[mandrake8.2] kan exe nie openen

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
keb sinds vandaag linux mandrake 8.2 erop gezet. de instal ging goed(heb instal via hd gedaan) maar nu start ik linux op doet ie goed, maar nu kan ik geen exe bestanden openen :? . Hij heeft er geen viewer voor zegt ie.
Weet iemand hier hoe ik da ken oplossen?? Keb nog nooit eerder met linux gewerkt dus ben er nog nie zo handig in.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
.exe bestanden openen? je bedoelt echt iets als winver.exe bv, windows executables?

nee dat gaat niet werken nee, die kun je niet draaien...

A wise man's life is based around fuck you

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
hehe, windows .exe bestanden kan je niet zomaar openen (executen) onder linux. Linux executables werken heel anders. Geef eens aan wat je wilde doen, misschien is er een linux alternatief voor het progamma dat jij wilde starten.

Verwijderd

Topicstarter
??? ik docht dat da gewoon kon. werkt linux alleen mee rpm's ofzoiets??

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde msn erop zetten

• el_salvador
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2023

el_salvador

njah das duidelijk

ren naar de winkel en koop een boek, of boot terug in windows. (nee exe kan niet in linux, voor programma's kun je het beste hun linux-tegenhangers proberen, rpm is een package, soort zipje met een programma derin, veel succes)

• balk
  • Laatst online: 17:31
msn, misschien dat Mandrake al een msn client geinstalleerd heeft. Open eens een terminalwindow (zo'n zwart 'dos' (**kuch**) schermpje) en tik kme en druk dan op de <tab> toets. als er nu een of meerdere opties komen en kmerlin of kmess staan er tussen moet je het woord aanvullen en dan op enter drukken. Je start dan 1 van de programma's dat kan msn'en.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

er was toch ook een progje voor linux waarmee je wel windhoos executables kon starten :?
ik geloof dat het wine ofzo was. (correct me if i'm wrong).

Verwijderd

WINE idd.

Verwijderd

Topicstarter
da docht ik ook ja. want bij bestand exenties kijk onder linux staat er wel *.exe bij maar hij zegt dat er geen viewer is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 20:45:
ik docht dat da gewoon kon. werkt linux alleen mee rpm's ofzoiets??
rpm is een package management systeem wat het installeren en beheren van geinstalleerde software makkelijker zou moeten maken... dit heeft niet veel met executables te maken...

exe files zijn normaal gesproken niet te starten onder GNU/linux.. het wil vaak echter wel lukken met een soort van 'emulator'; zoals reeds eerder genoemd: wine. meer informatie over wine is te vinden op http://www.winehq.com.

Verwijderd

Topicstarter
als ik naar zo'n ternminal window ga ik ik typ kme en druk op tap staan er maar 2 dingen
kmenuedit kmenu-preferences-switch. Dus geen kmerlin of kmess. Kan je me ook zegge waar ik die dan vandaan kan hale??

Verwijderd

Topicstarter
als ik wine dan download krijg ik wine-20020804.tar.gz maar die kent ie ook al niet openen. hoe moet ik hem da installeren??

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 21:35:
als ik wine dan download krijg ik wine-20020804.tar.gz maar die kent ie ook al niet openen. hoe moet ik hem da installeren??
uitpakken....

gunzip -dc filenaam.tar.gz | tar -xvf-

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

kmerlin of kmess kun je waarschijnlijk wel vinden op freshmeat.net ( kijk daar overigens altijd even als je software voor linux nodig hebt !! )

ik kan je overigens ook aanraden te gaan lezen (erg veel lezen... >:) ).. begin eerst met een 'gemakkelijke' guide, zonder al te ver in te gaan op de technische details...

bijvoorbeeld: http://www.linuxnewbieguide.com
gunzip -dc filenaam.tar.gz | tar -xvf-
lekker omslachtig.. kan ook met 'tar xzvf file.tar.gz'... ;)
je hebt nu overigens de sources gedownload, wat inhoudt dat je het zelf moet compileren... raad ik je (afgaande op je huidige kennis van linux) nog niet aan... probeer het liever met de rpm packages..

Verwijderd

met wine kun je enkele .exe bestanden openen, maar niet veel. Het stanaar dexecutable formaat in linux is ELF, van .exe bestanden is dat WIN32. Da's niet compatible. RPMs zijn installatiebestanden, geen executable bestanden. :P.

edit:

WAT BEN IK LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor jullie hulp. Ik ga wel veel leze enzo. ik heb nu via de mandrake updater wine gedownloa. ik zal wel ff zoeken op die updater of er nog meer leuke progjes zijn

• reinouts
  • Laatst online: 12:19
Wil je een programma (zoals bijvooreeld kmerlin of Gaim, beide kunnen msn aan) installeren onder Mandrake, dan is het intikken van 'urpmi <pakketnaam>' als root vaak al genoeg.

btw, schrijf eens wat minder brabants... :-x

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:27

xos

kijk eerst een wat nu precies een *.rpm is en hoe de te gebruiken dan kan je in no time msnen, source gaan zitte compileren zou ik nog ff niet aan beginnen

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07 23:11
Als je er eindelijk achter bent dat MSN via Wine niet ideaal is :) kun je eens naar http://gaim.sourceforge.net gaan - dit is zeg maar de Trillian voor Linux, met plugins voor MSN, ICQ, AIM, IRC en meer.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:30

Nibbz

Postmaster General

Ik ben op dit moment Red Hat 7.3 aan het instaleren.. had ik er laatst ook op staan, maar ging maar weer over op Windhoos vanwege me Pa. Nu doe ik weer gewoon linux, en gelijk ff gezocht naar een Mooie MSN. En amsn is echt super mooi. Khoop dat het ook nog een beetje werkt.
Misschien wel een aanrader voor PCDemon

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik ondertussen gaim al voor msn . da werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het spijt me vreselijk, maar ik denk dat je een heeeeel stuk wijzer wordt al je alleen al eerst de FAQ eens leest....

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.