gevaar te warme voeding + goedkope stille voeding?

Pagina: 1
Acties:

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Mijn voeding maakt een enorme takke herrie. Ik heb laatst de "fanguard" van de voeding weggehaald. In hitte scheelt het wel. Er komt nu minder warme licht uit dan voorheen. (als je je hand ervoor doet is het beetje lauw lucht) Maar je wilt niet weten hoeveel lucht hier in een minuut doorheen gaat.

1)Ik wil de fan vervangen (eerst door 1 die ik hier heb liggen)
2)Als het nog niet stiller is wil ik hem op 7Volt laten lopen
3)Nog steeds niet goed, dan komt er een Papst fan erin

Maar wat zijn de gevaren als de voeding te warm word? (eerst was er een topic hierover, maar kan hem niet meer terug vinden :? Weet iemand em nog? :7

Ik was mar gelijk aan het kijken naar de stillere voedingen (Zalman etc) maar die kosten toch al vrij veel (ik ben zuinig op mijn geld :))
Wie weet waar men goedkope maar stille voedings verkopen?
Op de PC van mijn Pa van Vobis Highscreen :P zit ook een "normale voeding" en die is ook donders stil

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Op 7 volt kan makkelijk, ik heb zelfs de 300watt voeding van m'n ex-server op 5 volt gehad, hij word dan wel wat warm, maar ik heb er nooit last mee gehad..

Verwijderd

5 volt zou ik niet doen omdat je dan kans hebt dat de fan niet start (da-bit heeft wel een schemaatje om dit probleem op te lossen) maar via de 7 volt truc kan het hoewel sommige voedingen daar vreemd op reageren.

Maar als ie te heet wordt merk je het dat ie in de fik vliegt, maar serieus je merkt het aan een onstabieler systeem en grotere afwijkingen van de voltages (vooral de negatieve voltages zijn gevoelig)

Maar probeer het gewoon, echt veel kwaad kan het niet hoor. En anders merk je het vanzelf.

Ik heb hier zelf de kap van me voeding afgehaalt omdat anders mijn enorme heatsink niet past, weet iemand of dit problemen opleverd? Ik heb een super stabielsysteem en de temp is er 2 graden van omlaag gegaan.

Verwijderd

/n00b/
hoe zet je een voeding fan op een lagervoltage ?? moet jem dan aan een molex vastmaken of kan dat ook op de aangegeven plaatsen?
/n00b/

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 17:30:
/n00b/
hoe zet je een voeding fan op een lagervoltage ?? moet jem dan aan een molex vastmaken of kan dat ook op de aangegeven plaatsen?
/n00b/
Daar zat ik ook over te piekeren. Je kan ze ook op de print solderen (daar waar de molex draden worden gesoldeerd) maar dit zie ik niet zo zitten. Je kan ze ook naar buiten leiden, en dan op een molex anschlieBen :P Maar ook dat zie ik niet zo zitten.

De laatste zou eik wel de meest makkelijkste manier zijn, verlengen zou dan een must zijn (tenzij je een molex connector vrij hebt, maar dan ben je daar weer afhankelijk van)

Dus zoiets >
1)Oude fandraden zo kort mogelijk bij je printplaat afknippen. Of langer afknippen, maar dan wel isoleren (voordat het gaat kortsluiten :P) De laatste zou beter zijn, een zekerder gevoel 8)7 B)
2)Oude fan eruit halen cq slopen
3)Nieuwe fan erin sleuren/vastmaken
4)de nieuwe-fan draden verlengen (zo lang day je nodig hebt om een molex stekker te bereiken)
5)Kabels via het gat waar de andere voedingskabel naar buiten komen leiden.
6)fan draden aansluiten op molex (zwart bij zwart, rood bij geel voor 7 volt)
7)Voeding dicht, PC aan.................

Zoiets dan.....

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??