Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Trouwens strings copieren is ook een dure grap, je kan beter met offsets ofzo gaan werken.
[edit]
hmmzz.. ik was ff iets te snel met mijn reply.. en ik heb vandaag nog helemaal geen koffie gehad, dus vergeet mijn antwoord maar ff
[edit2]
Volgens mij is toch wel het meest handige om toch aan het begin te beginnen, want je kan eigelijk geen uitspraken doen als je halverwege ergens in gaat knippen.
Verder zou het misschien een idee zijn om de 1e paar chars om te zetten tot een int als je vaak moet checken?
aab
112
aaa
111
aangezien 111<112 weet je dus dat de 1e kleiner is.
Hierbij kan je al een kleine performance winst maken. Maar dit is alleen handig als je dus 1 string vaak moet checken.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
jaja.. mag niet.. foei alarmnummer
Ik bedoel dat je met een offset kan verhinderen dat je onnodig strings loopt te copieren. Je kan dan gewoon de orginele string houden, en als je dan een substring wilt hebben dan zou je bv met een offset kunnen werken (en eventueel een nieuwe lengte)Juup schreef op 16 augustus 2002 @ 00:49:
Ik gebruik steeds 2 'nieuwe' strings. Met offsets bedoel je dat je de substring vanaf 0 tot offset vergelijkt en de offset steeds 1 ophoogt?
aaaabbba
12345678
nu zou je bbb kunnen schrijven als 5..7 van die string, zonder dat je hem copieerd.
1
2
3
4
| my $string = 'baaa';
print unpack("l", $string) . "\n";
$string = 'aaaa';
print unpack("l", $string); |
levert:
1633771874
1633771873
Nu kan ik die twee getallen van elkaar afhalen
nee. tenzij je flink rommeltAlarmnummer schreef op 16 augustus 2002 @ 01:15:
het probleem is dat je niet iedere string in een int of een long kan plaatsen, dus jouw aanpak gaat niet werken.
Ja precies. Ik moet dan ook logaritmen nemen enzo. is vast niet snel.Wat je wel zou kunnen doen is bij een string dan een array van longs kunnen plaatsen voor het extra snelle checkwerk. Maar volgens mij gaat je dus ook wel een stukje performance kosten.
Hoeft niet, alleen ik vond het zo dom om per char te kijken of ze gelijk zijn maar misschien is dat toch wel de beste manier.Waarom moet het eigelijk snel zijn?
Bedankt voor je meedenken & tips Alarmnummer.
1) KISS
2) ga pas optimaliseren als het nodig is. De (onnodig) toegevoegde snelheid weegt meestal niet op tegen de complexiteit die ontstaat.
De input is 2 strings en er komt -1, 0 of 1 uit.
als string1 < string2 komt er -1 uit,
als string1 == string2 komt er 0 uit,
als string1 > string2 komt er 1 uit.
Het heet natural sort omdat als je hiermee een heel array sorteert, het op een voor de mens natuurlijke manier gebeurt. Mensen vinden 'a2' < 'a13' maar in een gewone sort wordt de '2' met de '1' (dus 1 karakter tegelijk) en niet met het hele getal '13' vergeleken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| sub NatSort($$)
{
my $a = shift;
my $b = shift;
my $offset = -1;
for (my $i = 1; $i <= length($a); $i++)
{
unless (substr($a, 0, $i) eq substr($b, 0, $i))
{
$offset = $i - 1;
last;
}
}
if ($offset == -1)
{
return 0;
}
else
{
if (substr($a, $offset) =~ m/^ *([0-9]+)/)
{
my $numbera = $1;
if (substr($b, $offset) =~ m/^ *([0-9]+)/)
{
my $numberb = $1;
return $numbera <=> $numberb;
}
else
{
return $a cmp $b;
}
}
else
{
return $a cmp $b;
}
}
}
print NatSort('a2', 'a13'); |
Dit resulteert in -1 want 2 < 13.
Verwijderd
Voorbeeld:
"aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa"
"baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa"
Als ik nu halverwege begin, dan moet ik helemaal terug om uit te vinden dat er 0 chars gelijk zijn.
En van string naar int gaan lijkt me ook nogal hopeloos. Hash-codes levert alleen maar meer overhead, denk ik. Simpelweg chars vergelijken lijkt me 't snelst en simpelst hier.
Verwijderd
1
2
| string1 = aafghijzzz string2 = aazzfghijz |
zoals je ziet, 2 strings die niet gelijk zijn. Het letter voor letter gaan vergelijken:
1
2
3
| aafghijzzz aazzfghijz 11000001 (1 = match, 0 = geen match) |
zou de uitkomst aangeven dat t twee flink van elkaar verschillende strings zijn, terwijl sommige stukken in de strings wel met elkaar overeenkomen.
u snapt t probleem?
ik zal s kijken of ik de code die ik toen s verzonnen heb, nog ergens heb liggen
En verder kan zo`n lange int waarin dus meerdere chars in 1 slag gecontroleerd kunnen worden, wel een performance winst, als je veel strings hebt (en dus veel strings die pas na een x aantal chars verschillen).
En nog even over het halverwege kijken.
Als je een kilometerteller hebt, dan heeft het geen nut om het meter wiel te gaan vergelijken omdat dit niets zegt over de wielen voor hem (decameter,hectometer,kilometer)
Verwijderd
Want dan zal je binary search versie O(log n) (met n de lengte van de string) zijn in worst-case. Dat wordt overigens bereikt wanneer de twee strings gelijk zijn of wanneer de eerste karakter al niet matcht.
Als je wel gaat knippen, dan is het afhankelijk van wat je onder knippen verstaat of er een pointer verandert wordt of een gedeelten van een string gekopiert. In het laatste geval zal je dan toch minstens in worst-case een algoritme hebben in de orde van de lengte van de string (als n de lengte van de string is moet je n/2 karakters kopieren).
Verder hangt het ook nog af van hoe de lengte van de string bepaald wordt. Als je dat 'in' je algorithme doet door zoals in c je string af te lopen naar een termination character, dan heb je alsnog een algorithme in de orde van de lengte van de string.
In worst-case is je binary search algoritme dus efficienter. Maar een recht-toe-recht-aan algoritme kan nog best eens (verwacht) efficienter zijn als de strings een kleine maximum lengte hebben of de strings over het algemeen al snel of juist laat verschillen vertonen.
Interessanter algoritme is het bekijken of een string substring is van een andere string. Een simpele implementatie met een loopje en elke keer strings vergelijken levert een O(n*m) algoritme (met n en m de lengten van de betrokken strings). Slimmere implementaties kunnen dat in O(n+m).
Dat maakt voor sorteren toch niet uit?Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 09:55:
zoals je ziet, 2 strings die niet gelijk zijn. Het letter voor letter gaan vergelijken:
code:
1 2 3 aafghijzzz aazzfghijz 11000001 (1 = match, 0 = geen match)
zou de uitkomst aangeven dat t twee flink van elkaar verschillende strings zijn, terwijl sommige stukken in de strings wel met elkaar overeenkomen.
aafghijzzz en aazzfghijz "horen" in die volgorde omdat aa gelijk is, en de f die daarna komt is kleiner dan de z. Dus hoort ie ervoor te staan.
Exact expert nodig?
Verwijderd
Dat kan je doen met radix sort i.c.m. stable bucket sort in O(n*m) met m de maximum lengte van de strings en n het aantal strings.
Met jouw huidige aanpak+binary search voor het zoeken op de plaats waarin de strings verschillen, doe je dat in O(n * log(n) * log(m)).
Of met die andere aanpak in O(n*m*log(n)).
Overigens, twee willekeurige strings (geimplemeneerd door een array) vergelijking heeft als ondergrens in de orde van de lengte van de string. Omdat kanstechnisch ieder karakter verschillend kan zijn, moet je minstens alle karakters bekeken hebben. Een logaritmisch algoritme zal dus karakters overslaan en daarom voor een bepaalde input incorrect werken.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2002 19:32 . Reden: tja... ]