Waarom 100% CPU??

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 05:59

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Dag mensen,

Het is een ieder vast wel af en toe opgevallen dat soms de meest simpele dingen zoals een nietig javascriptje of het scrollen van een web-pagina 100% CPU gebruikt. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vraag me dan altijd heel hard af waar dat nou in vredesnaam voor nodig is.

Om je even een idee te geven waarom ik het zo raar vind - ik zit hier achter een P4 1.5GHz, toch wel een snelle PC, zeker met 1280 geheugen. MAar als ik dus een scriptje gebruik of een zogenaamd scroll script (je weet wel zo'n blije scroller in JavaScript waar je wheel niet in werkt) gebruik springt me CPU toch naar de 100/85%. Ik gebruik Win2000 Advanced Server, dus het is niet een of ander lompe 98 'feature'.

Maar als ik ditzelfde doe op een Pentium Pro 200, gebruikt ie OOK 100% CPU. Dus met een beetje deductief redeneren concludeer ik hier iets heel raars - blijkbaar is 200 MHz genoeg om dat scriptje vloeiend en zonder troubles te laten werken.

WAAR GEBRUIKT MIJN P4 CPU DAN DE OVERIGE 1.3 GHz voor???

Waarom is dit niet in verhouding - dus als ik hetzelfde op de P4 doe, waarom gebruikt de P4 niet slechts 1.500/200 % is ongeveer 14% CPU?

Wat ik zo 123 kan bedenken is:

1) Hij gebruikt 100% CPU omdat het kan (er is niks anders te doen) en hoe meer CPU hoe vloeiender/meer frames (ook al zie ik geen verschil)

2) Het is niet "echt" 100% gebruik, zo van - als ik iets anders zou runnen ernaast gaat dat niet slomer (je weet wel - soms gebruikt iets ECHT 100% CPU en dan is het openen van Start iets wat 2 minuten duurt)

3) Het is allemaal vreselijk slecht geprogrammeerd, of de programmeurs (en dan dus niet de makes van het JS-script, maar de makers van de JS engine) hebben geen 'zuinigheids' opties ingebouwd zo van meuh gebruik lekker alles kan me toch niet schelen.

Anyone?

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Optie 1 en 3 :)

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:48

The Deaken

Nexus

Is dit multiple choice dan?? :)

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Zowel 1 als 3, 2 valt af, priority van explorer is normal ;)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

De cpu wil het altijd ZO snel mogelijk en zo GOED mogelijk doen, dus altijd 100%.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

mijn proc gebruikt aleen 100% als ik aan het gamen ben of iets groots aan het installeren ben. met scrollen van een webpagina gebruikt ie max 30%

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
die 100% zal ook gewoon dalen tot nihil als er een andere programma is met hogere prioriteiten hoor

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

de-fault is dat jou pc aaaarg (sorry schrok gewoon )

mare het is wel een beetje vreemd in winhoos kom ik niet boven me 10 a 20 % zelfs met winamp 3 en daar een filmpje in en dan browzen nog niet boven de 20 %
nog sterker ik kom dan niet eens boven de 17 % uit :)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
ik heb ditzelfde ook zie ik nu :D. PIV 2.0 Ghz @2667 Mhz. En ook 96 % CPU usage als ik aan t scrollen blijf, dus in dit topic :P

En dan heb ik Winamp 3 draaien en Kazaa. Als ik niet scroll is de usage volgens WinXP helemaal 0%:?

..::System Specs::..

Verwijderd

maakt et wat uit ??? bedoel, je PC word er niet trager door. en het is niet zo dat een CPU langer leeft als hij minder load heeft, tenminste, dat is wat vurig hoop :D :+

laat we het gewoon op houden dat het een windows probleem is ( java ) en dat het zelf na een format niet is opgelost, so live with it ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FastBunny schreef op 15 augustus 2002 @ 11:43:
De cpu wil het altijd ZO snel mogelijk en zo GOED mogelijk doen, dus altijd 100%.
Die is raak!

Zo is het inderdaad.. Je benut gewoon de volledige CPU kracht. Het verschil tussen de PPro en de P4 is dat de P4 sneller berekeningen kan afronden :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:06

leuk_he

1. Controleer de kabel!

heb je een voorbeeld van zo'n pagina? Kunnen we met z'n allen eens dat scripje afzeiken ^h^h^h bestuderen. (en welke browser?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Smootscrolling uitzetten met TweakUI of even de registrykey opzoeken, dat scheelt hier op mij Armada met P3 800 en 512MB SDRAM toch al snel 50% CPU usage en hij schommelt in dit topic met hevig verkrachten van de het scrollwieltje tussen de 40 en 45 :)

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Als je winXP gebruikt kan je oowk zien (bij de opties) datie aparte kernel tijden gebruikt, daar gebeurt het ware werk.....
ik zit wel eenz met WMP open en dan lijktie 60/70% te gebruiken van me CPU maar de echte Kerneltijden zeggen dat k maar 5/6% gebruik.....
Dat klinkt al een stuk beter! *D

Verwijderd

mijn celly 1200 gebruikt echt maar 30 tot 40% om te scrollen ofzo

Verwijderd

hmmm vaag ik heb als ik altcontrol delete doe bij dnetc.exe 99% staan en bi jde rest niks.
waar is die andere 1 % gebleven die zit nergens.
als ik ag scsrollen veradnert er wijnig aleen dnetc.exe wordt 98% en explorer.exe wordt 1%

Verwijderd

Bij gamen hoeft je processor toch ook niet altijd 100% te gebruiken, ik neem aan dat dit nogal afhangt van de game, de resolutie waar je inspeelt en je videokaart afhangt!

ps. een lagere resolutie en/of snellere videokaart belast je processor tijdens het gamen meer!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

over dat scollen is normaal, Hier mij super bx heeft met voordurent doorscrollen ook iets van 90%

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

Lekkere vraag, mijn 486 had ook last van 100% Cpu usage in Win95 met het schuiven van de muis, Je prestaties gaan er toch niet van achteruit :? Het zal wel zo gemaakt zijn dat het "flat" calculations gebruiks, in andere woorden dat het net zoiets is als 1 + 1 = 2 maar dan ingewikkelder.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Bij mij is het anders hoe sneller ik scroll hoe hoger de CPU usage stijgt. Heb de 100% nog niet gehaald maar kan het altijd proberen :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Nou als ik heel errug wild met mijn scroll wheel heen en weer ga dan gebruik ie maar liefst 16-18% cpu speed. :) Ik heb dan wel een koe draaien op de achtergrond. Maar als ik die op pauze zet dan gaat ie echt niet meer gebruiken. ;)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Duidelijk optie 3.

* Scroll ik deze pagina in opera, cpu usage maximaal op 17% (Hoe sneller je scrollt, hoe hoger, normaal scrollen = 3% cpu usage met winamp aan).
* Scroll ik deze pagina in Internet Explorer , cpu usage maximaal op 100%.

Als je er dus de pest in hebt dat alles zo 100% gebruikt bij het surfen. Probeer eens Opera. Als je het nix vind kan je het er weer afgooien.
http://www.opera.com/download/
11 mb met java
3,4 mb zonder java

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

is het aan te raden java te gebruiken? zit het ook in IE?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

ik heb het volgende:
met IE: 99 % CPU
met Mozilla: 34 % CPU
met Netscape: 20 % CPU
met Opera: 18 % CPU :)

• dr snuggles
  • Niet online
Waterlelie schreef op 15 augustus 2002 @ 20:07:
is het aan te raden java te gebruiken? zit het ook in IE?
Java is voor exotische toepassingen. Mooi ontworpen menuutjes (die veel kb groot zijn), enz. Als je toch een redelijke verbinding hebt kun je beter meteen de versie met Java nemen.

Edit, plaatje hoe opera eruit kan zien na de overbodige menu's weggesloopt te hebben:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=5916

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb het ook. Namelijk bij die Anti-leech scriptjes van MP3 sites.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• dr snuggles
  • Niet online
RAID-0 schreef op 15 augustus 2002 @ 21:28:
Ik heb het ook. Namelijk bij die Anti-leech scriptjes van MP3 sites.
Die werken niet in opera :+.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik gebruik sinds kort Anti leech leecher welke gemaakt is door een behulpzame GoT'ter.

edit:
ik gebruik dit programma, zodat ik die ellendige 100% CPU vretende javascriptjes niet hoeft te laden!!!!

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

ok, mar niemand weet dus waarom

Verwijderd

Ik heb het pas sindskort. 1500mhz, 512mb ram en vroeger zat het cpu altijd heel laag. Nu zit het constant op 100%. Hoe kan dit echt?

Verwijderd

Hmmz beetje oud draadje zie ik nu :P

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gezeik gehad, ik had in de PC toen tijdelijk een ATI Radeon 8500 AIW zitten.
Nadat ik deze er weer uithaalde en er een Geforce3 in deed was alles weer opgelost

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

om tog maar te helpen heb je al een versse instalatie op je pc staan ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Volgens mij maakt het dus echt niks uit, als ik snel van boven naar beneden scroll en andersom dan stijgt m'n cpu gebruik in grote sprongen naar 100% toe. Alleen m'n mp3tje enzo hebben er geen last van dus het zal wel "nep" zijn.

EDIT:

Woeps zet je priority maar is op HIGH van internet explorer en probeer dan nog maar is een mp3 te draaien!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2003 12:33 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 11:39:
Ik heb het pas sindskort. 1500mhz, 512mb ram en vroeger zat het cpu altijd heel laag. Nu zit het constant op 100%. Hoe kan dit echt?
Verwijderd schreef op 11 May 2003 @ 11:39:
Hmmz beetje oud draadje zie ik nu :P
Dus .. :/

OK, probeer eens wat te troubleshooten en open een nieuw topic in het juiste subforum en dan óók met meer informatie. Volledige hardware/software specs? Sinds wanneer zit de CPU op 100%? Welke achtergrondprogseltjes draai je? Welke proces neemt de meeste CPU tijd in beslag? Wat had je zélf al uitgezocht? etc..etc.. Searchen op GoT is prima, het is zelfs aan te raden, maar haal geen oude koeien uit de sloot .. Mocht je relevante topics te vinden, post deze dan als linkjes in de nieuwe topic en licht toe wat er relevant aan was en wat je bevindingen/ideeen/meningen/etc zijn na het lezen van oude topics :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.