• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik las net op Fok! een stuk over UFO's. Het gaat erover dat er dit jaar meer UFO meldingen zijn geweest dan normaal. Dit vertelde ik aan m'n ouders, en m'n pa zei al dan niet serieus bedoelt het volgende: "Waar dacht je dat die ideeën van Jules Verne vandaan kwamen?? Die is gewoon meegenomen door aliens, welke hem de toekomst hebben laten zien". Okay, klinkt wat vreemd, maar ik weet niet of hij het echt serieus bedoelde :P Maarja, hierop zei ik dat hij gewoon iets had bedacht wat wel meer mensen dachten (hij zou heus niet de enige zijn die gedacht had dat mensen naar de maan gingen) maar hij had zijn ideeën ook nog eens uitgewerkt. Met de techniek van toen was dat nog niet uit te voeren, maar mensen hebben zijn ideeën gewoon uitgevoerd toen de techniek het toeliet.
Wat denken jullie hiervan? Hoe denken jullie dat Jules Verne aan zijn ideeën kwam??

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

De mens wilde naar de maan, net zoals een kind naar de andere kant van de straat wil. Gewoon menselijke nieuwsgierigheid. Zodra het kan wordt het gedaan, en zolang het niet kan wordt er over gespeculeerd. Ik gok dat de mens al droomde over een reis naar de maan vanaf het moment dat ze ophielden met geloven dat het een God in de lucht was :P.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Verne kennis had van de toekomst. De methode die hij beschrijft om naar de maan te komen is totaal onrealistisch.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Nobby

Nuts!

Maar wij speculeren op dit forum toch ook over reizen met bepaalde technieken, straks is die techniek of die er (in de verte) op lijkt en dan gaan we toch ook niet zeggen dat de poster in de toekomst kon kijken :X

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Ruuddie schreef op 15 augustus 2002 @ 18:58:Met de techniek van toen was dat nog niet uit te voeren, maar mensen hebben zijn ideeën gewoon uitgevoerd toen de techniek het toeliet.
Wat denken jullie hiervan? Hoe denken jullie dat Jules Verne aan zijn ideeën kwam??
speculaties gebaseerd op de toendertijd aanwezige kennis en wetenschap. de theorie voor een hoop dingen was al aanwezig, maar de praktische uitvoering ervan niet. verder is het 'schieten' met een gigantisch kanon niet echt praktisch uit te voeren, maar het principe van een raketmotor baseert zich eigenlijk op een set gecontroleerde explosies (een soort omgekeerde vulkaan - m.a.w., een 'geweer' dat zichzelf omhoog schiet).

vele sci-fi schrijvers hebben tijden lang gedacht dat computers groot en log zouden blijven. asimov en zijn 'multivac' toestand, waar een hoop 'paneeloperators' onderhoud aan zouden plegen. hij heeft een beetje vals gespeeld met een 'positronbrein', wat in feite een computer op kleine schaal zou kunnen zijn met een geavanceerd neuraal netwerk, alleen valt hij de lezer er niet mee lastig. een computer ter grootte van een beetje verpakking, een paar PS/2 en USB ingangen, en een harde schijf en een CD rom bestaat. zweefauto's - tijdens de hovercraft. alleen maar helicopters voor huxley. raketten als enige manier voor in het heelal te komen - multi-generatieschepen kwamen pas later - ray bradbury, en tientallen anderen. zoals alle andere mensen zijn sci-fi schrijvers gewoon mensen van hun tijd, met hun eigen verwachtingen. een hoop van die mensen hebben het nu over nanotech, VR, designer drugs, transhumanisme - terwijl star trek nog niet echt zoveel opgeschoten is.

jules verne zag de industriële revolutie - en borduurde daar op verder.

teveel zooi, te weinig tijd

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Yoozer schreef op 15 augustus 2002 @ 19:28:
[...]

jules verne zag de industriële revolutie - en borduurde daar op verder.
Daar ben ik het niet mee eens. In zijn tijd was er nog NIX in de techniek wat zou kunnen laten denken dat je naar de ruimte kon gaan. Als hij nu alles in 1950 of zo had geschreven zou ik je gelijk geven, maar in zijn tijd was de techniek nog lang niet zo ver dat ze daar überhaupt al over durfden dromen...

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:25
Krijgen we dadelijk ook nog Nostadamus :X

En tja mensen zien wat ze willen zien, 2 dagen geleden waren er veel vallende sterren te zien, krijg je ook weer UFO meldingen.

En waarom alweer iets over UFO's en meteen link naar Aliens :/

Verwijderd

Jules Verne schreef sience-fiction met hun technologie. Men dacht dat een kanon oneindig snel was en enorme bereiken had, dan schreef men een grote kanonskogel die naar de maan vloog.....

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Ruuddie schreef op 15 augustus 2002 @ 20:00:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. In zijn tijd was er nog NIX in de techniek wat zou kunnen laten denken dat je naar de ruimte kon gaan.
en in 1930 ook niet. wel had je de voorouders van de V2. toch schreven een hoop 'klassieke' sf-schrijvers over raketten en ruimteschepen.

het toverwoord is extrapolatie. de sterrenkundigen konden je toen al vertellen dat de maan een fuck-end van ons af stond (newton). als een trein veel sneller kan reizen dan een kar en wagen - en als een kogel sneller gaat dan alles wat er is - gekoppeld met het optimisme in die tijd, wat houd je dan tegen om te extrapoleren en iets overgedimensioneerds te verzinnen dat (zonder gehinderd te worden door enige kennis van natuurwetten - van 0 tot mach 1 in 0.01 seconde doet PIJN) dit wel zou kunnen? je kunt de ontsnappingssnelheid van een planeet berekenen. je kunt verzinnen dat er iets moet zijn wat die 11 km/sec haalt. in dit geval was het enig technologisch haalbare een geweerkogel uit een bijzonder geweer.
Als hij nu alles in 1950 of zo had geschreven zou ik je gelijk geven, maar in zijn tijd was de techniek nog lang niet zo ver dat ze daar überhaupt al over durfden dromen...
nee, de techniek niet. maar de fantasie wel. in de jaren '50 'droomden' ze heel wat minder ver vooruit. jules verne kan nu denk ik beter een vergelijking doorstaan met vernor vinge - die speculeert wat er zich voorbij de singulariteit bevindt.

teveel zooi, te weinig tijd

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Yoozer schreef op 15 augustus 2002 @ 23:22:
jules verne kan nu denk ik beter een vergelijking doorstaan met vernor vinge - die speculeert wat er zich voorbij de singulariteit bevindt.
'de singulariteit' :?

• DroogKloot
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Da's een idee van Ray Kurzweil... zie signature voor uitleg :)

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

DroogKloot schreef op 16 augustus 2002 @ 01:03:
Da's een idee van Ray Kurzweil... zie signature voor uitleg :)
Zeer interessant artikel, ik heb een aantal fragmenten gelezen, maar ik ga zeker nog een keer alles bekijken.

Pagina: 1