Toon posts:

[.NET] in relatie tot web development

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een potentiele werkgever waar ik bij heb gesolliciteerd heeft in een gesprek aangegeven dat zij veel werken met .NET en uiteindelijk volledig willen overgaan op .NET. Dit bedrijf doet 2 zaken nl; software ontwikkeling en ontwikkeling voor internet maar geen websites en grafische schillen. Nu ben ik niet bekend met .NET maar alles is te leren, en ik bedoel hiermee C#.

Microsoft positioneert .NET als de omgeving waarin webcomponenten kunnen communiceren. Persoonlijk heb ik meer het idee dat .NET wordt neergezet als een vervanger voor standalone applicaties draaiende onder het .NET framework.

Ik vraag me af in hoeverre .NET nou nog werkelijk te maken heeft met het internet. Dat het connectivity ondersteund is bekend, maar ook is dit het geval voor een Visual Basic, wat totaal niet in relatie staat tot het web. Ik kan enthousiast ja roepen op een dergelijke job, maar vraag me af of .NET iets is wat ook interessant is voor webdevelopers die oa serverside scripting doen?

Is het verschil tussen webscripting, hetzij programmeren voor het web een groot verschil met programmeren voor .NET :?

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wij (=iedereen behalve ik :P ) programmeren hier ook .NET voor WEB. Het typische is dat je eigenlijke gewoon een programma maakt, en dat het toevallig voor web is. Dit wou ik eerst als voordeel opschrijven, maar eigenlijk is het een nadeel.

Nu zijn we dus met een heel groot project bezig, met allemaal programmeurs die verstand hebben van programmeren, maar niet van WEB. Ze programmeren dus nog op de oude manier, elke klik naar de server en noem maar op. Als ik zeg dat dat helemaal niet hoeft, dat je gewoon met (D)HTML oid dat kleurtje kan veranderen bij een onklik, dan krijg ik als antwoord dat dat niet stanaard gedrag is van dat listviewobject. Als ik een javascriptje opstuur, dan vragen ze zich af of het wel .NET enabled is.

Dus het is heel erg leuk dat .NET, maar mensen die .NETweb programmeren moeten werken vanuit het principe dat ze weten hoe het internet werkt, ipv dat ze weten hoe een windowsprogramma werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar in hoeverre hou je het gevoel over dat je met het internet bezig bent tov gewoon programma's programmeren :/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het voordeel van .Net vind ik dat deze naar mijn idee perfect het 3-tier model ondersteund. Een vormgever kan zich volledig richten op de voorkant, aangevuld met HTML / Javascript of whatever. Een programmeur moet hier met zijn 'tengels' van af blijven.... ;)

Kortom, zolang geldt dat iedereen op zijn eigen gebied blijft, moet het goedkomen.. :)
Maar in hoeverre hou je het gevoel over dat je met het internet bezig bent tov gewoon programma's programmeren
In principe niet naar mijn idee; alleen de voorkant (een van de) is internet. De rest kan ook een vaste applicatie zijn.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 augustus 2002 @ 14:13:
In principe niet naar mijn idee; alleen de voorkant (een van de) is internet. De rest kan ook een vaste applicatie zijn.
Ik bedoelde met die vergelijking tot bijv. asp, php, etc.. in plaats van vormgeving.

Verwijderd

.NET is een platform. Dit platform heeft veel funcionaliteit: van bare bones stuff zoals sockets en file system handel, tot ASP.NET en ADO.NET wat complete frameworks zijn. Wat je dus doet is een applicatie maken met dat platform als target. En die applicatie kan van alles zijn: een console applicatie, een webservice, een webapplicatie met X lagen, een windows applicatie met normale windootjes of bv een windows service.

Als je dit zonder .NET wilt doen, gebruik je ASP, VB Runtime, Win32, COM(+), ATL etc. etc. Allemaal technieken, die je nu als 1 platform worden aangeboden, en dat heeft inmens veel voordelen.

Een bedrijf dat dus applicaties voor het web maakt, hoeft dus niet per se html paginaatjes van content te voorzien door een of ander applicatietje, maar kan bv dmv webservices in extranets zitten, of alleen voor intranets gegevens ontsluiten dmv een webservice tool, die door intranet sites wordt gebruikt als data-source.

ASP.NET is dus maar een aspect van het gehele platform. Je kan dus best in een grote webapplicatie-team zitten en nooit 1 regel code voor de GUI, dus de HTML page generators, te schrijven, maar bv aan de business logic code of nog lager in de tier-stack.

Op het gebied van pure webdevelopment is '.NET' HET platform waar je je op gaat richten als je aan de MS kant van het hek zit. Niks geen VB com objects met obscure ASP scripts of erger, gewoon 1 applicatie op 1 gigantisch platform, waarbij je per onderdeel (bv GUI, Data-access, business logic) verschillende functionaliteit van het platform gebruikt om te realiseren wat je wilt bouwen.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

ASP is een framework waarin je met een taal zoals bv vbs kan proggen. Maar je hebt dus ook een ASP.NET en hier kan je geloof ik (oa) met c# in proggen.

• Nielsz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:13:
Maar in hoeverre hou je het gevoel over dat je met het internet bezig bent tov gewoon programma's programmeren :/
Niet. Ze hebben totaal niet door dat ze met web bezig zijn :{
Ik noem een voorbeeldje. In .NET heb je een 'viewstate'. Dat is geloof ik een soort history van je inputfielden ofzo. Dat neemt een ruimte in beslag B)

Ik zal voor de gein eens laten zien wat de output is van een simpele pagina met 4 records en 3 knoppen (nieuw,wijzig,verwijder)

code:
1
blaa blaa blaa ;)

Naja, ze missen dus een heel stuk basiskennis over HTML, server-client en dat soort dingen enzo :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:13:
Wat houdt 'met internet bezigzijn' in? HTML genereren? Ojazeker. Als je een webapplicatie groot opzet, kun je bijna zeker in de situatie komen dat je webcontrols gaat implementeren, en dan ben je in feite bare bones met HTML generation bezig, alleen dan binnen een area van een control ipv 'een page'. Binnen ASP.NET zit je nog steeds met browsers, user state, HTML etc. te werken, maar net als NU bouw je data-access en businesslogic NIET in ASP maar in losse components en stored procedures, dus daar verandert niets.

Verwijderd

Nielz: dan zorg je als team toch voor dat anderen de koppeling maken van DataView contents en webcontrol en laat je hen toch fijn code opleveren die DataViews uitpoept die jij dan weer bind aan de webcontrols? Ik begrijp dat nooit, mensen laten werken met dingen waar ze niets van begrijpen en dan roepen dat ze het niet snappen... duh! :)

Verwijderd

Niet alleen c# ook vb.net, het is maar net wat je prettiger vindt.

Wij maken hier ook alleen nog maar sites in .NET (zijn nu alles aan het ombouwen) en het is zeker een hele verbetering ten opzichte van klassiek-asp.

• gorgi_19

gorgi_19

Nielsz schreef op 15 augustus 2002 @ 14:21:
[...]

Ik noem een voorbeeldje. In .NET heb je een 'viewstate'. Dat is geloof ik een soort history van je inputfielden ofzo. Dat neemt een ruimte in beslag B)
Je kan je viewstate ook voor bepaalde onderdelen uitzetten; als een datagrid alleen output is zonder postback, dan is het onzin om hiervoor de viewstate aan te zetten.
Niet alleen c# ook vb.net, het is maar net wat je prettiger vindt.

Wij maken hier ook alleen nog maar sites in .NET (zijn nu alles aan het ombouwen) en het is zeker een hele verbetering ten opzichte van klassiek-asp
Vooral ook de mogelijkheid om talen te mixen; in standaard asp was het mogelijk om, eventueel met veel pijn en moeite, Serverside Javascript en VBScript te mixen.
C# en VB.Net vullen elkaar netjes aan; stukken code / functies, geschreven in C# kunnen gebruikt in VB.Net en andersom.

• Nielsz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:23:
Nielz: dan zorg je als team toch voor dat anderen de koppeling maken van DataView contents en webcontrol en laat je hen toch fijn code opleveren die DataViews uitpoept die jij dan weer bind aan de webcontrols? Ik begrijp dat nooit, mensen laten werken met dingen waar ze niets van begrijpen en dan roepen dat ze het niet snappen... duh! :)
Dat heet:
"Oude mensen die zelf 'primaire systemen' hebben ontwikkeld en dus alles weten en zo eigenwijs zijn dat ze niet aan durven nemen dat ze ongelijk hebben en zeker niets aan willen nemen van Nielsz, een 22 jarige tester die zelf niet eens in .NET kan programmeren en die maar MBO heeft.
Allemaal mensen die heel goed programmeren, maar stronteigenwijs zijn, omdat ze '.NET == XML' gehoord hebben gaan ze alles in XML bouwen, alles database onafhankelijk maken zodat het ook op brakke SQL server draait terwijl het een miljoenenproject is, zodat dat geld helemaal niets uitmaakt" :)

En nou ben ik off, want ze komen eraan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuw gebied voor mij, en aangezien het mij zeer zeker wel interesseert, vraag ik me dus *vandaar deze thread* of de baan mij op den duur niet enorm dwars gaat zitten, ondanks dat het heel erg interessant klinkt. Of werken met .NET nou net niet een beetje teveel de verkeerde richting is :)

Verwijderd

Niels: Maar dan is het jouw probleem toch niet? ;)

ps: SQLServer is niet brak, nepnerd :+

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

In mijn ogen is .NET vooral een vervanging voor alles wat Microsoft nu heeft, dus bijvoorbeeld C++/MFC applicaties en Visual basic applicaties, maar ook voor Active Server Pages en dat soort dingen. Het nieuwe framework is op vrijwel alle punten (behalve snelheid misschien) een stuk beter dan het oude framework. Vergelijk bijvoorbeeld MFC met Winforms. Wat ik van gezien heb (en ja vooral gezien, niet mee gewerkt) ziet het er wel allemaal redelijk uit, en vergeleken met de oude dingen zelfs behoorlijk goed! (denk niet dat veel mensen dingen als COM gaan missen, dit is nog een goeie daarover: http://www.ddj.com/documents/s=1504/ddj0108vs/0108vs001.htm )

.NET betekend in ieder geval niet alleen C#, in ASP.NET kun je ook nog tig andere talen gebruiken. Het gaat vooral om het betere framework (SOAP ed).

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• Nielsz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:32:
Niels: Maar dan is het jouw probleem toch niet? ;)

ps: SQLServer is niet brak, nepnerd :+
Het is mijn probleem ook niet :+
Ik moet stiekum altijd weer lachen als blijkt dat het toch traag is geworden :+
Ik bedoelde niet MSSQL server, maar een SQL server ;)

Verwijderd

Gordijnstok: ik zou GEEN baan aannemen bij een toko waar ze wel voor het MS platform werken maar nog geen .NET plannen hebben. Zegt dat genoeg? :)

Geloof me: dat webscripting is wel leuk, maar dat gaat je vervelen op den duur, en dan wil je meer. Welnu, met .NET kun je meer. Bv 2 label controls op je ASP page proppen, beide hebben een tekstje en op basis van een property in de userstate de een laten zien en niet de ander dmv het zetten van een visible property. Ik vind dat geweldig solide ipv het ASP model waarbij je een if then else crappy in de HTML moest prakken en wat niet onderhoudbaar was.

• alley
  • Laatst online: 01-09 14:55

alley

ahuh

Nielsz schreef op 15 augustus 2002 @ 14:21:
[...]

Ik zal voor de gein eens laten zien wat de output is van een simpele pagina met 4 records en 3 knoppen (nieuw,wijzig,verwijder)
Felle tegenstander? Al eens geprobeerd of op voorhand al aan het protesteren?

Dat mensen niet meer weten of ze met het web bezig zijn of niet ligt natuurlijk compleet aan de persoon zelf! Bovendien is het juist geweldig dat het niet meer uitmaakt of je business-logic nu voor het web is of voor windows of voor mobiel, etc, etc, etc.... 8) Alleen je presentatie lagen verschillen nog van elkaar.

De viewstate is geen history van form-fields, maar je kunt je eigen webcontrols variabelen in de viewstate laten stoppen, zodat je, onafhankelijk van de acties die op dezelfde pagina zijn uitgevoerd, je variabelen blijft bewaren... Of de viewstate groot wordt, ligt dus compleet aan de programmeur. Er zijn trouwens ook technieken om de viewstate server-side op te slaan, waardoor je de load van en naar de client hiervoor helemaal kwijt bent.

- Alley
c# developer at iCommerce

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:35:
Gordijnstok: ik zou GEEN baan aannemen bij een toko waar ze wel voor het MS platform werken maar nog geen .NET plannen hebben. Zegt dat genoeg? :)
Ik heb wel het gevoel, dat ze bij het bedrijf een zeer strakke doelstelling hebben in positieve zin, dus wat willen we, hoe doen we dit, wat willen we als resultaat zien. Ze weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Geen roze bril dus.

Dus dat ze exact weten wat ze ermee kunnen en ook dat ze gevoel voor de techniek hebben en graag de techniek en ervaring willen benutten in uitdagingen.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50

mulder

ik spuug op het trottoir

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 14:44:
[...]

Ik heb wel het gevoel, dat ze bij het bedrijf een zeer strakke doelstelling hebben in positieve zin, dus wat willen we, hoe doen we dit, wat willen we als resultaat zien. Ze weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Geen roze bril dus.

Dus dat ze exact weten wat ze ermee kunnen en ook dat ze gevoel voor de techniek hebben en graag de techniek en ervaring willen benutten in uitdagingen.
Goh, dat bedrijf klinkt als een goed bedrijf, hebben ze nog meer mensen nodig? ;)

Facundo out,
c# Developer at iCommerce

oogjes open, snaveltjes dicht

• Nielsz
  • Niet online
Ik ben nou behoorlijk benieuwd waar dat bedrijf zit :X
Veenendaal toevallig? :o

• alley

alley

ahuh

Nee, het is een bedrijf in A'foort....
We hebben het nu toch allemaal 'toevallig' over iCommerce ?

- Alley
c# developer at iCommerce

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

• Nielsz
  • Niet online
alley schreef op 15 augustus 2002 @ 14:37:
[...]

Felle tegenstander? Al eens geprobeerd of op voorhand al aan het protesteren?
Ja hoor, ik geef altijd dingen aan van dingen die anders kunnen, maar het is standaard "nee, dit hebben we nou al besloten, en dat hij het anders doet dat komt omdat hij geen standaard .NET dingen gebruikt en wij wel"

Maar dit is offtopic. Terug ontopic :)

Verwijderd

alley schreef op 15 augustus 2002 @ 14:53:
Nee, het is een bedrijf in A'foort....
Ik in ieder geval niet :)

-- Otis
.NET software engineer @ Solutions Design

Verwijderd

Topicstarter
alley schreef op 15 augustus 2002 @ 14:53:
*kuch* ... :X

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

zeg als we allemaal klaar zijn met onze corporate reclame mogen we dan weer ontopic? danku :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Ik wilde mn gratis, open source data-access tier generator voor C#/VB.NET/SQLServer, LLBLGen, nog gaan p1mp3n, maar dat mag niet? *darn* :+

• alley

alley

ahuh

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 15:21:
Ik wilde mn gratis, open source data-access tier generator voor C#/VB.NET/SQLServer, LLBLGen, nog gaan p1mp3n, maar dat mag niet? *darn* :+
Iedereen kent je kewle app al hoor ;)

• Nielsz
  • Niet online
Maareh weer ontopic, ik zou zeker niet een baan weigeren omdat het .NET is. Een ervaring rijker ben je straks iig. En ik durf je te beweren dat je er niet binnen 1 week op uitgekeken ben :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik download momenteel het .NET framework, en kan hopelijk uit de voeten met een gratis editor genaamd Web Matrix en ga wel is even aanklooien ;) Als mijn IIS vastslaat doe ik het iig fout :P

Verwijderd

De www.gotdotnet.com quickstart tutorials doornemen is wel een ding wat je moet doen. Mocht webmatrix te ruk zijn, CSharpDevelop helpt je ook een handje met het kloppen van C# code.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Of anders moet je ff kijken naar http://www.c-point.com/csharp.htm
Deze heeft nog enige vorm van codeinzicht. Hij is alleen niet gratis, maar er is wel een crack voor te vinden >:)

Verwijderd

Topicstarter
Nielsz schreef op 15 augustus 2002 @ 15:26:
Maareh weer ontopic, ik zou zeker niet een baan weigeren omdat het .NET is. Een ervaring rijker ben je straks iig. En ik durf je te beweren dat je er niet binnen 1 week op uitgekeken ben :)
Tuurlijk lijkt het me interessant nou en of :) Het is alleen een heel nieuw gebied, en vandaar dat ik even aan het bekijken ben of dit gebied voor mij haalbaar is en ook plezier geeft in je werk, anders ben je evt. collega's alleenmaar tot last :)

• jordan2k
  • Laatst online: 23-08 17:26
Ik weet wel dat er voor ASP.net een Visual studio is die je zo kan gebruiken meschien dat die er ook is voor C# zal die van ASP.net eff zoeken ASP.NET
heb er ook een gevonden voor C# SharpDevelop Beta 0.87b.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

Gordijnstok, jij doet toch aan coldfusion development ?
Volgens mij kan je .NET development vergelijken met Coldfusion Components.
Je hebt een component, deze heeft een x aantal properties, en die kan je her en der in je webapp gebruiken.??

• alley

alley

ahuh

* Alley leest vol verbazing:
Defspace schreef op 15 augustus 2002 @ 16:05:
Gordijnstok, jij doet toch aan coldfusion development ?
Je hebt een component, deze heeft een x aantal properties, en die kan je her en der in je webapp gebruiken.??
:( 8)7 8)7 |:( :r

• Defspace

Defspace

Administrator

alley schreef op 15 augustus 2002 @ 16:59:
* Alley leest vol verbazing:

[...]

:( 8)7 8)7 |:( :r
Als je nou ook nog even er bijverteld waarom dat zo'n belachelijke redenatie is, dan heeft iemand er misschien nog wat aan...

• alley

alley

ahuh

Ok, maar dan gaan we wel weer deep off-topic.....

In ieder geval even een korte redenatie:
Dat coldfusion in MX nou iets probeert te doen wat op OO lijkt, wil nog
niet zeggen dat het ook opeens een OO taal is geworden. C# daarentegen
is een puur OO taal. Bovendien gaat c# veeeeel, veeeel verder dan alleen wat objectjes
met een aantal properties.

Verwijderd

Topicstarter
Defspace schreef op 15 augustus 2002 @ 16:05:
Waar ColdFusion puur en alleen een serverside applicatieserver is, gaan pure programmeertalen (ik weet niet of ik C# ook onder deze noemer mag plaatsen) veel verder dan dit.

In ColdFusion ben je tot een bepaald punt beperkt in standaard functionaliteiten. Wil je deze functionaliteiten wel, dan zul je in een hogere programmeertaal de zogenoemde custom tags moeten gaan ontwikkelen welke jou deze extra functionaliteit moet gaan verschaffen. Desondanks is ColdFusion gewoon uitgerust met voorgedefinieerde functies en tags.

In C# zul je deze denk ik, maar dat merk ik nog wel, helemaal zelf moeten ontwikkelen. Ik heb zojuist wat C# examples bekeken, en ik moet zeggen dat ik het qua syntax veel uitgebreider had verwacht.

Ik denk dat je het makkelijkst kunt zeggen, met C# maak je programma's die ook echt als programma draaien, met ColdFusion kun je alleen templates maken welke worden geparsed door een engine, in het geval van CFMX, standaard de Jrun engine.

• TheOneLLama

TheOneLLama

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 17:54:
[...]

Waar ColdFusion puur en alleen een serverside applicatieserver is, gaan pure programmeertalen (ik weet niet of ik C# ook onder deze noemer mag plaatsen) veel verder dan dit.
C# is door Microsoft bedoeld als mogelijke vervanging van andere talen als C++ / VB / Java. Het zou best kunnen dat voor windows applicaties in de toekomst C# de grootste wordt. Het is dus echt wel een "pure" programmeer taal en geen VBScript ofzo :)

• gorgi_19

gorgi_19

TheOneLLama schreef op 15 augustus 2002 @ 17:59:
[...]

C# is door Microsoft bedoeld als mogelijke vervanging van andere talen als C++ / VB / Java. Het zou best kunnen dat voor windows applicaties in de toekomst C# de grootste wordt. Het is dus echt wel een "pure" programmeer taal en geen VBScript ofzo :)
Met een stukje van je redenatie ben ik het niet eens, namelijk dat c# c++ gaat vervangen. Het heeft ongeveer dezelfde syntax als c++, maar is voornamelijk bedoeld dat c++ programmeurs met een kleine overstap ook met c# aan de gang kunnen.

Als Microsoft had gewild dat c# de vervanger was van c++, hadden ze deze ook niet ingesloten bij Visual Studio.Net

Duidelijk is wel dat Microsoft VBScript eruit heeft geschopt; ;), deze is niet meer bruikbaar in .Net, hiervoor moet je echt VB.Net gebruiken.

• TheOneLLama

TheOneLLama

gorgi_19 schreef op 15 augustus 2002 @ 20:35:
[...]

Met een stukje van je redenatie ben ik het niet eens, namelijk dat c# c++ gaat vervangen. Het heeft ongeveer dezelfde syntax als c++, maar is voornamelijk bedoeld dat c++ programmeurs met een kleine overstap ook met c# aan de gang kunnen.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk.. ik had het woordje mogelijk al cursief gemaakt. Wat ik nu ga zeggen is niet zozeer iets wat ik zelf bedacht heb, maar waar anderen (via artikels, gesprekken etc. niet allemaal van progammeurs maar ook anderen) mij wel van overtuigt hebben: MS onderzoekt op dit moment hoe goed C# aanslaat onder developers, als dat erg goed is zullen ze andere .NET talen langzaam laten doodbloeden. Vooral mensen van de econonmy/marketing kant zijn hier van overtuigd: het is duur zoveel bindings te hebben en moeilijk om support aan te geven.
.NET bied perfecte mogelijkheden om van de ene naar de andere taal te migreren. Cobol.NET, VB.NET, managed C++.NET, Perl.NET, J# enzovoorts zorgen er allemaal voor men bekent raakt met het framework etc. En bij het overstappen naar C# kan men zelfs gewoon de oude libs nog gebruiken (bytecode compatible).

Als alternatief scenario zouden er een paar talen overblijven, en in het ergste geval gaat MS door met het actief supporten van alle talen, maar je kan er vanuit gaan dat dat niet oorspronkelijk in hun lange termijn plan staat.
Als Microsoft had gewild dat c# de vervanger was van c++, hadden ze deze ook niet ingesloten bij Visual Studio.Net
Ja hallo! Ze zijn niet van de pot gerukt daar in Redmond. Je kan toch niet zomaar in 1 keer C++ support opgeven. Bovendien blijft C++ er nog voor allerlei dingen.. ik zie voorlopig nog geen SQL server in C# geschreven worden. Met vervangen van C++ bedoel ik dat waar men voorheen COM+, MFC en de Win32 API gebruikt om desktop progjes te schrijven in C++ (en ook VB misschien), in de toekomst C# daar de geprefereerde taal wordt. Vergeet ook niet dat verscheidende hoge mensen bij MS gezinspeeld hebben op de mogelijkheid dat de C++ apps met COM+ enzo niet meer sourcecompatible (edit: en binary ook niet) zullen zijn met het OS dat na Longhorn komt. Hier zitten allerlei redenen achter van technisch tot juridisch (in hoeverre kan je MS aanklagen over windows als windows windows niet meer is?)!

Ik sta hier niet te beweren dat het allemaal zo gaat gebeuren maar je zou er zeker rekening mee moeten houden dat het kan...
Duidelijk is wel dat Microsoft VBScript eruit heeft geschopt; ;), deze is niet meer bruikbaar in .Net, hiervoor moet je echt VB.Net gebruiken.
Precies.. van VBScript naar VB.NET overstappen is makkelijker dan van VBScript naar C#. Van VB.NET naar C# overstappen is ook niet zo moeilijk....

[ Voor 0% gewijzigd door TheOneLLama op 15-08-2002 21:28 . Reden: typo + binary source comp. (type -> typo in "reden van edit", lol) ]

Verwijderd

C# is NIET bedoeld ter vervanging van C++. Ze hebben niet voor niets 2 van de top C++ designers aangenomen ter versterking van het C++ team. C# is bedoeld als major taal voor het .NET platform. Daarentegen blijft C++ een taal waar je buiten .NET veel mee kunt, want dat weten ze bij MS erg goed: .NET is er, fysiek, maar er is nog een erg grote wereld buiten .NET. Daarom is bv ATL server gecreeerd, waarmee je, mbv C++, zeer snel solide ISAPI filters kunt bouwen voor IIS.

Verwijderd

Topicstarter
Eventjes een heel stomme vraag ;) Is C# qua kracht en mogelijkheden geschikt voor het programmeren van bijvoorbeeld 3D games mbv DirectX/OpenGL. Of zorgt de .NET Framework laag voor teveel controle en veiligheid en is het daardoor onmogelijk om snelheid te creeren :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb er wel begrip voor dat mensen die nog niet kunnen programmeren, altijd willen programmeren in de 'snelste' taal. Maar ze begrijpen niet dat er talen zijn waarin veel meer kan dan in c++ en daar staan ze ook niet vaak voor open. Het is belangrijk dat je je realiseerd dat er meer dan alleen c++ bestaat en ik zou daarom ook gewoon kiezen voor een taal waarin je echts iets leert. Je kan altijd nog een keer c++ erbij leren omdat je nu eenmaal weet hoe je moet proggen, maar ik zou gewoon eerst een makkelijk te leren taal nemen zoals c# of java.

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

check

Heb er zelf geen oordeel over verder

• TheOneLLama

TheOneLLama

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 21:31:
C# is NIET bedoeld ter vervanging van C++. Ze hebben niet voor niets 2 van de top C++ designers aangenomen ter versterking van het C++ team. C# is bedoeld als major taal voor het .NET platform. Daarentegen blijft C++ een taal waar je buiten .NET veel mee kunt, want dat weten ze bij MS erg goed: .NET is er, fysiek, maar er is nog een erg grote wereld buiten .NET. Daarom is bv ATL server gecreeerd, waarmee je, mbv C++, zeer snel solide ISAPI filters kunt bouwen voor IIS.
Voor de duidelijkheid dat heb ik dus ook niet gezegd dat dat wel zo is (aangezien niemand anders het ook gezegd heeft ga ik er even vanuit dat het toch een beetje een reply op mij is). Enkel voor een (groot) deel applicaties die nu nog in C++ gemaakt worden, met name de desktop applicaties...
edit:
Ik had het net al over een juridische reden, 1 van de grootste andere redenen is een technische: namelijk je app zonder hercompilatie op Win/IA64, Win/IA32 Win/x86-64 kunnen draaien.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat op de lange termijn misschien VB(.NET) eraan moet geloven.. voor de redenen zie m'n post hierboven.

Verwijderd

Topicstarter
Don Facundo schreef op 15 augustus 2002 @ 22:09:
check

Heb er zelf geen oordeel over verder
overduidelijk dus :) wel knap dat er zo'n performance gehaald kan worden :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 22:03:
Eventjes een heel stomme vraag ;) Is C# qua kracht en mogelijkheden geschikt voor het programmeren van bijvoorbeeld 3D games mbv DirectX/OpenGL. Of zorgt de .NET Framework laag voor teveel controle en veiligheid en is het daardoor onmogelijk om snelheid te creeren :)
http://csgl.sourceforge.net

Nog niet gebruikt, maar het ziet er solide uit.

vwb snelheid: de bottleneck zit al jaren in de driver en de hardware en echt niet in de rekensnelheid van wat code die datastructuren uitleest en ze doorpompt naar de driver :). Een scenegraph in C++ is wel sneller dan een in VB, maar ik betwijfel of er veel verschil in snelheid zal zitten tussen een scenegraph in C# en een in C++, daar je in C++ ook wilt werken op een hoog abstractieniveau, als het gaat om scenegraphs, waardoor de resultcode hoe dan ook minder snel zal zijn dan een handoptimized scenegraph in C++ met minder abstractie.

Verwijderd

Een van de grootste voordelen van (ASP).NET is de verlossing van de stateless-pages.

Wij zijn bezig geweest met het ontwikkelen van CMS in ASP.Net in combinatie met VB.Net en het werkt geweldig. De eerste keer inaden kost even een paar seconden, maar daarna heb je een killer perfomance voor een CMS.

Daarnaast kun je zaken in .Net doen die je in ASP 3.0 niet hoeft te proberen. Ga maar eens een fatsoenlijke e-mail versturen vanuit ASP. Dat lukt je niet zonder extra component. Nu native in .Net. Ideaal voor de systeembeheerder.

Verwijderd

De ervaringen van Mr A. kan ik alleen maar bevestigen. Ons CMS werkt met templates in XSL en COM objects en ASP code, maar als je kijkt naar de power van webcontrols en templates in ascx files, dan is erg veel zeer snel te bouwen als ik het vergelijk met de bak code die nu nodig is in ASP om alles in goede banen te leiden. Ik denk zelfs dat je op een gegeven punt bij de grote CMS'en waar je nog steeds erg veel moet programmeren (alleen in een ander taaltje) je wellicht niet net zo goed in ASP.NET de applicatie kunt gaan bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik nu wel op een andere manier tegen .NET aankijk. Dat ik er een ander idee over had moet ik grofweg afschuiven op Microsoft welke naar mijn idee gewoon niet tot the point is geweest (lees vaag) mbt wat .NET nou is.

Ik heb dus gisteravond de .NET framework via Windows Update binnengehaald, en die editor, maar toen ik mijn eerste ascx file had gesaved wilde IIS hem niet parsen, sterker nog toen ik de IIS MMC opende leek het wel alsof er format iisconfig.cfg was gedaan :) Oftewel, ik moet IIS opnieuw gaan installen :/

Verwijderd

Kan je niet beter de .net framework sdk halen? daar krijg je ook een berg onmisbare informatie/manuals bij.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 11:55:
Kan je niet beter de .net framework sdk halen? daar krijg je ook een berg onmisbare informatie/manuals bij.
Had ik al gedownload (125Mb), alleen nog niet geinstalleerd :)

Wat me wel meteen opvalt is dat er vooral verschillen zitten in de declaratie van datatypes. Maar QueryString opvragen is hetzelfde in asp.NET als C#. Verder kleine verschillen in if elseif end if statements maar ook niet bijzonder c++ achtig.

Het lijkt op het eerste gezicht wel alsof *kuch* C# een veredelde VB is. De syntax doet namelijk niet echt ingewikkeld en verwarrend aan. En ik had dat echt alla C++ syntax verwacht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<%@ Page Language="C#" %>

<html>
   <head>
      <link rel="stylesheet"href="intro.css">
   </head>

<body>

<center>

<form action="intro3.aspx">

<h3> Name: <input name="Name" type=text value="<%=Request.QueryString["Name"]%>">

Category:  <select name="Category" size=1>

<%
                             String [] values = { "psychology", "business", "popular_comp" };

for (int i=0; i<values.Length; i++) {
                          %>

<option <% if (Request.QueryString["Category"] == values[i]) { Response.Write("selected"); } %>>
                                   <%=values[i]%>
                                </option>

<% } %>

</select>

</h3>

<input type=submit name="Lookup" value="Lookup">

<p>

<% if (Request.QueryString["Lookup"] != null) { %>

Hi <%= Server.HtmlEncode(Request.QueryString["Name"]) %>, you selected: <%=Request.QueryString["Category"] %>

<% } %>

</form>

</center>

</body>
</html>

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 00:06
Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 12:13:
[...]
Het lijkt op het eerste gezicht wel alsof *kuch* C# een veredelde VB is. De syntax doet namelijk niet echt ingewikkeld en verwarrend aan. En ik had dat echt alla C++ syntax verwacht.

<knip code>
Euhm, bovenstaande code is niet echt voorbeeldcode voor ASP.NET. IMHO kun je dan net zo goed ASP 3.0 blijven kloppen. Het mooie van ASP.NET is juist de berg servercontrols (van <asp:label> t/m <asp:datagrid>) die je programmatisch kunt aansturen net als bij Delphi en VB. Hiermee ben je eindelijk verlost van welke programmacode dan ook tussen je html. De aansturing van de controls kun je dan in een codeblok in je aspx pagina doen of (beter nog) in een codebehind page waarvan je de aspx pagina laat overerven. Die aspx pagina's gaan er dan vrijwel uitzien als eenvoudige Cold Fusion pagina's met in plaats van <CFdinges> tags <asp:dinges> tags.
Het gote verschil met Cold Fusion is dat bij Cold Fusion de alle logica via de tags geimplementeerd wordt, terwijl bij ASP.NET de tags als een soort placeholders fungeren waarbij de logica elders uitgevoerd wordt.

Cuyahoga .NET website framework

Verwijderd

Als je de code zo inricht is er inderdaad geen verschil tussen ASP en ASP.Net. Zoals een van de eerder posters al opmerkte, nu (in .Net) moet je de code losknippen van het design (3-tier model dus).

Nog een heel mooi voordeel van ASP.Net => 'Browseronafhankelijk' programmeren.

Nog mooier: browseronafhankelijke javascriptjes worden mogelijk.

Ik denk dat met name op het gebied van webgebied .Net een enorme vooruitgang biedt. Eindelijk verlost van die gammele scripttaaltjes die we hadden (lees ASP, PHP, CF etc)

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk ligt daar dan wel weer een nadeel van .NET, namelijk dat je minder controle hebt over je code omdat alles voor je wordt gedaan. Browseronafhankelijk javascripting is al mogelijk, en heb dit altijd met de hand gedaan. Ook 1 van de redenen waarom ikgeen voorstander ben van bijvoorbeeld cfform en cfinput onder ColdFusion welke ook onthefly javascripting genereert adhv de invoer.

Nu moet je inderdaad wel weten wat bij welke browser en welk type mogelijk is, maar zodra je dit eenmaal weet kun je met custom javascripts flexibeler werken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 13:26:
Nog een heel mooi voordeel van ASP.Net => 'Browseronafhankelijk' programmeren.

Nog mooier: browseronafhankelijke javascriptjes worden mogelijk.
Ik ben benieuwd voor hoe lang. Het zal me eigenlijk niets verbazen als ze IE-only tags gaan gebruiken... (hoewel ze dat aan de andere kant waarschijnlijk niet echt kunnen flikken, zeker niet met al die rechtzaken).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Minder controle?

Hier een stukje dat een section / forum list op het scherm tovert.

ASPX:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<!-- forum sections with forums -->
<asp:repeater ID="rpSections" EnableViewState="False" Runat="server">
    <headertemplate>
        <table width="760" align="center" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
    </headertemplate>

<itemtemplate>
        <tr>
            <td class="SectionHeader">&nbsp;<%#((DataRowView)Container.DataItem)["SectionName"] %></td>
        </tr>
        <tr>
            <td class="SectionDescription">&nbsp;&nbsp;&nbsp;<%#((DataRowView)Container.DataItem)["SectionDescription"]%></td>
        </tr>
        <tr>
            <td class="ForumList">
                <asp:repeater ID="rpForums" EnableViewState="False" Runat="server" OnItemDataBound="rpForums_ItemDataBound">
                    <headertemplate>
                        <table width="758" align="center" border="0" cellpadding="1" cellspacing="0">
                        <tr>
                            <td class="ForumHeader">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
                            <td class="ForumHeader">Forum</td>
                            <td class="ForumHeader" width="80" align="middle">Threads</td>
                            <td class="ForumHeader" width="80" align="middle">Posts</td>
                            <td class="ForumHeader" width="130">Last post</td>
                        </tr>
                    </headertemplate>

<footertemplate>
                        </table>
                    </footertemplate>

<itemtemplate>
                        <tr>
                            <td class="ForumDescription" align="middle" valign="top" width="20">
                                [img]"pics/icon_newposts.jpg"[/img]
                            </td>
                            <td class="ForumDescription">
                                <a href="threads.aspx"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["ForumName"]%></a><br>
                                <span class="SmallFont"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["ForumDescription"]%></span>
                            </td>
                            <td class="ForumDescription" align="middle" valign="top"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["AmountThreads"]%></td>
                            <td class="ForumDescription" align="middle" valign="top"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["AmountMessages"]%></td>
                            <td class="ForumDescription" valign="top"><asp:label ID="lblForumLastPostingDate" Runat="server" /></td>
                        </tr>
                    </itemtemplate>

<alternatingitemtemplate>
                        <tr>
                            <td class="ForumDescriptionAlt" align="middle" valign="top" width="20">
                                [img]"pics/icon_newposts_alt.jpg"[/img]
                            </td>
                            <td class="ForumDescriptionAlt">
                                <a href="threads.aspx"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["ForumName"]%></a><br>
                                <span class="SmallFont"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["ForumDescription"]%></span>
                            </td>
                            <td class="ForumDescriptionAlt" align="middle" valign="top"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["AmountThreads"]%></td>
                            <td class="ForumDescriptionAlt" align="middle" valign="top"><%# ((DataRowView)Container.DataItem)["AmountMessages"]%></td>
                            <td class="ForumDescriptionAlt" valign="top"><asp:label ID="lblForumLastPostingDate" Runat="server" /></td>
                        </tr>
                    </alternatingitemtemplate>

</asp:repeater>
            </td>
        </tr>
    </itemtemplate>

<separatortemplate>
        <tr><td class="SectionEmptyRow">&nbsp;</td></tr>
    </separatortemplate>

<footertemplate>
        <tr><td class="SectionEmptyRowBottom">&nbsp;</td></tr>
        </table>
    </footertemplate>
</asp:repeater>

C# code behind:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
/// <summary>
/// Summary description for _default.
/// </summary>
public class _default : System.Web.UI.Page
{
    protected System.Web.UI.WebControls.Label lblUserName;
    protected System.Web.UI.WebControls.Label lblWelcomeTextNotLoggedIn;
    protected System.Web.UI.WebControls.Label lblWelcomeTextLoggedIn;
    protected System.Web.UI.WebControls.Repeater rpSections;

private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
    {
        if(!Page.IsPostBack)
        {
            // first time loaded, fill in properties
            lblUserName.Text = Session["sNickName"].ToString();

// check if user is authenticated
            HttpContext hcCurrent = HttpContext.Current;

if(hcCurrent.Request.IsAuthenticated)
            {
                lblWelcomeTextLoggedIn.Visible=true;
            }
            else
            {
                lblWelcomeTextNotLoggedIn.Visible=true;
            }

// bind the sections repeater to a dataview with all sections.
            SectionGuiHelper oSections = new SectionGuiHelper();
            DataView dvSections = oSections.GetAllSectionsView();

rpSections.DataSource = dvSections;
            rpSections.DataBind();
        }
    }

#region Web Form Designer generated code
    override protected void OnInit(EventArgs e)
    {
        //
        // CODEGEN: This call is required by the ASP.NET Web Form Designer.
        //
        InitializeComponent();
        base.OnInit(e);
    }

/// <summary>
    /// Required method for Designer support - do not modify
    /// the contents of this method with the code editor.
    /// </summary>
    private void InitializeComponent()
    {    
        this.rpSections.ItemCreated += new System.Web.UI.WebControls.RepeaterItemEventHandler(this.rpSections_ItemCreated);
        this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);

}
    #endregion

private void rpSections_ItemCreated(object sender, System.Web.UI.WebControls.RepeaterItemEventArgs e)
    {
        switch(e.Item.ItemType)
        {
            case ListItemType.AlternatingItem:
            case ListItemType.Item:
            {
                // get the forumlist and bind it to the repeatercontrol created.
                SectionGuiHelper oForums = new SectionGuiHelper();
                DataView dvForums = oForums.GetAllForumsInSectionView((int)((DataRowView)e.Item.DataItem)["SectionID"]);

// Find repeater control in this item
                Repeater rpForums = (Repeater)e.Item.FindControl("rpForums");

// bind it
                rpForums.DataSource = dvForums;
                rpForums.DataBind();
            }
            break;
        }
    }

protected void rpForums_ItemDataBound(object sender, System.Web.UI.WebControls.RepeaterItemEventArgs e)
    {
        switch(e.Item.ItemType)
        {
            case ListItemType.AlternatingItem:
            case ListItemType.Item:
            {
                Label lblForumLastPostingDate = (Label)e.Item.FindControl("lblForumLastPostingDate");

// check if date is NULL
                if(((DataRowView)e.Item.DataItem)["ForumLastPostingDate"] is System.DBNull)
                {
                    lblForumLastPostingDate.Text = "Never";
                }
                else
                {
                    lblForumLastPostingDate.Text = ((DateTime)(((DataRowView)e.Item.DataItem)["ForumLastPostingDate"])).ToString("dd-MMM-yyyy HH:MM");
                }
            } 
            break;
        }
    }
       }

Prima controle toch?

(jaja die images voor wel/geen nieuwe postings moeten nog worden vervangen door controls die worden gestuurd door de codebehind, zoook de links naar de threads :) )

Verwijderd

Crazy_D schreef op 16 augustus 2002 @ 13:42:
[...]

Ik ben benieuwd voor hoe lang. Het zal me eigenlijk niets verbazen als ze IE-only tags gaan gebruiken... (hoewel ze dat aan de andere kant waarschijnlijk niet echt kunnen flikken, zeker niet met al die rechtzaken).
Je kunt aangeven voor welk platform je gaat ontwikkelen. Stel dat je IE3.0 pakt, krijg je je datagrids terug als tabellen. Als je HTML 4.0 opgeeft krijg je DIV-blokken.

Hierdoor heb je inderdaad minder sturing op je eindelijke output in HTML, maar ja het gaat uiteindelijk om je code-behind page. Daar draait de essentie. Ik wil me ook helemaal niet bezig houden met hoeveel pixels mijn textbox naar rechts of naar links moet. Gewoon sleur en pleuren die hap. Heb je meer tijd over om echt te programmeren...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 13:50:
Minder controle?

Hier een stukje dat een section / forum list op het scherm tovert.

ASPX:
code:
1
heel stuk code

Prima controle toch?

(jaja die images voor wel/geen nieuwe postings moeten nog worden vervangen door controls die worden gestuurd door de codebehind, zoook de links naar de threads :) )
:/ wow wat een lap code.. is .NET niet teveel overkill voor dit soort zaken als een forum :? Ik kan me goed voorstellen dat je hier tig meer tijd in moet steken dan dat je ditzelfde in bijv. PHP bereikt maar in minder tijd, wat de klant ook natuurlijk weer goed uitkomt in de factuur die hij/zij ontvangt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 14:09:
[...]
:/ wow wat een lap code.. is .NET niet teveel overkill voor dit soort zaken als een forum :? Ik kan me goed voorstellen dat je hier tig meer tijd in moet steken dan dat je ditzelfde in bijv. PHP bereikt maar in minder tijd, wat de klant ook natuurlijk weer goed uitkomt in de factuur die hij/zij ontvangt.
Nee, dat valt heel erg mee.

Ten eerste zit bv form-authentication er standaard in. Die bak code ben je al kwijt. Dan de HTML. Die is kleiner dan de uitgeschreven HTML. En in Php krijg jij geen templates + losse code in deze lengte in je applicatie. Tuurlijk is een loopje door een recordset wellicht nog korter, maar ik betwijfel het of het makkelijker zou zijn.

Verder kan ik dit stuk code oppakken en in een control prakken. Dat kost nauwelijks 20 seconden werk. Maar ik kan dan wel die control op elke page waar ik een forumlist wil, neerzetten.

Maar dit is dezelfde discussie als:
Alle database code in ASP pages vs Database code in COM objects. Het ontwikkelen van COM objects is wellicht wat trager/duurt wat langer, maar de voordelen wegen wel op tegen die extra tijd die je kwijt bent. Alles in 1 page proppen, alle script tussen de HTML tags, het lijkt leuk, maar ik ben echt blij dat ik er af ben. Een van de voornaamste redenen was dat het totaal niet onderhoudbaar is en nauwelijks leesbaar, hoe goed je je best ook doet voor leesbaar code.

Maar goed, als jij denkt dat je meer tijd kwijt bent, minder met 'internet bezig bent' etc. dan ga je er toch niet mee verder :). Niemand dwingt je hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee, daarom ook deze thread omdat ik alvast wil informeren over hoe en wat van de mogelijkheden etc. :) Het lijkt me ook wel heel interessant alleen is het een heel andere benadering van ontwikkeling tot hetgeen wat je gewent bent als je hier nog nooit mee te maken hebt gehad, en je hebt beperkt tot serverside scripting in plaats van webgerichte programming.

Het is niet een afkeer van .NET maar meer onwetendheid van .NET :)

Verder ook, aangezien er ook misschien toekomstige collega's deze thread lezen, wil ik wel benadrukken dat ik deze thread geopend heb met de bedoeling om meer te weten te komen over .NET in de praktijk. Een afkeuring omdat het bedrijf .NET gebruikt is hier absoluut niet aan de orde ;) Dit is voor mij gewoon bekijken of .NET mij in de toekomst zou liggen.

• alley

alley

ahuh

Blij te zien dat een eventuele toekomstige collega zo nieuwsgierig is en vooral ook dat ie voorzichtig aan enthousiast begint te worden over .NET (straks vraag je je af waarom CF nog bestaat :*) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik schrok me in eerste instantie wezenloos toen ik de bedrijfsnaam zag verschijnen..zoiets van *voor lul*, maar later had ik zoiets van... tja waarom ook niet ik wil het toch weten. Het is iets wat je 40 uur per week doet, en wilt doen. Als je er vervolgens geen plezier in hebt door verkeerde keuzes ben je niet alleen jezelf maar ook je collega's tot last, dat zou niet echt fair zijn :)

Het is net als een toiletjuf duidelijk maken dat ze maar automonteur moet worden :)

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

hehe, het hele bedrijf zat op een gegeven moment op tweakers dit draadje te volgen

Verwijderd

Topicstarter
Don Facundo schreef op 16 augustus 2002 @ 18:11:
hehe, het hele bedrijf zat op een gegeven moment op tweakers dit draadje te volgen
/me hoopt dat 99% van de werknemers op vakantie was zonder laptop en genoot van zijn drankje

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Het lijkt me eerlijk gezegd handiger als je goed wilt leren programmeren dat je daarvoor een opleiding op HBO (of universitair) nivo gaat doen. Daar leer je pas hoe je moet programmeren (dat was ooit eens de bedoeling) en niet met zelf wat aanmodderen. Er bestaat een groot verschil tussen webscripten en programmeren.

• TheOneLLama

TheOneLLama

Alarmnummer schreef op 16 augustus 2002 @ 18:15:
Het lijkt me eerlijk gezegd handiger als je goed wilt leren programmeren dat je daarvoor een opleiding op HBO (of universitair) nivo gaat doen. Daar leer je pas hoe je moet programmeren (dat was ooit eens de bedoeling) en niet met zelf wat aanmodderen. Er bestaat een groot verschil tussen webscripten en programmeren.
Van HBO informatica is ondertussen nog zo weinig programmeren over dat dat niet meer opgaat. Zeker niet als je nu nog moet beginnen. Projectwerk enzo is wel allemaal leuk en aardig maar de (technische) implementatie ervan is vaak zo brak. Dan heb ik het niet alleen over coden maar ook over UML etc. Het raakt allemaal nogal ondergesneeuwd door andere dingen, en als je pech hebt weet 75% van je andere projectleden zowel van te voren als erna nog steeds totaal niet waar ze mee bezig zijn. Het feit dat ze dan alsnog hun project kunnen halen geeft wel aan wat het niveau is.

Over uni kan ik natuurlijk niks zeggen...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

TheOneLLama schreef op 16 augustus 2002 @ 22:07:
[...]
Van HBO informatica is ondertussen nog zo weinig programmeren over dat dat niet meer opgaat. Zeker niet als je nu nog moet beginnen. Projectwerk enzo is wel allemaal leuk en aardig maar de (technische) implementatie ervan is vaak zo brak. Dan heb ik het niet alleen over coden maar ook over UML etc. Het raakt allemaal nogal ondergesneeuwd door andere dingen, en als je pech hebt weet 75% van je andere projectleden zowel van te voren als erna nog steeds totaal niet waar ze mee bezig zijn. Het feit dat ze dan alsnog hun project kunnen halen geeft wel aan wat het niveau is.
Ik ben het helemaal met je eens :) Door veel boeken/artikelen te lezen en veel op GoT rond te hangen heb ik beter leren programmeren. We hadden maar een goeie programmeer leraar: Sinema. Iedereen had ruzie met die man, maar ik kon het altijd wel met hem vinden. Hij was een enorme zeiker op het gebied van code, en ik begrijp ook 100% waarom. Maar tegenwoordig krijgen opleiding geld per afgestudeerde. Dus hoe kan je meer geld in het laadje krijgen? Juist ja, door meer mensen af te laten studeren en hoe kan je dat voor elkaar krijgen? Het nivo omlaag brengen.

Trouwens een leraar van mij noemde dit niet zo. Hij noemde dit een verruiming van de invoer en uitvoer stroom. Als die man daar gelukkig mee is, dan moet hij dat vooral blijven denken. Maar HTS informatica zegt tegenwoordig niet veel meer.

Welke opleiding heb jij gedaan trouwens? Ik neem aan de HIO :D

• TheOneLLama

TheOneLLama

Alarmnummer schreef op 16 augustus 2002 @ 22:31:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens :) Door veel boeken/artikelen te lezen en veel op GoT rond te hangen heb ik beter leren programmeren. We hadden maar een goeie programmeer leraar: Sinema. Iedereen had ruzie met die man, maar ik kon het altijd wel met hem vinden. Hij was een enorme zeiker op het gebied van code, en ik begrijp ook 100% waarom. Maar tegenwoordig krijgen opleiding geld per afgestudeerde. Dus hoe kan je meer geld in het laadje krijgen? Juist ja, door meer mensen af te laten studeren en hoe kan je dat voor elkaar krijgen? Het nivo omlaag brengen.
Hmm.. toch raadde je gordijnstok aan een HBO te gaan doen om programmeren te leren, terwijl je aan de andere kant natuurlijk wel zei "(dat was ooit eens de bedoeling)". Ik denk dat als je wilt leren programmeren het misschien niet eens zo'n slecht idee is om met een bescheiden salaris bij een bedrijf te beginnen. Wil je meer geld, en uiteindelijk toch iets meer zekerheid dan moet je misschien toch HBO kiezen.
Trouwens een leraar van mij noemde dit niet zo. Hij noemde dit een verruiming van de invoer en uitvoer stroom. Als die man daar gelukkig mee is, dan moet hij dat vooral blijven denken. Maar HTS informatica zegt tegenwoordig niet veel meer.

Welke opleiding heb jij gedaan trouwens? Ik neem aan de HIO :D
Ik ben bekend ben dit model, het leuke is dat je wel binnen een bepaalde periode moet afstuderen.. als je buiten die periode komt krijgen ze opeens geen geld meer (en ook geen hulp meer). Ik doe nog steeds op dit moment HI of HIO of ICA/HI of hoe het nu ook heet, in Arnhem. Ik hou me de laatste tijd iets meer met werken bezig echter.. Ik zal eens een topic openen, ben benieuwd wat de anderen hier van het niveau van de HBO's en Uni's vinden...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

TheOneLLama schreef op 16 augustus 2002 @ 23:35:
Hmm.. toch raadde je gordijnstok aan een HBO te gaan doen om programmeren te leren, terwijl je aan de andere kant natuurlijk wel zei "(dat was ooit eens de bedoeling)". Ik denk dat als je wilt leren programmeren het misschien niet eens zo'n slecht idee is om met een bescheiden salaris bij een bedrijf te beginnen. Wil je meer geld, en uiteindelijk toch iets meer zekerheid dan moet je misschien toch HBO kiezen.
Ik wil niet zeggen dat je er niets leert want je leert er zeker meer dan een cursus thuis prutsen. Maar ik zie het meer als een soort geraamte waar je zelf nog eigen invulling in moet geven met je eigen opleiding. Iemand die op de HTS buiten zijn studie om niet programmeerd, daarvan is de kans vrij laag dat hij er ook iets goeds van bakt. En naast de eigen inzet naast de studie, kan je natuurlijk ook proberen om iets meer op te steken van de studie zelf.

Ipv als een domme schaap alles slikken, kan je zelf ook op onderzoek gaan en moet oplossingen aankomen, in discussie gaan met docenten en medeleerlingen (alhoewel ze je wel vaak schaapachtig aankijken). Maarja, er komen ook allerlei richtingen samen oa HAVO, MTS, VWO en dat merk je wel in de klas. Ik vind het daarom ook verstandig dat ze een VWO snelstroom hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Erm... lui voordat jullie helemaal doordraven, ik ben bekend met projecten, functionele schema's, database modelling enzovoorts. en heb maar al te vaak de druk van deadlines in de praktijk meegemaakt. Ik werk nu ook al meerdere jaren fulltime. Enige wat ik mis is ervaring met C#. Om daar nou een nieuwe HBO opleiding voor te volgen, volg je mij ;) Jullie moeten geen appels met peren vergelijken :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar er zijn nog allerlei leuke andere dingen die HTS allemaal moet leren:
procedureel programmeren (meestal c)
datastructuren
recursie :P
backtracken
concurrency control
-oo proggen
met objecten/interfaces om leren gaan
uml
-logisch proggen - prolog
-functioneel - haskell of clean
-client server gebeuren

dit waren de 1e dingen die me te binnen schoten :)

• Defspace

Defspace

Administrator

Maar er zijn nog allerlei leuke andere dingen die HTS allemaal moet leren:
procedureel programmeren (meestal c)
Wat hij probeert te zeggen is dat hij geen broekie is die blij is dat hij een HBO opleiding heeft gehaald en het een ander aanraadt terwijl hij niet weet wat die ander zijn programmeerskills zijn.

• TheOneLLama

TheOneLLama

Ik heb een topic geopend het onderwerp HBO/Uni informatica opleidingen.. aangezien het hier wel heel diep verstopt in een thread over .NET zit :P

[rml][ alg] Niveau van HBO/Uni Informatica opleidingen[/rml]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Defspace schreef op 17 augustus 2002 @ 00:39:
[...]

Wat hij probeert te zeggen is dat hij geen broekie is die blij is dat hij een HBO opleiding heeft gehaald en het een ander aanraadt terwijl hij niet weet wat die ander zijn programmeerskills zijn.
En ik zeg dat je zonder gedegen opleiding niet leert programmeren ook al heb je veel andere skills in it gebied. Software schrijven/ontwerpen is een vak appart en dat heb je echt niet met een cursus thuisprutsen onder de knie. Ergens zullen je de grote lijnen duidelijk gemaakt moeten worden zodat je verbanden ziet tussen allerlei talen en daardoor een beter programmeur kan worden. En verder moet er natuurlijk veel aandacht besteed worden aan oa de klassieke onderdelen van prog talen, maar ook nieuwere zoals bv client/server gebeuren, database, xml gebruik vanuit een applicatie.

En een hele hbo opleiding is niet nodig omdat ten 1e een groot deel van de vakken in mijn ogen vrij nutteloos zijn, en hij voor een groot aantal andere vakken genoeg vervangende ervaring heeft. Maar software ontwikkelen is ook echter een zeer groot terrein.

Verwijderd

Verschil tussen het leren in de praktijk en het leren in een dagopleiding is dat bij het leren in de praktijk je gebonden bent aan deadlines, projectgrenzen, eenzijdige POV op de materie vanuit je collega's en je eigen mate van zelfdiscipline. Bij een dagopleiding krijg je, als het goed is, alle POV's van een vakgebied te zien, je bent niet gebonden aan deadlines waardoor je niet omwille van die deadlines shortcuts hoeft te nemen en zo dus foutief iets aanleert, je collega's houden je niet tegen bij het vergaren van de stof en de stof wordt je aangereikt, in zekere zin, en vereist wel zelfdiscipline, maar niet zoveel als in de praktijk.

Het leren van het vak in een dagopleiding is daardoor beter, je bagage wordt breder en dieper, en je wordt veelzijdiger. Bovenstaand lezende kun je ook concluderen dat wanneer je hetzelfde niveau wilt halen bij het leren in de praktijk als het leren in een dagopleiding, je veel meer moet doen dan bij een dagopleiding.

En dat terwijl de meeste mensen die verkiezen voor het leren in de praktijk niet genoeg zelfdiscipline hadden om een opleiding af te maken.
Pagina: 1