Kill dead process

Pagina: 1
Acties:

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Op een linux server is een proces (squid) geknakt. Nu blijft dit proces als D (ead) in de proceslijst staan. Weet iemand hoe ik deze eruit kan halen zonder te rebooten.
kill -9 of -15 <pid> werkt niet.

You thought your secrets were safe. You were wrong

Verwijderd

Is niet mogelijk, zijn zombie processen, en die zijn al dood, maar het parent proces weet dat nog niet. Kan je alleen oplossen door een reboot, of parent te killen. 1 van de meest irritante dingen onder unix/linux imho

• 0cool
hoe kom ik erachter wat de parent van dit proces is?

Verwijderd

je zou met ps -fax kunnen proberen denk ik, als het proces al een parent is, heb je probleem denk ik

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

ps -ef |grep pid

het parent proces is het 2e cijfer in de regel:
gga 7399 7277 0 08:56:48 pts/0 0:00 /usr/bin/ksh

(dit is trouwens een hp-ux systeem, soms moet je 'ps -aux' gebruiken :) )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• 0cool
hmmm ik denk dat het een parentproces is
jammer hoor

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

D is niet zombie, D is iets anders. D is "uninterruptable sleep", dat houdt in dat het process een systemcall (naar de kernel) heeft gemaakt, en dat deze nog niet gereturnt heeft. Totdat deze returnt, kan het process niet beëindigd worden. Oorzaken van status D zijn vaak mislukte I/O, zoals bijvoorbeeld access naar een NFS share waarvan de server pleite is of een brakke HD, maar ook kernel bugs of bugs in privileged processes kunnen dit veroorzaken.

Een Zombie process (hetzelfde als defunct) is een process dat al geterminate is, maar waarvan de exit status nog niet is uitgelezen door de parent.
Pagina: 1