You can't free a fish from water.
A wise man's life is based around fuck you
heb nog wel een berg oude schijfen dus als ik die er allemaal instop en met win2k er 1 virtuele schijf van maak heb ik nog best wel een leuk netwerk storage device
als 1 schijf kan, alleen dan moet je het wel in raid 5 zetten, en aangezien je een 'oud bakkie' hebt kan ie waarschijnlijk die pariteit niet snel genoeg berekenen,digit7722 schreef op 15 augustus 2002 @ 21:33:
ik wil van een oud bakkie een mini storage bak maken zeg maar.
heb nog wel een berg oude schijfen dus als ik die er allemaal instop en met win2k er 1 virtuele schijf van maak heb ik nog best wel een leuk netwerk storage device
of je moet in raid 0 (1 disk stuk=alles weg...)
A wise man's life is based around fuck you
Na het slopen van de Highpoint bios deed ie het wel...
Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
en ik wil er software matig 1 schijf van maken onder w2k.
ik weet dat dat niet erg betrouwbaar is maar de kick is voor mij juist om zo goedkoop mogelijk toch een behoorlijke netwerk schijf te maken.
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
betaal ik me dan niet blauw aan die controllers ?Chemist schreef op 15 augustus 2002 @ 21:38:
met een p350 moet raid5 lukken; heb je èn zekerheid èn een leuke schijf ..
raid ide controllers zijn volgens mij vrij prijzig
meeste goedkopen raid controllers ondersteunen 0, 1, 0+1 en JBOD
JBOD is wat je wilt neem ik aan
zie hier: pricewatch: ATA133 RAID PCI controller
[ Voor 0% gewijzigd door bille op 15-08-2002 21:46 . Reden: prijsje erbij ]
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Ik ben bang dat als mijn systeem met 1 IDE schijf stuk gaat ook alles weg iszwelgje schreef op 15 augustus 2002 @ 21:34:
[...]
als 1 schijf kan, alleen dan moet je het wel in raid 5 zetten, en aangezien je een 'oud bakkie' hebt kan ie waarschijnlijk die pariteit niet snel genoeg berekenen,
of je moet in raid 0 (1 disk stuk=alles weg...)
Goede backup: nooit weg.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Verwijderd
Vaak is het veel makkelijker gewoon een grote schijf te kopen. 5400 rpm is zat.
geen gedonder en sneller dan al die kleintjes.
JBOD is juist om een verzameling verschillende schijven te kunnen gebruiken, toch ?Skaah schreef op 15 augustus 2002 @ 21:50:
Win2kS kan software zowel JBOD als raid 0, 1, 5 en 10 (1 + 0) aan. Maar onhoudt wel dat je hiervoor hd's van dezelfde grootte/snelheid nodig hebt. Maar waarschijnlijk wordt het netwerk toch de bottleneck.
Just a Bunch Of Drives.... of zie ik het verkeerd ?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
http://www.3ware.com/products/pdf/Escalade7500DS6-7.qk.pdf
ik heb dus al een berg schijfjes liggen.Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 21:54:
aan wat voor schijven zit je dan te denken?
Vaak is het veel makkelijker gewoon een grote schijf te kopen. 5400 rpm is zat.
geen gedonder en sneller dan al die kleintjes.
vrijwel allemaal maxtor groote varieert tussen 6 tot 20 gig
nogmaal lieve mensen het is mij ook voor een groot deel voor de kick te doen.
ik hoef geen insane acces speeds te hebben, tis meer om iso'tjes enzo op te slaan
Skaah schreef op 15 augustus 2002 @ 21:50:
Maar onhoudt wel dat je hiervoor hd's van dezelfde grootte/snelheid nodig hebt.
Nope, niet helemaal waar.. Snelheid maakt sowieso niks uit.. En grootte maakt in principe ook niks uit, maar per schijf wordt bij raid-5 gewoon de grootte van de kleinste schijf genomen.
Tja, en snelheid.. Ik haal hier zo'n 50-60 Mb/s over een softwarematig raid5 setje van 2 maxtor 7200 rpm en 1 5400 rpm schijf.
Da's overigens met lezen.. Schrijven is beduidend trager!
Verwijderd
Ik zie 12 connectors, dus volgens mij kan ie er 24 aaneth0 schreef op 15 augustus 2002 @ 22:02:
3ware heeft een controller die 12 ide schijven aan kan![]()
[afbeelding]
Dit is niet echt een nuttig antwoord...het is toch duidelijk wat die jongen wil. Hij heeft een idee om zijn oude schijfjes nog nuttig te gebruiken.Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 22:09:
waarom wil je dit weten? je kan toch ook 1 hele grote schijf kopen....
Joh je moet (zoals als eerder gezegd) JBOD gebruiken dan maak je er gewoon 1 grote schijf van en klaar. OS zet je op een aparte kleine 6GB schijf en klaar. Snelheid boeit niet want je moet toch over maximaal 100 Mbit nou en dat halen die schijven wel hoor
en idd goed koelen
nope 1 schijf per kanaalVerwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 22:19:
[...]
Ik zie 12 connectors, dus volgens mij kan ie er 24 aan
ok te gek.mikevanrooijen schreef op 15 augustus 2002 @ 22:23:
[...]
Dit is niet echt een nuttig antwoord...het is toch duidelijk wat die jongen wil. Hij heeft een idee om zijn oude schijfjes nog nuttig te gebruiken.
Joh je moet (zoals als eerder gezegd) JBOD gebruiken dan maak je er gewoon 1 grote schijf van en klaar. OS zet je op een aparte kleine 6GB schijf en klaar. Snelheid boeit niet want je moet toch over maximaal 100 Mbit nou en dat halen die schijven wel hoor
en idd goed koelen
check lijstje:
1. Goed koelen.
2. stevige voeding.
ik denk dat ik een meccano set voor mijn zoontje ga kopen en dan zelf een paar van die reepjes eruit haal om de schijven te monteren
Het ging om goedkoop.. dit speledingetje kost meer dan 800 euroeth0 schreef op 15 augustus 2002 @ 22:02:
3ware heeft een controller die 12 ide schijven aan kan![]()
[afbeelding]
Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha
Verwijderd
Ik ken iemand die op die manier op iets boven de 700GB aan opslag capaciteit zit...
Het enige "probleem" wat je kan hebben is dat je voeding het niet meer trekt!
Das een kwestie van een zwaardere voeding er in zetten.
Je moet trouwens wel ff opletten dat de kaartjes zelf het ook aankunnen om met meerdere in 1 systeem te zitten!
De promise kaartjes kunnen er geloof ik maximaal 3 in 1 systeem geprikt worden.
(iig onder Linux)
Dus dat is nog wel iets waar je een beetje op moet letten.
Hardeware:
P266
256 MB SDRAM
Abit BE-6-II
Systeem HDD 6.5 GB op IDE-1 (WinXP)
CD-rommeke op IDE-1
Op de onboard Highpoint ATA-66
2x 80 GB IBM 7200 rpm (115 euro aanbieding @ Computer-land.nl)
De HDD's zitten in t 5 1/4 compartiment van de big tower
tussen de 2 HDD's een ge-MOD HDD frame met 2x80 mm FAN @ 5 V
voor added cooling.
In WinXP de beide disks tot 1 versmolten (spanned set) en dat werkt OK
Kan er dus nog 2 van dezelfde maat aan toevoegen (is dan wel bye bye data
Het is de bedoeling om de meuk ooit nog es in een custom kast te zetten ivm uitbreiding en benodigde cooling/power. Als er nog meer HDD's bij gaan komen moet ik wel een 2e ATX voeding toevoegen (of een AT ) anders gaat t mis.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R