WinRoute Pro 4.1 probleem???

Pagina: 1
Acties:

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 15:28
Ik draai dus al een paar jaar naar volle tevredenheid WinRoute Pro 4.1 op mijn router/server PC om mijn kabel-Internet thuis te delen naar mijn PC en de PC voor mijn vrouw. DHCP, firewall, NAT.... Het werkte allemaal prima en m'n server heeft vaak maandenlang stil in een hoekje probleemloos z'n router-werk gedaan.

Nu heb ik de laatste tijd echter regelmatig dat ineens ik geen Internet meer heb op mijn PC. Meestal komt eerst de browser dat hij geen Internetverbinding meer heeft. Dan kan ik ook mijn email (POP3) niet meer ophalen. ICQ doet het dan meestal nog even, maar na een tijdje valt die ook weg. Eerst dacht ik dus dat het aan Chello lag, maar als ik naar mijn Router-PC ga dan kan ik op hem nog gewoon surfen. Dus de Internet verbinding ligt er nog gewoon.

Als ik vervolgens de router reboot, dan heb ik weer volledig Internet toegang op de PCs op m'n lokale netwerk. Dus het probleem lijkt daar te zitten. Maar ik kan in WinRoute Pro niets vinden wat op een probleem lijkt. Niks in de logs in ieder geval.
De Router-PC is een Celeron-500Mhz met 192MB RAM en Win2000 Pro SP2.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak zou kunnen zijn? Want ik sta echt voor een raadsel hier!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Haay schreef op 15 augustus 2002 @ 15:31:
Als ik vervolgens de router reboot, dan heb ik weer volledig Internet toegang op de PCs op m'n lokale netwerk. Dus het probleem lijkt daar te zitten. Maar ik kan in WinRoute Pro niets vinden wat op een probleem lijkt. Niks in de logs in ieder geval.
De Router-PC is een Celeron-500Mhz met 192MB RAM en Win2000 Pro SP2.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak zou kunnen zijn? Want ik sta echt voor een raadsel hier!
Hoe lang had hij aangestaan voordat het probleem zich voordeed?
Vaak is de oplossing dus gewoon rebooten, das nu eenmaal een eigenschap van windows

• Haay
Nou, vroeger (zeg maar tot enkele maanden geleden en langer geleden) kon ik hem dus rustig maanden achter elkaar 24 uur per dag aan laten staan, maar tegenwoordig moet ik hem soms binnen enkele dagen al rebooten. Dus daar zit echt iets NIET goed!

Misschien een hacker ofzo die m'n WinRoute van afstand verne*kt ? Ik gok maar wat...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Haay schreef op 15 augustus 2002 @ 15:40:
Nou, vroeger (zeg maar tot enkele maanden geleden en langer geleden) kon ik hem dus rustig maanden achter elkaar 24 uur per dag aan laten staan, maar tegenwoordig moet ik hem soms binnen enkele dagen al rebooten. Dus daar zit echt iets NIET goed!

Misschien een hacker ofzo die m'n WinRoute van afstand verne*kt ? Ik gok maar wat...
denk het niet, want waarom zou jouw machine interesant zijn :X
Maar enkele dagen moet hij zeker kunnen...
Heb je wel alle updates en patches e.d. voor windows geinstalleerd?
Anders installeer windows er dan clean op.

• Haay
Zoals ik al zei, hij deed het gewoon goed, tot recentelijk. En ik heb helemaal niks aan die PC of aan de instellingen van WinRoute veranderd.

En waarom zou mijn machine interessant zijn? Tsja, als ik in m'n security-log kijk zie ik een dagelijkse stroom van scriptkiddies die mijn PC proberen binnen te komen. En dat terwijl ik ping-dood en volledig steath ben (volgens de test van Gibson Research: www.grc.com ). Heb alleen wel poorten door m'n NAT gemapped naar mijn eigen PC om games te kunnen hosten.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Haay schreef op 15 augustus 2002 @ 15:49:
Zoals ik al zei, hij deed het gewoon goed, tot recentelijk. En ik heb helemaal niks aan die PC of aan de instellingen van WinRoute veranderd.

En waarom zou mijn machine interessant zijn? Tsja, als ik in m'n security-log kijk zie ik een dagelijkse stroom van scriptkiddies die mijn PC proberen binnen te komen. En dat terwijl ik ping-dood en volledig steath ben (volgens de test van Gibson Research: www.grc.com ). Heb alleen wel poorten door m'n NAT gemapped naar mijn eigen PC om games te kunnen hosten.
die dagelijkse stroom "aanvallen" heb ik ook maar worden mooi tegengehouden, log je ook de poorten die je gemapped hebt, misshcien kan je daar wat uithalen, btw ping-dood als je gamed? lijkt me niet handig, ik blok zelf alleen tcp en upd, icmp zal mij een zorg zijn :D

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
eum. Tja dat het altijd goed heeft gedraaid is natuurlijk vaag datie het opeens niet meer doet. Maar een idee: Installeer je server opnieuw, installeer dan SP3 en winroute 4.2. Alles dus vernieuwen en updaten. MIsschien helpt het. Windows komt tenslotte van MS :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Hmmm wat is je provider? Het zou ook kunnen zijn dat de DCHP server van je ISP geen IP toewijst. Maar dan zou je wel een waarschuwing moeten krijgen op je server. Nou ja tis maar een gooi :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MOL schreef op 15 augustus 2002 @ 16:09:
Hmmm wat is je provider? Het zou ook kunnen zijn dat de DCHP server van je ISP geen IP toewijst. Maar dan zou je wel een waarschuwing moeten krijgen op je server. Nou ja tis maar een gooi :)
lijkt me niet:
Eerst dacht ik dus dat het aan Chello lag, maar als ik naar mijn Router-PC ga dan kan ik op hem nog gewoon surfen. Dus de Internet verbinding ligt er nog gewoon.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb dit probleem ook met mijn 486 als router (onder win95) op een @home lijn.
die staat er omdat de HD van mijn P167 was gecrashed.
die routte dus eerst en had nooit problemen.
ik denk dat het gewoon op sommige pc's gebeurd en op andere niet.
bad luck dus.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FireWurX schreef op 15 augustus 2002 @ 16:24:
ik heb dit probleem ook met mijn 486 als router (onder win95) op een @home lijn.
die staat er omdat de HD van mijn P167 was gecrashed.
die routte dus eerst en had nooit problemen.
ik denk dat het gewoon op sommige pc's gebeurd en op andere niet.
bad luck dus.
w95 is geen goed platform om als servertje/routertje te dienen :D neem dan nt4 ofzo

offtopic:
p167 :?

• Haay
die dagelijkse stroom "aanvallen" heb ik ook maar worden mooi tegengehouden, log je ook de poorten die je gemapped hebt, misshcien kan je daar wat uithalen, btw ping-dood als je gamed? lijkt me niet handig, ik blok zelf alleen tcp en upd, icmp zal mij een zorg zijn :D
Met ping-dood bedoel ik uiteraard de ICMP request die WinRoute (op mijn verzoek) dropt. Lui die hele reeksen IP-nrs pingen om te zien of ze 'up' zijn hoeven mijn IP-nr niet als online te vinden.

De ping in games gaat natuurlijk via de poort die ik ervoor gemapped heb, en mijn PC die host geeft uiteraard netjes een reply, dus voor games kunnen mensen wel zien hoe hun verbinding naar mij toe is.

In WinRoute worden volgens mij alleen verdachte packages gelogd. Ongevraagde packages voor poorten die niet gemapped zijn dus.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

erkens schreef op 15 augustus 2002 @ 16:31:
[...]

w95 is geen goed platform om als servertje/routertje te dienen :D neem dan nt4 ofzo

offtopic:
ja P167 ja
weird he?

Ik heb een Compaq Prolinea 590 staan en het mobo kan maximaal een 133Mhz proc aan, volgens het boekje.
Nu heb ik dus eens gekeken naar de jumpers en er was 1 undocumented setting (alle switches op blokje aanzetten >:) ).
Die heb ik dus ingesteld en voila, 167Megahertzen.
Dat zegt de bios iig, mijn testproggie geeft een estimate van 190Mhz aan.
En dat met een 150Mhz Socket7 procje met pasieve koeling >:)

Maruh NT4 op een 486DX2-66 met 32Mb ram :? das niet vooruit te branden joh.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FireWurX schreef op 15 augustus 2002 @ 16:52:
Maruh NT4 op een 486DX2-66 met 32Mb ram :? das niet vooruit te branden joh.
echt wel, nt4 heb ik hier op een 486 met 16mb draaien, draait prima hoor, beter dan w95 met zelfde specs

en anders kan je ok nt3.51 draaien

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

erkens schreef op 15 augustus 2002 @ 16:55:
[...]

echt wel, nt4 heb ik hier op een 486 met 16mb draaien, draait prima hoor, beter dan w95 met zelfde specs

en anders kan je ok nt3.51 draaien
mijn pa heeft een P200MMX laptop en die schiet al niet op met NT4, en NT3.51 heeft toch zo'n Win3.x look?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FireWurX schreef op 15 augustus 2002 @ 16:57:
[...]

mijn pa heeft een P200MMX laptop en die schiet al niet op met NT4, en NT3.51 heeft toch zo'n Win3.x look?
nt4 heeft 486 met 12mb nodig :D
nt3.51 lijkt op win3.11 maar kan w95 programma's draaien, best grappig om daarmee office 97 ofzo te draaien :)

edit:
maar we zitten nu behoorlijk offtopic

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
erkens schreef op 15 augustus 2002 @ 16:18:
[...]
(over DHCP)
lijkt me niet:

[...]
Maar misschien toch wel voor de dhcp van je server voor de geroutte pc, en dus niet die van je eerste verbinding? Per slot van rekening is die er verantwoordelijk voor.. Misschien dat je onlangs iets hebt gewijzigd in je firewall waardoor de 2e geen nieuwe lease krijgt. Je kan i.i.g. wat netstat-commando's loslaten op het moment dat zijn verbinding weg is om te checken of dat allemaal nog wel in orde is en eventueel een manual release doen (voor zover je dat nog niet hebt geprobeerd).

Verder niet upgraden als wanhoopsdaad (nooit goed), maar je zou je af kunnen vragen of a) de makers van Winroute iets hebben verzonnen om een foute versie te disabelen als dat van toepassing is en b) of Chello iets soortgelijks heeft gevonden bij detecteren van Winroute. Met een b'tje moeite kan een een ISP zoiets wel voor elkaar krijgen namelijk, al zou dat waarschijnlijk het uitvallen van de hele verbinding tot gevolg hebben.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tonnes schreef op 15 augustus 2002 @ 17:21:
[...]
Maar misschien toch wel voor de dhcp van je server voor de geroutte pc, en dus niet die van je eerste verbinding? Per slot van rekening is die er verantwoordelijk voor.. Misschien dat je onlangs iets hebt gewijzigd in je firewall waardoor de 2e geen nieuwe lease krijgt. Je kan i.i.g. wat netstat-commando's loslaten op het moment dat zijn verbinding weg is om te checken of dat allemaal nog wel in orde is en eventueel een manual release doen (voor zover je dat nog niet hebt geprobeerd).
ja dhcp van de server kan best, maar MOL had het over de DHCP van de ISP
Verder niet upgraden als wanhoopsdaad (nooit goed), maar je zou je af kunnen vragen of a) de makers van Winroute iets hebben verzonnen om een foute versie te disabelen als dat van toepassing is en b)
Niet upgraden met windows :? das vragen om moeilijkheden, als er bekende bugs zijn meteen upgraden, zeker als dat ding dienst doet als firewall!
of Chello iets soortgelijks heeft gevonden bij detecteren van Winroute. Met een b'tje moeite kan een een ISP zoiets wel voor elkaar krijgen namelijk, al zou dat waarschijnlijk het uitvallen van de hele verbinding tot gevolg hebben.
Lijkt me niet dat chello dat doet, zolang je niet teveel data genereerd en jij je firewall goed insteld kan Chello NIET ontdekken dat je met meerdere pc's zit te internetten.

• Tonnes746
erkens schreef op 15 augustus 2002 @ 17:28:
[...]
ja dhcp van de server kan best, maar MOL had het over de DHCP van de ISP
Psies, vandaar mijn suggestie..
[...]
Niet upgraden met windows :? das vragen om moeilijkheden, als er bekende bugs zijn meteen upgraden, zeker als dat ding dienst doet als firewall!
Nooit upgraden om een oplossing te vinden voor een plotseling optredend probleem, was de stelling.. Dit kan geen gevolg van een bug in Winroute zijn, hooguit een conflict met iets dat onlangs is geinstalleerd. In dat geval zou het aan beide producten kunnen liggen (eerder aan het laatst geinstalleerde denk ik zo), maar dan nog zou ik niet lukraak gaan upgraden maar eerste de oorzaak wegnemen.
[...]
Lijkt me niet dat chello dat doet, zolang je niet teveel data genereert en jij je firewall goed instelt kan Chello NIET ontdekken dat je met meerdere pc's zit te internetten.
Chello misschien niet, maar een beetje slimme ISP wel degelijk hoor.. :)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Had ik eer-gister bij kennissen een LAN opgezet, met Winroute pro 4.1 deed alles et gewoon. Helaas na een klein poosje kapte het internet er mee, precies dezelfde omschrijving als jij hadt: wel surfen op router-pc maar niet op de clients.
Na wat gepuzzeld te hebben gooiden we gewoon winroute draf en installeerden wingate en alles deed het, nu nogsteeds :)

Misschien een ander prog gebruiken dus? :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tonnes schreef op 15 augustus 2002 @ 18:48:
Nooit upgraden om een oplossing te vinden voor een plotseling optredend probleem, was de stelling.. Dit kan geen gevolg van een bug in Winroute zijn, hooguit een conflict met iets dat onlangs is geinstalleerd. In dat geval zou het aan beide producten kunnen liggen (eerder aan het laatst geinstalleerde denk ik zo), maar dan nog zou ik niet lukraak gaan upgraden maar eerste de oorzaak wegnemen.
en wat als een bug de oorzaak is :?
Chello misschien niet, maar een beetje slimme ISP wel degelijk hoor.. :)
Slimme ISP moet ik nog tegenkomen, en daarbij is Chello hier de ISP :)

• Tonnes746
erkens schreef op 15 augustus 2002 @ 19:14:
[...]

en wat als een bug de oorzaak is :?

[...]
Een bug lijkt me gewoonweg niet de oorzaak. Iets dat feilloos werkt tot een bepaald moment zonder dat er iets is gewijzigd in het systeem is niet het gevolg van een bug. Zie je het al voor je dat in de 4.2 release notes staat vermeld: "Fixed bug that caused Winroute 4.1 to lose shared connection after using it for more than 2 years" ? :)

Je zou ze de kost moeten geven die allemaal aan het upgraden slaan als het systeem ineens niet lekker loopt. M.i. behoren die mensen tot de categorie stomme windows-gebruikers die niet nadenken over de oorzaak van een probleem, maar programma's en drivers gaan upgraden omdat dat makkelijker is..

Mocht er hier toch sprake zijn van een bug dan is dat te wijten aan het niet samengaan met een conflicterend(e) programma en/of (waarschijnlijker) netwerkdriver. Om dan nog te spreken van een 'bug' in Winroute vind ik niet 100% correct daar het eerder aan de bijgewerkte drivers zou liggen, al zou Winroute later ook aangepast kunnen worden omdat ze die fout niet zou mogen optreden met nieuwere drivers. Wat ook kan is dat die bijgewerkte drivers juist ouder zijn en daarom Winroute onderuit gaat. Tja, zo wordt het begrip 'bug' dus wel erg vaag..
Slimme ISP moet ik nog tegenkomen, en daarbij is Chello hier de ISP :)
:)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tja, vaak is upgraden gewoon WEL een oplossing, maargoed dit is al de tweede keer in dit topic dat het helemaal offtopic gaat :)

Verwijderd

erkens schreef op 15 augustus 2002 @ 16:31:
[...]

offtopic:
Windows 95 is best geschikt voor een router hoor en Windows95 wordt nog steeds gebruikt om bijvoorbeeld robots aan te sturen.

Windows95 is goed genoeg voor een router.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 20:20:
[...]

Windows 95 is best geschikt voor een router hoor en Windows95 wordt nog steeds gebruikt om bijvoorbeeld robots aan te sturen.

Windows95 is goed genoeg voor een router.
tuurlijk, maar wel eens per week/2dagen rebooten

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Verschijnt er in je error-log scherm niet een melding zoals "maximum client connections reached" ? Dit is namelijk op te lossen met een registry-instelling. Controleer ook eens of je op een client nog wel op ip-adres kunt pingen, als dat wel lukt dan is het iets met de DNS. Aan de DHCP kan het niet liggen omdat op de server zelf wel internet-verkeer mogelijk is. Verder kun je in Winroute zelf nog allerlei logging aanzetten waarmee het probleem misschien achterhaald kan worden. Dit kan bv met packet-rules maar ook in het debug-scherm kun je nog allerlei informatie opvragen en logging plegen.

P.S. ik draai al jaren Winroute op een Win98 machine met uptimes van een aantal weken tot een paar maanden. Als de machine verder niets doet dan is Win98 prima geschikt hiervoor.

• Haay
Poiter..... Ik had inderdaad ook het vermoeden dat het iets met de DNS-server van WinRoute te maken had omdat 1 keer toen die situatie zich ook voordeed ik wel een link vanuit een (HTML-)email kon aanklikken. Die link stond in de email als cijfer-URL dus had niks met de DNS te maken.

Ik heb nu wat IP-nrs van bekende sites (www.nu.nl en www.xs4all.nl) opgeschreven. Kan ik de volgende keer mocht het weer gebeuren gebruiken om te testen of die wel te bereiken zijn.

Ik heb verder nog eens naar de settings gekeken en de instellingen van de Socket Options (TCP inactivity timeout en TCP connection retry) iets opgehoogd. Tot dusverre heb ik geen rare disconnect meer gehad.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmmm er is een eenvoudige manier om te zien of een pc winroute draaien

als je via telnet aanmeld bij de mailserver op poort 25 geeft hij doodleuk op dat hij met winroute versie X draaid
of via de remote admin op poort 44333 ald je die open heb staan .. maar dat werkt wat complex .. als je iets verkeerd intypt kickt die je eraf

iets anders ... een maat had ook jouw probleem maar die had op een gegeven moment een logfile directory van 700MB opgebouwd .... en dat vond die pc niet fijn ze maar

Iperf

• Haay
Ik had gisteravond dus toch weer last van mijn probleem. Het was al laat, dus eerst maar eens gaan slapen.

Vanochtend gekeken op mijn PC of ik weer Internet-verbinding had. Dat was dus niet het geval. Op de WinRoute-PC was er wel gewoon nog steeds Internet verbinding. In de error.log stond een hele lijst van DNS get failures met tijd van gisteravond. Toen ik de WinRoute engine stopte en weer opnieuw starte had ik op mijn eigen PC ook meteen weer Internet verbinding.

fish bedankt voor de tip. Zal eens kijken hoe groot die logfiles van mij zijn.

• buum
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Er is toch iets dat ik niet snap: je zegt dat er WinRoute Pro 4.1 op staat en dat je er al heel lang niets aan veranderd heb. Maar, als ik mij niet vergis is dat nog niet zo heel lang uit. Heb je WinRoute in die tussentijd wel ge-update?

EN als je het al zo lang gebruikt, zul je vast een licentie hebben. Wat zegt Kerio er van?

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:40

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Heb je op de client PC's de DNS adressen zelf ingevoerd of krijgen ze die van de (DNS) server? Zet ze handmatig op de DNS adressen van je ISP, Chello.

Dat werkte bij mij.
Pagina: 1