[processor upgrade] slot 1/2, socket 370 en voltage vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Ik heb hier een 3 jaar oude computer (mijn main desktop), en ik wil mijn processor upgraden.

Moederbord: MSI 6163va (VIA VT82C59x chipset); Slot 1, 100 MHz FSB.
CPU: Slot 1 Intel Pentium II Deschutes, 400 MHz (100 MHz FSB).
RAM: 2x 256 MB PC133, 1x 128 MB PC133

Ik heb de FSB (en RAM) overgeclockt tot 112 MHz, wat de CPU op 448 MHz laat draaien. Dit draait al ongeveer een jaar perfect, maar ik heb nu toch zin in een snellere CPU.

Ik heb een aanbieding van een Pentium III Xeon 700 MHz (1 MB cache :9 ) gevonden (voor € 125). Enig rekenwerk levert me op dat deze 100 MHz FSB moet zijn.
Maar ik las ergens dat Pentium III Xeon Slot CPUs Slot 2 zijn, terwijl ik Slot 1 heb.
Heb ik enige kans dat deze Xeon toch Slot 1 is? Als hij toch Slot 2 is, zijn hier dan converters voor, of eenvoudige mods?

Ook zou ik deze Xeon dan graag wat hoger clocken. De FSB op 112 MHz (net als bij mijn pII nu) zou wel prettig zijn. Aangezien die Xeon veel cache heeft kan het zijn dat hij niet erg overclock-graag is. Iemand een idee wat ik er van kan verwachten?

Een andere mogelijkheid voor een upgrade zou zijn om een Socket 370 Pentium III 1.2 GHz (voor € 180) te kopen, en deze dan dmv een Slot 1 -> Socket 370 converter te gebruiken. Werken die converters een beetje, of kan ik net zo goed meteen mijn CPU weggooien?

Ik realiseer me dat zo'n pIII een 133 MHz FSB heeft, en ik waarschijnlijk maximaal tot 112 MHz kan gaan, wat me een 1008 MHz CPU geeft (tenzij mijn mobo 133 MHz trekt en hij dan een PCI-divider van 4 doet), maar dat moet ik dan maar accepteren.

Ook vond ik op de MSI site de heuglijke informatie dat mijn moederbord slechts tot de Pentium III Katmai 600 MHz aan zou kunnen. Ik vond op het internet dat de Pentium III Coppermine op 1.65v draait (max 1.75), en de Tualatin nog lager (ik weet niet eens of de pIII 1.2 GHz Coppermine of Tualatin is), en ik kan in mijn BIOS slechts 2.00, 2.05, 2.10, 2.15 en 2.20 volt instellen (laatste BIOS versie voor dit mobo).
Kan het zijn dat Slot 1 -> Socket 370 converters ook het voltage verlagen, kan ik een 0.25v verschil riskeren, of is een Coppermine of Tualatin gewoon niet haalbaar in mijn moederbord?

Als beide opties niet haalbaar zijn, weet iemand anders dan nog een mogelijkheid om mijn CPU power wat op te krikken? Ik zoek iets dat een factor 2 à 3 snelheidswinst geeft en niet al te duur is.
In een moederbord+CPU upgrade heb ik geen zin, want dat gaat me waarschijnlijk te veel kosten. Bovendien kan ik dan beter meteen een fatsoenlijke upgrade doen, waardoor het nog duurder wordt en ik ook nieuw RAM moet kopen... Dan kan ik beter doorsparen voor een nieuwe computer, zodat deze ook nog bruikbaar blijft.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Xeon valt af, past niet (er zijn wel adapters om een Slot 1 cpu in een Slot 2 te proppen maar niet omgekeerd). de 1.2 valt ook af want dat is een Tualatin. Coppermine's, daar is de MSI site lekker onduidelijk in :/ Er staat support 233~733MHz waarmee ze dús een Coppermine impliceren, echter, als je de cpu table bekijkt behorend bij dit bord wordt je als snel in verwarring gebracht omdat ze 'm met maximaal een Katmai 600 hebben getest. Zie ik de BIOS release note's dan werkt een Coppermine wél, en als een Coppermine werkt kun je evt. met een mod ook de Tualatin aan het werk krijgen :) zie daar het desbetreffende topic over.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Ik heb zelf ook met dit soort problemen geworsteld, alleen had ik een 133 Mhz mobo wat in de praktijk blijkbaar maar 100 haalde.

Maar goed.

Trust me, een nieuw mobo+nieuwe cpu is goedkoper én eenvoudiger (zeker als je een amd proc neemt).

Om maar iets simpels te rekenen. Een P3 700 Mhz (de goedkoopste uit de pricewatch) kost €132. Dan wordt je cpu power nog niet eens 2x zo snel (of misschien net 2x)...

Een ECS K7S5A kost 62 Euro (kun je ook je oude ram nog opdoen), en een Duron 1200 kost 50 Euro, bij elkaar dus 112 Euro, en nog een stuk sneller ook! Ok, er moet nog een goed amd koelertje bij, maar die kun je voor die 20 resterende Euro's vast wel regelen. Als je nog ietsje meer geld uit wilt geven kun je ook kiezen voor een Athlon XP 1600+ van 72 Euro.

Met een mobo dat maar 100 Mhz fsb haalt kom je niet zover meer om eerlijk te zijn... Als je hem geOCt krijgt naar 133Mhz is het nog te doen, maar anders zou ik gewoon een nieuw mobo+cpu nemen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Jammer, had me wel een stoere oplossing geleken :)
Coppermine's, daar is de MSI site lekker onduidelijk in :/ Er staat support 233~733MHz waarmee ze dús een Coppermine impliceren, echter, als je de cpu table bekijkt behorend bij dit bord wordt je als snel in verwarring gebracht omdat ze 'm met maximaal een Katmai 600 hebben getest. Zie ik de BIOS release note's dan werkt een Coppermine wél
Hmm, ik heb ook even in de BIOS release notes gekeken, en daar las ik het volgende (bij versie 3.2):
For Intel(R) Coppermine(R) CPU support, please check first if your mainboard have a blue sticker with the letter "C" located in the I/O chip, if yes, that means your system could support Intel(R) Coppermine(R) CPU. (The I/O chip is located beside the Primary IDE connector)
Naast de Primary IDE connector zit niks, maar direct erboven, naast de floppy connector, zit een Winbond W83977FE-AW chip, zonder blauw stickertje. Ik kan ergens anders op het mobo ook geen blauw stickertje ontdekken.
Ik vrees dus dat er geen Coppermines opkunnen, wat ook aansluit bij de te kiezen voltages in de BIOS.
en als een Coppermine werkt kun je evt. met een mod ook de Tualatin aan het werk krijgen :) zie daar het desbetreffende topic over.
Deze: Tualatin op 440BX/815E mod werkt! ?
W3ird_N3rd schreef op 16 augustus 2002 @ 01:58:
Trust me, een nieuw mobo+nieuwe cpu is goedkoper én eenvoudiger (zeker als je een amd proc neemt).

Een ECS K7S5A kost 62 Euro (kun je ook je oude ram nog opdoen), en een Duron 1200 kost 50 Euro, bij elkaar dus 112 Euro, en nog een stuk sneller ook! Ok, er moet nog een goed amd koelertje bij, maar die kun je voor die 20 resterende Euro's vast wel regelen. Als je nog ietsje meer geld uit wilt geven kun je ook kiezen voor een Athlon XP 1600+ van 72 Euro.
Mja, alleen heb ik dan liever meteen een degelijk mobo, snellere CPU en dus ook meteen ander ram.
Nadeel is zo bovendien dat ik dan een mobo+CPU overhoud. Dat is weer zonde, maar om er iets mee te doen moet ik wel andere onderdelen hebben.
Dan komt het er dus weer op neer dat ik beter door kan sparen voor een complete nieuwe compu en deze pII werkend houden.

Bovendien zijn pricewatch prijzen niet helemaal realistisch ;)
Met een mobo dat maar 100 Mhz fsb haalt kom je niet zover meer om eerlijk te zijn... Als je hem geOCt krijgt naar 133Mhz is het nog te doen, maar anders zou ik gewoon een nieuw mobo+cpu nemen.
FSB is het probleem niet zozeer... Voltage des te meer.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

deadinspace schreef op 16 augustus 2002 @ 02:43:
[...]

Mja, alleen heb ik dan liever meteen een degelijk mobo,
Ik heb van andere tweakers begrepen dat de ECS K7S5A een prima mobo is, met als voornaamste nadeel dat het geen overclockmonster is. En het schijnt dat de cmos jumper standaard op clear cmos staat, maar verder heb ik er weinig klachten over gelezen..

En dat het geen overclockding is lijkt me niet zo'n probleem, de snelste cpu die je ooit werkend zou kunnen krijgen op het mobo wat je nu hebt haalt het nog niet bij een XP 1600+. En voordat je op je huidige mobo een duron 1200 inhaalt ben je ook... VEEL euro's verder :X
snellere CPU en dus ook meteen ander ram.
Je gaat nu toch ook je ram niet vervangen? En op de K7S5A kun je mooi nu je sdram kwijt, en later kun je er DDR inprikken :). Een snellere cpu is niet meteen noodzakelijk, maar op dat ecs board kun je altijd later nog upgraden naar een snellere Athlon XP... En nu een cheape duron indoen (er zijn nog goedkopere durons dan het ding wat ik in mijn voorbeeld gaf).
Nadeel is zo bovendien dat ik dan een mobo+CPU overhoud. Dat is weer zonde, maar om er iets mee te doen moet ik wel andere onderdelen hebben.
V&A. Reken maar na, als je deze bak upgrade met een andere cpu ben je praktisch zeker meer kwijt dan met een nieuw mobo+cpu.. Dan zet je in die bak een nieuw mobo+cpu, je verkoopt je oude mobo/cpu, en straks koop je je nieuwe computer erbij. Wow, nu heb je 2 snelle computers 8)7 :+.

Als je het geld wat je nu uitgeeft aan een nieuwe cpu uitgeeft aan een nieuw mobo+cpu ben je gewoon beter af denk ik..
Dan komt het er dus weer op neer dat ik beter door kan sparen voor een complete nieuwe compu en deze pII werkend houden.
Deze P2 kun je ook werkend houden, maar alleen met een ander mobo+cpu. Hd en al die zut kun je er gewoon inlaten. En oude mobo+cpu kun je altijd nog verkopen..
[...]

FSB is het probleem niet zozeer... Voltage des te meer.
Met een powerleap converter kom je mogelijk een heel eind, en mogelijk zelfs door gewoon van alles te solderen en wat pinnen van de cpu af te breken en met een slotconverter te knoeien...(zonder powerleap) Maar daar zijn genoeg topics over te vinden.

Ik raad je desondanks aan heel goed te vergelijken wat deze upgrade of een nieuw mobo+cpu kost. Dan zou ik, als je per se je cpu upgrade door wil zetten, het prijskaartje van nieuw mobo/cpu achter de hand houden, en kijken wat de cpu upgrade je uiteindelijk zou kosten. Wees niet verbaasd van de uitkomst van de vergelijking..

Ik geef ook maar advies... :)

edit:
Verdraaide editor!
Bovendien zijn pricewatch prijzen niet helemaal realistisch ;)
Waarom niet? Ok, soms staat er iets belachelijk goedkoops in wat gewoon niet klopt of dingen die al niet meer verkocht worden door de desbetreffende winkel, maar het is over het algemeen een heel aardig middel om de prijzen van verschillende dingen een beetje met elkaar te vergelijken.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Abbadon schreef op 16 augustus 2002 @ 01:44:
Xeon valt af, past niet (er zijn wel adapters om een Slot 1 cpu in een Slot 2 te proppen maar niet omgekeerd). de 1.2 valt ook af want dat is een Tualatin. Coppermine's, daar is de MSI site lekker onduidelijk in :/ Er staat support 233~733MHz waarmee ze dús een Coppermine impliceren, echter, als je de cpu table bekijkt behorend bij dit bord wordt je als snel in verwarring gebracht omdat ze 'm met maximaal een Katmai 600 hebben getest. Zie ik de BIOS release note's dan werkt een Coppermine wél, en als een Coppermine werkt kun je evt. met een mod ook de Tualatin aan het werk krijgen :) zie daar het desbetreffende topic over.
ehmmm, vind je het heel erg als ik zeg dat ik het WEL heb gezien? ;) Slot2 -> slot1 geval dus :+

C:\>_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

deadinspace schreef op 16 augustus 2002 @ 01:27:
Ik realiseer me dat zo'n pIII een 133 MHz FSB heeft, en ik waarschijnlijk maximaal tot 112 MHz kan gaan, wat me een 1008 MHz CPU geeft (tenzij mijn mobo 133 MHz trekt en hij dan een PCI-divider van 4 doet), maar dat moet ik dan maar accepteren.
Helaas, de VIA Apollo Pro+ chipset heeft geen 1/4 PCI divider. Ook heeft hij een gedocumenteerde maximum FSB van 100MHz, dus 133MHz is nog ver weg. Je bent inderdaad het beste af met een P!!! Coppermine; ik ben er niet zeker van of de Tualatins zullen werken, aangezien dat de VRM van de VIA Apollo Pro+ in tegenstelling tot de 440BX zeker niet aan de Tualatin specs voldoet..

Als je een FCPGA P!!!-Coppermine @133MHz ipv 100MHz neemt, dan heb je nog headroom om je moederbord in de toekomst te upgraden tot een beter uitgerust Socket370 plankje (BX@133, VIA Apollo Pro133(T) of -niet mijn keuze- de i815) :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 16 augustus 2002 @ 03:01:
Als je het geld wat je nu uitgeeft aan een nieuwe cpu uitgeeft aan een nieuw mobo+cpu ben je gewoon beter af denk ik..
De upgrade-mogelijkheden vallen me nogal tegen... Een Slot 1 pIII Katmai 600 MHz is het hoogste dat gegarandeerd zou werken, maar dat vind ik weer wat mager, zelfs al kosten die tweedehands maar € 50.

Ik hoor net van wat vrienden dat op de HCC best interessante mobo/CPU combinaties te koop zijn, zoals oude dual BP6/pIII gevallen, en dat voor niet al te veel geld.
Ik denk dat ik dan maar het geld in mijn zak houdt en op de HCC eens goed rondkijk naar zoiets, voor een dual pIII 800 MHz oid heb ik wel een redelijke cent over (ik heb altijd al dual willen hebben), en dat zou me toch een hele behoorlijke performance moeten leveren.

Daar kan dan btw gewoon mijn SDRAM in. Dan moet ik om mijn pII-448+mobo maar weer een nieuwe computer heen bouwen, kan dan mooi mijn overkill-gateway of algemene pruts-bak worden ofzo.
Waarom niet? Ok, soms staat er iets belachelijk goedkoops in wat gewoon niet klopt of dingen die al niet meer verkocht worden door de desbetreffende winkel, maar het is over het algemeen een heel aardig middel om de prijzen van verschillende dingen een beetje met elkaar te vergelijken.
Jawel, maar je kunt zelden in de buurt iets zo goedkoop krijgen als het in de pricewatch staat :) En jij noemde pricewatch prijzen, maar de prijzen die ik noemde waren van de eigenlijke aanbiedingen die ik dan zou kopen. Scheelt meestal 10 tot 20 % schat ik.
Vinnie schreef op 16 augustus 2002 @ 04:29:
ehmmm, vind je het heel erg als ik zeg dat ik het WEL heb gezien? ;) Slot2 -> slot1 geval dus :+

Hmm, ik kon ze zo snel niet vinden, zelfs Slot 1 -> Slot 2 converters leken relatief zeldzaam te zijn.
BalusC schreef op 16 augustus 2002 @ 07:28:
[...]
Helaas, de VIA Apollo Pro+ chipset heeft geen 1/4 PCI divider. Ook heeft hij een gedocumenteerde maximum FSB van 100MHz, dus 133MHz is nog ver weg. Je bent inderdaad het beste af met een P!!! Coppermine; ik ben er niet zeker van of de Tualatins zullen werken, aangezien dat de VRM van de VIA Apollo Pro+ in tegenstelling tot de 440BX zeker niet aan de Tualatin specs voldoet..

Mja, maar alles wijst erop dat Coppermines dus ook niet - zonder modding - in mijn moederbord kunnen.

Dus ik ga denk ik dan toch maar voor nieuw mobo + CPU(s). Heel erg bedankt voor de informatie iig :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

deadinspace schreef op 16 augustus 2002 @ 16:13:
[...]

De upgrade-mogelijkheden vallen me nogal tegen... Een Slot 1 pIII Katmai 600 MHz is het hoogste dat gegarandeerd zou werken, maar dat vind ik weer wat mager, zelfs al kosten die tweedehands maar € 50.

Ik hoor net van wat vrienden dat op de HCC best interessante mobo/CPU combinaties te koop zijn, zoals oude dual BP6/pIII gevallen, en dat voor niet al te veel geld.
Ik denk dat ik dan maar het geld in mijn zak houdt en op de HCC eens goed rondkijk naar zoiets, voor een dual pIII 800 MHz oid heb ik wel een redelijke cent over (ik heb altijd al dual willen hebben), en dat zou me toch een hele behoorlijke performance moeten leveren.

Daar kan dan btw gewoon mijn SDRAM in. Dan moet ik om mijn pII-448+mobo maar weer een nieuwe computer heen bouwen, kan dan mooi mijn overkill-gateway of algemene pruts-bak worden ofzo.
Ik neem aan dat je het als lite-mod nos wel weet, maar ik zeg het toch nog : als je Win9x draait hoef je geen dual te nemen ;) (slechts ter info :) al denk ik dat je Linux draait ;) (je sig..))
[...]

Jawel, maar je kunt zelden in de buurt iets zo goedkoop krijgen als het in de pricewatch staat :) En jij noemde pricewatch prijzen, maar de prijzen die ik noemde waren van de eigenlijke aanbiedingen die ik dan zou kopen. Scheelt meestal 10 tot 20 % schat ik.
Wie heeft het over "in de buurt" :?

Ooit gehoord van postorder :? Ik doe niet anders.. En dan zijn pricewatch prijzen meestal aardig realistisch (komen nog verzendkosten bij, ok, maar als je vergelijkt maakt dat niet zo uit omdat overal dan verzendkosten bij komen).

En de lokale computerboer is vaak duurder dan postorder incl verzendkosten..

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 16 augustus 2002 @ 16:52:
Ik neem aan dat je het als lite-mod nos wel weet, maar ik zeg het toch nog : als je Win9x draait hoef je geen dual te nemen ;) (slechts ter info :) al denk ik dat je Linux draait ;) (je sig..))
Ja, dat wist ik al... Maar ik zal daar weinig last van hebben omdat ik geen Windows draai :)

Hier (projectruimte) staan twee dual machines, en een paar van mijn vrienden hebben dual. Bovendien heb ik een behoorlijk goed idee van hoe CPUs/computers/OSsen intern werken, dus ik denk dat ik wel kan inschatten hoeveel profijt ik van een dual bak heb.
Wie heeft het over "in de buurt" :?

Ooit gehoord van postorder :? Ik doe niet anders.. En dan zijn pricewatch prijzen meestal aardig realistisch (komen nog verzendkosten bij, ok, maar als je vergelijkt maakt dat niet zo uit omdat overal dan verzendkosten bij komen).

En de lokale computerboer is vaak duurder dan postorder incl verzendkosten..
Ik ben aardig te spreken over Computerland. Het ligt hier redelijk in de buurt (1 km van de TUe), de service enzo is goed (doen niet moeilijk over ruilen bv), het personeel is hulpvaardig, de prijzen zijn aangenaam (maar wel hoger dan pricewatch ja) en ik hoef zelden op onderdelen te wachten (itt bij postorder).

Ook is een winkel in de buurt handig als je garantie nodig hebt. Verder heb ik nog iemand leren kennen die goedkoop aan onderdelen kan komen, daar moet ik ook maar eens informeren, dan zit ik misschien wel op pricewatch-nivo >:)
Pagina: 1