Toon posts:

Hoeveel molex verloopstukjes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc specs:

Athlon 1.40 GHz
mamaplaat van Elite Group K7S5A
128 Mb Dram
Matrox G450
netwerk kaart
DC 30 plus
floppy drive
2 hdd
dvd player
4 casefan's en een neon buisje (jullie noemen dat geloof ik ccfl.)

Vraag 1:
Hoe zit het nu precies met de voeding van dit alles? Mag je ongestraft molex verloopstukjes aan elkaar rijgen? Wat is het maximum? :9~

Vraag 2:
Ik heb een 300 Watt ATX voeding en begrijp dat ik niet over die 300 Watt mag gaan. Maar hoe kom ik erachter hoeveel Watt ik nu al aan het verbruiken ben? Is daar software voor? Schema's, tabellen?

Thx

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Antwoord1: Yep, alles wordt toch samengeknoopt binnenin de voeding ( alle 12V draden @ 1 punt, 5V draden @ 1 punt etc ).

Antwoord2: Geen id :{

C:\>_

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

je merkt vanzelf wel waneer je 12 volt lijn een beetje lager word he daatie bv 11.80 of 11.85 word...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

het zit ongeveer zo: hoeveel stroom jij gebruikt wordt uit de voeding getrokken, dus het aantal molexen dat je aan elkaar rijgt maakt niet zoveel uit. stroom kan zoveel over een kabeltje lopen als er nodig is (tenzij je het heel extreem doet maar dan moet je echt meer dan 100 molexen aan elkaar knopen :) hehe lijkt me wel leuk om is te proberen hoelang het duurt voor je draadjes smelten) maar dan hangt het nog af van de apparaten die je aan de molexen hangt.

er zijn geloof ik geen programmas die kunnen meten hoeveel watt je gebruikt, maar meestal staat er bij de producten die je koopt wat het maximaal vermogen (aantal watt) is, aangezien je niet echt heel veel randapparatuur hebt moet het voor een 300watt voeding geen probleem zijn.

Verwijderd

Draadjes smelten zal tegenvallen. Als je ziet wat voor een draadjes er in een zekering zitten, en je ziet dat het bijv een 60A zekering is, dan snap je ook wel dat je 10 keer dikker snoer niet makkelijk kapot krijgt :)

Antwoord2: Dat zie je pas als er rare dingen zijn (onstabiliteit bijv.), en aan de spanningen. Bijv de 12V lijn gaat vaak omhoog, en de 5V omlaag. Maar waardes van bijv. 4,85 en 12,40 zijn in principe nog ok. Je mag er als ik het goed heb zo'n 5% naast zitten. Het kijkt allemaal niet zo vreselijk nauw. Zolang alles het goed doet en stabiel is, moet je je geen zorgen maken :)

Verwijderd

En je kan het natuurlijk altijd meten, op je voeding staat het maximale inname ampere, ff multimeter ertussen pleuren (wel oppassen met 230 volt) en je weet het. Maar onstabiliteit en vreemde voltages zijn tekenen van een overbelaste en of te hete voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Wow, iedereen bedankt voor de snelle antwoorden _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 01:45:
En je kan het natuurlijk altijd meten, op je voeding staat het maximale inname ampere, ff multimeter ertussen pleuren (wel oppassen met 230 volt) en je weet het. Maar onstabiliteit en vreemde voltages zijn tekenen van een overbelaste en of te hete voeding.
Idd, vast wel iemand met een multimeter in de familie- of kennissenkring

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Zie mijn specs en dit alles is met 300 Watt.
Ok ok je heb een Tbird van 1.4 die nogal wat vreet aan watt-jes.
Maar ik denk dat je er genoeg aan heb.

PS: ik heb hier een rijgsel van 6 molexjes achter elkaar.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

loer es in mun topic.. en zie specs dat heb ik aan een 300 watt voeding....

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/555938/0

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Er staat op elk product meestal hoeveel stroom ze verbruiken, bijv. op een HD:

+5v 1100 mA
+12v 500 mA

Op je voeding staat hoeveel hij maximaal kan leveren van elk voltage. Nu alles optellen en kijken of dat getal niet overschreden wordt / gevaarlijk dichtbij komt.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 16:06
De maximale waarden die een apparaat aan stroomverbruikt (uitgedrukt in Ampère) heeft weinig relatie met het continue verbruik.

Bij inschakeling van je systeem mag je dus best de maximale waarden (even) overscheiden.

Ook het meten de stroomsterkte in de 230 volt lijn heeft weinig zin, want er is ook nog een factor verlies in de voeding die niet wordt meegenomen. Een voeding bestaat namelijk uit een groot aantal spoelen. Meet bijvoorbeeld maar eens aan de voeding als er niets is aangesloten. Dan nog zal hij stroom verbruiken.

Verwijderd

laat maar ... :(
Pagina: 1