MP3 bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Er zijn al aardig wat topics hierover, maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Ik neem zo nu en dan eens wat op van de radio via mijn hauppauge wintv pvr. Dit doe ik dan via Total Recorder, zodat het gelijk in mp3 wordt omgezet. Nu wil ik dan de mix eruit knippen uit de hele mp3. Nu zijn er genoeg programma's om je mp3's te knippen, van de uitgebreide programma's zoals Cooledit en Sound Forge tot een simpel programma wat echt alleen kan knippen en faden zoals MP3 Sound Cutter(van Cooolsoft). Maar al deze programma's gebruiken(voor zover ik weet/merk) als tussen stap het wav formaat. Vooral met Cooledit en Sound Forge heb je dan veel bewerkingsmogelijkheden, maar zodra je dan weer gaat opslaan moet het opnieuw gecodeerd worden naar MP3.
Is er sowieso wel een programma dat mp3's zonder een tussenstap naar .wav te maken kan bewerken ?
Alleen knippen en faden is genoeg, mijn programma MP3 Sound Cutter doet dit, maar met tussenstap naar het wav formaat. En als je mp3 -> wav -> mp3 doet heb je dan een kwaliteitsverlies ?

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:59

Sherlock

No Shit

Iedere keer als je encode/decode heb je volgens mij kwaliteitsverlies. Welk programma dat niet doet zou ik eerlijk gezegd niet weten.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:56

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Aangezien MP3 een compressie algoritme is kan dit niet rechtstreeks bewerkt worden. Het moet voor normale bewerking eerst in bewerkbare vorm worden gegoten. Vergelijk het met een zip: je kunt op de bestanden in een zip niets uitvoeren, zonder ze eerst (tijdelijk) uit te pakken. Dat moet met MP3 dus ook. De pech is dat MP3, itt zip een 'lossy' compressie algoritme is, dat wil zeggen: om het te comprimeren wordt er data uitgehaald, die niet meer toe te voegen is, ook niet als je het reconstrueerd naar een bewerkbaar formaat. Maw, als je dan weer gaat comprimeren, dan maak je eigenlijk een MP3 van een MP3 (heel grof gezegd hoor). Dus er treed zeker kwaliteits verlies op. MP3 is echter zo gemaakt dat dit bijna niet te horen zou moeten zijn, dus het ligt er maar net aan hoe acceptabel je het geluid vind.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Rudie_V
Ok, van mp3 naar mp3 geeft dus kwaliteitsverlies. Dan kan ik denk ik beter als ik opneem van de radio dit opnemen in wav, bewerken, en dan pas converteren naar mp3.
Dat bewerken van mp3 altijd eerst naar wav omgezet moest worden dacht ik eigenlijk al, alleen dat er kwaliteitsverlies is van mp3 -> wav -> mp3 wist ik niet(ook hierbij wel enige vermoeden).
Bedankt !

Verwijderd

En als je dus gaat opnemen in cooledit, dan neem je het dus op in wav-formaat, en dan gewoon bewerken, en dan opslaan in MP3-formaat, doe ik ook bij het opnemen van mijn sets.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 16:56

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wav kan natuurlijk wel flink uit de klauwen lopen wat betreft filesize. dus daar zou ik wel op letten (niet dat je je pc aanzet en dan weggaat, want dan kan het zijn dat je hdeetje voortijdig volloopt. Wellicht een hdeetje bijprikken? ;) :P

btw, is dat Spamela Anderson in je picje? :P

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Rudie_V
Denk dat het opnemen in cooledit de beste methode is dan, kan het gelijk bewerkt worden. Harddisk ruimte kan idd snel vollopen met wav, maarja...

En het is idd Pamela....goed gezien ;)

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:29
Mja ik open altijd een MP3 met SoundForge (6) en bewerk um dan en save hem dan ook gewoon weer... :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als je nou met Total Recorder opneemt in 320 kbps, klinkt het (zeker voor radio) nog goed, en daarna kan je het berwerken en opslaan in 192 kbps ofzo.

Het kwaliteitsverschil zal je niet of nauwelijks horen.
Je kan met MP3 Cutter ook wel knippen in MP3s (zonder te encoden) , maar niet faden enz.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Soundforge 6 met mp3 werkt inderdaad echt prima

Verwijderd

Er zijn wel programma's die direct(dus zonder opnieuw te comprimeren) mp3 files kunnen bewerken. Een goed gratis programma dat dat kan is mp3direct cut, dat vind je op deze http://www.rz.uni-frankfurt.de/~pesch/ pagina.
Pagina: 1