Toon posts:

80GB aan MSI-6147 (BX)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een kennis probeer ik een Maxtor 80GB werkend te krijgen aan een MSI-6147 moederplank (BX)??

Het nieuwste bios (versie 1.8) is geflashed, maar ondersteunt slechts HD's tot pak 'm beet 32 GB :(. De MaxBlast software, Maxtors oplossing om een grote schijf te laten herkennen, gebruik ik liever niet en laat bovendien de pc hangen tijdens het opstarten van Windows 98. Voor een losse IDE controller is eigenlijk geen plek (slechts 3 PCI sloten op het bord :X, unlike my BX6-2 @ 133 _/-\o_).

Zijn er nog andere sluiproutes?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eerst de harddisk te laten autodetecten in de BIOS en daarna de Harddisk type op 'AUTO' te laten zetten ipv 'LBA', 'LARGE' of 'NORMAL'. Verder, om welke Maxtor gaat het? Sommige Maxtors hebben een 16K cylinder limit jumper, die moet je dan eraf halen of verzetten. Meer info hierover kun je op Maxtor's site vinden :)

Edit: overigens, hoe wordt de harddisk in de BIOS herkend? Zie je de harddisk wel in DOS/Windows/PartitionMagic/etc?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
hier is een nieuwer bios (versie 2.1) mischien die proberen?

http://help.nec-computers.com/uk/itemnr/ZDSBIOS00570600.asp

edit: vreemd genoeg staat deze niet op de MSI site :? vaag, maak dus wel even een backup van die bios voordat je bezig gaat...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
We hebben het hier over een Maxtor DiamondMax Plus D740X. Don't know of daar een 16K cylinder limit jumper op zit, dat zal ik strakjes eens bekijken dan...

Verwijderd

Topicstarter
Het nieuwere bios waarnaar je verwees zwelgje, zal dat niet een Nec nummer zijn voor een bios dat eigenlijk van MSI zelf komt en waaraan ze een logo hebben toegevoegd? Of zou Nec zelf ook nieuwe Biossen in elkaar draaien voor MSI borden? Zal het in elk geval eens uitproberen, bedankt voor de link.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die 16K cylinder limit jumper is de meest rechtse jumper van de D740X (AC). Deze jumper zou dus eraf gehaald moeten zijn, mocht hij erin zitten :)

Enne ik heb nog geen antwoord op mijn 2e vraag gehad: hoe wordt de harddisk in de BIOS/DOS/Windows/etc gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Euhhh... je 2e vraag, juist ja: In de Bios stond alles op auto, maar dan bleef ie tijdens het starten bij de detectie hangen |:( (ook geen reactie op F4 meer). Del naar het setup werkt dan nog wel. Als je aldaar een detectie laat doen, dan hangt ie wederom. Hij wil er gewoon niet aan ;(

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 15:43:
Euhhh... je 2e vraag, juist ja: In de Bios stond alles op auto, maar dan bleef ie tijdens het starten bij de detectie hangen |:( (ook geen reactie op F4 meer). Del naar het setup werkt dan nog wel. Als je aldaar een detectie laat doen, dan hangt ie wederom. Hij wil er gewoon niet aan ;(
Ik denk dat het beste is om de bios te flashen naar een nieuwere versie. Want de BX support dacht ik ata 66 en dat is tot 64 gig :). En de rest meot je met programma's als maxblast of misschein die jumper ;) ...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Termi schreef op 16 augustus 2002 @ 01:56:
[...]

Ik denk dat het beste is om de bios te flashen naar een nieuwere versie. Want de BX support dacht ik ata 66 en dat is tot 64 gig :). En de rest meot je met programma's als maxblast of misschein die jumper ;) ...
Het heeft bitter weinig met de chipset te maken, ATA kan tem 128GB trekken, het is puur wat de BIOS ervan bakt.

Ik vrees dat MaxBlast de enige optie is, want support van oude OEM mobo's als dit is nou niet denderend.

Dat of je moet zelf de BIOS gaan modden- niet makkelijk, wel te doen naar het schijnt.

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b schreef op 16 augustus 2002 @ 02:04:
Het heeft bitter weinig met de chipset te maken, ATA kan tem 128GB trekken, het is puur wat de BIOS ervan bakt.
137GB om precies te zijn (28bits LBA) ;)

Edit: op Maxtor's KB is hierover een helder artikeltje geschreven
Edit2: dit is ook leuk om te lezen: Big Drives > 137GB

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 16-08-2002 07:03 . Reden: linkje gevonden enzo ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC, bedankt voor de (jumper)tip: De harde schijf wordt inmiddels herkend door de bios (versie 1.6 momenteel) en dmv MaxBlast is de schijf ook voor de gehele 80GB bruikbaar geworden!! _/-\o_
Nu nog eens bekijken hoe we er een snellere slot1 cpu in krijgen, maar da's weer een ander topic.. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 16 augustus 2002 @ 06:54:
[...]
137GB om precies te zijn (28bits LBA) ;)
En dat hangt er weer vanaf hoe je de GB rekent :)

* dion_b is old-school en vindt dat als er 1024B in een KB zitten er ook 1024MB dus 1024^2KB in een GB horen :z

Dat HDD fabrikanten daar ineens 1000MB tot de GB rekenen is des te meer het bewijs dat marketing lui moeite hebben met binair-hex-deci omrekening, maar net zoals de zinloze spellingswijziging van 1994 hou ik me er niet aan (8>
Edit: op Maxtor's KB is hierover een helder artikeltje geschreven
Edit2: dit is ook leuk om te lezen: Big Drives > 137GB
Tja, vraag een woordenboekenfabrikant of de spellingswijziging noodzakelijk was, hetzelfde antwoord krijg je van een HDD fabrikant over of de grens bij 128 of 137GB zit :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1