Toon posts:

[FreeBSD 4.6] IBM 120GXP drive geometry

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! ik heb een vraagje. Ik heb 2 nieuwe IBM 120GXP 80GB 7200rpm schijven voor mijn FreeBSD 4.6 Samba fileservertje. Aangesloten en wel wilde ik gaan fdisken, maar ik krijg meteen een foutmelding dat de drive geometry niet klopt.

De autodetect values kloppen wel redelijk, dan komt ie op 76GB (78528MB). Maar op de drive zelf wordt gesproken over 82GB. Nu weet ik dat de storageindustrie voor 1GB 1000MB rekent (ipv 1024MB), maar toch lijkt me dit niet de korrekte setting.

BIOS, Drive specs en auto detect values spreken elkaar alle drie tegen. :(

Op de drive staat:
Capacity: 82.3GB
LBA: 160,836,480 sectors
C/H/S: 16383/16/63 (CHS staat hier voor Cylinder/Head/Sector denk ik)

Maar als ik die waardes invul kom ik op nog geen 8GB uit. :/

Wie kan me helpen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2002 17:41 . Reden: detail :) ]

Verwijderd

Gewoon direct 2x 120 GB op IDE-0 en IDE-1 ofzo? Of via een raid kaart? Ik weet dat 3ware raid kaarten niet hoger gaan als 100 GB, anders moet je je firmware updaten.

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

In Win2000 NTFS geeft deze schijf 76,6 GB aan, in mijn Abit BX-board bios 82 GB

1000x1000x1000 ipv 1024x1024x1024 = je verschil (geloof ik)

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 17:42:
Gewoon direct 2x 120 GB op IDE-0 en IDE-1 ofzo? Of via een raid kaart? Ik weet dat 3ware raid kaarten niet hoger gaan als 100 GB, anders moet je je firmware updaten.
Nee gewoon direkt op de onboard IDE controller van mn moederbord (MSI K7T Turbo - KT133A).

Verwijderd

Topicstarter
tHe_BiNk schreef op 15 augustus 2002 @ 17:46:
In Win2000 NTFS geeft deze schijf 76,6 GB aan, in mijn Abit BX-board bios 82 GB

1000x1000x1000 ipv 1024x1024x1024 = je verschil (geloof ik)
Oke, maar stel ik gebruik dus die auto-detect values, en ze zijn tóch verkeerd. Kan ik dan mijn HDD beschadigen of niet? Ik dacht dat deze waardes door de controller in de HDD worden vertaalt naar de fysieke geometrie, dus dan zou het op zich niet zoveel moeten uitmaken als ze niet kloppen.

Weet iemand of dit zo is?

Edit: het is ook zo dat ik meteen een foutmelding krijg dat de geometrie niet klopt. Ik gebruik /stand/sysinstall (en fdisk), de foutmelding krijg ik als ik nog in /stand/sysinstall zit, zodra ik naar fdisk ga.

Verwijderd

Topicstarter
DISK Geometry: 10011 cyls/255 heads/63 sectors = 160826715 sectors (78528MB)

Op de drive staat 160,836,480 sectors. Een klein verschil, maar dan klopt het toch niet helemaal, toch? Ook de cylinders, heads en sectors zijn verschillend.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk zijn de autodetect values toch fout:

- eerst fdisk, een grote UFS+S partitie gemaakt (type 165), W (Write)
- dan label, een grote slice gemaakt, mounten in /ibm80, W (Write)

Dan krijg ik:
Error mounting /dev/ad3s1e on /ibm80 : Invalid argument ;(

Verwijderd

Topicstarter
Hm, in het handbook staat:

http://www.freebsd.org/do...andbook/disks-adding.html
You are now ready to write the new label to the disk and create a filesystem on it. Do this by typing W. Ignore any errors from sysinstall that it could not mount the new partition. Exit the Label Editor and sysinstall completely.

Ik ga toch proberen of het nu werkt..

Edit: niet dus, krijg bergen met errors :(

Verwijderd

use the edit button luke....

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik drie keer gedaan hoor :)
maar msgs scheiden kan het makkelijker leesbaar maken.

anyways, het lukt nog steeds niet. dit staat in mijn dmesg.boot:
ad3: 78533MB <IC35L080AVVA07-0> [159560/16/63] at ata1-slave UDMA100

Ook als ik deze waardes invul, krijg ik waarschuwingsmessage:

WARNING: A geometry of 159560/16/63 for ad3 is incorrect. Using
a more likely geometry. If this geometry is incorrect or you
are unsure as to whether or not it's correct, please consult
the Hardware Guide in the Documentation submenu or use the
G)eometry command to change it now.

Remember: you need to enter whatever your BIOS thinks the
geometry is! For IDE, it's what you were told in the BIOS
setup. For SCSI, it's the translation mode your controller is
using. Do NOT use a ``physical geometry''.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

werkt een andere schijf wel op die controler? Misschien snapt ie udma 100 niet

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
rlensen schreef op 16 augustus 2002 @ 01:05:
werkt een andere schijf wel op die controler? Misschien snapt ie udma 100 niet
is gewoon een ON BOARD ATA100 controller hoor, anders zou 'ie em niet in het BIOS herkennen lijkt me. En ja ik heb 2 andere schijven op de onboard IDE controller aangesloten, en die werken prima (ook in FreeBSD). Ik kan me wel herinneren dat ik eerder zo'n bericht had met een 80GB/5400rpm schijf van maxtor, maar daar werkten de autodetect values wel gewoon goed.

Ik zal het nog eens proberen, zal ik een gedeelte van de errors pasten die ik krijg. Maar het blijft maar gaan, dus op een gegeven moment breek ik gewoon af met Control C. :/

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2002 15:37 . Reden: On board erbij gezet voor de duidelijkheid :) ]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Nou zo gewoon is een ATA100 controller nog niet en zolang zit die ondersteuning nog niet in FreeBSD. Dus hang ze eens aan de gewone IDE controller voor de snelheid maakt het toch niet zoveel uit UDMA66 of UDMA100.
Want het kan dus best zijn dat die controller niet geheel wordt ondersteund.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
rlensen schreef op 16 augustus 2002 @ 09:30:
Nou zo gewoon is een ATA100 controller nog niet en zolang zit die ondersteuning nog niet in FreeBSD. Dus hang ze eens aan de gewone IDE controller voor de snelheid maakt het toch niet zoveel uit UDMA66 of UDMA100.
Want het kan dus best zijn dat die controller niet geheel wordt ondersteund.
Wat bedoel je met "gewone IDE controller"? Ik heb gewoon een MSI K7T Turbo moederbord met 2 onboard IDE connectors, daar heb ik 4 schijven aan gekoppeld, waaronder 2 maxtor 80GB/5400rpm en nu een nieuwe 80GB IBM 120GXP 7200rpm. Alles wordt netjes in het BIOS herkend.

Alleen FreeBSD doet er moeilijk over. Ik heb trouwens wel gehoord dat als ik een schijf dedicated wil gebruiken voor FreeBSD, ik me helemaal niet bezig hoef te houden met de drive geometry. Kan iemand dit bevestigen? Ik wil de schijf gebruiken voor FreeBSD om data op te slaan (Samba fileserver), dus geen andere OS hoeft er compatible mee te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk werkt het! Ik heb de disk nu in dedicated mode opgezet. Voor mensen die misschien het zelfde probleem hebben: volg de instructies op als beschreven in
Formatting Disks in Dedicated Mode.

There are two possible modes of disk formatting:

compatibility mode: Arranging a disk so that it has a slice table for use with other operating systems.

dedicated mode, sometimes called dangerously dedicated mode: Formatting a disk with no slice table. This makes the process of adding disks easier, however non-FreeBSD operating systems may not accept the disk. The term dangerously refers to the danger that the system may not recognize a disk formatted in this manner.

For most cases, dedicated mode is the easiest to set up and use in existing systems, as a new disk is usually dedicated entirely to FreeBSD. However, compatibility mode insures optimum interoperability with future installations at a cost of increased complexity.
Pagina: 1