13:31 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Anoniem: 4521 schreef op 20 augustus 2002 @ 16:24:
Volgens mij begrijp je niet helemaal hoe een dubbelblind onderzoek werkt.
Ik weet heel goed hoe dubbelblind werkt. Dat kan je alleen als je een nieuw medicijn test. Dan geef je iemand een nepmiddel of het 'oude' middel en de ander een werkend middel. De patient weet niet of hij een werkende/nieuwe middel krijgt. Ook de behandelaar weet niet welk middel het is. Maar hoe wil jij dubbelblind een antibioticum vergelijken met Reiki? De behandelaar weet heel goed of hij Reiki geeft. En de patient weet heel goed of hij wel of geen pil slikt.
jouw idee is om reiki te vergelijken met de conventionele geneeskunde. Hiervoor hoef je helemaal niemand placebo te geven, maar alleen maar te kijken naar de statistieken van de beide behandelswijzen.(conventioneel en reiki). Dat is al genoeg. Alleen als je wilt weten of reiki ook daadwerkelijk een vorm van genezen is, moet het vergeleken worden met een groep die placebo's krijgt. (het heeft dan geen zin om een groep normale medicijnen te geven, omdat de resultaten daarvan allang bekend zijn).
Juist, dat is dus recies wat ik noem. Jij doet het in twee onderzoeken. En ik in één groot onderzoek waarbij alle methoden worden vergeleken. De resultaten die 'al bekend zijn' zijn natuurlijk ook een groep.
En een medisch onderzoek doen door een groep mensen helemaal NIET te behandelen, waar slaat dat op. Ik stel me het volgende voor: een dokter zegt tegen zijn patient: "Beste patient, uit uw ziektebeeld stel ik vast dat er geen behandeling voorhanden is.. Kunt u over 2 weken terugkomen??"
Dat klopt, dat wordt ook gedaan...dat noemde ik ook in het latere deel van mijn post. Daarmee kan je testen wat er gebeurd als je niets doet. Dat moet je namelijk ook weten om na te gaan of welk middel dan ook effectief is. Daarmee sluit je uit dat het volgende gebeurd: Hoera....we hebben een prima middel gevonden tegen verkoudheid. Als het gaat slikken, dan ben je er in maar 7 dagen van af. Dat is een stuk beter dan niets doen, want dan duurt het een week.

Het is dus wezenlijk iets anders dan het placebo effect. Heel veel ziekten gaan nl vanzelf over. En je moet weten hoe lang het duurt als je niets doet. En zoals ik al schreef: Zelfs de manier van 'niets doen' heeft effect.

Uiteindelijk kan je dan alle behandelmethoden op een rijtje zetten. Zo van ziekteduur:

21 dagen Niets doen lompe methode
19 dagen Niets doen meevoelend
17 dagen Reiki
17 dagen Placebo
15 dagen Medicijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Een kennis van mij doet eraan en ik heb me dus een keer laten behandelen.
Ik heb er eigenlijk niets van gemerkt dat het wat heeft uitgehaald.
Naar mijn mening werkt Reiki alleen wanneer je erzelf in gelooft. (net zo als al die andere "zweef" methoden )

Ik heb ook gehoord dat je Reiki zelfs via de telefoon kunt doen :?

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-04 21:40
Al het geloof is gebaseerd op het feit dat het niet werkt maar wel helpt. Ontspanning, pijn en vele kwalen zitten zeker ook tussen je oren, pijn kun je best uitbannen als je denkt dat het geen pijn doet.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 33191 schreef op 20 augustus 2002 @ 22:39:
[...]

Ach Reyn, ik ben al zo oud dat ik het onderhand als een belediging opvat dat mensen aan mij denken in termen van "volwassenheid".
Daarvoor bied ik mijn excuses aan. Ik bedoelde "volwassen" meer als een "mode of speach", temeer omdat je andere postings getuigen van, inderdaad, een gedegen volwassenheid, en die ene reactie mij dus zeer verraste.
Dat je mijn reactie ervaart als een "tackle van achteren, met natrap", begrijp ik. Met de kwalificatie "vliegende schaar van voren, rood" had ik ook vrede gehad. Dat je je grens aangeeft waardeer ik ten zeerste - en om duidelijk te maken dat ik dat meen, gebruik ik expres de dodelijke frase "respecteer ik" niet. Ik voel mij zelfs verplicht enige verantwoording af te leggen voor mijn gewraakte bijdrage.

Wat mij "triggerde" was je opmerking

[... "bord voor kop" ...]

Hier ontbreekt iedere relativerende reserve met betrekking tot jezelf en de methode die je beweert te hebben uitgevonden, en die volgens jou "vrij veel" op Reiki lijkt. (Tegelijkertijd geef je aan dat een cursusje Reiki je misschien wel goed van pas zou komen - niet om tot een dieper inzicht in Reiki te komen maar om je eigen methode te "verfijnen".) Die "gast" duid je in dezelfde post ook aan met "zo'n scepticus". Je zegt in feite: iedereen die niet gevoelig is voor mijn home made Reyn Eaglestorm-methode heeft een bord voor zijn kop.
Ik moet inderdaad zeggen dat mijn opmerking bij nader inzien niet al te subtiel was. Ik bedoelde het echter niet zoals het door jou geïnterpreteerd werd. Ik had er misschien een clown- of andere smiley achter moeten zetten om duidelijk te maken dat het als een humoristische opmerking bedoeld was?
Om even terug te keren naar de voetbalbeeldspraak: ik was na lezing van je stukje niet goed in staat de bal te spelen, omdat ik alleen maar die man zag die zich zo vierkant in beeld had geposteerd.
Om nog verder bij het voetbal te blijven: tackels van achteren zijn onder alle omstandigheden verboden, ook als er obstructie in het spel is. Je ziet hem immers niet aankomen, je kan hem niet ontwijken, en hij kan veel schade aanrichten aan enkels en achillespezen... In zo'n geval kies je in plaats van een tackel voor een schouderduw, of gewoon tegen de persoon aanlopen, in de hoop dat de scheids het ziet als obstructie en jou dus het voordeel geeft :)
Zowel Wetenschap als Levensbeschouwing lijken mij bij een zelfkritische houding gebaat. Door iedere vorm van scepticisme op bovengeschetste wijze bij voorbaat de pas af te snijden zodra het om je eigen veronderstelde spirituele capaciteiten gaat, bewijs je mijns inziens niemand een dienst. Zelfs jezelf niet. En daarom werd ik weer even een moraliserend en vilein kind. Daarvoor en voor je mildheid, Reyn: bedankt _/-\o_.
Zelfkritiek, ça ne me manque pas. Ik reken het me zeker ook zelf aan dat ik niet door zijn muur heen kon komen, en dat is dus ook mede de reden dat ik wel eens een cursusje Reiki wil volgen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mx. Alba schreef op 22 augustus 2002 @ 09:36:
Ik reken het me zeker ook zelf aan dat ik niet door zijn muur heen kon komen, en dat is dus ook mede de reden dat ik wel eens een cursusje Reiki wil volgen.
Hmmmm...zou je de mogelijk niet willen openhouden dat je niet door 'die muur' kon komen omdat jouw energie niet bestaat? Je heb nog geen enkel bewijs gegeven van het bestaan van de Universele Levenskracht.
Je zegt alleen Ik voel het DUS bestaat het. Maar dat is een even valide opmerking als: Ik voel het niet, dus bestaat het niet.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ortep schreef op 22 augustus 2002 @ 09:42:

Je zegt alleen Ik voel het DUS bestaat het. Maar dat is een even valide opmerking als: Ik voel het niet, dus bestaat het niet.
Zoals een blinde die zegt dat de sterren en de maan niet bestaan? De zon kan hij immers voelen, dus die bestaat. Ook wolken zijn te voelen doordat de zon minder warm wordt als hij daarachter verdwijnt. Maar de maan en de sterren zijn voor een blinde onwaarneembaar.

Maar ze bestaan wel degelijk.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mx. Alba schreef op 22 augustus 2002 @ 13:15:
Zoals een blinde die zegt dat de sterren en de maan niet bestaan?
Je geeft geen enkel bewijs dat de Universele Kracht bestaat. Je zegt alleen iets anders bestaat en DUS dat is een argument dat Reiki OOK bestaat.

Dat lijkt nog niet bij benadering op een bewijs. Als dit je argumenten zijn verzwak je je zaak alleen maar. Dat een bepaalt ding waar is zegt helemaal niets over de waarheid van andere dingen.

Sterren bestaan dus kabouters bestaan

Bomen bestaan dus Roze Dinosauriers bestaan

Vogels kunnen vliegen dus mensen kunnen vliegen

Ik gaf je een aantal berichten geleden ook al het voorbeeld van de door mij uitgevonden kankertherapie. Natuurlijk weet je dat het onzin is wat ik daar beweer. Maar ik gebruik exact dezelfde redenering als jij over Reiki:

IK zeg dat het waar is, PUNT.
Als mensen er niet van genezen is dat gewoon botweg hun eigen schuld. Dan werken ze tegen of voeren ze de voorschriften niet goed uit. Vraag maar aan Sylvia Millekamp. Jomanda kan je wel met haar in kontakt brengen.

En voor je zegt dat het nooit kan werken moet ik je uit eigen ervaring vertellen dat mensen soms spontaan genezen van kanker. Dus als iedere kanker patient mijn therapie volgt zal je een hele serie 'genezingen' vinden. Is dat een bewijs dat het waar is wat ik zeg? Nee natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocelot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08-2011

Ocelot

What The Frag?

Mijn moeder is, sinds afgelopen zondag, reiki master (wat dat ook mag betekenen).
Zij gelooft er dus heilig in. Ikzelf ben 1 keer met haar me geweest naar de zogenaamde "reiki-avond" en heb een "behandeling" gehad, maar ik kan niet zeggen dat ik me daar beter door voelde.....

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

En in deze discussie zie je dus weer heel mooi bewezen dat men in de metafysica altijd vindt wat men zoekt.

Zoekt men God, dan vindt men Hem. Zoekt men een alomaanwezige onpersoonlijke energie, dan vindt men dat. Zoekt men niets, sja, dan vindt men niets.

Zoals ik al vaker gezegd heb, misschien zijn het allemaal pure hersenspinsels en ben ik compleet geschift. Laat me dan toch lekker geschift zijn, want ik doe niemand kwaad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mx. Alba schreef op 23 augustus 2002 @ 08:38:
Zoekt men God, dan vindt men Hem. Zoekt men een alomaanwezige onpersoonlijke energie, dan vindt men dat. Zoekt men niets, sja, dan vindt men niets.
Waarom klinkt dit als een waarde oordeel? Waarbij de zoekers 'hoger' zijn dan de niet zoekers? vooral het gebruik van sja lijkt daar op te wijzen.

Bovendien zijn er zoekers die niets vinden. Komt dat omdat ze niet goed zoeken? Of omdat er botweg niets is?

Zal ik de zin eens ombouwen?

Als er niets is dan is het verstandig je energie ergens anders aan te geven. En sja...als je maar door blijft zoeken vind je allerlei ruis waar je dan wel een waarde aan moet geven. Anders zou je zoektocht zo zinloos zijn.
Zoals ik al vaker gezegd heb, misschien zijn het allemaal pure hersenspinsels en ben ik compleet geschift. Laat me dan toch lekker geschift zijn, want ik doe niemand kwaad. :+
Ik wil je vooral niet persoonlijk aanvallen. Maar pas op met de opmerking dat je niemand kwaad doet. Dat kan je mogelijk wel doen omdat er een groep makkelijk te beinvloeden mensen is. En die het wel leuk/spannend/zingevend vinden als er een hogere macht zou zijn. En die lopen dan de kans om een bewezen effectieve behandeling te niet te nemen.

Ik heb al een paar keer eerder gezegd: Ik geloof best dat Reiki in een aantal gevallen helpt. Daar zijn we het wel over eens. Ik geloof alleen niet dat, wat dan ook, in 100% van de gevallen werkt. Dat geldt dus ook voor medicijnen. En ik geloof zeker niet zonder aanvullend bewijs dat er een hogere macht of energie bij betrokken is. De 'normale' verklaring voldoet uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reiki
rei: buigen
ki: geestekracht

buigkracht/buigendekracht :?

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15965

vriend van mij doet aan Reiki

hij heeft mij een paar jaar terug behandeld
en het heeft inderdaad gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36884

Anoniem: 15965 schreef op 25 augustus 2002 @ 17:35:
vriend van mij doet aan Reiki

hij heeft mij een paar jaar terug behandeld
en het heeft inderdaad gewerkt.
Zo, dat is lekker informatief. Daar kunnen we wat mee. Had die behandeling ook iets met Reiki te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15965

Anoniem: 36884 schreef op 25 augustus 2002 @ 21:20:
[...]

Zo, dat is lekker informatief. Daar kunnen we wat mee. Had die behandeling ook iets met Reiki te maken?
ehm, als je beter leest....

er staat toch duidelijk dat een vriend van mij aan reiki doet
en mij een paar jaar geleden heeft behandeld

en ja, dat heeft dus met reiki te maken

het is een hele aparte ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is geen enkele aanwijzing dat het met Reiki te maken heeft. Je mag geen conclusies trekken uit een enkel waarneming. Eergisteren heeft mijn vriendin me Reiki gegeven voor een pijnlijke schouder. Ik voelde niets, en het had geen effect ook. Is dat nu het bewijs dat Reiki niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36884

Anoniem: 15965 schreef op 26 augustus 2002 @ 10:45:
[...]

ehm, als je beter leest....

er staat toch duidelijk dat een vriend van mij aan reiki doet
en mij een paar jaar geleden heeft behandeld

en ja, dat heeft dus met reiki te maken

het is een hele aparte ervaring
Dat lezen had ik zeker wel goed gedaan. Maar je bijdrage biedt geen enkele mogelijkheid om het al dan niet werken van Reiki te beoordelen. In feite zeg je alleen dat het werkt. Deze topic moet toch iets meer zijn dan een opsomtopic van mensen die zeggen dat Reiki al dan niet werkt. Ik zou het toch wel zo prettig vinden als je bewering ook aannemelijk werd gemaakt.
Als ik beweer dat Reiki werkt omdat ik eens hoofdpijn had die verdween na een behandeling door een bevriende Reikist (hoe heet zo iemand eigenlijk?) dan zal niemand daaruit mogen afleiden dat Reiki werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07-2024

Dan wilde hij er niet van af, dus....

Net zoiets als de doktor bellen en de deur niet opendoen...

Hij kan mij toch niet helpen....

Ik vind het soms zo grappig....

Ja ja ja Nee !!

Pagina: 1