Toon posts:

Gigabyte Ga-7VRXP IDE3 & IDE4 ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus 2 maxtor hd 60 gig per stuk en die mobo _/-\o_ , nu heb ik een op IDE3 en een andere op IDE4, beiden op Master en op de zwarte einden van die groene ATA133 kabels en ze zijn niet op RAID,gewoon ATA (aangegeven in bios).

samengevat: IDE1 cd-rom (master), brander(slave)
IDE2 Niets

IDE3 Hdisk Maxtor (master) op ATA met WinXP geinstald.
IDE4 Hdisk Maxtor (master) op ATA

BIOS setup: boot volgorde Floppy - RAID/ATA - CD-rom

Probleem:
Als ik boot met XP cd in de cd-rom, dan boot die lekker op.
XP cd weg, boot niet meer ...
Als ik bij het starten op F8 (boot menu) druk en vervolgens die hdsk met XP kiest, dan boot die wel naar windows.

Beetje vreemd vind ik of heb ik iets verkeerd gedaan, Ik wil graag die beide hdsk op IDE3 en 4 blijft omwille van UDMA mode. Op mijne vorige mobo Asus A7V k(met 4 ide aansluitingen) kon het dus wel.

iemand advies? THanks all.

• Xenoborg73
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04-2014
als het goed is kan je in de bios van de raid controller ook aangeven vanaf welke schijf geboot moet worden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En daarnaast, is de eerste paritie van de harddisk waarvan opgestart moet worden eigenlijk wel geactiveerd?

Verwijderd

Topicstarter
hmm, harddisk activeren...kan iemand me effe uitleggen?

Verwijderd

Na de installatie van XP is de drive al actief je hoeft hier niet naar te kijken.
Maar als jij in de Bios kijkt kun je aangeven wat je boot volgorde is.
Waarschijnlijk nu

CD-drive
Floppy Drive
Niets.

Verander die niets eens in IDE-3 of RAID of iets wat daarop lijkt.
Hij checkt nu eerst je CD-rom daarna je Floppy en als hij dan geen Boot software heeft gaat hij naar IDE-3 en start dus XP gewoon op.

Maar waarom heb je dit zo aangesloten????

HD1 + HD2 op IDE-1
CD + cdrw op IDE-2

is dat niet makkelijker????

sterkte

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 15:15:
Na de installatie van XP is de drive al actief je hoeft hier niet naar te kijken.
Daar zit wat in.. Maar stel dat de harddisk al was gepartitioneerd en geformatteerd buiten XP om? Ik weet iig niet of XP de partitie 'automagisch' activeert, maarja..

ruffryder: dat kun je overigens checken met FDISK, PMagic, etc..
Maar als jij in de Bios kijkt kun je aangeven wat je boot volgorde is.
Maar waarom heb je dit zo aangesloten????
Had ie allang in de 1e post aangegeven.. Waarom IDE3? Nou, misschien omdat hij RAID wil gebruiken of omdat deze controller sneller is dan de standaard ATA33 controller op IDE1/2? ;)

Verwijderd

oke had ik over het hoofd gezien die boot volgorde
Maar als hij niet actief is kun je er volgens mij nooit van booten dus ook niet als hij op F8 heeft gedrukt en dan de drive kiest...

of je drive actief is kun je ook snel zien door hem "tijdelijk"op IDE1 te zetten en zo te booten

Verwijderd

Ik had ook ongeveer zo'n probleem, maar dan MET raid ingeschakeld, schijnt dat WindowsXP en Windows 2000 problemen hebben met RAID moederborden, of de RAID nu is ingeschakeld of niet.

Oplossing: Windows opnieuw instaleren. Ik had de schijven overigens op IDE1 en de DVD en CDRW op IDE2... werkt nu prima! :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Move PMG -> OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1