Naar aanleiding van een interview met miguel de icaza wat ik laatst las open ik dit topic. In het interview in kwestie vraagt iemand:
Het ideale zou zijn om een installer te hebben als Mozilla heeft, type installshield, en dat er dus gewoon een library zou zijn om snel een installer te maken.
Dit kan dus niet door de verschillen tussen linux distributies. Als de belangrijkste distro's allemaal aan de LSB zouden voldoen, zou zoiets toch mogelijk moeten zijn.
Mandrake, Redhat en SuSE zijn al gecertificeerd, en Debian bijna, maar de standaard specificeert RPM, en zij gebruiken DEB. Maar waarom zouden zij niet aan de ontwikkeling van RPM (gewoon free) kunnen meewerken, en als ze het goed genoeg vinden zelf gebruiken?
Is DEB dan echt zo veel beter als RPM? Hier is een vergelijking RPM/DEB, niet alles staat erin natuurlijk, maar ik zie niet bijster veel verschillen.
meer over dit onderwerp
(Helix Code is nu Ximian, en die updater is Red Carpet, die er overigens goed uit ziet.)Will GNOME implement an API for installers to use? One thing that helps Windows is a common installer so that most software you put on your system is pretty easy to get on. You just click on the executable and then it installs. With GNOME's goal being to make a user-friendly system do you see this as part of that?
Miguel's antwoord:
GNOME has a few applications for attacking this problem (the GIP), but the problem these days is not just being able to easily install applications, the problem is the slight, subtle and tricky fragmentation of the GNU/Linux distributions.
For example, Helix Code is shipping a pre-built GNOME for various platforms. Although we would love to just compile the code in a specific system and have it installed on the other distributions, it is not possible.
Hopefully the effort to create a standard GNU/Linux base will in the future get rid of this problem, but for now, you are right, it is a real problem and the one that might hurt more the deployment of free software.
Also Helix Code has an installer and an updater that we hope in the future will be turned into generic installer/updater programs that other people can use.
Het ideale zou zijn om een installer te hebben als Mozilla heeft, type installshield, en dat er dus gewoon een library zou zijn om snel een installer te maken.
Dit kan dus niet door de verschillen tussen linux distributies. Als de belangrijkste distro's allemaal aan de LSB zouden voldoen, zou zoiets toch mogelijk moeten zijn.
Mandrake, Redhat en SuSE zijn al gecertificeerd, en Debian bijna, maar de standaard specificeert RPM, en zij gebruiken DEB. Maar waarom zouden zij niet aan de ontwikkeling van RPM (gewoon free) kunnen meewerken, en als ze het goed genoeg vinden zelf gebruiken?
Is DEB dan echt zo veel beter als RPM? Hier is een vergelijking RPM/DEB, niet alles staat erin natuurlijk, maar ik zie niet bijster veel verschillen.
meer over dit onderwerp