Toon posts:

[XML] Hulp gevraagd met troubleshooten

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een xml dom applicatie gemaakt, die werkt perfect op de meeste systemen, zowel onder IE vanaf v5 als onder Mozilla, alleen in enkele gevallen genereert hij een foutmelding omdat de xml niet goed zou zijn. Ik kan niet verzinnen waarom dat gebeurt: een systeem waar hij niet op werkt is bijv precies hetzelfde als het mijne: zelfde OS, *exact* dezelfde IE versie, zelfde beveiligingsinstellingen, zelfde netwerk/firewall, enz. Het zou gewoon moeten werken...

Het gaat om dit bestand. Deze genereert soms een foutmelding: er zou een fout zitten in de 1e regel, de xml versie... :?
De applicatie zelf staat hier

De xml is volgens mij gewoon goed, en komt bij mij foutloos door alle validaties heen. Ik zou daarom willen vragen om te kijken of bij jullie de bovenstaande link een foutmelding oplevert, zo ja welke, en misschien dat iemand de vinger op de zere plek kan leggen want ik weet absoluut niet meer waar ik het moet zoeken.

Als het een foutmelding geeft, zou je dan aub ook het browsertype en versienummer, het OS en andere relevante info kunnen geven?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04-2023

alley

ahuh

Het is waarschijnlijk omdat je encoding="ISO-8859-1" hebt aangegeven en er zitten waarschijnlijk karakters in je XML die niet binnen deze encoding aanwezig zijn.

Meer over ISO-8859-1 en alles wat daarin voorkomt: http://www.bbsinc.com/iso8859.html

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

Verwijderd

Topicstarter
alley schreef op 15 augustus 2002 @ 15:21:
Het is waarschijnlijk omdat je encoding="ISO-8859-1" hebt aangegeven en er zitten waarschijnlijk karakters in je XML die niet binnen deze encoding aanwezig zijn.

Meer over ISO-8859-1 en alles wat daarin voorkomt: http://www.bbsinc.com/iso8859.html
Hmm dat zou op zich best wel eens kunnen. Er zitten een of twee moeilijkere tekens tussen, bijv e trema. Maar kan dat verklaren dat het op het ene systeem wel doet maar op het andere (identieke) systeem niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de applicatie getest onder ie5, ie5.5, ie6, mozilla, en netscape 6.2, onder win98, winNT, win2000, en Linux. Geen problemen gevonden, werkt perfect behalve met ie6 onder win2000.
Als ik de xml rechtstreeks in de browser laad wordt ie goed gevalideerd, geen foutmeldingen, maar ik krijg bij het runnen van de app een js foutmelding "Object verwacht" bij de aanroep xmlDoc.getElementsByTagName. De xml wordt dus blijkbaar niet geladen, het xmldom object is undefined. :?

Volgens mij is mijn encoding gewoon goed, en ook als ik alle tekens eruithaal die ook maar enigszins kritiek zouden kunnen zijn, doet-ie het niet... Bovendien als het daar aan had gelegen dan had ik gewoon een foutmelding bij het parsen van de xml moeten krijgen...

Iemand een flauw idee waar dit aan kan liggen?

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Schorpioen, heb je dit nog kunnen oplossen? Wij hebben zo te lezen hetzelfde probleem. Op een stuk of 4 PC's wordt de XML niet ingelezen. Wij kunnen zelf het probleem niet simuleren en zijn dus afhankelijk van de (telefonische) gegevensverstrekking door de klant.
Wij hebben het niet kunnen herleiden naar win2k/ie6 zoals jij schrijft. Op een pc bij ons met win2k/ie6 wordt het bestand correct ingelezen. De PC die we onderzoeken waarop het niet werkt heeft Xp/ie6.
Het XML bestand wat niet ingelezen wordt is zo'n 2,6 MB, een kleiner XML-bestand wordt wel correct ingelezen. Ergens heeft het dus iets met de grootte te maken.

Ik heb de links uit je topic-start ook bekeken en was eigenlijk verbaasd dat deze nog werkten, helaas is de link naar de applicatie blijkbaar niet meer hetzelfde als ten tijde van het posten.
Ik zou mijn klant graag eens met jou XML/applicatie laten testen om te kijken of dat inderdaad ook fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het wel op weten te lossen al is dat al een hele tijd geleden en heb ik inmiddels al jaren een andere baan en heb dus ook geen toegang meer tot alle bestanden van de applicatie. Maar als ik me niet vergis was de oplossing de encoding naar UTF-8 te veranderen ipv ISO-8859-1 en alle extended characters in de xml content te vervangen door html entities.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 16:27 ]

• cowgirl
Bedankt in elk geval, we zullen ermee aan de slag gaan.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

cowgirl: kan het niet aan de MSXML-versie liggen? Er zijn wel pagina's beschikbaar op internet waar je gewoon in de browser kunt laten zien welke versies geïnstalleerd/actief zijn.

Rustacean

• cowgirl
Nou, we hebben de boosdoener gevonden. In de betreffende XML stond een ° (degree). Er was geen encoding aangegeven in de XML. Blijkbaar kozen de meeste PC's ISO-8859-1, maar een aantal een andere encoding, deze conclusie trek ik omdat het maar op een paar PC's fout ging.
De fout is opgelost door in de XML de encoding op ISO-8859-1 te zetten (dus precies andersom als schorpioen), maar voor alle zekerheid laten we back-office bij het genereren van de XML ° neerzetten.
Uiteindelijk inderdaad hetzelfde probleem als schorpioen had: de encoding komt niet overeen met de aangeboden XML.
Manuzhai schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 13:19:
cowgirl: kan het niet aan de MSXML-versie liggen? Er zijn wel pagina's beschikbaar op internet waar je gewoon in de browser kunt laten zien welke versies geïnstalleerd/actief zijn.
Die kant hebben we ook op gezocht, maar op alle PC's waren deze gelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door cowgirl op 03-02-2006 14:17 ]

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
cowgirl schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 14:16:
Blijkbaar kozen de meeste PC's ISO-8859-1, maar een aantal een andere encoding, deze conclusie trek ik omdat het maar op een paar PC's fout ging.
Applicaties die de XML-standaard correct implementeren kiezen UTF-8 als codering indien de encoding niet gespecificeerd wordt.

Citaat uit de XML-standaard:
In the absence of information provided by an external transport protocol (e.g. HTTP or MIME), it is a fatal error for an entity including an encoding declaration to be presented to the XML processor in an encoding other than that named in the declaration, or for an entity which begins with neither a Byte Order Mark nor an encoding declaration to use an encoding other than UTF-8.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36

crisp

Devver

Pixelated

maar voor alle zekerheid laten we back-office bij het genereren van de XML ° neerzetten.
Dat is een HTML-entity en is strict genomen voor XML niet gedefinieerd. De meeste applicaties zullen er wel mee om kunnen gaan, maar het hoort niet...

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 04-02-2006 00:11 ]

Intentionally left blank

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

crisp schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 00:10:
Dat is een HTML-entity en is strict genomen voor XML niet gedefinieerd. De meeste applicaties zullen er wel mee om kunnen gaan, maar het hoort niet...
° lijkt me dan beter.

Rustacean

• cowgirl
crisp schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 00:10:
Zo heb ik het niet bekeken. De XML is alleen bedoeld om vanuit de backoffice data aan te leveren zodat wij die in een webapplicatie kunnen tonen. Het is een aantal karakters en in feite is het niet interessant dat die een speciale betekenis hebben.

Waarom zou #0176; beter zijn?

Verwijderd

Topicstarter
cowgirl schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 08:39:
[...]

Zo heb ik het niet bekeken. De XML is alleen bedoeld om vanuit de backoffice data aan te leveren zodat wij die in een webapplicatie kunnen tonen. Het is een aantal karakters en in feite is het niet interessant dat die een speciale betekenis hebben.

Waarom zou #0176; beter zijn?
Ik heb het nog even nagezocht en inderdaad moest ik alleen numerieke entities gebruiken, bij html entities (bijv &euml) kreeg ik een foutmelding dat het een undefined/unknown entity was.
Pagina: 1