UTP 100Mb/s dual Switch levert netwerkproblemen?

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het exacte type is een 8-port 10/100M NWay Fast Ethernet Switch

Hij is van target, maar dat zegt natuurlijk weer niets. We kunnen op elkaars (2 pc's momenteel) computer kijken wat er gedeeld is, maar zodra je een map wilt openen gebeurt het volgende:

Op mijn eigen PC (met win ME) loopt explorer dan vast, simpelweg op te lossen door ctrl+alt+del te gebruiken.

Op die van mijn huisgenoot loopt de pc vast na 5 blauwe schermen.

Iemand enig idee hoe dit kan. We hebben allebei 15m UTP kabel, Cat5 ofzo? En allebei een 100Mbit netwerkkaartje van realtek. We gebruiken de volgende netwerkprotocollen:

- Client voor Microsoft Netwerken
- TCP/IP
- IPX (gebruikt alleen mijn huisgenoot)
- Netbeui
- bestands- en printerdeling

Ik heb ip nummer 192.168.192.1 en mijn huisgenoot 192.168.192.0 beiden subnetmasker 255.255.255.0

Ik hoop dat dit genoeg info is, we hebben eens gehoord dat een switch een ip adres opeist. Hoe stel je die in? In principe werkt het netwerk al, want we kunnen wel op elkaars pc kijken, alleen bestanden openen/bekijken is niet mogelijk. We zien dus alleen de directory structuur.

Ligt dit aan de kabels? Aan de switch? De protocollen? De netwerkkaartjes? Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn... We zijn alleen niet zulke experts op netwerkgebied, aangezien we al jaren werkten met een coax netwerkje, maar nu ivm ADSL internet een 100Mb netwerkje willen, omdat anders een groot deel van de bandbreedte opgenomen wordt door internettende huisgenoten. Bovendien doen we steeds meer met videobewerking en heb ik geen brander (ik capture de filmpjes en we encoden samen), dus een snel netwerk was wel wenselijk...

Graag hulp, nu hebben we helemaal geen netwerk. Hou er overigens aub wel rekening mee dat we dus echt nitwits zijn op internetgebied, dus als je een reactie niet vol propt met technische details enzo...

Alvast bedankt

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 18 oktober 2000 21:13 schreef Grrrrrene het volgende:
Het exacte type is een 8-port 10/100M NWay Fast Ethernet Switch

Hij is van target, maar dat zegt natuurlijk weer niets.[/quote]Da's dus een switching hub (alleen switch tussen 10 en 100 Mbit/s segment)...geen switch...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En allebei een 100Mbit netwerkkaartje van realtek.[/quote]Zet 'm eens van full-duplex af. Of koop echte kaarten;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>We gebruiken de volgende netwerkprotocollen:

- Client voor Microsoft Netwerken
- TCP/IP
- IPX (gebruikt alleen mijn huisgenoot)
- Netbeui
- bestands- en printerdeling[/quote]eek! Gooi IPX/SPX er maar snel af...da's nergens voor nodig.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb ip nummer 192.168.192.1 en mijn huisgenoot 192.168.192.0 beiden subnetmasker 255.255.255.0[/quote]Als je nou eens begint met een logische indeling...
Jij = 192.168.1.1, huisgenoot = 192.168.1.2
Da's al een stuk makkelijker.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>we hebben eens gehoord dat een switch een ip adres opeist. Hoe stel je die in?[/quote]Dat is alleen bij een managed switch...en aangezien jullie een hub hebben, is dat totaal niet relevant.

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
haal tevens NETBEUI er ook maar af, heb je echt niet nodig, das een lan protocol kan niet gerouteerd worden dus zal altijd binnen een segment moeten blijven, maar aangezien je TPC/ip gebruikt oa voor internet zou ik die maar als standaard protocol aanhouden, en de rest verwijderen.

Maar je schrijft dat je andere hiusgenoten ook gebruik van jullie interenconnection gebruik maken, kan je naar die andere pc's wel een verbinding maken??

Maar at heb je nu, een hub of switch 10 of 100 Mbit of een 10/100 autosensing model??

En met welke snelheid heb je verbinding met de hub/switch??

May the Force be with You instead of Bill

• Grrrrrene
  • Niet online
We hebben netbeui eraf gegooid, maar dan kunnen we geen van beiden nog op het netwerk komen. Iedere keer de melding: "kan het netwerk niet doorzoeken" of zoiets.

Errug vaag, aangezien we zelf ook wel weten dat een netwerk zonder netbeui, of eigenlijk alleen met tcp/ip ook zou moeten werken. Bij ons blijkbaar niet.

Andere netwerkkaartjes kopen? Wat voor merk dan? Zeker 3com ofzo, van 100,- per stuk. Nee dank je, het is maar een studentennetwerkje, dat is onze laatste troef dan maar...

Nog meer suggesties? Heel af en toe komt er een pakketje van 4kB/s door, dat is alles. Bovendien loopt explorer regelmatig vast met browsen op de andere pc. We hebben bij tcp/ip al aangevinkt dat dat het standaard protocol moet zijn, maar dat helpt niets. Ook op half duplex wordt het niet beter (hebben we dus weer op full gezet).

Heel graag meer hulp, aangezien wij er dus helemaal niets vanaf weten. OK, bijna niets dan.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Bravo, je hebt je netwerk opdracht gegeven tot zelfmoord !
Als je een netwerk 192.168.192.0 met een netmask van 255.255.255.0 hebt, dan zijn er 2 adressen met een hele speciale betekenis :
192.168.192.0 staat voor het HELE netwerk
192.168.192.255 staat voor ALLE systemen op het netwerk, dit heet het broadcast-adres, en gebruik je om iets tegen alle systemen te vertellen.

Beide adressen mogen absoluut niet door een systeem op het netwerk gebruikt worden, en dat heb je dus wel gedaan. Maak van 192.168.192.0 maar snel ...2, of alles van 2-254, en ik denk dat je problemen over zijn.

Overigens heeft een switch op zichzelf geen IP-adres nodig, maar soms/vaak zitten in hubs en switches management modules, waarmee je over het netwerk instellingen kunt veranderen en statistieken opvragen (bijvoorbeeld met het SNMP-protocol), en zo'n module heeft wel weer een IP-adres nodig. Ook als je dan het IP-adres niet hebt gezet, blijft de switch nog steeds functioneren (tenzij het adres per ongeluk natuurlijk weer op een van die speciale adressen staat).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Jedi Lord
O ja, kan het netwerk niet doorzoeken, dat heeft waarschijlijk hier mee te maken:
Als je je pc aanzet dan komt er zo'n aanmeld venster als je dan op [esc] drukt is je netwerk browsing gedisabled.

Dus start je pc en login met een naam, evt geen wachtwoord, dan gaat windows dat snappen en logt i daarna automatisch in met netwerk enabled.

Mocht je al automatisch inloggen, ff logof en vul dan een naam in en geen wachtwoord, en klik op [ok] of ros op [enter].

Eens kijken of dit helpt

• Jedi Lord
Ja die tip van mvdejong moet je zeker ff doen, ik had verwacht dat je die al had iutgevoed, een eerdere post werd daar ook al over getypt.

Maar in een subnet mag je inderdaar niet het NEtID en Broadcast adress gebruiken, laten dat nou net x.x.x.0 en x.x.x.255 zijn.

Dus ff je pc met ip eindigend op 0 ff op een willekeurig adress van 2-254 zetten, probeer overigens of je het andere adress kan pingen, en geef het resultaat eens, dus hoe lang het duurt totdat je reply krijgt.

Als je een hub hebt kan je die Full Duplex wel vergeten, dat ondersteund een hub niet, dus op half zetten.
Mocht je een switch hebben, dan kan je wel op full draaien, een crosscable kan ook op full.

Maar aangezien jij over een studenten netwerkje praat zal het wel een hub zijn.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, die tip hadden we al gebruikt. We hebben nu 192.168.192.1 (ik) en 192.168.192.2 (huisgenoot). Als het netwerk tussen ons werkt sluiten we er wel meer aan, maar voorlopig is het probleem met 2 al groot genoeg.

Ik heb de compu staan op windows aanmelding, zodat je niet steeds dat irri inlogscherm krijgt. Dit "windows-aanmelding" betekent toch dat hij bij het starten van windows zich ook direct aanmeldt op het netwerk?

Ik zal het effe proberen met handmatig aanmelden op beide pc's, ik post de resultaten wel.

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, heb het geprobeerd. Met pingen geeft hij de helft van de tijd een time out. De rest van de tijd is time<10ms met een size van 32 bytes. Ik neem aan dat dit niet goed is? Als de pakketjes ook zo betrouwbaar over het netwerk worden verstuurd zal dat niet echt snel gaan.

• beauco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2024
Er zijn feitelijk maar 3 dingen die je nodig hebt. Ze zijn bijna allemaal de revue al gepasseerd maar ik zal ze 's in logische volgorde zetten:
1) Client for Microsoft Networks
2) File and Printer Sharing for Microsoft Networks
3) Internet Protocol (TCP/IP)
Gooi al je andere rotzooi er maar meteen uit ... kan alleen maar conflicten en overhead genereren.
Vervolgens:
- Zet je client op: "Logon to Microsoft Network" !!! En log ook aan !!! (zoals eerder vermeld)
- Zet je IP goed (staat al goed na eerdere tips)

En nu misschien de meest belangrijke en meest vergeten tip:
Geef die bakken ff de tijd om hun browsing op orde te zetten na een reboot!!! WIN98 (of 95,ME) zijn niet geoptimaliseerd om op een netwerk te hangen, je zult zien dat wanneer je browsed in "Network Neighborhood" dat het lijkt alsof hij hangt DIT IS NIET ZO!! Ram gewoon regelmatig op F5 en alles komt goed :)

ps als ik alle berichten lees is nu, samen met mijn toevoeging echt alles gezegd ... werkt t nu nog niet dan zou ik toch maar dat 3com kaartje gaan halen :))

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Logon to Network? Waar heb je dat voor nodig?

En de network browser is soms inderdaad erg traag of ziet PCs die al uit staan of ziet PCs niet die net aan staan.

Als je DHCP en een DNS server gebruikt werken sommige dingen volgens mij wel iets sneller.

• Jedi Lord
je kan je aanmelding op "windows aanmelding" zetten en dit behoort goed te werken, door dan een maal in te loggen zonder een password zal windows dat herkennen en vervolgens automatisch inloggen met de netwerk functionaliteit ingeschakeld.

Maar het feit dan je bij het pingen al packet loss hebt is zeeeeer dubieus, en is dat dan aleen het eerste pakketje of later tijdens de ping actie ook nog.
Probeer anders eens ping <host/ipadress> -t, dit zal oneindig de gespecifieerde host blijven pingen totdat je CTRL+C indrukt, dan kan je kijken of die packet loss constant aanwezig is.

Mocht je constant packet loss hebben, dan raad ik je aan je hardware te controleren, dus je netwerkkaarten, hub/switch, kabels.
Verander steeds één artikel om te constateren wie de boosdoener was.

• Grrrrrene
  • Niet online
Hee bedankt, dat ping-t is een goede optie natuurlijk. Ik zal het morgen proberen. Momenteel ligt het netwerkkabeltje naar de hub er effe uit omdat we het voorlopig nog niet weggewerkt hadden en het klem kwam te zitten onder de deur als we die dicht zouden doen. Aangezien we geen kabelbreuk willen hebben we de hele boel losgekoppeld.

De systeembeheerder van het werk van een huisgenoot van me heeft ons gecertificeerde kabels van de KPN meegegeven, wat het verschil ook moge zijn. Het probleem is met deze kabels niet opgelost, geen enkel verschil te merken.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 18 oktober 2000 22:15 schreef TwwT_Unexplained het volgende:
Dat is alleen bij een managed switch...en aangezien jullie een hub hebben, is dat totaal niet relevant.[/quote]Twee dingen: (1) een switch kan ook dual speed zijn, dus waarschijnlijk is het toch wel degelijk een switch. En (2) een switch heeft helemaal niet perse een ip adres nodig als er geen management software op draait. (maar dat was al gezegd)

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Na alles hier te hebben gelezen denk dat of 1 of beide netwerkkaarten nog op FULL DUPLEX staan ipv HALF DUPLEX. Als je HUB/Switch dit niet aankan krijg je problemen. Met mijn vorige 3com (A merk toch?) moest ik ook half duplex gebruiken.

Succes.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 20 oktober 2000 10:37 schreef jeroen het volgende:
(1) een switch kan ook dual speed zijn, dus waarschijnlijk is het toch wel degelijk een switch.[/quote]Duh...maar dat Target-geval (ik ken ze) switchen alleen tussen het 10 Mbit en 100 Mbit segment. Een zogenoemde 'switching hub' dus.
Pagina: 1