Toon posts:

Freesco + Samba: Hoe maak ik een share groter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oud computertje staan als router. Ik draai Freesco vanaf de 3,5 gigabyte harddisk en heb met samba en sambaswat een share gemaakt.
Deze directory kan ik nu lezen en schrijven over het huisnetwerkje. Er is alleen een probleem: de directory heeft maar heel weinig schijfruimte vrij. Samba laat me er niet meer op schrijven dan ongeveer een halve MB.
Wat moet ik doen om alle vrije schijfruimte beschikbaar te maken?
Ik heb geen verstand van Linux, dus waarschijnlijk is dit een inkopper...

Verwijderd

dat ligt niet aan samba, ik denk dat je partitie te klein is.
als je het commando 'df' uitvoert zul je de gemounte partities zien en de schijfruimte die ze vrij hebben, je heebt best kans dat je een andere partite mot aanspreken cq. mounten..

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, je kan met samba geen bepaalde schijfgroote meegeven, (met nsf wel) dus het kan niet aan samba liggen..

Verwijderd

Topicstarter
Izirider bedankt voor je hulp!
Dit krijg ik te zien als ik het commando "df" geef:

Filesystem 1024-blocks Used Available Capacity Mounted on
/dev/ram0 2548 2041 507 80% /
/dev/hda1 1919464 27472 1891992 1% /mnt

Begrijp ik het goed als er dus nog 1891992 blocks van 1024 bytes vrij zijn? Dat is volgens mij 1,8 gigabyte. Dus zit het probleem ergens anders.. Alle hulp is welkom

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
staat je share wel in de /mnt
want anders gebruik je je ramdisk :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 18:22:
Izirider bedankt voor je hulp!
Dit krijg ik te zien als ik het commando "df" geef:

Filesystem 1024-blocks Used Available Capacity Mounted on
/dev/ram0 2548 2041 507 80% /
/dev/hda1 1919464 27472 1891992 1% /mnt

Begrijp ik het goed als er dus nog 1891992 blocks van 1024 bytes vrij zijn? Dat is volgens mij 1,8 gigabyte. Dus zit het probleem ergens anders.. Alle hulp is welkom
Nee je moet een getalletje verder kijken, die 27472. Bovendien df -h makkelijker, krijg je de getallen in MB'tjes

Verwijderd

Topicstarter
NeOTheMaTriXM je had inderdaad gelijk.. De directory die ik had gemaakt was gemount op de ramdrive. Wel kl*te want na een reboot door een huisgenoot ben ik dus wel m'n bestanden kwijt geraakt.

Ik heb nu een nieuwe directory gemaakt (../nieuw). Deze wil ik mounten. Dat is me tot nu toe helaas nog niet gelukt. Ik heb in de directory /mnt een nieuwe directory gemaakt: /mnt/nieuw.
Vervolgens het volgende commando gegeven: mount -t vfat /dev/hda1/nieuw /mnt/nieuw. Maar dan krijg ik de volgende melding: "blablabla, /mnt/nieuw is not a directory"

Kan iemand me helpen? Ik heb de FAQ van NOS gelezen!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Waarschijnlijk doe je er verstandiger aan je partitie hda1 te gebruiken voor samba. Je kunt in mijn optiek beter de smb.conf file aanpassen zodat de share gebruik maakt van de ruimte op de HD i.p.v. ramdisk. Daar moet je een share zo (aanmaken of) configureren dat ie gebruik maakt van je hd die op /mnt gemount is.

Mijn idee zou het volgende zijn: maak op de /mnt een directory /mnt/samba. Stel die directory dan in de file smb.conf in als share.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1