Toon posts:

NTP tijd instelling > hardwareklok

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er geen ene reet van...

Ok er was 2 dagen geleden een topicje over iemand die last had van tijd-drift. Als oplossing werd aangedragen het cronnen van een ntpdate
Verder liet nog iemand zien dat je ook je hwclock meteen kom opdaten.

Ikke dus vandaag zoeken in NOS. De lijst op "de laatse 14 dagen" gezet.
Ctrl-F -> tijd (tijd zat in de topicnaam !!)
Homaar! hij vind 3 stuks met tijd erin, en dus niet degene die ik zoek.

Dat is jammer, want ik wou net even een cronjob maken.
Maar ok, zou diegene met het fijne hwclock commando, dit nog eens willen posten? Zou'k zeer dankbaar zijn.!

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Waarom zoek je dit zelf niet gewoon even op?
Wat je doet is eerst met ntpdate je systeemtijd goed zetten en dan met hwclock die tijd naar je hardware saven.. Dat lijkt me toch niet zo heel moeilijk?
man ntpdate
man hwclock

Verwijderd

Meestal is het niet nodig om zelf de hwclock te zetten aangezien je shutdown-scripts dat eigenlijk zouden moeten doen bij afsluiten. Tenminste bij Slackware doet ie dat netjes. Dus een cronjob als:
code:
1
20 * * * * /usr/sbin/ntpdate ntp0.nl.net  1> /dev/null  2>/dev/null

zou genoeg moeten zijn.

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Lees in ieder geval ook deze ff door:

Sun Blueprint: Using NTP to Control and Synchronize System Clocks - Part I: Introduction to NTP

Sun Blueprint: Using NTP to Control and Synchronize System Clocks - Part II: Basic NTP Administration and Architecture

Sun Blueprint: Using NTP to Control and Synchronize System Clocks- Part III: NTP Monitoring and Troubleshooting

Hierin staat een hoop nuttige informatie in. In part I (pagina 14 en 15) staat keurig uitgelegd waarom het aanbevolen wordt om (x)ntpd te draaien ipv om de zoveel minuten een `ntpdate' cronjob (x)ntpd te laten draaien.

Suc6

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Dit is mijn crontabjob, je moet zelf de interval maar bepalen, hwclock is idd niet nodig volgens mij.

/usr/bin/rdate -s ntp.tue.nl ntp.uu.nl ntp.tudelft.nl ntp.utwente.nl