mobo pakt niet al mn geheugen

Pagina: 1
Acties:

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
Hallo, ik heb ff een vraagje kon met de search zo gauw niet vinden dus niet boos worden als ik de x...ste ben met deze vraag ;)

t probleem is dat mn mobo (A-Bit BE6-II) niet al mn geheugen pakt, ik heb nu 128mb (100mhz), 128mb(133mhz) en 256(133mhz). Ik heb ze al op verschillende manieren erin gedaan, maar hij pakte m niet. Toen kwam ik erachter dat ik m ook niet hoger dan 256 kon zetten in bios, dus zal het wel een bios update worden denk. Alleen weet ik niet precies hoe ik dat doe, en om problemen te voorkomen vraag ik het eerst maar ff :D.

ik heb de laatste update al gedownload (neem aan dat dat kan, of moet je ze allemaal in volgorde doen?), maar moet ik dat dan gewoon via die dos runme bestand doen dat er bij zit, of eerst op een schijfje zetten en restarten? (en dan?)

en oja kan het kwaad voor partities? (ff voor de zekerheid :))

alvast bedankt!!!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wat pakt hij niet precies :? omschrijf het probleem wat preciezer: hoeveel MB's ziet 'ie van de hoeveel? Heb je elke DIMM afzonderlijk geprobeerd in diverse sockets? Welke DIMM geeft problemen en wat zijn daar de specs van (hoeveel chips en wat staat er op de chips?)

Ik heb sterk het idee dat die 256MB DIMM niet helemaal wordt 'gezien', klopt dat?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

A-Bit BE6-II

die pakt normaal toch wel meer dan 256 MB?

mijn BH-6 die ik tig jaren geleden had kon ik al 1 GB ofzo in doen

• 6killer
nee de 256 pakt die wel, alleen de 128 die er bij zitten niet hij ziet dus 256 van de 512, wat er op de chips staat weet ik niet, dan moet m er ff uit halen hehe.

hij moet meer aan kunnen dan 256 ja, tot 768 kan ik gaan geloof ik.

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

6killer schreef op 15 augustus 2002 @ 23:35:
nee de 256 pakt die wel, alleen de 128 die er bij zitten niet hij ziet dus 256 van de 512, wat er op de chips staat weet ik niet, dan moet m er ff uit halen hehe.

hij moet meer aan kunnen dan 256 ja, tot 768 kan ik gaan geloof ik.
misschien is het omdat ik een beetje moe ben hoor.. Maar jij doet die 256 en die 128 in MOBO en die zou je compie moeten zien als 512?
256+128= volgens mij geen 512....

Je kan hier beter niets zetten....

Verwijderd

Ben bang dat je idd moe bent ;)

128+128+256==512 :P

• 6killer
hehe geef nie ;) tis al laat!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik begrijp hier de ballen van.. Wil je nog eens duidelijker zijn en diverse combinaties uitproberen? Post hier de resultaten van diverse combi's:

128MB #1 = ... MB
128MB #2 = ... MB
256MB = ... MB
128MB #1 + 128MB #2 = ... MB
128MB #1 + 256MB = ... MB
etcetera

Het belangrijkste is natuurlijk hoeveel MB hij van dat 256MB reepje ziet (en je moet natuurlijk de beide 128MB reepjes eruit trekken en die 256MB exemplaar gewoon laten zitten) :)

Verwijderd

Lees ook eens de handleiding van het mobo na, het kan zijn dat je niet alle mem-slots tegelijk kunt gebruiken :?

• CoRrRan
  • Laatst online: 02-06 20:28

CoRrRan

Don't Panic!!!

BIOS update is altijd aan te raden, soms kun je wel denken dat "if it ain't broken, don't fix it", maar toch is het wel zo verstandig.

Abit heeft op zich een goede BIOS-updater, je moet idd gewoon de laatste update (de 'nieuwste') downloaden, op je HDD zetten (of op floppy), dan bootdisk maken (DOS-bootdisk, geen win-bootdisk), opnieuw opstarten met floppy in floppy-drive, dan runme.bat starten (dat is de bios-updater batch-file van Abit) en wachten. Daarna PC resetten, dan naar bios gaan (DEL drukken als PC opstart), dan "Load defaults" selecteren en uitvoeren. Daarna weer je eigen instellingen instellen.

-- == Alta Alatis Patent == --

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 11:26:
Lees ook eens de handleiding van het mobo na, het kan zijn dat je niet alle mem-slots tegelijk kunt gebruiken :?
Er is hier sprake van een moederbord met de roemruchte 440BX chipset. Deze ondersteunt in totaal maximaal 1GB geheugen, verdeeld over 8 rijen. Dus je kunt zeker wel 4 geheugenslots volproppen. Ik vermoed dat het probleem hier is dat zijn 256MB reepje anders is dan 16Mx8 doublesided; de enig juiste configuratie, mocht je 256MB in combinatie met de 440BX willen gebruiken :)

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
mijn broertje heeft ook zo'n mobo de eerste bios versies waren echt brak, ik denk dat het mobo dit ziet:

128 = 64
128 = 64
256 = 128

bios updateje en je bent van je probleem verlost, al ziet hij tegenwoordig nog steeds dubbel sidded 512 streepjes als 256.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat heeft geen hol met de BIOS te maken, maar met de geheugenondersteuning van desbetreffende chipset. Zoals ik al eerder vermeldde kan de 440BX maximaal 16Mx8 doublesided reepjes hebben, wat weer 256MB maakt. Nogal wiedes dus dat ie maar de helft van de 512MB ziet. Wat betreft die 256 = 128, da's ongetwijfeld een 32Mx8 singlesided reepje, waarvan ie dus maar 16Mbit van de 32Mbit ziet..

128 = 64? Nooit gezien op een BX iig.. Of je moet verward zijn met de i430 chipset familie :)

Kortom: gewoon beter uitzoeken welke geheugenreepjes de chipset aankan en dan de juiste reepje kopen cq bestellen :Y)

• FunFactory
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 23:58:
Ben bang dat je idd moe bent ;)

128+128+256==512 :P
Zo, inderdaad!!! Ik had beter wat vroeger m'n bed in kunnen duiken!!

Je kan hier beter niets zetten....

• 6killer
ik zal vanavond ff om de beurt een staaf er in doen en kijken hoeveel die ziet, iig alvast bedankt!!
Pagina: 1