Hallo,
omdat ik eergisteren mijn 2 nieuwe western digital 80 GB schijven binnenkreeg wilde ik gisteren mijn oude IBM GXP60 40GB schijf verplaatsen.
Dus ik:
zet pc uit
trek stekker uit
druk power knop om alle stroom eraf te krijgen
schroef kast open
trek ide kabel en stroomkabel uit hdd
schroef hdd los
pak hdd vast aan zijkanten
plaats hdd ergens anders in kast
schroef hdd vast
stop ide kabel en stroomkabel terug
stop stekker in
zet pc aan
En dan gebeurt er:
pc boot tot aan inlogscherm winxp
pc hangt
ik reset pc
de naam van mijn harddisk is veranderd in naam + ER40A44A
na eerste scherm met procinfo enzo krijg ik een tijdje een zwart scherm met cursor (normaal nooit)
gaat verder naar volgend scherm na 4 seconden
boot sequence stopt voordat het OS opgestart zou moeten worden
geen melding maar blijft eeuwig staan
Ok, dus ik probeer verschillende bootdisks; maar zelfs deze willen niet starten.
De enige bootdisk die wil starten is een IBM bootdisk met zo'n diskcheck tool.
Dus ik draai die tool die mijn de melding geeft dat de harde schijf kapot is.
Aangezien mijn systeem niks wilde doen behalve die IBM bootdisk opstarten besloot ik proberen de MBR te wissen met dat proggie; dus dat deed ik.
Na reset lukte het weer om iedere willekeurige bootdisk te starten en was het zwarte scherm tijdens booten weg.
Ik heb hierna nog fdisk /mbr geprobeerd, maar dat hielp niet om winxp weer op te starten.
Ik heb toen Win2k op m'n nieuwe 80GB schijf geinstalleerd met de IBM als slave.
Ik heb GetDataBack gedraaid, die vind het grootste deel van de data wel terug maar zo'n beetje de helft is beschadigd. Tevens zit de schijf vol met tientallen (zo niet honderden) beschadigde sectoren.
Het ziet er dus naar uit dat ik veel data gewoon ben kwijtgeraakt en dat de harddisk na recoveren zo goed als waardeloos is... mijn vraag is; HOE heeft dit in hemelsnaam kunnen gebeuren? Ik heb ik weet niet hoevaak eerder dingen verwisseld, geinstalleerd, verplaatst enz... en er is nooit iets mis gegaan. Ik zorg altijd dat ik niet statisch ben geladen door regelmatig ff een stuk verwarming (zonder verf
) aan te raken (is dat niet voldoende ofzo? dat is toch geaard?)
Het gekke is dat die schijf dus nog wel 1 keer winxp bijna heeft weten te booten voordat ie zelfmoord heeft gepleegd
omdat ik eergisteren mijn 2 nieuwe western digital 80 GB schijven binnenkreeg wilde ik gisteren mijn oude IBM GXP60 40GB schijf verplaatsen.
Dus ik:
zet pc uit
trek stekker uit
druk power knop om alle stroom eraf te krijgen
schroef kast open
trek ide kabel en stroomkabel uit hdd
schroef hdd los
pak hdd vast aan zijkanten
plaats hdd ergens anders in kast
schroef hdd vast
stop ide kabel en stroomkabel terug
stop stekker in
zet pc aan
En dan gebeurt er:
pc boot tot aan inlogscherm winxp
pc hangt
ik reset pc
de naam van mijn harddisk is veranderd in naam + ER40A44A
na eerste scherm met procinfo enzo krijg ik een tijdje een zwart scherm met cursor (normaal nooit)
gaat verder naar volgend scherm na 4 seconden
boot sequence stopt voordat het OS opgestart zou moeten worden
geen melding maar blijft eeuwig staan
Ok, dus ik probeer verschillende bootdisks; maar zelfs deze willen niet starten.
De enige bootdisk die wil starten is een IBM bootdisk met zo'n diskcheck tool.
Dus ik draai die tool die mijn de melding geeft dat de harde schijf kapot is.
Aangezien mijn systeem niks wilde doen behalve die IBM bootdisk opstarten besloot ik proberen de MBR te wissen met dat proggie; dus dat deed ik.
Na reset lukte het weer om iedere willekeurige bootdisk te starten en was het zwarte scherm tijdens booten weg.
Ik heb hierna nog fdisk /mbr geprobeerd, maar dat hielp niet om winxp weer op te starten.
Ik heb toen Win2k op m'n nieuwe 80GB schijf geinstalleerd met de IBM als slave.
Ik heb GetDataBack gedraaid, die vind het grootste deel van de data wel terug maar zo'n beetje de helft is beschadigd. Tevens zit de schijf vol met tientallen (zo niet honderden) beschadigde sectoren.
Het ziet er dus naar uit dat ik veel data gewoon ben kwijtgeraakt en dat de harddisk na recoveren zo goed als waardeloos is... mijn vraag is; HOE heeft dit in hemelsnaam kunnen gebeuren? Ik heb ik weet niet hoevaak eerder dingen verwisseld, geinstalleerd, verplaatst enz... en er is nooit iets mis gegaan. Ik zorg altijd dat ik niet statisch ben geladen door regelmatig ff een stuk verwarming (zonder verf
Het gekke is dat die schijf dus nog wel 1 keer winxp bijna heeft weten te booten voordat ie zelfmoord heeft gepleegd