Toon posts:

[debian] - upgrade fout??

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn Debian-server geupgrade, en toen is er een nieuwe onderdeel van Apache geinstalleerd. Maar nou wil Apache niet meer draaien, hieronder de foutmelding:

code:
1
2
3
4
Reloading apache modulesNo process in pidfile `/var/run/apache.pid' found running; none killed.
Syntax error on line 241 of /etc/apache/httpd.conf:
Cannot load /usr/lib/apache/1.3/libphp4.so into server: libdb.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
failed

Het bestand libdb.so.2 bestaat helemaal niet op de server...

Heeft iemand dit ook? En de remedie?

Thanx

Verwijderd

Volgens mij heb je php niet helemaal tof gebakken. Om het uit te sluiten kan je in httpd.conf ff commentaar zetten bij regel 241. Dan nog eens starten dan heb je het probleem gevonden en zoek je verder bij php.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, die zit hier in de package libc6... Welke Debian versie draai je? Wat geeft "dlocate libdb.so" ?

Verwijderd

Topicstarter
ik draai Debian Unstable/Testing...

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 15:12:
ik draai Debian Unstable/Testing...
Wat, testing of unstable? Of een combinatie?
"unstable" heet niet voor niets zo...er *kan* wel eens wat fout gaan. Wanneer je dat accepteerd, en ook weet wat je eraan moet doen dan kun je prima unstable gaan draaien..zo niet, dan kun je maar beter testing of stable nemen, of alleen een upgrade doen wanneer je de juiste informatie hebt om een beslissing to upgrade te doen...etc. M.a.w. weet wat je doet voordat je met unstable begint....*minimaal* dien je te weten hoe je conflicten moet oplossen met apt/dpkg.

In ieder geval; ik weet ff niet waar libdb inzit, maar als het inderdaad in libc6 zit dan zou je hem moeten hebben. Zo niet, zoek er dan even naar, en installeer alsnog het pakket. Het *zou* kunnen dat je geen libdb.so.2 hebt, maar bijvoorbeeld libd.so.2.10 ofzo, en er is vergeten een symlink aan te maken. ff een locate of browsen in /lib zou een en ander aan het licht moeten brengen. Vindt je iets wat op libdb lijkt dan maak je zelf even een symlink, en presto.

Succes

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Aan de libc6 versie in het bugreport te zien gaat het om Unstable. In dat geval:

1) Such things happen.
2) Wordt wel gefixt, over een tijd upgraden.
3) Je kunt libc6 downgraden; bijvoorbeeld de .deb uit Woody downen en die installeren met dpkg -i.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

deadinspace schreef op 16 augustus 2002 @ 16:35:
Aan de libc6 versie in het bugreport te zien gaat het om Unstable. In dat geval:

1) Such things happen.
2) Wordt wel gefixt, over een tijd upgraden.
3) Je kunt libc6 downgraden; bijvoorbeeld de .deb uit Woody downen en die installeren met dpkg -i.
Je kan ook een symlink van libdb.so.2 naar libdb.so.3 maken ;)
Was wat aan het prutsen met de config van apache en toen ik een fout in de config zette vloog apache eruit. |:(
Ik opnieuw starten en toen kreeg ik dezelfde error.
Ik ben toen zelf op zoek gegaan (zoals een tweaker het doet :+ ) en zag later dezelfde fix in de maillinglijst :)
Valt me weer mee van mezelf aangezien ik niet echt vertrouwd ben met linux.

offtopic:
Als er problemen zijn met het gebruiken van niet windows true type fonts kan dat liggen aan libfreetype6, schijnt een bug in deze lib te zitten (de lib zelf niet de debian compilatie) waardoor niet alle ttf's meer werken.
In dat geval ff downgraden naar libfreetype6 2.0.9-1
Die moet zonder problemen met alle ttf's werken.
Ben ik ook een tijd naar opzoek geweest dus voor het geval er meer tweakers tegenaan lopen ;)

Hoe kan ik trouwens zien welke packages uit welke versie komen? (stable testing of unstable)
Die informatie wordt helaas niet met dpkg --list gegeven :/

Nu ook zonder stropdas

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ehm... Dat is ook niet zo 1 2 3 te zien... Maar als je Unstable of Sid in je /etc/apt/sources.list hebt staan, en je hebt ooit "apt-get update; apt-get upgrade" of het dselect-equivalent daarvan gedaan, dan kun je er vanuit gaan dat alles op je systeem uit Unstable komt.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Ik heb er wel sid sources instaan ja, maar daar heb je /etc/apt/apt.conf voor.
APT::Default-Release "testing";
Ik ga er niet vanuit dat ik sid packages heb, maar ik heb wel
testing/unstable
In /etc/debian_version staan vandaar dat ik er toch niet helemaal zeker van ben.
Maar er is dus geen commando om te zien uit welke release er packages zijn geinstalleerd.
Jammer, maar ach zolang alles maar werkt :P

[ Voor 0% gewijzigd door Hagar op 17-08-2002 04:30 . Reden: typo's ]

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Topicstarter
Hagar schreef op 17 augustus 2002 @ 01:51:
[...]

Je kan ook een symlink van libdb.so.2 naar libdb.so.3 maken ;)
Was wat aan het prutsen met de config van apache en toen ik een fout in de config zette vloog apache eruit. |:(
Ik opnieuw starten en toen kreeg ik dezelfde error.
Ik ben toen zelf op zoek gegaan (zoals een tweaker het doet :+ ) en zag later dezelfde fix in de maillinglijst :)
Valt me weer mee van mezelf aangezien ik niet echt vertrouwd ben met linux.
Ja dit werkt inderdaad...
Pagina: 1