Toon posts:

hulp nodig bij stabiliteitsprobleem systeem &mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Mijn buurman heeft een pc met een AMD duron 700 mhz proc. Het moederbord is een onbekend merk. Er staat wel een type aanduiding op ( K7TAT + ) en er zit een via chipset ( VT82C6868) op.
Het geugen is 133 mhz samsung geheugen 256 mb.
De HD is een WD van 40 gig die net nieuw is. De videokaart is een geforce 1 DDR van Asus.

De pc start windows wel goed op maar is vreselijk instabiel met spellen en DVD's afspelen. Ik heb al de koeler van de proc gewisseld voor een Alpha en de voeding omgewisseld. De voeding is compaq 235w. Daarnaast heb ik voor de Geforce de Nvidia drivers gebruikt die op de website van nvidia staan.

Wat is het probleem, en wie kan me vertellen welk moederbord dit is.
Wellicht dat de via 4-1 drivers niet geschikt zijn voor dit moederbord. Het rare is ook dat XP slecht loopt op dit moederbord en dat DMA aanvinken resulteert in een zeer langzaam en stroperig systeem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is VT82C686B ;)

Duidelijk de PCI Latency bug.. Check www.viahardware.com

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

235 Watt? Lijkt mij krap. Voor de AMD processoren wordt een minimum van 300 geadviseerd.
Bij een te zwakke voeding krijg je immers ook stabiliteitsproblemen...

We have just one world, but we live in different ones...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

235W valt eigenlijk wel mee icm een ouwe Duron 700. Daarnaast is het ook nog van een merk (Compaq). Volgens mij is het dus zo'n complete Compaq PC en ze hebben heus wel rekening gehouden met de voeding. Maar tenzij.. Fugazi, is er na de aankoop nog hardware aan deze PC toegevoegd of veranderd? Als bijvoorbeeld die GeForce pas later werd toegevoegd, dan is er inderdaad sprake van een tekortgeschoten voeding :)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 16-08-2002 09:50 . Reden: ik typte GF2MX ipv GeForce :? ]

Verwijderd

Moederbord K7T(en nog wat) klinkt als een MSI.
Verder is het van hieruit moeilijk te zien.

Is dat systeem te instabiel om Sisoft Sandra er op te zetten? Daarmee kun je vaak toch wat meer info over het moederbord vinden. Anders moet je toch echt even in de machine op het moederbord naar informatie speuren.

Die GF1 kaart zou inderdaad wel eens wat veel kunnen zijn op de lange duur voor een 235 Watt voeding tsamen met die CPU. Vaak stort zo'n voeding na langere tijd wel in.

Verwijderd

He fugazi leuk je te zien!

Kan zijn dat er IRQ's verkeert ingestelt zijn...

Verder kan je met memtest (@ frontpage wel te vinden) je geheugen nalopen. Je kan natuurlijk ook even een ander latje in gooien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 10:17:
Is dat systeem te instabiel om Sisoft Sandra er op te zetten? Daarmee kun je vaak toch wat meer info over het moederbord vinden. Anders moet je toch echt even in de machine op het moederbord naar informatie speuren.
Anders moet het zeker wel lukken met CPU-Z ;)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
sorry, maar je moet het echt in de voeding gaan zoeken. 235 is echt te weinig.
en comwrak is een prutsmerk. zeker kwa voeding.

verder kan ik je aanraden het bios te updaten en win2k icm servicepack 2 of 3 te pakken. werkt meestal wat stabieler.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondekt dat het moederboard een Lucky star moet zijn:

K7VAT + version 2.1
chipset: VT8363/5 KT133/KM (gevonden door sisoft)

Ik heb gezocht bij lucky star, maar daar kon ik om onbekende redenen de laatste bios en drivers niet downloaden. Wie weet nog een plek waar dit wel kan. Alvast bedankt

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Volgens mij gebruikt de oude GF1 wel veel meer stroom dan de nieuwere GF's... zou kunnen dat de voeding het niet trekt, of dat het mobo niet genoeg stroom kan leveren, als de Geforce er oorspronkelijk niet in zat.
Pagina: 1