UTP Kabel maken

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Luitjes,

Ik heb gister voor het eerst zelfstandig :P een UTP kabel 'geknepen' met zo'n mooie UTP-kniptang. Het werkt verder goed en krijg gewoon verbinding.

Ik heb alleen een probleempje; ik krijg het niet voor elkaar om de kabel goed aan te laten sluiten op de rj45 connector :P

Het is namelijk nogal lastig om 8 van die korte draadjes in die 8 gleufjes vd connector te priegelen, dus ik heb steeds een langer stuk nodig waardoor er steeds een stukje (5/6 cm) bloot ligt en het omhulsel dus niet goed aansluit op de connector, als je begrijpt wat ik bedoel :P

wie heeft er een tip voor deze beginneling ? :)

Verwijderd

Veel oefenen ... maak de 8 kabeltjes maximaal een cm lang, leg ze op volgorde en schuif ze in de stekker ... kan bijna niet fout gaan. zorg wel dat de draadjes netjes naast elkaar liggen!!!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
UTP tang kopen met een gedeelte om de kabel mee te strippen, dan zit de boel op de goede lengte..

en veel oefenen :P

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

kazuka schreef op 16 augustus 2002 @ 09:37:
wie heeft er een tip voor deze beginneling ? :)
Ik denk dat alleen oefenen hier bij helpt...het vaker doen resulteerd vaak in handigheid.

* Gutteguttegut weet nu dat hij niet alleen was met deze gedachte.. :Y)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Draadjes naast elkaar houden, in de connector stoppen en dan stukje eraf knippen. Dit doe je een paar keer tot jij het goed vind :-D

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 19:13

Wietse

¯¯¯¯¯

Ik heb zelf laatst ongeveer UTP 20 kabels moeten "maken" aan het begin gaat het moeilijk, maar na een tijdje oefenen moet het toch redelijk goed gaan. Je moet de kabel eerst voor ongeveer 1,5 cm strippen. Daarna leg je de kabels op de goede kleur volgorde. Als de kleuren goed zijn pak je de alle draden te gelijk zo dicht mogelijk bij het plastic vast. Je moet zorgen dat de draden goed naast elkaar tussen je vingers zitten. Nu knip je de draden zo kort mogelijk af (niet te kort, ongeveer 0,5 cm) en je drukt het draad met plastic en al het stekkertje in. Als het goed is blijven de draden naast elkaar. Daarna knijp je de stekker dicht (hij moet dus klemmen op de plastic).

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Veel oefenen, mij ging het ook niet goed af bij de 1e kabel, maar na 3 of 4 van die dingen geknepen te hebben gaat het een stuk makkelijker.... :P

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Twee of drie weken geleden heb ik ook voor 't eerst RJ45 plugjes aangezet, en het viel me erg mee. De adertjes van de kabel zijn wel erg stug, dus het is even oefenen om ze op de goeie lengte te knippen en het geheel in de goeie volgorde te krijgen. Bij mij lukte het om ze met m'n duimnagel tegen m'n wijsvinger aan te drukken zodat ze in 1 lijn bleven zitten. Dan afknippen en zorgen dat je ze in de plug kunt schuiven.

Goed kort afknippen zodat de isolatie van de kabel binnen de plug valt en je hebt keurige kabels *D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• blackd
  • Niet online
Heb rond de 250 van die dingen moeten zetten met nog een paar man. Bij Bevelander weet je wel ;) :D

Wat ik altijd ook doe is de draadjes op volgorde leggen, tussen duim en wijsvinger houden en dan even 'naar boven en beneden buigen'. Zo worden ze wat rechter en is de twist er in het einde ook uit, zodat het makkelijker in de RJ45 connector gaat.

Oja, voordat je ze in de RJ45 stopt, nog even recht afknippen ;)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Dank voor de tips ! Ik d8 al dat ik iets fout deed maar het is dus gewoon een kwestie van oefenen :)

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Practice, that's the trick!! Ongeveer een halve cm voor de draadjes overlaten.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
artharpe schreef op 16 augustus 2002 @ 10:01:
Practice, that's the trick!! Ongeveer een halve cm voor de draadjes overlaten.
Ik weet niet hoor, maar is 0,5cm niet heel erg kort ? Die RJ45 connectors die ik heb zijn best lang, dus die 8 adertjes moetn er best een eind in voor ze er helemaal tot het einde inzitten. Als ik ze 0,5cm maak dan komt het omhulsel volgens mij vast te zitten in de rj45 connector en komen de draadjes niet ver genoeg. Of denk ik nou verkeerd ? :P

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

TIP : Als je de adertjes toch te lang hebt en ze zitten al in de RJ-45 plug en de omhulsel sluit niet helemaal goed aan moet je het volgende doen, Je pakt vlak achter de RJ-45 de omhulsel vast tussen duim en wijsvinger (stevig vast houden) met je andere hand trek je de kabel naar achteren hierdoor gaan de aders weer een beetje naar binnen en sluit ie goed aan.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• De-Fault
  • Laatst online: 23-10-2025
Nóg een tip: leer de volgordes uit je hoofd, gaat véél sneller. Maar dat komt ook wel vanzelf naarmate je het vaker doet.

wo-o-wg-b-wb-g-wb-b wg-g-wo-b-wb-o-wb-b :*)

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op 16 augustus 2002 @ 10:19:
TIP : Als je de adertjes toch te lang hebt en ze zitten al in de RJ-45 plug en de omhulsel sluit niet helemaal goed aan moet je het volgende doen, Je pakt vlak achter de RJ-45 de omhulsel vast tussen duim en wijsvinger (stevig vast houden) met je andere hand trek je de kabel naar achteren hierdoor gaan de aders weer een beetje naar binnen en sluit ie goed aan.
Hmm, je zegt dus dat ik het omhulsel naar de connector moet toetrekken :?
Dat heb ik geprobeerd maar het omhulsel zi behoorlijk vast, zeker met een wat langere kabel, dus dat wil volges mij niet echt lukken.

De volgordes van de kleuren weet ik inmiddles al uit m'n hoofd, idd erg makkelijk :)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Er bestaan clipjes die je om de aders heen kan schuiven voordat je ze in de connector doet. Als je die gebruikt, kan het niet mis gaan omdat de aders in de juiste volgorde blijven liggen. Je schuift ze gewoon mee in de connector en hoeft ze er niet uit te halen. Geen invloed op de prestatie van de kabel.
Die clipjes kosten bijna niets en ze zijn bij de betere electronicawinkel te koop.

Bloed, zweet & koffie

• incinerator82
  • Laatst online: 07-08 02:08

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Je stript de kabel legt de aders op volgorde pakt de aders tussen wijsvinger en duim, met de andere hand houd je het plastic vast en trekt er even aan. Hierdoor zullen de aders iets langer worden maar als je de kabel weer in de rj45 stekker stopt zal de isolatie weer terug schuiven en heb je een mooie afsluiting

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• Luppie
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Dat zei ik.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Pagina: 1