Ortep schreef op 20 augustus 2002 @ 09:25:
Dit zijn een paar zinnen uit je eigen stukje. Probeer het eens zo te lezen:
De reguliere medicijnen zijn toegediend. En inderdaad, die hebben geen placebo effect want dat weten de kleintjes niet. En WAT jij er ook naast doet, die medicijnen gaan aan de gang. Uiteindelijk worden ze moe en gaan ze slapen. Zeker als jij nog eens 'lief' voor ze bent.
Medicijnen die, volgens de dokter, na ongeveer 24 uur gaan werken, die plotseling, 8 uur na het begin van de therapie en binnen een kwartier na een magische behandeling aanslaan? Lijkt me niet een erg medisch-wetenschappelijk verantwoorde stelling
En ze zeiden zelf dat de pijn tijdens de behandeling afnam.
Dat jij keelpijn voelt terwijl je halve omgeving keelontsteking heeft is niet zo heel vreemd hoor. Je hoef zelf niet ernstig ziek te zijn om een gevoelige keel te hebben. En een beetje inspanning of anders ademen kan je aandacht er dan op vestigen.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar het zou ook met de magische behandeling te maken kunnen hebben. Of een combinatie van beide.
Je geeft hier prachtig aan waarom onderzoeken naar alternatieve geneeswijzen altijd weer onderuit worden gehaald. Je doet twee dingen tegelijk. Gewone medicijnen en Reiki. Welke van de twee helpt er nu? Je suggereert min of meer dat de medicijnen weinig doen maar dat het effect voornamelijk uit de Reiki komt. Daar is geen enkele aanwijzing voor.
Wel dus.
De medicijnen werden maandagsmiddags rond 16 uur voor het eerst toegediend. Volgens de dokter zouden de medicijnen dinsdagmiddag tegen de zelfde tijd aan moeten slaan. Dat ze dan opeens wel aanslaan, en dat tegelijk met een magische behandeling, om 23 uur maandagsavonds, lijkt me een vrij goede suggestie...
Het kan met het grootste gemak zelfs zo zijn dat Reiki er voor gezorgd heeft dat het langer duurde voordat ze gingen slapen. Dit bedoel ik niet serieus, maar dat kan je uit deze gegevens ook niet uitsluiten. Ik geloof best wel dat ze er rustig van werden. Maar dat geldt voor veel meer kinderen bij kwalen, pijntjes etc als 'mamma een kusje geeft'
Maar juist bij dat "een kusje geven" is het de liefde die voor een zelfde soort magische behandeling zorgt. Iedereen beoefent magie. Verreweg de meeste mensen realiseren het zich echter niet...
Je kan pas uitspraken doen als je 1000 mensen medicijnen geeft, 1000 mensen placebo's, 1000 mensen Reiki geeft en 1000 mensen NIET behandeld. En dan nog heb je het problemen met die laatste groep. Want het feit dat je er aandacht aan geeft heeft al effect op de genezing. Daar wordt de laatste tijd ook onderzoek aan gedaan.
Reguliere medicijnen zijn bewezen effectief, en dankzij ziektekostenverzekering net zo gratis als magische behandelingen, dus ik zou wel gek zijn om mijn kinderen dat te ontzien!
De arts zegt dan tegen de ene groep: Tis me toch wat dat u zo ziek bent. Ik kan best begrijpen dat u zich zo rot voelt. Hoe gaat het met de kinderen en gaat u nog op vakantie? Ik hoop dat u snel beter wordt hoor. En laat me weten als het niet goed gaat.
En de andere groep krijgt te horen: Stel je niet aan, dat gaat vanzelf over. Volgende patient!
Die laatste groep zegt dat de problemen heviger zijn en dat ze langer duren. Is dat ook echt zo? Dat is niet duidelijk, ze ervaren het in ieder geval wel zo.
Natuurlijk heeft dat effect. Waarom dacht je dat zoveel geld uitgegeven werd aan cliniclowns enzo? Omdat blije kinderen veel eerder het ziekenhuis uit zijn dan kinderen die niet blij zijn, en dat scheelt dus plaatsen, en dus ook geld, genoeg om die clowns te financieren.
Aandacht helpt. Dus uit dat onderzoek met die 4000 mensen zal heus wel een positief effect voor Reiki komen. Maar dat bewijst dan nog niet dat er 'energie' is ingestraald en dat dat de genezing heeft veroorzaakt.
Sja. Maar ik voel die energie, en zie de effecten die het heeft. Iemand die beweert dat die energie niet bestaat, dat komt op mij het zelfde over als op jou iemand zou overkomen die beweert dat de lucht niet bestaat...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.