Toon posts:

[XP] (Software-) RAID configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HDD 20 GB 7200 RPM, 2MB Cache zit propvol. Daarom heb ik goedkoop een tweede 40 GB 7200 RPM, 2 MB Cache erbij gekocht. Ik kan ze gewoon in mijn PC hangen of proberen er een software RAID oplossing van te maken (geld is op, geen hardware oplossing mogelijk). Mijn vraag: Kan het volgende en zo ja, wat voor snelheidswinst gaat me dit opleveren.

Schijf 1 40 GB
Partitie 1 20 GB met Windows XP
---------------------------------
| Partitie 2 20 GB met swapfile XP
|
| Schijf 2 20 GB
| Partitie 1 20 GB
---------------------------------> RAID 0 (striping)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
't gaat je op zich wel snelheidswinst opleveren, maar dan puur op die raid-partitie.. Dus voor je os heb je er niks aan..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik zou ze gewoon los houden, en dan de data slim verdelen, dus swap en temp files etc op 2 de schijf. Raid verhoogt alleen je doorvoer, en als je een beetje normale gebruiker bent heb je meer aan 2 aparte harde schijven die apart hun ding kunnen doen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
't gaat je op zich wel snelheidswinst opleveren, maar dan puur op die raid-partitie.. Dus voor je os heb je er niks aan..
Ook niet voor het os als ik de swapfile in RAID 0 heb?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt denk ik meer aan 2 schijven die 2 aparte dingen kunnen doen, dan 1 virtuele schijf met een wat hogere doorvoer. Omdat accestime bij jouw belangrijker dan doorvoer is, kun je ze beter los houden en de load verdelen.

specs