IBM 40 GB dood na verplaatsen... hoe?!

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo,

omdat ik eergisteren mijn 2 nieuwe western digital 80 GB schijven binnenkreeg wilde ik gisteren mijn oude IBM GXP60 40GB schijf verplaatsen.

Dus ik:

zet pc uit
trek stekker uit
druk power knop om alle stroom eraf te krijgen
schroef kast open
trek ide kabel en stroomkabel uit hdd
schroef hdd los
pak hdd vast aan zijkanten
plaats hdd ergens anders in kast
schroef hdd vast
stop ide kabel en stroomkabel terug
stop stekker in
zet pc aan

En dan gebeurt er:

pc boot tot aan inlogscherm winxp
pc hangt
ik reset pc
de naam van mijn harddisk is veranderd in naam + ER40A44A
na eerste scherm met procinfo enzo krijg ik een tijdje een zwart scherm met cursor (normaal nooit)
gaat verder naar volgend scherm na 4 seconden
boot sequence stopt voordat het OS opgestart zou moeten worden
geen melding maar blijft eeuwig staan :|

Ok, dus ik probeer verschillende bootdisks; maar zelfs deze willen niet starten.
De enige bootdisk die wil starten is een IBM bootdisk met zo'n diskcheck tool.

Dus ik draai die tool die mijn de melding geeft dat de harde schijf kapot is.
Aangezien mijn systeem niks wilde doen behalve die IBM bootdisk opstarten besloot ik proberen de MBR te wissen met dat proggie; dus dat deed ik.

Na reset lukte het weer om iedere willekeurige bootdisk te starten en was het zwarte scherm tijdens booten weg.

Ik heb hierna nog fdisk /mbr geprobeerd, maar dat hielp niet om winxp weer op te starten.

Ik heb toen Win2k op m'n nieuwe 80GB schijf geinstalleerd met de IBM als slave.
Ik heb GetDataBack gedraaid, die vind het grootste deel van de data wel terug maar zo'n beetje de helft is beschadigd. Tevens zit de schijf vol met tientallen (zo niet honderden) beschadigde sectoren.

Het ziet er dus naar uit dat ik veel data gewoon ben kwijtgeraakt en dat de harddisk na recoveren zo goed als waardeloos is... mijn vraag is; HOE heeft dit in hemelsnaam kunnen gebeuren? Ik heb ik weet niet hoevaak eerder dingen verwisseld, geinstalleerd, verplaatst enz... en er is nooit iets mis gegaan. Ik zorg altijd dat ik niet statisch ben geladen door regelmatig ff een stuk verwarming (zonder verf ;) ) aan te raken (is dat niet voldoende ofzo? dat is toch geaard?)

Het gekke is dat die schijf dus nog wel 1 keer winxp bijna heeft weten te booten voordat ie zelfmoord heeft gepleegd :?

Verwijderd

Tsja, mijn ibm hd is gister ook overleden :'(

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon pech had, sommige HD's gaan gewoon snel d00d

Verwijderd

ibm is brak

hier zijn de laatste tijd al tig topics voorbijgekomen over crashende IBM's ed.

je mag blij zijn dat je nu WD hebt

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
je hebt je hd niet laten stuiteren? dan is het toeval, of je bios ziet je hd gewoon niet goed, kloppen alle instellingen wel?

• Wouter
  • Niet online
Ja maar dit was wel toevallig na verplaatsen....

Elektrische apparaten waar ik in de buurt kom gaan om een of andere reden vaak op onverklaarbare wijze dood.

Hmmz..

Verwijderd

Daarom koop ik nooit een IBM-hdd, geef mij maar maxtor

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Altijd backuppe hè, ook als je met hdd's aan het slepe gaat...

Enneh, ik zou nadat ie het eerste teken van weigeren gaf hem eerst ff in een andere PC frotten oid, voordat je meteen begint te kloten...

• Wouter
  • Niet online
Ik had 1e, 2e ide kanaal, master/slave geprobeerd en met verschillende IDE kabels :s

En die WD doet het nu toch ook, dus met rest van de pc is niets mis.

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 12:59:
ibm is brak

hier zijn de laatste tijd al tig topics voorbijgekomen over crashende IBM's ed.

je mag blij zijn dat je nu WD hebt
Dit zijn van die loze opmerkingen. Als je het aan een ander vraagt zuigt WD ineens.
Alle HD merken hebben brakke exemplaren ertussen zitten.

Dit is gewoon pech... of je hebt iets van de elektronica eronder beschadigd met stekkers eruit trekken, want die elektro zit niet echt stevig vast bij de IBM's is mijn ervaring.

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 12:56:
Tsja, mijn ibm hd is gister ook overleden :'(
klinkt als een tijdbom van IBM...

de mijne heeft het afgelopen zaterdag begeven :( :(
en omdat ik de s.m.a.r.t.-meldingen in het bios uit had staan zag ik het ook niet aankomen |:(

Join TeamBVD!

Verwijderd

en ik heb gisteren 2x 40 IBM gekocht 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 13:07:
en ik heb gisteren 2x 40 IBM gekocht 8)7
waarom 2x40 en niet 1x80?

Verwijderd

lijkt mij logisch als er 1 verot gaat ben je maar 40 gigh kwijt anders gelijk 80 gigh :P

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

. w o u t e r . schreef op 16 augustus 2002 @ 13:03:
Ja maar dit was wel toevallig na verplaatsen....

Elektrische apparaten waar ik in de buurt kom gaan om een of andere reden vaak op onverklaarbare wijze dood.

Hmmz..

De mechaniek in die IBM HDD's zijn erg sleccht, daarom vaak als je em heb verplaatst of als ie een aantal dagen uit heeft gestaan werkt het niet meer.

Is gewoon bagger fabricage ....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Wouter
  • Niet online
WHOEHAAAAAA

ik ga IBM opeten....

Ok.... op mijn toekomstige raid config (toekomstig omdat die raid controller die ik dinsdag heb besteld pas maandag op de post gaat :( ) maak ik een 40 GB partitie die ik elke avond ga synchroniseren met mijn nieuwe IBM schijf (die ik omgeruild krijg)

This won't happen again! grrr...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Kan je hem niet omruilen bij de winkel waar je hem gekocht heb, maar dan voor een andere schijf?

Ik heb mijne omgeruild voor nog zo'n WD :P
Weg met die IBM :r

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

mijn 60gxp ging ook 2x dood, dus nu neem ik een maxtor

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb je hem nou wel of niet alleen geprobeerd? (dus zonder andere hd's erbij) Want ik had ook wel es zoiets, ik had een nieuwe schijf gekocht ingesteld als master en mn oude als slave. Ik was echter vergeten het master/slave jumpertje goed te zetten en toen kreeg die harddisk in de bios ook een hele vage naam, net zoiets als bij jou.

Verwijderd

dat word meteen RMA aanvragen als ik me IBMetje verwissel voor een grotere van maxtor >:)

btw ff offtopic is zo`n asaka hdd koeler die je er onder frot wel genoeg kwa koeling? of kan je beter een 80mm er langs laten blazen?

/offtopic

• Wouter
  • Niet online
rick_h schreef op 16 augustus 2002 @ 22:24:
heb je hem nou wel of niet alleen geprobeerd? (dus zonder andere hd's erbij) Want ik had ook wel es zoiets, ik had een nieuwe schijf gekocht ingesteld als master en mn oude als slave. Ik was echter vergeten het master/slave jumpertje goed te zetten en toen kreeg die harddisk in de bios ook een hele vage naam, net zoiets als bij jou.
Ja, ik heb die WD erbij gestopt omdat het niet meer te redden was vanuit dos en ik wat recover proggies vanuit windows wilde draaien.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
goh...draai alweer bijna 2 jr met mijn ouwe trouwe IBM 27gig's (=GXP serie, welke weet niet) 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
Zeker nog van de "goeie" lichting. Oja, en geruisloos. Geen rare tikken,schrapen of gierende geluiden. Muisstil, MET software-raid onder XP....

Neef van me is verhuist, binnen een paar weken zijn 8gig quantum harstikke dood, nuja het lampje brand nog...
De schijf draait dus nul,komma nul meer 0 RPM :+ :(

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 11:33

Scighera

swim-bike-run

die toevoeging 'ER40A44A' is normaal. dat heb ik ook achter mijn ibm's staan, dat is het typenummer

www.triathlete.nl

• Wouter
  • Niet online
Ow.... hmmmz, ik kon me ook niet meer herinneren of dat er altijd had gestaan ;)

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41
Heb net een IBM 120GXP 80GB en 40GB gekocht en heb nog een 40GB 60GXP hier liggen. Ik heb nog steeds wel vertrouwen in me IBM's. Maar bij een 2x40GB RAID 0 gebruik ik wel een 80GB om belangrijke (dingen die ik niet wil verliezen) dingen frequent te back-uppen.
En natuurlijk gebruik ik ook CD-RW, CD-R en Zip100. Back-up is gewoon belangrijk, zorg altijd voor goede back-up mogelijkheden.