Noise, the final frontier

Pagina: 1
Acties:

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-07 21:54
Na een upgrade van mijn PC (oude full tower uit 486 tijden, ECS K7s5a mobo, XP1800+, 2x 7200 RPM disks, CD/RW en DVD) maakte de machine erg veel lawaai. Mede dankzij dit forum heb ik het lawaai al kunnen terugbrengen naar een 'luid gezoem'. Wat is al gebeurd:

- Volcano 7 CPU cooler: de jankende fan die meestal op 4500 tot 5000 rpm draaide eraf en vervangen door een regelbare Enermax UC-8FAB fan die aan 2350 RPM de CPU vrijwel altijd onder de 60 graden houdt --> groot verschil in lawaai

- Voeding vervangen door een 350 Watt Enermax EG365P-VE temperatuur geregelde voeding --> redelijk verschil in lawaai maar vooral gedaan voor de stabiliteit

- aan de in-take extra gaten geboord en 1 intake en 2 exhaust fans gemonteerd (2x Enermax UC-8FAB op laagste stand: 1000 RPM, 1x gerecycleerde voedingsfan, allemaal 8 cm fans). Kast temperatuur daalde tot 4 a 5 graden boven de omgevingstemperatuur. --> op zich meer lawaai maar alleen zo kon ik de CPU fan trager laten draaien

- alle case fans aan 7 volt laten draaien --> groot verschil in lawaai, kast wordt niet warmer t.o.v. vroeger

- Akasa geluidsdempende matten, het pakket is niet voldoende om de volledige tower te bekleden --> niet veel verschil, maar ik kan me vergissen want dit heb ik samen met andere modificaties gedaan.

- Maxtor disk: van 'performance' op 'quiet' gezet --> disk inderdaad merkelijk stiller bij het booten en bij kopieeropdrachten. De temperatuur ervan schommelt tussen 45 en 55 graden. Ik heb geen idee of dit OK is.

Zoals gezegd, na deze verbouwingswerken kan ik met de situatie leven maar ik wil het systeem nog stiller maken, bij voorkeur zonder veel geld uit te geven. Zijn er dingen die ik nog kan doen en die een merkbaar verschil met zich meebrengen?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Tegen trillingen in je kast: kabel-doorvoerringen:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_hires/A22491_1.JPG

10 stuks voor een euro ofzo.
Ophanggaatjes voor de fan (en ook HD) opboren tot 7mm. Ringetjes erin en vastzetten met een boutje+moertje.
Werkt perfect omdat er geen enkel 'hard' contact meer is tussen kast en trillende delen.

• Koekoeksclocker
Ik dacht dat het voor je harddisks beter is dat deze rechtstreeks aan de drivecage geschroefd zijn omdat de warmte van de disk zo naar de kast geleid wordt en deze mee als koelingselement fungeert?

Voor fans lijkt me dit inderdaad een goedkope oplossing. Eigenlijk zouden de dempingsmatten in mijn kast al deels tegen resonantiegeluid moeten helpen, al zijn die Akasa matten te licht om veel massa toe te voegen aan de wanden.

Verwijderd

Heb zelf een eneremax 431 watt voeding en die maakt evengoed aardig wat geluid ondanks de temp regeling.. ik denk dat je daarvoor iets anders zal moeten zoeken als je echt geen herrie wilt.

en die maxtor preformance maakt nietzoveel uit.. en ze worden wel wat te warm want mijn 7200 toeren schijfjes van maxtor worden niet warmer dan 32 graden als er flink wat werk gedaan word.

Verwijderd

waar kan je die maxtor van "performance" naar "quit" zetten?
is dit gewoon in xp of met een speciale tool?
thankx

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 22:25

Specs

Verwijderd

Je kan bij maxtor speciale software downloaden (Ik dacht MaxBlast). Daar kan je het mee instellen.

Verwijderd

mijn maxtor was eerst 45 graden, die dingen overlijden veel door warmte, dus ik heb er gelijk een casefan voor gezet, nu 25 graden :)

• Koekoeksclocker
Dacht ik ook te doen, maar alle harddisk fans die ik tot nog toe vond maken nogal wat lawaai, 27 dba of meer.
Gewoon een casefan voor de harddisks zorgt enkel dat de bestaande lucht beter circuleert over de drives heen. Een stille fan die van buiten lucht aanzuigt en zowel naar een disk erboven als naar eentje eronder blaast lijkt me ideaal maar zoiets lijkt niet bestaan. Of toch?
Pagina: 1